Mihin loppuu "nuori aikuisuus"?
Pitääkö odottaa 40-vuotiaaksi? Nykyään nuoruuden käsitettä on mielestäni venytetty aivan liian pitkälle.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
45 v.
Suunnilleen näin. Myöhäispuberteetti lakkaa neljänkympin hujakoilla. Se on se hetki, kun tajuaa asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45 v.
Suunnilleen näin. Myöhäispuberteetti lakkaa neljänkympin hujakoilla. Se on se hetki, kun tajuaa asiat.
Ei kannata projisoida omaa myöhäistä kehitystä muihin. Osa taas ei ikinä kypsy aikuisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu vanhenevasta väestöstä ja helikopterivanhemmista, jotka eivät anna nuortensa ottaa vastuuta.
Vastuun ottaminen ei estä jatketun nuoruuden elämistä.
Minusta nuori aikuisuus loppuu joskus 30-vuotiaana. Kolmekymppisenä pitäisi jo olla normaali oikea aikuinen.
Minä olen nuori aikuinen vaikka olen yli 30-vuotias ja mikään "faktanne" ei sitä muuta! Minä olen minä!
teen ns aikuisten juttuja ja hoidan asiani ja tienaan rahani rehellisellä työllä - olen silti vuodesta toiseen lapsellinenkin, nauraa räkätän pieruhuumorille, härskeille vitseille, vanhoille pekka ja pätkä elokuville, kuuma sinkkuristeily leffalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu vanhenevasta väestöstä ja helikopterivanhemmista, jotka eivät anna nuortensa ottaa vastuuta.
Suomessa myös nykyinen koulujärjestelmä ajaa siihen, että ollaan opiskelijoita vielä joskus 29-vuotiaina ja näin ollen nuoruutta venytetään tarpeettoman pitkälle.
Muualla maailmassa valmistutaan ylioppilaaksi 18-vuotiaana, kandiksi 21-vuotiaana, ja jos jatkaa maisteriopintoihin niin maisteriksi valmistutaan 22-23-vuotiaana. Siitä sitten töihin. 30-vuotiaana on jo 7-8 vuotta oman alan duunia takana ja perhekin varmaan hankittu.
Se nyt on pitkässä juoksussa ihan yks ja sama valmistuuko maisteriksi 23-vuotiaana vai 29-vuotiaana. Ei elämä ole mikään kisa, jonka voittaa se joka on päässyt ekana maaliin.
40-vuotiaana ihmisellä on oman alan työkokemusta sitten 11 vuotta tai 17 vuotta. Ketä kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
teen ns aikuisten juttuja ja hoidan asiani ja tienaan rahani rehellisellä työllä - olen silti vuodesta toiseen lapsellinenkin, nauraa räkätän pieruhuumorille, härskeille vitseille, vanhoille pekka ja pätkä elokuville, kuuma sinkkuristeily leffalle
Kummeli !
Lääkärin mukaan 35 on keski-ikäinen, joten nuori aikuisuus mahtaa loppua 29-vuotiaana. Pitäähän sitä ehtiä jossain välissä olla aikuinenkin.
Psykologian kirjasta muistan lukiossa lukeneeni, että se loppuu 25 ikävuoteen (kehityksellisesti).