Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nyt olisi hyvä aika luopua käteisestä kun on koronakin lisäsyynä?

Vierailija
24.05.2021 |

Kuka enää edes käyttää käteistä, kun kaikilla on mobilepay?

Käteinen mahdollistaa rikollista toimintaa ja levittää koronaa.

Kolikoiden kiliseminen taskussa kuuluu viime vuosituhannelle...

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteisen pitää ehdottomasti pysyä aina sähköisen rahan rinnalla toisena mahdollisuutena.

Perustelut?

Esim. torilta ostaessa käteinen on välttämättömyys, ainakin minulle, koska haluan tarkastaa tuotteen ennen ostamista. Auton ostamisessa käteisellä, siitä voi aina tinkiä ja se onnistuu. Ja yksikään yksityinen torimyyjä ei ole koskaan kysynyt "kortilla vai käteisellä" - kysymystä.

Rahan arvo tuntuu käteisenä olevan konkreettisempi, kuin kortilla maksaessa, missä se on vain bittivirtaa.

Vierailija
42/48 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole juuri käteistä ollut lompakossa vuosikausiin, ellen Espanjassa oleskele. Sen sijaan lompakossa on useampi luottokortti ja pankkikortti, kännykässä Mobilepay. En ole pulaan joutunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole juuri käteistä ollut lompakossa vuosikausiin, ellen Espanjassa oleskele. Sen sijaan lompakossa on useampi luottokortti ja pankkikortti, kännykässä Mobilepay. En ole pulaan joutunut.

Jatkan vielä: eilen ostin torikauppiaalta mansikoita ja uusia perunoita, maksu Mobilepaylla.

Vierailija
44/48 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun käteinen poistetaan on helppo lisätä erilaisia kuluja kortin käytöstä jne. Ei kiitos.

Tuo on harvinaisen totta. Käteinen on liikepankkien ja korttiyhtiöiden tarjoamien maksupalveluiden kilpailija. Jos käteinen häviää, maksupalvelut muuttuvat vähemmän kilpailluksi toiminnoksi, eikä se ainakaan alenna maksuja. Mahdollisuus lisätä käteisen käyttöä on jatkuvasti asiakkaiden ulottuvilla.

Vierailija
45/48 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkin on monia vanhuksia jotka eivät käytä muuta kuin käteistä. Kysypä heiltä, että tietävätkö, mikä on Mobilepay. Eivät he käytä edes pankkikorttia. Inhoan itsekin käteistä, varsinkin kolikot ovat usein ällöttävän likaisia, mutta ei käteisestä vielä voida luopua. Osa tuntuu olevan täysin vieraantunut siitä millä tavalla hyvin iäkkäät ihmiset asioitaan hoitavat. Näkyy tämän käteisasian lisäksi siinäkin, ettei ymmärretä etteivät kaikki pysty käyttämään sähköisiä palveluita kun eivät ole ikinä edes tietokoneeseen tai älypuhelimeen koskeneet, saati että enää pystyisivät oppimaan niiden käyttöä.

Minä laitan kolikot peltiseen kahvipurkkiin ja kun se täyttyi, siellä oli yli 900€ "säästöjä". Se purkki oli pirun painava.

Vierailija
46/48 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on ap, onko sinulla vanhemmat miten iäkkäitä tai kenties isovanhemmat? Sujuuko pankkikortin käyttö sutjakkaasti? Onko tunnusluku varmasti muistissa? Tulee nimittäin mieleen monia kertoja kassalla, kun mummo tai pappa yrittää maksaa kortilla ja lukija vaatii kortin päätteeseen ja näpyttelemään tunnuksen. Yrityskerta toisensa jälkeen, ei muistu luku mieleen. Siinä seisot etkä muuta voi. Jos sattuu olemaan käteistä, niin tilanne pelastuu. Jos ei ole, niin, voi-voi. Lisäksi monet ikäihmiset ovat epäluuloisia eivätkä edes suostu käyttämään maksukorttia, kun eihän sitä tiedä, minne ne tiedot menevät ja jos vaikka rahat katoavat mystisesti tililtä.

Vierailija
47/48 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat tyypit käyttää käteistä jotka käyttää flippipuhelinta ja prepaidia. Niin. Aika helppo arvaa, että ei ole ihan puhtaat jauhot pussissa.

Minä olen alkanut taas käyttämään käteistä nyt kun ihmisiä aletaan kyttäämään enemmissä määrin.

Tätä ennen en käyttänyt käteistä moneen vuoteen ja pivolla maksoin vuosia sitten ihmisten töllistellessä minua kuin olisin yrittänyt hakkeroida päätettä.

Vierailija
48/48 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun käteinen poistetaan on helppo lisätä erilaisia kuluja kortin käytöstä jne. Ei kiitos.

Tuo on harvinaisen totta. Käteinen on liikepankkien ja korttiyhtiöiden tarjoamien maksupalveluiden kilpailija. Jos käteinen häviää, maksupalvelut muuttuvat vähemmän kilpailluksi toiminnoksi, eikä se ainakaan alenna maksuja. Mahdollisuus lisätä käteisen käyttöä on jatkuvasti asiakkaiden ulottuvilla.

Muistan kuinka noin viitisen vuotta sitten sanottiin että mitä vähemmän käteistä käytetään sitä halvemmaksi pankkien palvelut muuttuvat heidän kun ei tarvitse käyttää enää työvoimaa käteisen kuskaamiseen yms... mitrn on mennyt? Maksut vain nousseet jatkuvasti ja jos käteisestä luovutaan niin mikään ei sitä pysäytä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi