Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvakuumetta ei välttämättä tule ikinä - Se ei tarkoita etteikö kannattaisi tehdä lasta

Vierailija
26.05.2021 |

Olen itse tästä malliesimerkki. Sain esikoiseni ja toistaiseksi ainoani 30-vuotiaana ilman pienintäkään merkkiä vauvakuumeilusta. Minulle ei ollut todellakaan pikkutytöstä asti selvää että haluan äidiksi. Ei ollut edes pari vuotta sitten. Kadehdin ystäviäni jotka tiesivät tarkkaan että haluavat lapsia, itselläni ei ollut mitään hajua ja ajattelin että varmaan vauvakuume sitten tulee minullekin. Vaan ei tullut.

Tapasin aviomieheni 26-vuotiaana useamman pitkän epäonnistuneen avoliiton jälkeen. Tämä mies oli aivan toista maata kuin aikaisemmat poikaystävät. Hänestä huokui luottamus ja ensimmäistä kertaa koin tunteen, että joku rakastaa minua. Huomasin yhteenmuuton jälkeen miettiväni mielessäni että tuo mies olisi loistava isä lapsilleni. Mies halusi perheen mutta se ei ollut hänelle kynnyskysymys, sanoi että kaksistaankin on hyvä jos niin haluaisin. Luotin vaistooni ja päätin repäistä, halusin nähdä mitä kaikkea lapsielämällä olisi annettavaa.

Ja kyllä olen kiitollinen pienestä pojastamme. Ennen kaikkea olen onnellinen että tapasin nykyisen aviomieheni.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tehdä jos ei ole varma.

Jep, kuitenkin sen verran isosta päätöksestä kyse. Niin kauan kun tuntuu että on kahden vaiheilla on viisaampaa jättää tekemättä. Jokainen tietysti tekee niin kuin parhaaksi näkee mutta itse ajattelen noin.

Vierailija
22/30 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tapasin aviomieheni 26-vuotiaana useamman pitkän epäonnistuneen avoliiton jälkeen."

Kuinka kauan kestää pitkä avoliitto, jos niitä on 26-vuotiaana takana useita? Mä olen varmaan vanha kalkkis, koska pitkä avoliitto on mielestäni kestoltaan 5-10 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kannattamista siinä lasten tekemisessä on, jos ei erityisemmin halua lapsia? Lompakko kevenee ja työmäärä & stressi kasvaa? Jokainen tavallaan, mutta en ymmärrä miksi lapsettomia yritetään jatkuvasti painostaa hankkimaan lapsia.

Vierailija
24/30 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten nykyään on, mutta ennen vielä korostettiin sitä, että olethan toiminut lapsenlikkana, jotta osaat olla lasten kanssa ja katsottiin miten hyvin tuore äiti käsitteli vauvaa, menikö ihan tottuneesti. Tällainen aiheutti monessa epävarmuutta. Minulla on kaksi lasta, mutta en edelleenkään osaa jutella luontevasti vieraille lapsille. Lastenkasvatus on kestävyyslaji, vauhdilla ja voimalla ei pärjää :) Vauvakuume ei auta pätkääkään, kun selvität vaikean teinin asioita tms. Minusta on sulaa hulluutta hankkia lapsia siksi, että vauvat ovat ihania. Vauvakuume ei ole mikään mittari kypsyydestä.

Vierailija
25/30 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kannattamista siinä lasten tekemisessä on, jos ei erityisemmin halua lapsia? Lompakko kevenee ja työmäärä & stressi kasvaa? Jokainen tavallaan, mutta en ymmärrä miksi lapsettomia yritetään jatkuvasti painostaa hankkimaan lapsia.

Just tätä asennetta ihmettelen. Missä kohtaa mielestäsi kehotettiin veloja hankkimaan lapsi? Oletteko tosiaan niin epävarmoja omasta ideologiastanne että kukaan ei saisi edes puhua lastenteosta? Heti otetaan se syyllistävänä itseä kohtaan. Mä ymmärsin että aapeen pointti oli että pelkästään se vauvakuumeettomuus ei saisi olla se mikä torppaa lastensaannin mahdollisuuden elämässä.

Enkä nyt vetäisi mutkia suoraksi aina siinäkään asiassa että lapsettoman elämä on aina stressittömämpää ja parempaa kuin lapsiperheellisten. Tosi ylimielinen asenne että hähää minäpäs en olekaan pilannut elämääni hankkimalla lapsia.

Vierailija
26/30 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan ollut vauvakuumetta ja kolme lasta silti sain. Eihän sitä voi koskaan tietää jos ei kokeile. Tietenkin helpompaa lapsen hankinta on silloin jos kovasti vauvakuumeilee, biologia hoitaa homman.

Vierailija
27/30 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tätä asennetta ihmettelen. Missä kohtaa mielestäsi kehotettiin veloja hankkimaan lapsi? Oletteko tosiaan niin epävarmoja omasta ideologiastanne että kukaan ei saisi edes puhua lastenteosta? Heti otetaan se syyllistävänä itseä kohtaan. Mä ymmärsin että aapeen pointti oli että pelkästään se vauvakuumeettomuus ei saisi olla se mikä torppaa lastensaannin mahdollisuuden elämässä.

