Eikö nyt olisi hyvä aika luopua käteisestä kun on koronakin lisäsyynä?
Kuka enää edes käyttää käteistä, kun kaikilla on mobilepay?
Käteinen mahdollistaa rikollista toimintaa ja levittää koronaa.
Kolikoiden kiliseminen taskussa kuuluu viime vuosituhannelle...
Kommentit (48)
Kyllähän se näin on.
Käteistä puolustavat vain rikolliset ja harmaan talouden välistävetäjät, kuten kampaajat
"Kuka enää edes käyttää käteistä, kun kaikilla on mobilepay?"
Oletko käynyt ulkona viime vuosina? Kaupasta puhumattakaan?
Kolikot kärryä varten. Setelit "ostin kun halvalla sain" varten. Muutama satanen varalta ollut useinkin tarpeen.
Hullut milleniaalit kirjoitti:
Käyn kyllä kaupassa useasti viikossa.
Ap
Käteisen pitää ehdottomasti pysyä aina sähköisen rahan rinnalla toisena mahdollisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Käteisen pitää ehdottomasti pysyä aina sähköisen rahan rinnalla toisena mahdollisuutena.
Perustelut?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikä maksupääte ole koskaan ollut epäkunnossa? Kännykästä akku loppu tai jäänyt kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikä maksupääte ole koskaan ollut epäkunnossa? Kännykästä akku loppu tai jäänyt kotiin?
Eikö käteinen sitten voi hävitä matkalla tai unohtua kotiin?
Aika ontuvia perusteluita taas...voi vain miettiä että mikäköhän on syynä noin vimmaiselle käteisen puolustamiselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustelut?
No jos vaikka siitä lähdetään, että aina ei sähköä ole saatavilla. Tiedätkö, se EI ole itsestäänselvyys, vaikka oletkin elänyt ikäsi pumpulissa. Toiseksi, haluatko todella, että valtio, kauppaketju ja ties mitkä tahot saavat halutessaan tietää koko ostoskäyttäytymisesi? Käteisen lopettaminen veisi viimeisenkin mahdollisuuden yksityisyyteen.
Jos käteinen loppuu niin koko yhteiskunta ongelmissa kun Netsin palvelut alhaalla vaikkapa vain vuorokauden ajan.
Meillä lounasruokalassa voi maksaa vain kortilla, mutta joskus kesällä ukkosilmalla voi tulla sähkökatko niin eipä sitten ruokaa myydäkään vaikka buffetti täynnä myytävää.
Ei mulla mitään mobile payta ole.
Ja miten käy esim. koulujen myyjäisten? Onko luokalla oma puhelinnumero, jonka avulla rahat siirtyvät luokan tilille?
Mä en ole käyttänyt käteistä enää vuosiin, muuta kuin joskus kesällä torilla. Sama se mulle mitä muut käyttää, kai jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.
Vierailija kirjoitti:
Samat tyypit käyttää käteistä jotka käyttää flippipuhelinta ja prepaidia. Niin. Aika helppo arvaa, että ei ole ihan puhtaat jauhot pussissa.
Minä käytän käteistä. Puhelimena iphone 12, ja liittymänä ihan Elisa.
Käytän käyeistä ihan periaatteesta: vaikka en uskokaan kenenkään minua valvovan, niin en halua yhteiskuntamme muotoutuvan sellaiseksi, ettö isoveli pystyy valvomaan kaikkea. Jo nyt hän tietää, missä kuljen. Hänen ei tarvitse tietää, mihin rahani käytän.
Käteisestä ei varmaan koskaan täysin luovuta, sillä se on ainoa sähköstä ja järjestelmistä riippumaton maksutapa.
Itse aion käyttää jatkossa enemmänkin. Myös budjetissa pysymiseen käteislompsa on parempi. Otat mukaan vain tasan sen, minkä aiot käyttää.
olen 32 enkä tiedä mikä on mobilepay, olen kyllä kuullut mutten ole jaksanut ottaa selvää mitä tarkottaa. maksan kortilla, harvoin käteisellä.
Käteinen ei ole edes sen hitaampi maksutapa kuin Mobilepay. Rahat ja vaihtorahat on yleensä laskettu samassa ajassa kuin puhelimen lukitus poistettu, sovellus avattu ja maksu vahvistettu. Käytän tosin yleensä maksukorttia (koska se on nopein, etenkin lähimaksu), mutta myös käteistä usein.
Käteisen käytöstä ei pidä luopua! Miksi pitäisi? Koronan takia ei ainakaan. On monia paikkoja, joissa ei mikään mobiiliraha käy. Saksassa muuten ei ole puhettakaan käteisestä luopumisesta. Finanssivalvonta mainitsee, että käteisen on pysyttävä maksuvälineenä. Älypuhelinta ei ole kaikilla, eikä siinä ole mitään väärää. Ikävää vain, ettei pian voi tehdä missään mitään, ellei omista tuota paholaisen kapinetta.
Rahankäyttö pysyy paremmin hallinnassa, kun kulutuksen näkee konkreettisesti.
Jos käteisellä maksaminen ei olisi mahdollista, silloin kaikki rahaliikenne tallentuisi erilaisiin tietokantoihin.
Viranomaiset voisivat ostojen lisäksi seurata esim. missä ja milloin olet liikkunut, oletko kenties käynyt ulkomailla ja keiden kanssa vietät aikaa (jos toistuvasti samassa kahvilassa, ravintolassa tai kaupassa samat henkilöt tekevät oston peräkkäin).
Mikään noista asioista ei kuulu ulkopuolisten tietoon.
Se joka hallitsee rahaa, hallitsee sinua. Raha ei ole poliittisesti puolueetonta. Jo nyt esim. Visalla on kohtuuttoman paljon valtaa rahamarkkinoilla ja he voivat kieltäytyä myymästä laillisia tuotteita korteillaan.
Samat tyypit käyttää käteistä jotka käyttää flippipuhelinta ja prepaidia. Niin. Aika helppo arvaa, että ei ole ihan puhtaat jauhot pussissa.