Tulkaa tähän ketjuun kertomaan, miten onnistuit pudottamaan painoa
Kommentit (33)
Yhdeksän vuotta sitten painoin melkein tuplasti sen mitä nyt, eli 90 kiloa. Seitsemän vuotta sitten ennen raskauttani painoin 70 kiloa. Tuolloin olin onnistunut pudottamaan painoa 20 kiloa ihan vain sillä että aloin tekemään terveellisempiä valintoja ruoan suhteen sekä liikkumaan enemmän. Raskaus ei tuonut lisää painoa muutakuin kuusi kiloa, jotka sitten samantien synnytyksen jälkeen lähtivätkin pois. Olin tuolloin 32-vuotias.
Nykyään painan 47-50 kiloa riippuen hieman, pituus 166 cm, ikää on 39 vuotta. Tämän painon olen onnistunut pitämään jo useamman vuoden ajan. Toivon tietenkin, että näin on myös jatkossa. Pieniä muutoksia teen ruokavaliooni lähes kokoajan, kohta alan olla pitkäntähtäimen tavoitteessani eli olen päässyt lähes kokonaan eroon epäterveellisestä ruoasta.
Ennen söin ihan mitä sattuu, paljon kaikkea epäterveellistä. Ennen käytin myös alkoholia, nykyään olen täysin raitis. Onnistumiseni salaisuus on se, että olen ajatellut tätä projektia elämäntapamuutoksena ja pitkällä tähtäimellä.
Koska taustallani on syömishäiriö, olen työstänyt paljon suhdettani ruokaan ja syömishäiriön psyykkisiä juuria. Olen itse helposti addiktoituva persoonallisuus, tämä on heijastunut myös syömiseeni.
Jos minä olen pystynyt tekemään pysyvän elämänmuutoksen, uskon että siinä voi onnistua kuka tahansa muukin. Mutta itsekuria ja tavoitteellisuutta se vaatii. En edes yritä väittää, että onnistumiseni olisi ollut helppo juttu.
En karppaa, detoxaa tai noudata mitään muita dietteejä tai ruokavalioita. En halua laskea kaloreja, kulutusta tai omista vaakaa. Syön kolme normaalia ateriaa päivässä, ei välipaloja tai ehkä jonkun porkkanan. Koronavuonna tuli kiloja, koska viikonloppuherkutteluni määrä kasvoi samoin jonkin verran alkoholin kulutus viikonlopun aikana, kun menoja ja harrastuksia on vähemmän. Alkoholi ja herkut kuuluu minulla siis vain viikonloppuun. Normaaliharrastus ei pyörinyt samalla teholla koronan takia, liikuin edelleen usein, mutta en tarpeeksi kuluttavasti. Oma kehoni tarvitsee vaihtelevaa ja ajoittain rankkaa liikuntaa, jotta se ei jämähdä ja ala keräämään rasvaa.
Rasvamakkaroiden poistamiseen auttoi rankemmat treenit ja karkin määrän vähentäminen normaaliin ja samoin alkoholin vähentäminen (ei sitä kännäämismääriä kulunut, mutta kolmen ja viiden oluen ero näkyy vyötäröllä). Elän siis pääasiassa kuten ennenkin vain tehden pieniä ohjausliikkeitä takaisin parempaan suuntaan. En voisi kuvitellakaan eläväni jonkun erittäin rajatun ruokavalion mukaisesti loppuelämääni, koska nautin hyvästä ja terveellisestä ruoasta, viinilasillisesta silloin tällöin ja herkuistakin. Väliaikaiset dieetit ovat vain väliaikaisia, niihin en haksahda. Jos ruokailutavat on normaalit, niin älkää aliarvioiko liikunnan merkitystä, se myös kiinteyttää ja kasvattaa lihaksia upeasti.
Ihmettelen, etä monella on paino noussut koronavuonna. Itselläni on laskenut, kun illanistujaisia ei ole ollut. Niissä tulee aina juotua alkoholia ja syötyä herkkuja, ei kotona oman perheen kesken tule juuri otettua mitään, korkeintaan lasi viiniä ruuan kanssa. Kuitenkin on oltava lapsen takia skarppina. Ja kun iltamenot on kaikki tauolla, jää paljon aikaa lenkkeillä (varsinkin kun mieskin on kotona aina, joten voi olla lasten kanssa). Itse lähinnä pelkään, että paino lähtee nousuun, kun illanistujaiset ja harrastukset taas alkaa (mun harrastus ei ole liikunnallinen). Sitten ei enää ehdi lenkkeillä yhtä paljon, ja tulee juotua skumppaa jne...
Lopetin leivän syömisen. Käytän lähes kaloritonta makeutusainetta (1 kcal/100ml). Käyn pitkillä tai useammalla lyhyemmällä kävelylenkillä. Parina kolmena päivänä viikossa käyn juoksemassa. Totuttelin juoksemiseen aluksi pidemmän aikaa, niin, että tein kävelyn yhteydessä satunnaisia parin minuutin juoksupyrähdyksiä ja pikku hiljaa pidensin niitä.