Enkä nyt vetäisi mutkia suoraksi aina siinäkään asiassa että lapsettoman elämä on aina stressittömämpää ja parempaa kuin lapsiperheellisten. Tosi ylimielinen asenne että hähää minäpäs en olekaan pilannut elämääni hankkimalla lapsia.

Missä kohtaa väitin että ap kehottaa veloja hankkimaan lapsia? Oletko tosiaan niin epävarma ”ideologiastasi” että heti vedät herneen syvälle nenuun kun joku ihmettelee mitä ihmeen kannattamista on hankkia lapsia, mikäli niitä ei erityisemmin halua. Ymmärsin ap:n kirjoituksesta että hän ei erityisemmin edes halunnut lapsia, mutta nyt hän hehkuttaa että kylläpäs se vaan kannattaa… ja minä mietin mihin tämä kannattavuus nyt oikein perustuu (ihmisellä joka ei ilmeisesti erityisemmin välittänyt tuleeko hänestä koskaan äitiä).

Todella omituinen asenne 🙄 että kuvittelet minun väittäneen että lapsettoman elämä on *aina* stressittömämpää ja jotenkin maagisesti parempaa kuin lapsiperheellisen (pelkästään sen perusteella että uskon että lapset yleensä lisäävät stressiä, työmäärää, sekä kustannuksia) ja vieläpä että elämä on piloilla heti kun hankkii lapsia. Tulee vähän sellainen fiilis, että peilaat nyt jotain oman elämäsi tuntemuksia tänne…

PS. en ole mikään ”vela”, minulla on kaksi poikaa. He eivät todellakaan ole mitenkään pilanneet minun elämääni.

Vierailija
28/30 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä kannata enää koskaan avata suutaan mistään lapsiin liittyvästä kun heti ovat velat sylki suupielistä roiskuen huutamassa miten ei kannata tehdä lapsia.

T. Sivustaseuraaja

Just näin. Ikinä en ole tavannut tällaista vihaa vauvoja tai vauvoja haluavia kohtaan kuin täällä Vauva-palstalla viime vuosina, ironista...

Ihan sama mulle miten muut tekee, mut tuntuuhan se nyt kummalta, et sataa alapeukkuja, jos kerrot ITSE halunneesi lapsia. Vois jokainen miettiä, että mistä se viha eri päätöksiä tekeviä kohtaan kumpuaa?

mielenkiinnosta: oletko aina tiennyt olevasi älyllisesti jälkeenjäänyt, vai onnistuitko vain luistamaan testeistä?

Millään muulla palstalla en ole huomannut samanlaista älyttömyyttä kuin täällä. Jos joku sanoo ettei vauvoja kannata hankkia, se ei merkitse sitä, että hän vihaa vauvoja tai niitä, jotka vauvoja hankkivat. Eikä sitä, että sanoja olisi vela, saatika sitä, että sanoja olisi pala (pakotetusti lapseton).

Vierailija
29/30 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaaan kuullut miesten kyseenalaistavan ja arvostelevan toistensa valintoja tällä lailla.

Ken vauvan haluaa, tehköön.

Ken ei halua, olkoon tekemättä.

Yksi hienoimmista teoista on adoptoida lapsi.

Maailmassa suurin katastrofi on ylikansoitus. Lisää lapsia siis?

Vierailija
30/30 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole koskaaan kuullut miesten kyseenalaistavan ja arvostelevan toistensa valintoja tällä lailla.

Ken vauvan haluaa, tehköön.

Ken ei halua, olkoon tekemättä.

Yksi hienoimmista teoista on adoptoida lapsi.

Maailmassa suurin katastrofi on ylikansoitus. Lisää lapsia siis?

Ylikansoitus on siitä hyvä valinta, että pakostakin sitten lisääntyy kaikenlaiset katastrofit, joiden seurauksena heikoin aines karsiutuu pois. Tällaisia katastrofejahan on ollut ihmiskunnan aikana monia. Me nykyiset elossa olevat olemme muinaisten katastrofiseliytyjien jälkeläisiä. Se tietysti sitten, että kumpi on viisaampi, se joka osallistuu ylikansoitukseen vai se, joka ymmärtää olla osallistumatta ratkaistaan vasta sen jälkeen kun päästään yksimieliyyteen siitä mitä väestöratkaisulla halutaan. Jos haluamme, että vain geneettisesti vahvin aines selivytyy, niin meidän tuleekin ylikansoittaa tämä planeetta, jos haluamme, että mahdollisimman moni selviytyy ja meitä olisi tällä vain sen verran, kun maapallon kantokyky sallii, meidän ei tulisi lisääntyä, vaan nimenomaan keskittyä jo olemassaolevien suojeluun, esimerkiksi juuri hankkia lapset adoptiolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi