Aivan järkyttävä ”läskiviha” av palstalla.
Eritoten täällä bmi 40 ja siitä ylöspäin on suunnilleen ”saunan taa” vietäviä palstan mukaan ja joku bmi 30 on jo häpeäksi maailmalle (vaikkei ole edes mikään paha ylipaino). Mulla on sukulainen bmi 46 ja hän ei enää uskalla mennä baariin, saa niin hirveetä kommenttia. Terve on, mutta painoa toki sitten sen verran että muut kokee oikeudekseen kommentoida.
Ne ylipainoiset on ihmisarvoltaan samat kuin laihat.
Kommentit (69)
Hoikathan täällä haukutaan, eikä lihavuudesta saa edes keskustella kun jo poistuu. Ne aloitukset kyllä jätetään, joissa joku lihava puhuu päivästä toiseen siitä ettei jaksa laihduttaa eikä kuuntele ainuttakaan neuvoa... Fakta nyt vaan on se, että lihavuus ei ole tervettä eikä kaunista. Tutkimukset kertovat ylipainon yhteydestä terveyteen, matalaan koulutukseen jne.
Myös kokemukset vaikuttavat siihen,mitä ihmiset ajattelevat. Tuntemani lihavat ovat kaikki matalasti koulutettuja/kouluttamattomia ja suurin osa ihan vapaaehtoisesti työttömiä. Puheenaiheita ovat tosi-tv ja herkut, aikaa vietetään sidukkaa hörppien ja karaoke on suosittua, kanssaihmisiä ei huomioida ja lapsille opetetaan sama elämäntapa.
Ja näkeehän tällä palstallakin, millaisia ne omasta lihavuudestaan kirjoittavat ovat hengenlahjoiltaan, edes alkeellinen luetun ymmärtäminen ei toimi. Sori vaan, mutta eivät ne stereotypiat oikeasti tule tyhjästä. En silti ole ketään saunan taakse viemässä enkä tiedä ketään muutakaan joka tahtoisi vahingoittaa ylipainoisia. Haluaisin vain ettei verorahojani kulutettaisi tällaisesta johtuviin ongelmiin.
En vihaa mutta säälittää aina nuo "on terve" väitteet lihavilta ja läheisiltään.
Harvoin tulee aitoja valituksia omasta painosta, provoja, tai tietysti nuoret on muutenkin epävarmoja.
Jokin aikaa sitten täällä oli puhetta valinnoista. Aika monelle lihavuus on valinta. Tuttavapiiriini kuuluu toki ihminen, jolla on rasva-aineenvaihdunnan häiriö. Hänestä ei tule koskaan laihaa tai edes normaalipainoista. Näiden ihmisten vuoksi ja sen takia, että lihavuus on monelle arka paikka, ei pidä pilkata,
Mutta, mutta.... Pelkään, että tämä kehopositiivisuusaalto tekee ylipainoisuudesta "uuden normaalin". Tällä on jo kansanterveydellistäkin merkitystä. Kyse ei ole pelkästään sydän- ja verisuonitaudeista ja muista ylipainoon liitetyistä ongelmista vaan vanhemmiten myös tuki- ja liikuntaelinten hajoamisesta. Erityisesti polvet ovet kovilla
Tämä on vauva-palsta, ei av-palsta. Av pn vaan keskusteluosio.
tämä läski on laihtunut, nyt vaan 77 killoo elämänilloo, paino oli jo 80 killoo, käärin hihat ja nyt puputan ja liikun.
Vierailija kirjoitti:
Jokin aikaa sitten täällä oli puhetta valinnoista. Aika monelle lihavuus on valinta. Tuttavapiiriini kuuluu toki ihminen, jolla on rasva-aineenvaihdunnan häiriö. Hänestä ei tule koskaan laihaa tai edes normaalipainoista. Näiden ihmisten vuoksi ja sen takia, että lihavuus on monelle arka paikka, ei pidä pilkata,
Mutta, mutta.... Pelkään, että tämä kehopositiivisuusaalto tekee ylipainoisuudesta "uuden normaalin". Tällä on jo kansanterveydellistäkin merkitystä. Kyse ei ole pelkästään sydän- ja verisuonitaudeista ja muista ylipainoon liitetyistä ongelmista vaan vanhemmiten myös tuki- ja liikuntaelinten hajoamisesta. Erityisesti polvet ovet kovilla
Ei lihavuus ole valinta, mutta joskus on vaan parempi hyväksyä se lihavuus kun jatkaa sitä haitallista laihdutuskierrettä, joka ei toimi. Se laihdutus kun ei vaan kaikilta onnistu, vaikka kuinka sitä haluaisi. Mitä järkeä on laihduttaa, jos jokaisen kerran jälkeen vaan lihoo entistä isommaksi. Ei sitä kukaan halua, mutta niin vaan helposti käy.
Vierailija kirjoitti:
Läskejä luusereita on syytäkin halveksia.
Niin, ihmisiä joista iso osa on henkisen/emotionaalisen/fyysinen väkivallan runtelemia?
Tykkäät lyödä lyötyjä näköjään, saatko jotain sairasta tyydytystä siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja monesti mukavempia kuin noi kireet laihikset.
Päinvastoin kokemukseni mukaan. Lihavat inhoavat jopa itseään, ja kaikkiin keskusteluihin pitää mölytä omasta ylipainostaan.
Joo mäkin olen noteerannut. Jos puhutaan miten mukava on hoikkana niin sataa alapeukkua ja aina on joku "rehevämpi" pätemässä miten "miehet tykkää kun on jotain mistä ottaa kiinni" 😂.
Hoikkia on lupa haukkua pulkannaruksi ja laudaksi, mutta lihavuudesta ei saa mainita, koska se on vaan kehopositiivisuutta, johon hoikilla ei ole oikeutta.Mun kokemuksen mukaan tällä palstalla joka ikiseen ketjuun tulee joku aina kommentoimaan "Mikset laihduta, läski?!". Oli aihe mikä tahansa.
No eikö tuokin kommentti poistettu?
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on ollut vaikeeta, niin voisit juosta muutaman kerran talon ympäri. Jos teet sen päivittäin, niin lupaan, että laihdut. Kannattaa myös rajoittaa herkkujen syöntiä.
Höpö höpö. Olen ylipainoisena juossut puolimaratonin kahteen tuntiin ilman, että lisättyä sokeria olisin käyttänyt vuosiin. Kun on keski-ikäinen nainen, ylipaino on tiukassa. Onneksi itsetunto on niin hyvä, ettei tämän palstan kommentit hetkauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lihavuus ole valinta, mutta joskus on vaan parempi hyväksyä se lihavuus kun jatkaa sitä haitallista laihdutuskierrettä, joka ei toimi. Se laihdutus kun ei vaan kaikilta onnistu, vaikka kuinka sitä haluaisi. Mitä järkeä on laihduttaa, jos jokaisen kerran jälkeen vaan lihoo entistä isommaksi. Ei sitä kukaan halua, mutta niin vaan helposti käy.
Jos se ei ole valinta, että vetää päivittäin normaalin ruuan lisäksi sipsipussin, suklaalevyn ja sixpäkin siideriä niin mikä ? Olen pahoillani, että olen noin karkea, mutta normaalipainoon pystyy, jos ei ole aineenvaihdunnallista sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on ollut vaikeeta, niin voisit juosta muutaman kerran talon ympäri. Jos teet sen päivittäin, niin lupaan, että laihdut. Kannattaa myös rajoittaa herkkujen syöntiä.
Ap tässä, missä luki että puhun itsestäni? Olen hoikka urheilija. Enkä kestä läskivihaa
Mua ihmetyttää, että miksi av-mammat suosii ylipainoisia ja runsaalla rasvaprosentilla varustettuja miehiä. Kaikki hoikat ja tikissä olevat taas leimataan täällä alipainoisiksi riu'uiksi jne.
En ole huomannut erityisesti tätä ongelmaa. AV :llä vihataan yleisesti kaikkea ja ei ymmärretään muiden valintoja. On aihe, mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se ei ole valinta, että vetää päivittäin normaalin ruuan lisäksi sipsipussin, suklaalevyn ja sixpäkin siideriä niin mikä ? Olen pahoillani, että olen noin karkea, mutta normaalipainoon pystyy, jos ei ole aineenvaihdunnallista sairautta.
Jos se olisi noin yksinkertaista niin kaikki olisivat normaalipainoisia.
Valitettavasti se ei vaan ole niin helppoa ja sitä voi olla mahdoton ymmärtää, jos ei kamppaile saman ongelman parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Olen ylipainoisena juossut puolimaratonin kahteen tuntiin ilman, että lisättyä sokeria olisin käyttänyt vuosiin. Kun on keski-ikäinen nainen, ylipaino on tiukassa. Onneksi itsetunto on niin hyvä, ettei tämän palstan kommentit hetkauta.
Sama. Olen bmi 29 ja juoksen 40km viikossa ja lisäksi jumppan ja joogaan. Joka päivä on urheilua, siis se yksi lepopäivä viikossa on 1,5h astangajooga.
Enempää ei voi enää liikkua. Ei ilman että vammoja alkaa tulemaan.
Keski-iässä paino ei niin vaan lähde!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin kokemukseni mukaan. Lihavat inhoavat jopa itseään, ja kaikkiin keskusteluihin pitää mölytä omasta ylipainostaan.
Joo mäkin olen noteerannut. Jos puhutaan miten mukava on hoikkana niin sataa alapeukkua ja aina on joku "rehevämpi" pätemässä miten "miehet tykkää kun on jotain mistä ottaa kiinni" 😂.
Hoikkia on lupa haukkua pulkannaruksi ja laudaksi, mutta lihavuudesta ei saa mainita, koska se on vaan kehopositiivisuutta, johon hoikilla ei ole oikeutta.Jäitkö sä lapsena ilman kaveria, koska olet läski? Pelottiko sua mennä koulun uintiin koska muut haukkuu? Kutsuttiinko sua kammottavilla nimityksillä kuten liikkuva lihatiski, läskipallo, lihapulla? Jouduitko häpeämään itseäsi?
Entäs aikuisena. Joudutko lukemaan täältä, että painosi takia olet huono vanhempi, ruma, mielenterveyspotilas, elämänhallinnan menettänyt, sairas ja muutenkin vähän huonompi ihminen?
Voitko mitenkään asettua lihavan asemaan edes hetkeksi?
No mä olin lapsena koulukiusattu, ehkä köyhyyden takia, eikä mulle ikinä rakentunut normaalia itsetuntoa. Yläasteella pojat haukkui läskiksi, painoin 51 kiloa ja kehitin ruumiinkuvan häiriön, en vieläkään oikein näe itseäni realistisesti. Jo ala-asteella alkoi bulimia/anoreksia/bed- kierre, johon hain ja sain apua vasta 30 vuotiaana.
Aikuisena työpaikoilla mua on nokittu ja näykitty niiden tuhdimpien naisten toimesta. Mua pidetään osaamattomana pikkutyttönä painoni vuoksi, ehkä pari kiloa enemmän kuin yläasteella. Mun ruokavaliota kauhistellaan, en halua syödä muiden läsnäollessa.
Uusissa ympyröissä oikeasti pelkään vieläkin aikuisena, naiset on olleet todella ilkeitä mulle.
Voin jotenkin samaistua.
Vierailija kirjoitti:
Läskit on lepposia. Ei nuita läski miehiäkään yleensä tarvii tirvasta lärviin.
Yli 30 bmi on jo sen verran merkittävä ylipaino että kyllä ihmettelen ja kovasti että ihminen itsensä päästää sellaiseen kuntoon. Pitäsi normijärjellä varustettu ihminen jo siinä vaiheessa tajuta että oma suhtautuminen ravinbtoon on aivan retuperällä.
Se on 193 senttiselle anorektinen paino, tai oikeastaan painottomuus.