Kotityöt
Mikä järki siinä on, että ne perinteiset kotityöt pitää jakaa tasan, mutta ei muita töitä? Tein ennen vähän vähemmän noita töitä, mutta tein ns miestentyöt. Vuodenvaihteessa vaimo alkoi vaatia että kotityöt pitää tehdä puoliksi. No tietenkin sitten nämä ns. miestentyötkin tehdään puoliksi, eli autoihin ja taloon liittyvät asiat. Vaimo teki listan, jossa oli myös miestentyöt jaoteltuna molemmille. Kysyin viikonloppuna koska hän ajatteli tilata puukuorman ja ilmoitin, että hän myös maksaa sen sitten omistaan, tai menee kiireesti kaatamaan puita metsästä. Ei kuulemma mene ja lasku puoliksi. Ihme juttu kun ennen minä olen tehnyt puut ns miestentöinä, mutta nyt minun tulisi maksaa, ei muuten käy. Nyt tänään vaimo soitti, että autonsa vain pysähtyi eikä käynnisty. Ilmeisesti addblue on loppunut kun minä en ole hänen autoaan enää huoltanut. Ennen kaikki sujui hyvin, oli lämmin koti ja autot liikkui, nyt vaimo on kiukkuinen kun ei saa omaa osaansa tehdyksi. Ero tässä tulee jos tämä hulluus ei lopu.
Kommentit (67)
Muuttakaa kerrostaloon tai sellaiseen omakotitaloon, jossa lämmitys hoituu kaukolämmöllä.
Kannattaa edetä vaiheittain ja työ kerrallaan. Esim. minä voisin tilata koivupöllejä ja tehdä niistä klapeja. Laittoiko vaimo ennen ruuat? Hän varmasti sitten maksoikin ne? On helpompaa erotella raha ja työ eli miettikää mihin rahaa menee ja paljonko ansaitsette ja paljonko käytätte aikaa kotitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa edetä vaiheittain ja työ kerrallaan. Esim. minä voisin tilata koivupöllejä ja tehdä niistä klapeja. Laittoiko vaimo ennen ruuat? Hän varmasti sitten maksoikin ne? On helpompaa erotella raha ja työ eli miettikää mihin rahaa menee ja paljonko ansaitsette ja paljonko käytätte aikaa kotitöihin.
kaikki kulut on aina maksettu puoliksi. Tämä on sama tilanne, jossa voisin ottaa kotitöihin jonkun palvelun ja maksattaa siitä puolet vaimolla, olisiko se sinusta reilua?
Ap, jakakaa kotityöt niin, että niihin menee molemilla yhtä paljon aikaa. Ei molempien tarvitse tehdä molempia.
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa kerrostaloon tai sellaiseen omakotitaloon, jossa lämmitys hoituu kaukolämmöllä.
Ai siksi, että kotityöt tulee tehdä täysin puoliksi? Älä höpsi, vaimo lähtee jos ei pysty omaa osaansa hoitamaan, tai sitten palaamme vanhaan, jossa minä teen ne hommat joista hän ei suoriudu ja vastaavasti vähemmän niitä kotitöitä.
No miten te sovitte noista? Meillä ainakin mies on pätevämpi tekemään auto hommia, niin sovimme ne hänen vastuulle.
Pointti siinä jakamisessa on se, että molemmille tulee saman verran hommaa tai oikeastaan minun mielestä suhteessa käytössä olevaan aikaan = jos molemmat kokoaikatöissä 50/50, jos toinen opiskelee kokoaikaisesti ja toinen töissä 50/50, mutta jos toinen vaikka osa-aikaisena niin hän voi tehdä enemmän. Ei se, että jokainen eri homma tehdään puoliksi. Parhaassa tapauksessa omasta mielestä ikävät hommat ovatkin toisen mielestä ihan ok ja päinvastoin, niin kumpikaan ei joudu enää tekemään ikäviä kotitöitä.
Rahahommat sovitaan taas erikseen. Minusta yhteiset menot suhteutettuna tuloihin, jos toinen tienaa 10 000 ja toinen 1000, niin 90/10. Jos halutaan mennä 50/50 isolla tuloerolla, niin silloin asutaan ja eletään pienempituloisen mukaan, jossain laitakaupungin pienessä yksiössä ja lasten menot maksaa rikkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jakakaa kotityöt niin, että niihin menee molemilla yhtä paljon aikaa. Ei molempien tarvitse tehdä molempia.
Niin ne ennen olivatkkin ja kaikki toimi hoenosti. Tai minulla meni enemmän aikaa, koska minun vastuulla oli kaikki remontit, jotka nekin ovat nyt jäissä tämän typerän ideologian vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikki kulut on aina maksettu puoliksi. Tämä on sama tilanne, jossa voisin ottaa kotitöihin jonkun palvelun ja maksattaa siitä puolet vaimolla, olisiko se sinusta reilua?
Jos otat siivoojan joka hoitaa sun osan hommista, niin sähän sen maksat.
Jos vaimo käy liikkeessä vaihdattamassa renkaat autoon, niin vaimo maksaa.
Logiikkasi kusee.
Miks ylipäätään pitää periaatteen vuoksi taistella asioista? Eikö olisi helpointa, että se tekee joka osaa ja opastaa toisellekin?
Sitä addblueta pitää lisätä 1-2x vuodessa, aikaa siihen menee noin 5min. Pöllimettällä menee toki enemmän aikaa, mitä sanoisin: 5pvää á 8h? Eli 40h? Sä voit siis vähentää sun kotitöistä 40h10min. Joka on sama kuin 80 päivää vuodesta vaimo tekee molemmat päivän ruuat.
Olin käymässä viikonloppuna yhden vanhan parin luona. Nainen oli aikaa päivää sitten luovuttanut ja keskittyi enää vain tekemään kotitöitä. Mies taasen näytti voivan oikein mainiosti. Tuonhan takia vaimo otettiin silloin aikanaan ettei tarvi eläkkeellä murehtia mistään paitsi vasta sitten JOS puoliso ehtii kuolla aikaisemmin.
Uskon täysin 50/50. Yllämainittu on menneen talven lumia.
Lopettakaa jo nämä typerät provot. Se tekee, joka osaa ja jolla on aikaa. Ihme mankumista.
T. Naimisissa 25 vuotta eikä koskaan riitaa kotitöistä.
No juurikin tuollainen jako olikin ennen. Ja kun tein esim polttopuut, siinähän säästi myös vaimo, nyt rahanmeno vain lisääntyy. Että joskus ottaa päähän nämä normit mitä toitotetaan täälläkin, että kotityöt puoliksi ja sitte asiat menee päin persettä. Täältähän tuo varmaan idean on saanutkin. Sitten joissain ketjuissa huudetaan kun naiset tekevät enemmän kotitöitä, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä tasapuolisuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä addblueta pitää lisätä 1-2x vuodessa, aikaa siihen menee noin 5min. Pöllimettällä menee toki enemmän aikaa, mitä sanoisin: 5pvää á 8h? Eli 40h? Sä voit siis vähentää sun kotitöistä 40h10min. Joka on sama kuin 80 päivää vuodesta vaimo tekee molemmat päivän ruuat.
Yksi kotiruoka vie meillä tehokasta työaikaa keskimäärin 30 min ja lisäksi kypsymisen vaatima aika eli ajastin päällä ja paluu keittiöön tekemään lyhyitä lisävaiheita. 80 päivän kotiruuat x 2 vievät siis vähintään 160 tuntia aikaa ja tämä ei sisällä keittiön siistinä pitämistä kokonaan, vaan vain siltä osin, mitä pystyy yhdistämään ruuanlaiton kanssa yhtaikaa tehtäväksi.
Jokaisen on laitettava astiat koneeseen, siivottava välipalatarpeet pois, pyyhittävä pöytätasoja, lajiteltava roskat yms, jotta 1 tunti minulta keittiössä päivässä riittäisi tuomaan ruokaa pöytään asti.
nainen
Jos ei laiteta kotiruokaa, niin noutoruoka ja eineksen ne vasta kalliiksi tulevatkin!
Meillä ei tapella kotitöistä. Minä naisena olen kotona työttömänä. Teen suurimman osan perinteisistä naisten kotitöistä kun kerta aikaa on. Mies korjaa ja huoltaa autot, huolehtii lämmityksestä, tekee raskaimmat pihahommat jne. Mutta jos minua vaikka laiskottaa ruuan laitto niin kyllä mies laittaa ruuan jos pyydän. Ja jos en ole jaksanut siivota niin mies saattaa ihan omatoimisesti imuroida. Ja minä lämmitän välillä talon jos vaikka tiedän että miehellä pitkä työpäivä.
Ja viimetalvena miehellä oli selkä kipeä joten minä lähdin sahan kanssa metsään ja tein 40 kuutiota polttopuita. Paitsi poika ajoi ne metsätraktorilla kotiin sitä en osaa. Ja mies laittoi klapikoneen traktorin perään mutta minä tungin puut koneeseen.
