Hampaidenpesu eikä mukista juonti onnistu 11kk...
Miten ihmeessä saatte vauvojenne hampaat pestyä? Pojalla tuli eka hammas jo lähes puoli vuotta sitten ja pari kertaa vaan oikeasti ollaan saatu harjattua hampaita. Imeskelee kyllä harjaa tovin, mutta monesti väärästä päästä. Olen samalla yrittänyt ujuttaa toisen hammasharjan suuhun ja harjata, mutta heti suu napsahtaa kiinni ja ei... Olen siis antanut pojalle oman harjan ja itsellä toinen harja. Välillä kokeillut myös, että pelkästään minä tai pelkästään poika... Ei onnistu... Apua!
Toinen ongelma on mukista juomienen, sitäkin ollaan harjoiteltu siitä lähtien kuin kiinteitä on syöty (eli 4 kk lähtien). Imaisee pari hörppyä ja se on sitten siinä.
Nämä kummatkin tuntuvat vähän ongelmilta siksi, kun neuvolasta tuntuu olevan vähän painostusta, että " pitäisi alkaa jo vähitellen sujua" ...
Vinkkejä, vinkkejä, vinkkejä...
t. tuiskuneiti79 + poika 11,5 kk
Kommentit (4)
molempia. Mukista juontiin ei minulla ole oikotieta mutta hampaiden pesuun auttoi kaverin vinkki. Eli hampaiden pesu oli täysi fiasko ennen. Olen välttänyt antamasta vauvan käteen harjaa koska jossain oli että voi entisestään hankaloittaa hommaa. Itse konsti on laittaa lasten hammastahnaa hajun verran harjaksiin. Jo ensimmäisellä kerralla antoi vihdoin ihan PESTÄ hamput. Lasten pepsodenttia kaveri suositteli parhaan makuisena.
Mukistakin voisi ajatella että tarjoaa jotain herkumpaa?? Meillä kyllä muki kelpaa vaikka vedellä, mutta ei vaan osaa tekniikkaa. Kaluaa reunaa parilla hampaallaan ja neste valuu pitkin rintamusta ja lasia. On kyllä innokas sitä tekemään joten jospa joskus.
yst.terv. Selidora
Meilläkin oli alkuinnostuksen jälkeen hieman vaikeuksia hampaiden pesussa, mutta sitten kokeilin peiliä avuksi. Pojasta on hauskaa katsoa itseään peilistä ja siinä sivussa antaa harjata hampaat ihan suosiolla. Tuo hammasharjan maustaminen voi myös olla ihan toimiva juttu.
Mukista juontia meillä harjoiteltiin aluksi sillä perinteisen mallisella Orthex-nokkamukilla, josta tavaraa tulee aika reilusti. Melko pian oppi hörppäämään myös ilman nokkaa. Tavallisesti kyllä juo nokan kanssa ruokailun yhteydessä, kun osaa juoda itse. Välillä harjoitellaan sitten hörppäämistä äidin avustuksella.
Omppu ja Eekku
Siis hampaiden pesu, vaikka yritetään kyllä joka ilta =) Joten en voi mitään neuvoa antaa...Mulla on aika " sadistinen" tyyli tohon hampaiden pesuun eli avaan vaan tylysti suun poskista pikkuisen painamalla ja ujutan harjan sisään, mistä seuraa ihan mielettömän loukkaantunut huuto, jonka aikana saankin hampaat hyvin pestyä ;))) Tiedän, tämä ei luultavasti kannusta jatkossa hampaiden harjaukseen....Ehkäpä pitäisi kokeilla tuota hammastahna hommaa.
Nokkiksesta meillä menee vähän vaihdellen, yleensä ottaa pari huikkaa, jonka jälkeen sitten tavara alkaakin lentään kaaressa pihalle, mikä on neidistä tosi hauskaa. Oon huomannut, että parhaiten saan juotettua sillain, että tytön pää on takakenossa, jollon nestekin valuu vähän niin kuin vahingossa kurkkuun eikä pääse purskauttaan sitä ulos..
maaly ja neiti I
...että kellään ei ole toimivia vinkkejä? Ilmeisesti Suomessa ei alle vuotiaiden hampaita saada harjattua ja mukista ei juoda... ;)
Korjatkaa toki, jos olen väärässä ;)