Minkälaiset majoitustilat teillä on mökeillänne? Mies haluaisi kutsua tuttavapariskunnan mökille, mutta minä haluan omaa rauhaa.
Mökillämme on iso olohuone, jossa makuualkovi. Olohuoneesta kulku keittiöön. Jos ollaan lasten kanssa mökillä, me vanhemmat nukumme alkovissa ja lapset olohuoneessa vuodesohvilla.
Tämän lisäksi on samassa mökissä sauna ja takkahuone. Takkahuoneessa on vuodesohva (parisänky). Periaatteessa tilaa olisi, mutta takkahuoneesta mennään suoraan keittiöön ja meidän makuualkovi on heti siinä. Olen myöhään nukkuva. Herään kesäisin 10-12 välillä.
En jotenkin kestä sitä, että joutuisin heräämään vieraiden takia aiemmin tai että heräisin siihen, että he ovat siinä keittiössä tekemässä aamupalaa, kun nukun vieressä. Enkä voi sanoa vieraille, ettei saa tehdä mitään ennen kuin herään.
Minulla ei ole pitkää lomaa, joten haluan lomallani oikeasti levätä ja nukkua.
Onko kaikilla muilla mökeillä omat nukkuma-aitat tai monta makuuhuonetta vieraita varten? Miten mökkivieraanne majoittuvat?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheesta vähän sivuun, mutta eikö kuulu normaaleihin käytöstapoihin, että jos kutsutaan vieraita mökille, niin syödään yhdessä samaan aikaan aamiainen - outo ajatuskin, että he itse kokkailisivat jotain vain itselleen eri aikaan. Ihan hyvin voi isäntäväki sanoa, että aamiainen on tarjolla vaikka klo 10 ja sillä siisti. Ja jos kerran vieraita kutsuu, niin tietenkin heidän vuokseen pitää joskus vähän joustaa. Jos ei ole mitään vieraanvaraisuutta eikä halua olla yhdessä, niin parempi kaikkien kannalta jättää kutsumatta.
Näin. Emäntä voi herätä normaaliin aikaan oikein hyvin, vaikka jo kello 9. Tai sitten hän voi jättäytyä kotiin ja mies hoitaa vieraat. Se voisi olla paras ratkaisu ap:n ongelmiin.
Tai ap voi olla mukana ja mies silti hoitaa aamiaisen.
Mieskin saa varmaan räkiä kattoon, kun kyseessä on kaikki aloittajan haluamat asiat ja vieraat?
Se, että mies hoitaa yhden aamupalan ei tarkoita, että vaimo räkii kattoon. Voihan vaimo olla mukana lounaan laitossa. Mutta tottakai se, joka kutsuu, kantaa aina päävastuun emännöinnissä, vaikka toinen auttaisikin.
Niin ymmärrän sinua. Meillä on nukkuma-aitta erikseen, mutta silti en millään haluaisi yövieraita mökille. Taaskin on tulossa miehen lähisukulaispariskunta viikonlopuksi. Lasken jo montako kattausta, ruuanlaittoa ja tiskausta joudun tekemään puhumattakaan siitä, että pari vuorokautta jatkuvaa seuranpitoa ja siitä huolehtimista, että muut viihtyvät.
Eniten vihaan sitä aamuhetkeä kun olen joutunut nousemaan ylös ja valmistamaan aamiaisen, toki yhdessä miehen kanssa, ja sitten vaan odotellaan nälkäisinä valmiin, jäähtyvän aamiaisen kanssa, että pariskunta saapuisi aamiaiselle, aina ovat myöhässä sovitusta ajasta. Ja koko päivä edessä pakkoseurustelua.
Tässä kuulostaa kyse olevan eniten siitä, haluaako AP kutsua vieraita vai lomailla omassa rauhassa. Mökkiolosuhteet on aina vähän hankalia ja väki lähellä toisiaan. Lisäksi vieraiden läsnäolo vaatii aina paneutumista ja isännöintiä, mikä ei poistu oli huonejärjestelyt mitkä tahansa.
Jos vieraiden kutsuminen on miehelle tärkeä asia, niin sitten voi pyytää vierailun rajoittamista yhteen yöhön ja miehen ottavan vastuulleen vieraiden kestitsemisen erityisesti aamulla.
Enemmän tässä varmaan on kyse siitä, että otetaanko vieraita mökille vai ei. Jos loma on lyhyt, niin ymmärrän hyvin, ettei sinne halua lisää passattavia. Itse en koskaan ota kuin yhdeksi yöksi vieraita, koska en jaksa passata muita lomallani. Meillä on erillinen saunamökki, jossa yöpymistilat, mutta eihän se poista aamiaisten laittoa ja muuta mitä vieraiden tulosta seuraa. Jos haluat levätä, niin pidä kiinni siitä, menette joku ilta vaikka terassille tapaamaan vieraita, ei mökkivierailu joka kesä ole mikään must.
Vierailija kirjoitti:
Niin ymmärrän sinua. Meillä on nukkuma-aitta erikseen, mutta silti en millään haluaisi yövieraita mökille. Taaskin on tulossa miehen lähisukulaispariskunta viikonlopuksi. Lasken jo montako kattausta, ruuanlaittoa ja tiskausta joudun tekemään puhumattakaan siitä, että pari vuorokautta jatkuvaa seuranpitoa ja siitä huolehtimista, että muut viihtyvät.
Eniten vihaan sitä aamuhetkeä kun olen joutunut nousemaan ylös ja valmistamaan aamiaisen, toki yhdessä miehen kanssa, ja sitten vaan odotellaan nälkäisinä valmiin, jäähtyvän aamiaisen kanssa, että pariskunta saapuisi aamiaiselle, aina ovat myöhässä sovitusta ajasta. Ja koko päivä edessä pakkoseurustelua.
Onko yhteisomistuksessa mökki vai miksi nuo on kutsuttava? Lopetat vain tuollaiset traditiot, jos ei ole pakko. Itsekin olen lopettanut tuollaiset pakkovierailut jo vuosia sitten. En yksinkertaisesti enää jaksa tuollaista, vaan varaan mökin omaan rentoutumiseen, kun kesäloma on kuitenkin hyvin lyhyt. Kutsun vain ne, jotka ihan oikeasti sinne haluan ja vain yhdeksi yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yhteisomistuksessa mökki vai miksi nuo on kutsuttava? Lopetat vain tuollaiset traditiot, jos ei ole pakko. Itsekin olen lopettanut tuollaiset pakkovierailut jo vuosia sitten. En yksinkertaisesti enää jaksa tuollaista, vaan varaan mökin omaan rentoutumiseen, kun kesäloma on kuitenkin hyvin lyhyt. Kutsun vain ne, jotka ihan oikeasti sinne haluan ja vain yhdeksi yöksi.
Ei ole yhteisomistuksessa mökki, mutta miehelle tuo vierailu on niin tärkeä, että suostun siihen. Mies sitten joustaa minulle tärkeissä asioissa.
Meillä on erillinen vierasmökki ja päämökin kuistilta pääsee suoraan vessaan ja suihkuun.
Ei minua haittaa herätä jonain aamuna aikaisemmin. Moneksi yöksi en kutsu vieraita koskaan, yksi riittää hyvin.
Ettekö voi nukkua takkahuoneessa?
Mutta en hermoilisi asiasta jos kerrankin saisin kivoja vieraita :)
No ei kuulu käytöstapoihin yhteinen aamupala! Mun kyläperheen pikkulapset herää kuudelta ja äitinsä keittää niille puuroa. Pitäiskö kaikkien herätä kuudelta kun on esim iltaa istuttu?
Vai pidetäänkö lapset nälässä kymmeneen? Päiväruuat yhdessä, se on selviö mutta aamupala vähän eri juttu.