Exän uusi ulkomaalainen puoliso ja käytännöt
Osaako kukaan neuvoa, että kuinka käytännön asiat menee siinä tapauksessa kun minulla exän kanssa yhteinen lapsi ja exälle on muuttamassa ulkomaalainen (eu-maasta) puoliso, jolla myös lapsi (ulkomaalainen) entuudestaan.
Lähinnä elari asiat kiinnostaa. Eli nouseeko tässä vaiheessa exäni elareiden määrä meidän yhteisestä lapsesta, uuden puolison vuoksi ja vaikuttaako tämän uuden puolison lapsi jotenkin lisäksi elatukseen?
Exäni uusi puoliso on ilmeisen varaton, hänellä on rikosrekisteri kotimaassaan ja ei todennäköisesti tule työllistymään Suomessa kovin hyvin tämän aiemman tuomion vuoksi ja lisäksi suomenkielen taito on lähes olematon. Vastassa on siis ns.hanttihommia ja todennäköisesti exäni on hänen palkanmaksajansa. Exälleni tulee siis pitkälti tämän naisen ja hänen 3vuotiaan lapsen elättäminen eteen.
Kuinka asiat siis tässä tapauksessa toimii?
Minä olen siis meidän yhteisen lapsen lähivanhempi ja lapsi isällään n.8 vrk/kk.
Osaako kukaan myöskään sanoa, että kuinka esim päiväkotimaksu tämän naisen lapsen kohdalla jakautuu, koska asuvat yhdessä, mutta exäni ei ole tämän lapsen isä.
Joutuuko kaikessa exäni siis kärsimään maksajana, koska nainen taustansa vuoksi tuskin koskaan tulee olemaan kovin varallinen.
Toivottavasti saataisiin hyvää ja asiallista keskustelua aikaiseksi aiheesta ja kiitos jokaiselle jo etukäteen jos osaat auttaa!
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Riittävien varojen perusteella voidaan rekisteröidä myös, jos esim. puoliso vakuuttaa sponsoroivansa oleskeluoikeuden rekisteröinnin hakijaa. Eli jos mies elättää, saa jäädä. Toki miehen täytyy siinä tapauksessa esittää tuloselvitykset.
Näin ajattelinkin sen menevän, kiitos vastauksestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että teidän yhteinen lapsi on isällä joka viikonloppu? Jos on, niin elatusmaksuja ei sinun pitäisi edes juuri saada. Viikonloput on viikon kalliimpia päiviä. Tottahan toki exäsi tulot vaikuttaa, jos uuden puolison lapsi menee päiväkotiin. Yhteinen talous. Tulot yhteiset. Minä en ymmärrä naisia, jotka pohtivat exänsä uutta suhdetta. Ja miettivät miten voisi nyhtää exältä enemmän elareita. Ja enemmän lasten hankintoihin rahaa. Exillä ei rahasteta ja piste.
Jos ap. lapsi on joka viikonloppu isänsä luona, eikä siksi tarvitse maksaa elareita ja kun lapsi on ap. luona viikot, niin tuskin hänkään on elatusvelvollinen.
Kerrotko vielä kuka maksaa ap. lapsen päivähoitomaksun, vakuutukset, lääkkeet, vaatteet, kengät, harrastukset jne. jne. jääkö ne naapurin Peran tai Mirkun maksettavaksi, jos vanhemmat eivät ole lapsen elatusvelvollisia, jos lapsi asuu 2pv viikossa vanhemmillaan.
Joku päivähoitomaksu kun voi olla 300€.
Tähän siis haluan sanoa, että minä olen lapsen lähivanhempi joka hoitaa kaikki muut lapseen kohdistuvat kulut paitsi vakuutuksen, jonka isä maksaa.
Saan eksältäni joka kk elatusmaksua 200e. Ja lapsi on isällään n.8 päivää/kk jotka koostuvat vain arkipäivistä.
Tätä Mietin, että vaikuttaako eksäni uusi puoliso joka on varaton (ja jolle maksetaan suomessa n.1500e/kk nimellistä palkkaa, vaikka töitä hänen ei todellisuudessa tarvitse tehdä tämän summan eteen) mitenkään minun ja eksän yhteisen lapsen elatusmaksuihin?
Koska todellisuudessa se tulee olemaan niin, että eksä maksaa myös aivan kaikki tämän uuden puolison ja uuden puolison lapsen kustannukset.
Jos ap. lapsi on joka viikonloppu isänsä luona, eikä siksi tarvitse maksaa elareita ja kun lapsi on ap. luona viikot, niin tuskin hänkään on elatusvelvollinen.
Kerrotko vielä kuka maksaa ap. lapsen päivähoitomaksun, vakuutukset, lääkkeet, vaatteet, kengät, harrastukset jne. jne. jääkö ne naapurin Peran tai Mirkun maksettavaksi, jos vanhemmat eivät ole lapsen elatusvelvollisia, jos lapsi asuu 2pv viikossa vanhemmillaan.
Joku päivähoitomaksu kun voi olla 300€.