Aivan järkyttävä ”läskiviha” av palstalla.
Eritoten täällä bmi 40 ja siitä ylöspäin on suunnilleen ”saunan taa” vietäviä palstan mukaan ja joku bmi 30 on jo häpeäksi maailmalle (vaikkei ole edes mikään paha ylipaino). Mulla on sukulainen bmi 46 ja hän ei enää uskalla mennä baariin, saa niin hirveetä kommenttia. Terve on, mutta painoa toki sitten sen verran että muut kokee oikeudekseen kommentoida.
Ne ylipainoiset on ihmisarvoltaan samat kuin laihat.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on ollut vaikeeta, niin voisit juosta muutaman kerran talon ympäri. Jos teet sen päivittäin, niin lupaan, että laihdut. Kannattaa myös rajoittaa herkkujen syöntiä.
Höpö höpö. Olen ylipainoisena juossut puolimaratonin kahteen tuntiin ilman, että lisättyä sokeria olisin käyttänyt vuosiin. Kun on keski-ikäinen nainen, ylipaino on tiukassa. Onneksi itsetunto on niin hyvä, ettei tämän palstan kommentit hetkauta.
Sama. Olen bmi 29 ja juoksen 40km viikossa ja lisäksi jumppan ja joogaan. Joka päivä on urheilua, siis se yksi lepopäivä viikossa on 1,5h astangajooga.
Enempää ei voi enää liikkua. Ei ilman että vammoja alkaa tulemaan.
Keski-iässä paino ei niin vaan lähde!
Lähtee kyllä. Muuta ruokailutapojasi.
Vierailija kirjoitti:
Läskiviha, transviha, vegaaniviha, työtönviha, velaviha, AMK-viha, mitäs listasta vielä puuttuu?
minä vihaan hoitajia, koska ne ruikuttavat vielä enemmän kuin läskit
Vierailija kirjoitti:
Yli 30 bmi on jo sen verran merkittävä ylipaino että kyllä ihmettelen ja kovasti että ihminen itsensä päästää sellaiseen kuntoon. Pitäsi normijärjellä varustettu ihminen jo siinä vaiheessa tajuta että oma suhtautuminen ravinbtoon on aivan retuperällä.
Valoja päälle taas. Olen bmi 29 ja vaatekoko 38-40, ja jos on trikoovaate niin S.
Kovasti urheilen ja olen lihaksikas, vyötäröltä hoikka (rasvaa on lantiossa/reisissä). Näytän terveeltä ja sporttiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on ollut vaikeeta, niin voisit juosta muutaman kerran talon ympäri. Jos teet sen päivittäin, niin lupaan, että laihdut. Kannattaa myös rajoittaa herkkujen syöntiä.
Höpö höpö. Olen ylipainoisena juossut puolimaratonin kahteen tuntiin ilman, että lisättyä sokeria olisin käyttänyt vuosiin. Kun on keski-ikäinen nainen, ylipaino on tiukassa. Onneksi itsetunto on niin hyvä, ettei tämän palstan kommentit hetkauta.
Sama. Olen bmi 29 ja juoksen 40km viikossa ja lisäksi jumppan ja joogaan. Joka päivä on urheilua, siis se yksi lepopäivä viikossa on 1,5h astangajooga.
Keski-iässä paino ei niin vaan lähde!Lähtee kyllä. Muuta ruokailutapojasi.
No syön terveellisesti jo. En tod ala kitumaan 1000kcsl dieetillä. Päivittäin kulutan urheilulla 500-900kcal.
Vierailija kirjoitti:
Yli 30 bmi on jo sen verran merkittävä ylipaino että kyllä ihmettelen ja kovasti että ihminen itsensä päästää sellaiseen kuntoon. Pitäsi normijärjellä varustettu ihminen jo siinä vaiheessa tajuta että oma suhtautuminen ravinbtoon on aivan retuperällä.
Mistä tämä oletus tulee, että kaikki ovat automaattisesti hoikkia kunnes yhtäkkiä lihavuus rysähtää päälle vuoden sisällä? Ehkä se bmi 30 on ollut lapsesta saakka, ehkä paino tulee vähitellen kiireisinä ruuhkavuosina, ehkä se tulee nopeasti ja sen huomaa mutta ei vaikean elämäntilanteen takia ole sillä hetkellä voimia tehdä mitään. Vähän kun jaksaa miettiä, niin ei tarvitse ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en vihaa sairaalloisen lihavia. Säälin heitä. Elämänhallinta nolla.