Vierailija kirjoitti:
Kun tiedostin, että persereikä on pienempi kuin suu, ja että laihdut ainoastaan jos kulutat enemmän kuin syöt.
Poppakonstit eivät tuo pysyviä ratkaisuja. Lapioi vähemmän suuhusi ja liiku enemmän, niin laihdut. Se ei ole puolen vuoden projekti, se on loppuelämän elämäntapa.
En ole ikinä ymmärtänyt tätä pylly vertausta.
Se olisi ymmärrettävää, jos suu olisi peräreiän kokoinen - - >silloin kukaan ei pystyisi lihomaan.
N 100kg
Lenkkeilyharrastuksen ja vähäkalorisemman ruokavalion lisäksi aloin huolehtia siitä, että NUKUN RIITTÄVÄSTI. Se jos ei ole kunnossa, niin vaikea on muistakaan seikoista huolehtia.
Miten se navalnyi laihtui 20kg syömälakossa vaikka ei ollut edes lihava?
Söin vähenmän kuin kulutin. Toimii kaikilla, vink vink
Sekoitus eri juttuja. Syömisissä jätin herkut hyvin vähään. Söin herkkuja harvoin ja kun söinkin, niin söin vähän. Käytännön esimerkki työpaikkaruokalan torstainen pannari. Aiemmin 3-4 palaa reilulla hillolla. Nyt pieni pala vähällä hillolla. Työpaikkaruokalassa muutenkin jätin pasta, riisin ja perunan kokonaan pois, ellei kyseinen tuote ollut sekoitettuna pääruokaa.
Alussa pidin kolmeen otteeseen parin päivän mehupaastoja. Join päivässä kolme litraa mehua ja en juuri syönyt mitään. Syömisissä huolehdin annoskoosta ja vaikka ruoka olisikin ollut hyvää, niin lopetin syömisen kun olin syönyt järkevän määrän. Jonkin aikaa seurasin myös pätkäpaastoilua jättämällä aamiaisen kokonaan väliin. Päivän muilla aterioilla pyrin syömään tavalla, mitä voisin noudattaa painonpudotusvaiheen päätyttyä.
Liikuntaa lisäsin elämääni asteittain. Ensin kävelyä noin 3 kertaa viikossa. Sitten mukaan pari salikäyntiä viikossa ja myöhemmin pari kertaa viikossa uintia. Viimeisenä tuli mukaan karate pari kertaa viikossa. Välillä joogasin tai jumppasin kotona lisää. Illalla saatoin lähteä vielä kävelylle tv:n katselun sijaan.
Puolessa vuodessa lähti reilu 20 kiloa.
Kiva kun lihavat käyvät alaspeukuttamassa kaikkien onnistumistarinat.
Olen lihonut vaihdevuosien myötä n. 10 kg mikä tuli vähän yllätyksenä koska aikaisemmin en ollut niin herkkä lihomaan vaikka herkuttelinkin usein. Toki myös harrastin liikuntaa enemmän nuorempana. Laihduin seuraavilla muutoksilla.
1) Aloitin karkkilakon. Söin kyllä sokerittomia karkkeja noin 1-2 kertaa viikossa mutta niitäkin kohtuudella koska aiheuttivat ilmavaivoja ja ripulia. En myöskään ostanut kotiin kahvileipää ja keksejä, toki kylässä söin niitä mutta kohtuudella. Lisäksi vähensin jäätelön syömistä paljon. Saatoin syödä aikaiseemmin 6 jäätelötötteröä kerralla!
2) Lopetin syömästä valmisaterioita. Turvauduin usein niihin yksinasuvana aikaisemmin koska ne ovat niin helppoja ja nopeita lämmittää mikrossa.
3) Söin joko lounaaksi tai iltapalaksi puuroa sokerittoman mehukeiton kanssa.
4) Valmistin usein salaatteja joista pidin jo aikaisemmin. Eli en syönyt ns. pääruokaa vaan erilaisia salaatteja.
5) Pyrin harrastamaan liikuntaa n. 4 kertaa viikossa (kävelyä, pyöräilyä, uimista, soutelua).
Paino on tippunut parissa kuukaudessa n. 4 kg enkä koe nähneeni nälkää ja on edelleen halu jatkaa tätä "dieettiä". Kiva saada naiselliset vartalonmuodot takaisin. Aikaisemmin saatoin syödä makeaa niin paljon kerralla että väsyin totaalisesti ja saatoin mennä päiväunille. Enää ei ole ollut tarvetta levätä päivällä.
Ei täällä kukaan ole onnistunut pudottamaan painoaan, lisää korkeintaan tullut.
Pätkäpaastolla, syön vain klo 10 - 17 välillä kolme kertaa. Joka aamu puntarilla. silloin voin heti puuttua painon nousuun. Pudotin 11 kg viidessä kuukaudessa ja nyt jo vuoden paino pysynyt samana. 164cm/68kilosta 57 kiloon laihtunut . Nyt mahtuu taas tyttöaikojen vaatteet ylle.