Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä ostitte rippipuvun teinipojalle? Miesten koot isoja

Vierailija
25.05.2021 |

Mistä n 172cm laihalle nuorelle kannattaa lähteä pukua metsästämään?

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on kamala asenne, että ei mukamas kannata lapsille juuri esim. rippipukua tai muita juhlatamineita ostaa, kun jäävät niin nopeasti pieneksi. Tottakai jäävät, mutta mitä sitten, niinhän ne jäävät pieneksi kaikki muutkin vaatteet kasvuiässä.

Sitten lapsiraukat joutuvat juhlimaan joissain farkuissa ja tennareissa, kun vanhemmilla itsellään juhlavaatteet viimeisen päälle. 😒

99% lapsista on ikionnellisia kun äityli ei pakota laittamaan hiostavaa pukua vain koska äidin omassa lapsuudessa oli pukupakko. Jos vielä et ole huomannut, on olemassa muitakin juhlavaatteita kuin puku. 

99% teineistä ei halua näyttää olevansa perheestä, jossa vanhemmilla ei ole mitään tapoja. Siksi he haluavat puvun, jotta eivät erottuisi joukosta samalla tavalla kuin isä ja äiti, joilla on jotkut makkarankuoria muistuttavat kierrätysrytkyt.

Onneksi meilläpäin ei ole noin vajaita ihmisiä, joille ainut vaihtoehto on joko puku tai kierrätysryysyt. On olemassa myös tyylikkäitä pukuja kevyempiä vaihtoehtoja, joista toki teillä peräkylillä ei ole kuultukaan. Mihin sitä puvun takkia edes tarvitsee kesäkuumalla?

Vierailija
62/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rippipuvun? Well, hello 50-luku :D Ihan riittää kauluspaita ja suorat housut. Monilla on farkutkin. 

Tapakasvatusta, että pukeudutaan juhlaan. Rippijuhla on usein se ensimmäinen aikuisjuhla, jos alkaa kunnon aikuismainen juhlapukeutuminen. Farkkukansaa näkee liikaa.

Ripijuhla on NUOREN juhla, ei aikuisten. Nuori saa ihan itse valita, mitä päälleen pistää. Eihän häissäkään kukaan muu kuin hääpari valitse pukukoodia. 

Ja nuori haluaa pukeutua asiallisesti ja juhlan mukaisesti, koita nyt ymmärtää. Sääliksi käy aina sitä yhtä ressukkaa, joka tulee chinoissa, kun muut ovat tummassa puvussa.

No se on tietysti eri asia, jos nuori itse haluaa pukuun ahtautua. Meillä on kaksi poikaa, joista toisen rippijuhlissa kenelläkään rippilapsista ei ollut pukua ja toisen juhlissa vain yhdellä oli (äidin pakottamana) puku. Enemmän minua se pukupoika säälitti 28 asteen helteessä kuin muut kevyemmin pukeutuneet. Mutta jokainen toki tavallaan. 

Viimeisen 5 vuoden aikana olen ollut 9 kertaa rippikirkossa ja puku näyttää olevan yli 90%:lla pojista. Se tuntuu olevan eräänlainen statusjuttu eli halutaan näyttää hyvältä. Jos ei halua rippijuhliinsa pukua, niin ihan se ja sama, voi pukeutua vaikka samanlaiseen pussilakanaan kuin moni "puvuttomien" rippilasten äideistä.

Maalla toki onkin coolia mennä perinteiden mukaan. Kaupungissa ei niinkään. Lähinnä pappojen juttu olla juhlissa puku päällä. 

t. neljän pojan äiti

Kolmen pojan äitinä totean, että niin omilla pojillani kuin rippikavereilla on ollut puku päällä. Kaupungissa, tosin ei asuta Riihimäellä eikä Keravalla. Teillä voi olla omat käytännöt. Like father, like son.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain ottaa tunteisiin.

Vierailija
64/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rippipuvun? Well, hello 50-luku :D Ihan riittää kauluspaita ja suorat housut. Monilla on farkutkin. 

Tapakasvatusta, että pukeudutaan juhlaan. Rippijuhla on usein se ensimmäinen aikuisjuhla, jos alkaa kunnon aikuismainen juhlapukeutuminen. Farkkukansaa näkee liikaa.