Elämänhallinnasta siinä ei aina ole kyse. Minä olen lihava, noin 100 kg. Kymmenen vuotta olen juossut lääkäriltä toiselle hakemassa apua miksi koko ajan lihon vaikka syön terveellisesti ja liikun. Mitään apua en ole saanut. Ennen kuin tänä keväänä, kun menin niin heikkoon kuntoon että en jaksa kotitöitä hoitaa. Hirmuisen riitelyn jälkeen sain ajan lääkärille ja kokeisiin. Kilpirauhasen vajaatoiminta ja esidiabetes. Sain molempiin lääkkeet ja nyt paino on alkanut tippumaan ihan itsestään, syön edelleen samalla tavalla, liikuntaa en ole jaksanut yhtään harrastaa. Kymmenen vuotta olen kaikilla mahdollisilla tavoilla yrittänyt, ilman ensimmäistäkään tulosta. Olin jo itsarin partaalla ja varma että kuolen, jollakin tavalla. Tämä sairaus voi tulla ihan kenelle vain, milloin vain, miksi vain. Erittäin alidiagnosoitu sairaus joka vaikuttaa joka ikiseen soluun kropassa ja voi pahimmillaan viedä tajuttomaksi. Yksi pieni pilleri päivässä ja olo alkaa parantumaan. Elämä on aina ollut kaikinpuolin hallinnassa, työtä ja perhe-elämää, harrastuksia jne. Kannattaa miettiä ennen kuin alkaa ketään syyllistämään siitä että on lihava. Jonain päivänä se voi tulla sinullekin etkä saa apua mistään. Tämä sairaus ei ole elämäntavoista eikä ruokavaliosta kiinni.
Joo, teininä toki on ihan ok olla bmi 20 mutta aikuisella naisella 25-30 on ihan normaali. Riippuu tietysti ruumiinrakenteestakin, mutten ainakaan itse enää teinikroppaa tavoittele, vaan 160-senttisenä 62 ois ihan sopiva paino. Täällä väitetään armottoman läskiksi sen kokoista. Nyt mulla on ylipainoa, koska painan 68.
Se päivä kun koittaa kun tupakoitsijat ja läskit maksaa itse omat lääkekulunsa....
Se on nannaa.
Siihen asti pidän oikeuden halveksua molempia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, teininä toki on ihan ok olla bmi 20 mutta aikuisella naisella 25-30 on ihan normaali. Riippuu tietysti ruumiinrakenteestakin, mutten ainakaan itse enää teinikroppaa tavoittele, vaan 160-senttisenä 62 ois ihan sopiva paino. Täällä väitetään armottoman läskiksi sen kokoista. Nyt mulla on ylipainoa, koska painan 68.
25-30 on kyllä lääketieteelisesti lievä lihavuus eli ylipaino.
Normaalista olet oikeassa, suurin osa suomalaisista naisista on läskejä
Taas näitä ihmekuvitelmia.
BMI on minulla vähän yli 30. Syön terveellisesti, en juo alkoholia tai polta tupakkaa ja pidän kaikilla tavoin itsestäni huolta (kotonani on jopa kuntosalihuone). Jalkalihakseni ovat isot. Toki myös rasvaa on, mutta sitä on vähiten keskivartalossa. Sisäelinteni ympärillä ei ole normaalia enempää rasvaa, mitattu. Jännästi voin paremmin nyt kuin laihana, rasitusastmakin on hävinnyt. En käsitä miten.
Yritän vähentää painoani, sillä haluan pysyä mahdollisimman terveenä, mutta kehoni taas haluaa pysyä samassa lukemassa – näin oli jo nuorena kun olin todella laiha, silloin taas en lihonnut mitenkään. Olen onnistunut pudottamaan painoa vain ei-stressaavassa elämäntilanteessa ja nyt ei valitettavasti ole sellainen. Esim. ulkomaanmuutot ovat lisänneet painoani vaikka nimenomaan juuri silloin olen syönyt vähemmän ja liikkunut enemmän. En silti luovuta, mutta en myöskään pyri mihinkään lukemaan hinnalla millä hyvänsä.
Elämässä on muutakin kuin paino. Ehkä näillä, jotka ylipainoisia haukkuvat ei ole muuta?
Mua kiinnostaisi ne lihavuuden juurisyyt. Miksi ihmisestä tulee lihava?
Täällä nyt vihaillaan vähän kaikkea ja yritetään olla kovaa poikaa.
Kyllä ne sit rauhoittuu kun on äänenmurros ohitte ja vähän vuosia takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja monesti mukavempia kuin noi kireet laihikset.
Päinvastoin kokemukseni mukaan. Lihavat inhoavat jopa itseään, ja kaikkiin keskusteluihin pitää mölytä omasta ylipainostaan.
Joo mäkin olen noteerannut. Jos puhutaan miten mukava on hoikkana niin sataa alapeukkua ja aina on joku "rehevämpi" pätemässä miten "miehet tykkää kun on jotain mistä ottaa kiinni" 😂.
Hoikkia on lupa haukkua pulkannaruksi ja laudaksi, mutta lihavuudesta ei saa mainita, koska se on vaan kehopositiivisuutta, johon hoikilla ei ole oikeutta.Jäitkö sä lapsena ilman kaveria, koska olet läski? Pelottiko sua mennä koulun uintiin koska muut haukkuu? Kutsuttiinko sua kammottavilla nimityksillä kuten liikkuva lihatiski, läskipallo, lihapulla? Jouduitko häpeämään itseäsi?
Entäs aikuisena. Joudutko lukemaan täältä, että painosi takia olet huono vanhempi, ruma, mielenterveyspotilas, elämänhallinnan menettänyt, sairas ja muutenkin vähän huonompi ihminen?
Voitko mitenkään asettua lihavan asemaan edes hetkeksi?
Voin. Ja nimenomaan sen vuoksi en ole lihava.
Taidat viitata tällä aloituksella tuohon tämän päivän sijaisvanhemmusketjuun, jossa keskusteltiin miksi sijaisvanhemmuus ei ole sallittua yli 35 BMI omaaville. Suurin osa kommenteista oli täysin asiallisia ja keskusteltiin suuren ylipainon aiheuttamista terveyshaitoista ja terveellisen esimerkin asettamisesta lapselle. Toki mukaan joskus mahtuu niitä epä-asialliakin kommentteja, mutta ei ylipainon tuomista terveyshaitoista keskusteleminen ole mitään läskivihaa vaan ihan lääketieteellisiä faktoja.
No tuolla yhdessä ketjussa, johon oli linkattu juttu siitä mitä asioita liian korkea bmi on estänyt ihmiset kyllä aika sokeasti puolusteli vakavaa ylipainoa ja väitti ettei se vaikuta mihinkään. Ja jutussa tais olla ihan lääkäreiden päätöksiä siitä miten huomattava ylipaino estää leikkauksia ja sijaisvanhemmuutta.
Siellä varmaan koettiin "läskivihaa" kun sanottiin esim bmi yli 40 olevan jo ongelmia elämänhallinnassa ja liikuntakyvyssä.
Tiesitkö että kortisoni lihottaa, sillä lääkitään mm heitä jotka saavat solumyrkkyjä syöpähoitojen aikana.
Silloinkin siis joistain teistä on oikein jopa pilkata ja syyllistää.
Huolehtikaa te laihuliinit ihan vaan itsestänne ja antakaa ihmisten olla mitä ovat.
Voihan aina kääntää katseen pois ja olla katsomatta jos ihan kovasti jonkun elopaino häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-iässä paino ei niin vaan lähde!Lähtee kyllä. Muuta ruokailutapojasi.
Ei tartte lähteä, jos on terve ja hyvät elintavat.
Vierailija kirjoitti:
No tuolla yhdessä ketjussa, johon oli linkattu juttu siitä mitä asioita liian korkea bmi on estänyt ihmiset kyllä aika sokeasti puolusteli vakavaa ylipainoa ja väitti ettei se vaikuta mihinkään. Ja jutussa tais olla ihan lääkäreiden päätöksiä siitä miten huomattava ylipaino estää leikkauksia ja sijaisvanhemmuutta.
Siellä varmaan koettiin "läskivihaa" kun sanottiin esim bmi yli 40 olevan jo ongelmia elämänhallinnassa ja liikuntakyvyssä.
No just joo, käyppäs lukemassa sitä.
Täällä vihataan kaikkea ja kaikkia. Ei kannata ottaa itseensä.
Jep, pitäisi vaan tottua. Kansan älykkyys laskee ja ylipaino nousee. Tää on nyt se uusi normaali.