Meillä kummallekin riittää niin paljon tekemistä kun kerkeää ja jaksaa. Välillä toinen tekee enemmän ja välillä toinen. Meillä ei niuhoteta siitä että asiat menisi tasan. Mutta katsotaan että menisi reilusti. Meillä noita ”miesten hommia” on paljon kun nytkin rakennetaan uutta autotallia. Olen kyllä melkein aina raksalla miehen kanssa ja toimin ”lautapoikana”. Se on kuitenkin kevyttä kun minun ei tarvitse tehdä rakentamiseen liittyvää metatyötä (millaista villaa seinään, miten nurkassa laitetaan höyrynsulkumuovi, nostoovea varten pitää laittaa lankku oven päälle mutta mihin kohtaan ja riittääkö kuuden tuuman lankku vai pitääkö olla kahdeksan tuuman.
Yhtälailla minä vastaan meidän ruokahuollosta ja mies vaan auttaa. Turhaa me molemmat murehdittaisiin onko pakkasessa pinaattia tai onko raksalla uretaania. Kumpikin hoitaa oman alueensa.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa jo nämä typerät provot. Se tekee, joka osaa ja jolla on aikaa. Ihme mankumista.
T. Naimisissa 25 vuotta eikä koskaan riitaa kotitöistä.
Ei tämä ole mikään provo, vaan juuri tuota typerää mankumista kotitöistä, mitä nykypäivänä harrastetaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tapella kotitöistä. Minä naisena olen kotona työttömänä. Teen suurimman osan perinteisistä naisten kotitöistä kun kerta aikaa on. Mies korjaa ja huoltaa autot, huolehtii lämmityksestä, tekee raskaimmat pihahommat jne. Mutta jos minua vaikka laiskottaa ruuan laitto niin kyllä mies laittaa ruuan jos pyydän. Ja jos en ole jaksanut siivota niin mies saattaa ihan omatoimisesti imuroida. Ja minä lämmitän välillä talon jos vaikka tiedän että miehellä pitkä työpäivä.
Ja viimetalvena miehellä oli selkä kipeä joten minä lähdin sahan kanssa metsään ja tein 40 kuutiota polttopuita. Paitsi poika ajoi ne metsätraktorilla kotiin sitä en osaa. Ja mies laittoi klapikoneen traktorin perään mutta minä tungin puut koneeseen.
Meillä kummallekin riittää niin paljon tekemistä kun kerkeää ja jaksaa. Välillä toinen tekee enemmän ja välillä toinen. Meillä ei niuhoteta siitä että asiat menisi tasan. Mutta katsotaan että menisi reilusti. Meillä noita ”miesten hommia” on paljon kun nytkin rakennetaan uutta autotallia. Olen kyllä melkein aina raksalla miehen kanssa ja toimin ”lautapoikana”. Se on kuitenkin kevyttä kun minun ei tarvitse tehdä rakentamiseen liittyvää metatyötä (millaista villaa seinään, miten nurkassa laitetaan höyrynsulkumuovi, nostoovea varten pitää laittaa lankku oven päälle mutta mihin kohtaan ja riittääkö kuuden tuuman lankku vai pitääkö olla kahdeksan tuuman.
Yhtälailla minä vastaan meidän ruokahuollosta ja mies vaan auttaa. Turhaa me molemmat murehdittaisiin onko pakkasessa pinaattia tai onko raksalla uretaania. Kumpikin hoitaa oman alueensa.
Miehelläsi on sydän paikallaan. Olet löytänyt aarteen.
Vierailija kirjoitti:
Kivempihan se on tehdä eri hommia yhdessä mitä yksin aina samaa. Samalla saa viettää aikaa puolison kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kotiruoka vie meillä tehokasta työaikaa keskimäärin 30 min ja lisäksi kypsymisen vaatima aika eli ajastin päällä ja paluu keittiöön tekemään lyhyitä lisävaiheita. 80 päivän kotiruuat x 2 vievät siis vähintään 160 tuntia aikaa ja tämä ei sisällä keittiön siistinä pitämistä kokonaan, vaan vain siltä osin, mitä pystyy yhdistämään ruuanlaiton kanssa yhtaikaa tehtäväksi.
Jokaisen on laitettava astiat koneeseen, siivottava välipalatarpeet pois, pyyhittävä pöytätasoja, lajiteltava roskat yms, jotta 1 tunti minulta keittiössä päivässä riittäisi tuomaan ruokaa pöytään asti.
nainen
Ymmärrätkö tahallasi väärin? Luuletko että kyse on nyt yksittäisestä addbluen lisäyksestä?
Tiivistä. Aihe on kulunut, mutta sentään tiedät, millä trollaat.