Ripijuhla on NUOREN juhla, ei aikuisten. Nuori saa ihan itse valita, mitä päälleen pistää. Eihän häissäkään kukaan muu kuin hääpari valitse pukukoodia. 

Eiköhän ihan valtaosa pojista halua itse sitä pukua. Ainakin täällä se puku, hienot kengät ja vyö olivat tärkeä juttu nuorille.

Hyvin harvoin enää 2000-luvulla olen nähnyt pojalla rippijuhlissa pukua. Valtaosalla on kauluspaita ja suorat housut. Ehkä jossain peräkylällä on hieno mennä puku päällä juhliin, kun niin on tehty isoisoisoisän ajoista lähtien. Kaupungissa nuorilla erilainen tyyli ja tumma puku lähinnä 60+ miesten juhlavaate. 

Niin no, Tampereella asutaan ja rippijuhlissa ja peruskoulun päättäjäisissä pojilla puku päällä.

Ok. Itse peruskoulun opettajana en ole nähnyt kuin yksittäisiä poikia puku päällä peruskoulun päättäjäisissä. Ehkä tuo on vain tiettyjen alueiden perinne. Asun itse Itä-Suomessa. 

Vierailija
65/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nuori haluaa pukeutua asiallisesti ja juhlan mukaisesti, koita nyt ymmärtää. Sääliksi käy aina sitä yhtä ressukkaa, joka tulee chinoissa, kun muut ovat tummassa puvussa.

No se on tietysti eri asia, jos nuori itse haluaa pukuun ahtautua. Meillä on kaksi poikaa, joista toisen rippijuhlissa kenelläkään rippilapsista ei ollut pukua ja toisen juhlissa vain yhdellä oli (äidin pakottamana) puku. Enemmän minua se pukupoika säälitti 28 asteen helteessä kuin muut kevyemmin pukeutuneet. Mutta jokainen toki tavallaan. 

Viimeisen 5 vuoden aikana olen ollut 9 kertaa rippikirkossa ja puku näyttää olevan yli 90%:lla pojista. Se tuntuu olevan eräänlainen statusjuttu eli halutaan näyttää hyvältä. Jos ei halua rippijuhliinsa pukua, niin ihan se ja sama, voi pukeutua vaikka samanlaiseen pussilakanaan kuin moni "puvuttomien" rippilasten äideistä.

Maalla toki onkin coolia mennä perinteiden mukaan. Kaupungissa ei niinkään. Lähinnä pappojen juttu olla juhlissa puku päällä. 

t. neljän pojan äiti

Kolmen pojan äitinä totean, että niin omilla pojillani kuin rippikavereilla on ollut puku päällä. Kaupungissa, tosin ei asuta Riihimäellä eikä Keravalla. Teillä voi olla omat käytännöt. Like father, like son.

Poikieni isällä puku on työasu. Kesäjuhlissa ei siinä hikoile, mikä on mielestäni erittäin järkevää. Siististi kun voi pukeutua ilman pukuakin. Mikä sinun ongelmasi on, kun kuvittelet teidän käytäntönne olevan ainut oikea?

Vierailija
66/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin näyttää ottavan. Hirveä riehuminen, kun osa nuorista ei noudata kivikautista tapaa rippipuvun suhteen, vaan pukeutuu vapaammin esim. kauluspaitaan ja suoriin housuihin. Ihan kuin se takki tekisi pojasta jotenkin erityisen :D

Vierailija
67/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tämä seksismi ja muottien rakentaminen miehille on oksettavaa, teinipojista alkaen.

Turha sitten ulista siitä toksisesta maskuliinisuudestakaan. 

Vierailija
68/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. neljän pojan äiti

Orimattilakin on kaupunki, joten että asut kaupungissa ei tarkoita että olet kaupunkilainen. 

Vierailija
69/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ihan valtaosa pojista halua itse sitä pukua. Ainakin täällä se puku, hienot kengät ja vyö olivat tärkeä juttu nuorille.

Hyvin harvoin enää 2000-luvulla olen nähnyt pojalla rippijuhlissa pukua. Valtaosalla on kauluspaita ja suorat housut. Ehkä jossain peräkylällä on hieno mennä puku päällä juhliin, kun niin on tehty isoisoisoisän ajoista lähtien. Kaupungissa nuorilla erilainen tyyli ja tumma puku lähinnä 60+ miesten juhlavaate. 

Niin no, Tampereella asutaan ja rippijuhlissa ja peruskoulun päättäjäisissä pojilla puku päällä.

Ok. Itse peruskoulun opettajana en ole nähnyt kuin yksittäisiä poikia puku päällä peruskoulun päättäjäisissä. Ehkä tuo on vain tiettyjen alueiden perinne. Asun itse Itä-Suomessa. 

Ilmeisesti. Täällä Turun seudulla useimmilla pojilla on puku niin rippijuhlissa kuin ysin päättäjäisissä. Tytöt ovat myös parhaimmissaan. Minusta aika söpöä ja tyylikästä, kun ovat yhtäkkiä niin isoja ja asiallisia.

Vierailija
70/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kuin alueellinen perinne saattaa olla ihan porukastakin kiinni. Meillä pojat olivat keskenään sopineet, että laitetaan puku päälle peruskoulun päättäjäisiin.

Vierailija
71/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes linnanjuhlissa kaikilla ei ole periteistä pukua. Repikääpä siitä mammulit!

Vierailija
72/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ei usko Jumalaan mutta rippikoulut ei lopu. On kyllä todella outoa puuhaa.

Uskooko AP sinä ja poikasi?

Vierailija
73/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin näyttää ottavan. Hirveä riehuminen, kun osa nuorista ei noudata kivikautista tapaa rippipuvun suhteen, vaan pukeutuu vapaammin esim. kauluspaitaan ja suoriin housuihin. Ihan kuin se takki tekisi pojasta jotenkin erityisen :D

Poika on toki erityinen, mutta puku tekee myös hetkestä eeityisemmän. Ja pojan omasta tahdosta, jota kunnioitan.

Mutta ok, en jaksa kinastella asiasta - jokainen tyylillään.

Vierailija
74/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mihin vaatteisiin te pakotatte ne tyttönne, kysymättä niiden mielipidettä? 

Vierailija
75/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika on toki erityinen, mutta puku tekee myös hetkestä eeityisemmän. Ja pojan omasta tahdosta, jota kunnioitan.

Mutta ok, en jaksa kinastella asiasta - jokainen tyylillään.

Se hetki on tasan samanlainen asusta riippumatta. Ja aika moneen kertaan jo sanottu, että jos poika itse pukua haluaa, mikäs siinä. Ihme pillastumista, kun kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinun poikasi. 

Vierailija
76/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi rippipuku mahtuu usein päälle myös seuraavana vuonna peruskoulun päättäjäisissä, ellei vuodessa tule isoa kasvuspurttia. Omalla pojalla sama onneksi mahtui, kun pituutta ei juurikaan tullut ja paino pysyi aika samana. Ylioppilasjuhliin tarvitsi sitten uuden isomman puvun. Mutta vuokraaminenkin voi olla hyvä idea, jos tiedossa ei ole hirveästi muita juhlia jonne pukua tarvitsisi.

Vierailija
77/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi Helsinki ei ole kaupunki, siellä nuorilla on puku rippijuhlissa ja 9-luokan päättäjäisissä. Maalaisuus näkyy juuri tuollaisisssa asioissa.

Vierailija
78/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän pojan rippileiriporukassa ainakin oli kaikilla pojilla ihan puvut konfirmaatiopäivänä vuosi sitten. Etelä-Suomen kaupungissa asutaan.

Vierailija
79/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee varmasti gollege housuissa ja t-paidassa ja jos kylmä niin pitkähihasessa. Kun kirkossa Alba päällä ja kotiin tulee vain mummi ja pappa,

mummu ja tuffa,

Sylikummi,

Vanhempi lapsemme,

Ja mun veli

N40

Vierailija
80/90 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, jos on vähän iso. Mies käyttää rippipukuaan kaikissa muissa juhlissakin, joten on hyvä että on vähän kasvunvaraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä