Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hävettää. Teini haukkui opettajan todella törkeällä tavalla

Vierailija
26.05.2021 |

Kiva viesti tuli wilmaan. Teini itse sanoi että ope ärsytti kun tuli väärinymmärrys eikä antanut hänen kertoa omaa versiotaan. Ei se silti oikeuta haukkumaan ketään. Minullekin kiroili kun puhuttelin.

Mikä mun kasvatuksessa meni pieleen? Pienestä pitäen ollaan opeteltu miten muita kohdellaan ja miten toisille puhutaan. Sitten kun tulee murrosikä niin kaikki unohtuu... hävettää ja olen pettynyt. Pahinta tässä on se että poika ei ainakaan osoita katumisen merkkejä. On vaan et "ihan sama". Sanoin että tänään et mene kavereille vaan jäät kotiin miettimään tekosias ja siivoat huonees niin "ihan sama".

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän "fiksu" kasiluokkalainen oli lyönyt luokkakaveria nyrkillä naamaan keskellä. Muistan kuinka järkyttynyt olin kun reksi soitti. En olis ikinä uskonut. Oli ihan kamala olo omasta lapsesta. Tuntu alkuun etten voi edes katsoa päin. Niin pettynyt olin itseenikin äitinä.

Siis keskellä välituntia.

Vierailija
22/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro vähän miten haukkui tai mihin liittyi? Liittyikö tapaan opettaa/kuunnella vai esim ulkonäköön. Helpompi ymmärtää tilannetta ja osapuolia.

Opettajan kertoman mukaan poika oli hermostunut siitä kun opettaja oli pyytänyt häntä olemaan hiljaa. Poika oli kokenut niin että ei saanut mahdollisuutta puolustaa. Oli sanonut opettajalle että anna mun kertoa oma näkemys. Opettaja oli sanonut että mennään tunnin aiheeseen ja unohdetaan koko asia. Poika oli kokenut että hänen mielipiteillään ei ole mitään väliä. Oli sitten jotain alkanut häiriköimään (pojan mukaan ärsytti vaan. Koki että se oikeuttaa häriköimään) ja opettaja oli hetken yrittänyt opettaa. Poika oli sitten jatkanut ja opettaja oli sanonut että tulee käytävään hänen kanssaan. Poika oli kommentoinut sitten todella ilkeästi ja rumasti tämän opettajan ulkonäköä ja sanonut ettei halua olla sellaisen ihmisen kanssa kahden. Ei sitä voi täällä edes kirjoittaa. Niin pahasti että olen itsekin siitä surullinen ja pettynyt. Opettajalle vielä kerran anteeksi jos luet tätä. Yritän hoitaa tilanteen lapsen kanssa. Ap

Oletko itse/onko perheenne pinnallinen? Kotoa nuo asenteet periytyy. Ettet vain itse suutuspäissäsi hauku ihmisiä?

En hauku. Ei ole meillä tapana. Siksi olenkin näin järkyttynyt tästä. Ne sanat joilla poika opea haukku oli ihan hirveitä. Tää on tämä perus äitien kommentti, mutta en ois ikinä uskonut. Ennen niin fiksu poika, sitten iski murrosikä päälle. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teini haukkuisi minut ja ulkonäköni sen päätteeksi, että olen yrittänyt hoitaa työtäni opettajana, en tyytyisi pelkästään vanhemman anteeksipyyntöön. Kyllä sen anteeksipyynnön kuuluu tulla myös teiniltä aivan kasvokkain. Koulussa harjoitellaan sitä elämää peruskoulun jälkeen. On hyvä keskustella esim. siitä, mitä seurauksia vastaavalla käytöksellä olisi työelämässä. Toki murrosiän murinoissa tulee tehtyä ja sanottua kaikenlaista. Mutta kaikesta oppii!

Vierailija
24/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika teki väärin, mutra on vielä niin teinikuohuissa ettei osaa käsitellä asiaa, siksi "ihan sama". Juttelette myöhemmin lisää. Tämä ei kerro sinun epäonnustumisesta kasvattaja, eikä se kerro teinistäkään muuta kuin että se on teini. Tuleva, se miten sinä toimit ja miten teini toimii, kertoo teistä. Ole rauhallinen, sano että poika teki väärin ja eetä kenellekään ei missään nimessä puhuta noun miten teini teki. Luulen, että jäbä itekin tietää tämän, mutta on vaan vielä niin täynnä uhoa että ei pysty asiaa käsittelemään.

Terv 3x teiniyden äitinä läpikäynyt, 1 helppo tapaus, toinen normaali teini, kolmannella meni aivan överiksi -ja kaikista kasvoi normaaleja aikuisia ihmisiä.

Vierailija
25/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro vähän miten haukkui tai mihin liittyi? Liittyikö tapaan opettaa/kuunnella vai esim ulkonäköön. Helpompi ymmärtää tilannetta ja osapuolia.

Opettajan kertoman mukaan poika oli hermostunut siitä kun opettaja oli pyytänyt häntä olemaan hiljaa. Poika oli kokenut niin että ei saanut mahdollisuutta puolustaa. Oli sanonut opettajalle että anna mun kertoa oma näkemys. Opettaja oli sanonut että mennään tunnin aiheeseen ja unohdetaan koko asia. Poika oli kokenut että hänen mielipiteillään ei ole mitään väliä. Oli sitten jotain alkanut häiriköimään (pojan mukaan ärsytti vaan. Koki että se oikeuttaa häriköimään) ja opettaja oli hetken yrittänyt opettaa. Poika oli sitten jatkanut ja opettaja oli sanonut että tulee käytävään hänen kanssaan. Poika oli kommentoinut sitten todella ilkeästi ja rumasti tämän opettajan ulkonäköä ja sanonut ettei halua olla sellaisen ihmisen kanssa kahden. Ei sitä voi täällä edes kirjoittaa. Niin pahasti että olen itsekin siitä surullinen ja pettynyt. Opettajalle vielä kerran anteeksi jos luet tätä. Yritän hoitaa tilanteen lapsen kanssa. Ap

Ai kauhea. Muuttaisin itse varmaan pois paikkakunnalta. Nojoo pojan on ymmärrettävä, että hän on toiminnallaan häpäissyt itsensä ja perheensä. Nyt mietitte yhdessä miten voitte hyvittää pojan käytöksen. 

Vierailija
26/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneen siivoaminen ei ole mielestäni ehkä olennaista tässä ja siten turha rangaistus. Sen sijaan juttelisin pojan kanssa rauhassa ja vakavasti.

Kuuntele, mitä poika haluaa sanoa. Mikä on hänen versionsa. Jos ei koulussa tullut kuulluksi, niin toivottavasti sitten kotona edes. Kun hän kokee tulleensa kuulluksi asiassa ja ehkä ymmärretyksikin, siirrytte aiheeseen miten muita voi kohdella. Oli tilanne sitten mikä tahansa.

Ja ehdottomasti vaadit pyytämään opettajalta anteeksi. Laittaisin myös itse opettajalle pahoitteluviestin, ja kertoisin että asiasta on vakavasti keskusteltu ja opelle tieto että poika on tulossa pyytämään anteeksi.

Jos on pokkaa haukkua päin naamaa, niin pitää olla pokkaa myös pyytää anteeksi. Jokainen töppää joskus, mutta sit pitää ottaa vastuu teoistaan. Näin sanoisin pojalle.

Ja jos ei suostuisi anteeksi pyytämään, siinä kohtaa ottaisin rangaistukset kuten kännykkä, pleikka, kaveritapaamiset tms jäihin.

Tsemppiä, ja hyvä muistosääntö on että lapsi tarvitsee eniten rakkautta kun sitä vähiten "ansaitsee". Eli voi myös sanoa ettei hyväksy tekoa, mutta lapsi on siitä huolimatta rakas. Rajoja ja rakkautta.

Vierailija
27/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika pyytää huomenna opelta anteeksi ja opelta kuittaus että näin todella tapahtui. Jos on fiksu tapaus tässä ei ole ongelmaa. Varmaan jo nyt ymmärtää että meni överiksi.

Vierailija
28/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän siitä ihan järkevä tapaus kuoriudu jos yhtään olette noin fiksuja mitä kerrot :)

Vierailija
29/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ällöttää että lapsesi on ajatellut opettajaa sillä tavalla..

Vierailija
30/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei oo ikinä haukkunut opettajia tai muitakaan aikuisia.

Vierailija
31/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkää lisää lapsia, lapset on ihania 💞

Kuinka kauan sun murrosikä on kestänyt?

Vierailija
32/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot vain epäonnistunut kasvattamisessa, ei siinä sen kummempaa. Toivottavasti sentään saat pojan pyytämään opelta anteeksi.

Vierailija
33/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet hyvä äiti. Ymmärrät, että poikasi toimi väärin ja olet tehnyt sen hänelle selväksi. Olet myös kuunnellut poikasi oman näkemyksen, mutta et ole lähtenyt mukaan tämän tunteeseen haukkumaan opettajaa. Huoneen siivoaminenkin on ihan hyvä rangaistus -pääasia, että väärästä teosta tulee seuraamuksia. Älä kuuntele näitä ilkeilijöitä täällä.

Vierailija
34/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin ikävä tilanne ja kurjaa, ettei poka ymmärrä katua noloa käytöstään. 

Inhosin opiskellessani sitä, että osa oppilaista ei ymmärtänyt koskaan olla hiljaa. Halusin kuunnella opettajaa - en heidän typeriä (anteeksi) hölinöitään. 

Mielestäni pojan pitää pyytää anteeksi opettajalta, koska hän käyttäytyi todella huonosti. (Onneksi en ole opettaja, koska olisin vähemmän ystävällisesti kertonut muiden oppilaiden aikana mielipiteeni sekä oppilaan ulkonäöstä että käytöksestä.)

Olen pahoillani sinun puolestasi.

Vierailija
35/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh huh ja täällä av:llakin on aina pitkät opettajien kadehtimisketjut!

Vierailija
36/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän se turhauttaa jos opettaja haukkuu väärää puuta eikä edes suostu kuuntelemaan toisen versiota. Kyllä siinä tuohtuu parempi käytöksinen yksilökin. Voi olla että tämä epäoikeudenmukaisesti toiminut ope sai mitä ansaitsi, muutenhan tuollainen vaan jatkuu. Ope on ollut väärässä tässä joten yritä nyt ymmärtää teiniä. Sano kuitenkin että open tasolle aleneminen ja räyhääminen on noloa ja väärin, vaikka kuinka tekisi mieli. Kuuntele kuitenkin mitä teinillä on omaksi puolustukseksi, olet ilmeisesti hyökännyt hänen kimppuunsa sen jälkeen kun kokenut vääryyttä open puolelta.

Tunneilla kuunnellaan opettajaa - ei päätään aukovia jonneja. 

Vierailija
37/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse huoritellut opettajaa kasiluokalla vähän vastaavassa tilanteessa, kun koin itseäni kohdeltavan epäoikeudenmukaisesti. Ihan yhteiskuntakelpoinen yksilö minustakin tuli, ei yhteiskunnan ulkopuolelle pudonnut hylkiö.

Ihan sama -vastaus kertoo musta siitä, että poika ei oikein osaa käsitellä asiaa, ja tuo on helppo tapa väistellä sen käsittelyä. Anna hänen hetki miettiä ja ota rauhallisesti myöhemmin asia puheeksi.

Ja uskon, että opettaja arvostaa jo sitä, että pahoittelet ja sanot keskustelevasi pojan kanssa. Ihan sama -vanhempiakin nimittäin löytyy.

"Viehättävää" käytöstä. 

Toivon, ettei sinulla ole lapsia. 

Vierailija
38/38 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteiden käsittelyssä opeteltavaa. Eikä sitä opi muuten kuin harjoittelemalla tunteiden tunnistamista ja rauhoittumista. Eli huomaa sen, milloin nousee vihantunne ja pyytää hetkeksi päästä pois tilanteesta rauhoittumaan. Kannattaa vielä sanoa lapselle, että ymmärrät häntä ja kaikki tunteet ovat ok ja sallittuja, mutta silti pitää opetella hillitsemään itsensä. Tunteen vallassa toimiminen ei ole oikea tapa ratkaista ristiriitatilanteita. Lisäksi voi toki muistuttaa että jokainen myös mokaa joskus, ja silloin pyydetään anteeksi.