Ostaja ei ota autoa omiin nimiin
Myin autoni. Ostaja oli asiallinen. Sain rahat ja tein luovarin. Mikä voi olla syynä, että hän ei siirrä autoa omiin nimiinsä? Miksi joku jättää auton rekisteröimättä itselleen, jos on maksanut siitä? Summa kuitenkin enemmän kuin satasia. Tavallaan voisi siis kuvitella, että olisi halukas rekisteröimään auton.
Kommentit (49)
Toivottavasti teit kirjallisen kauppakirjan. Verot tulee sinulle maksuun niin kauan kun auto on nimissäsi etkä voi muuta todistaa. Jos sitä käytetään rikolliseen toimintaan, voi virkavalta tulla ovellesi. Soita Trafille ja ilmoita uusi omistaja, jos vaikka toimisi näin.
Kauppakirja on ja olen tehnyt luovarin, kuten aloituksessa sanoin. Auto ei enää ole virallisesti minun.
Mietin vaan, että ei voi olla hänelle edullista jättää auto rekisteröimättä. On toki mahdollista, että osti sen toiselle. Tai on laittanut myyntiin ja koittaa välttää veroja.. tai jotain. Lähinnä olen utelias. Mitä syitä tällaiseen voi olla.
Et voi jättää ilmoitusta omistahanvaihdoksesta vieraan / ostajan varaan.
Tee ilmoitus myynnistä itse!
------
Kaupan jälkeen
Myyjä
1. Kirjaudu Oma asiointi-palveluun ja tee luovutusilmoitus viimeistään tässä vaiheessa.
Luovutusilmoituksella varmistat, ettet maksa ajoneuvoveroja tai muita kuluja kaupanteon jälkeen.
Luovutusilmoitusta varten tarvitset ostajan nimen, osoitteen sekä henkilö- tai Y-tunnuksen.
Katso ohjevideo: Myyjä: Näin teet luovutusilmoituksen
https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/ajoneuvon-omistajanvaihdos
Vierailija kirjoitti:
------
Kaupan jälkeen
Myyjä
1. Kirjaudu Oma asiointi-palveluun ja tee luovutusilmoitus viimeistään tässä vaiheessa.
Luovutusilmoituksella varmistat, ettet maksa ajoneuvoveroja tai muita kuluja kaupanteon jälkeen.
Luovutusilmoitusta varten tarvitset ostajan nimen, osoitteen sekä henkilö- tai Y-tunnuksen.
Video luovarin tekoon
Toistan: luovari ON tehty. Kauppakirja ON olemassa.
Kysymys edelleen: Miksi joku jättää siirtämättä auton omiin nimiinsä? Aikaa siihen on 7 päivää. Aikooko ajaa vakuuttamattomalla autolla? Nämä syyt kiinnostaa. En ole pulassa.
Vierailija kirjoitti:
------
Kaupan jälkeen
Myyjä
Jo aloituksessa lukee, että AP on tehnyt luovarin
Kun olin parikymppinen, isän auto siirrettiin joksikin ajaksi minun nimiini.
Osti auton puolisolleen tai teinilleen jonka nimiin auto tulee?
Todennäköisesti trokaaja. Ostelee autoja ja myy eteenpäin ja haluaa minimoida sen mahdollisuuden, että verottaja kiinnostuu näistä puuhista.
Autokauppias kirjoitti:
Toistan: luovari ON tehty. Kauppakirja ON olemassa.
Kysymys edelleen: Miksi joku jättää siirtämättä auton omiin nimiinsä? Aikaa siihen on 7 päivää. Aikooko ajaa vakuuttamattomalla autolla? Nämä syyt kiinnostaa. En ole pulassa.
Miksi mietit sellaista. Jos olet tehnyt luovarin. Se on ostajan ongelma miksi ei siirrä omiin nimiin. Maksuja pukkaa. Tiedä jos on kiireitä, kupsahtanut tms.
Tai myy auton heti eteenpäin eikä halua sitä välissä omiin nimiinsä.
Muuten hyvä, mutta näiden jobbarien ilmoittamiin tietoihin ei voi luottaa. Pitäisi pyytää henkkarit nähtäväksi, mutta moniko niin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
------
Kaupan jälkeen
Myyjä
Jo aloituksessa lukee, että AP on tehnyt luovarin
Tämä olikin ohje muille, sitä tarvitseville.
Ostanut lapselleen harjoitusautoksi omalle suljetulle alueelle, jos vaan muutamia satasia maksoi.
Ootko vähän yksinkertainen? Netissä on paljon tietoa ja varoittavia kertomuksia epärehellisistä ostajista. Jos kohta myyjistäkin.
Niin kauan kuin auto on sinun nimissäsi niin sinä olet omistaja ja vastuussa. Sinulle maksettavaksi tulee verot, vakuutukset sekä mahdolliset sakot. Jos auto käytetään rikollisessa tarkoituksessa tai autolla ajetaan jonkun yli suojatiellä niin poliis tulee sinun ovellesi. Ja huomaa, sinä olet se joka on jättänyt auton vakuuttamatta, ei epärehellinen ostaja. Eli sinä maksat omasta pussistasi kymmenien, ehkä satojen tuhansien korvaukset jos jotain sattuu.
Toivottavasti olet tarkistanut ajokortista ostajan henkilöllisyyden. Ei olisi ensimmäinen kerta kun näytetään tekaistua tai varastettua henkilöllisyyttä autokaupoilla.... Niin ja tee itse omistajamuutos välittömästi.
Itse en enää suostu tekemään kauppoja kuin katsastuskonttorilla. Omistajuus vaihtuu tiskillä ennen kuin luovutan avaimet uudelle omistajalle.
Nykyäänhän rekistöröimisaikaa on viikko.
Ennen pidempi, ja eräällä kansanryhmällä oli tapana jättää rekistöröimättä. Auto "kiersi" ja peukalohangallinen luovareita. Eikä tietysti vakuutuksia yms.
Ostaja ei ole välttämättä saanut siirrettyä autoa omiin nimiinsä.
Jotta auton voi siirtää omiin nimiin, pitää ottaa sille vakuutus, vaikka sen sitten panisikin seisontaan. Autovakuutusta ei välttämättä anneta, jos on luotot menneet. Vakuutusyhtiö voi pyytää koko vuoden vakuutuksen kerralla maksettua ja näin voi olla, ettei uudella omistajalla ole varaa maksaa sitä.
Myyjällä on siis luovari, joten siltä osin asia on kunnossa. Hän pystyy selvittämään , ettei auto ole hänen.
Paperinen kauppakirja ja luovari? Miksi ette tehneet kauppaa trafin sivulla?
Ensimmäisenä tulee mieleen vakuutukset, toisena, auto on ostettu lahjaksi jne.
Eihän siinä nyt mitään ihmeellistä ole, melko yleinen tapa monessa perhepiirissä, oli kysymyksessä auto, vene, peräkärri, moottorikelkka.
Googlaa Myyjän ilmoitus.