Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen elänyt tuilla viimeiset 14 vuotta. Olen nyt 35-vuotias...Onko sinusta OK, että osa on ns. vapaaehtoisesti työttöminä, koska töitä ei kuitenkaan riitä kaikille?

Vierailija
23.05.2021 |

Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea.

Ihan hyvin pärjäilen

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tylsimys

Vierailija
22/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole OK, koska eihän se ole "jonkun muun" tehtävä luoda niitä työpaikkoja, vaan työpaikan voi luoda aivan itse alkamalla yrittäjäksi, kuten itse tein. Toiminimen perustaminen ei edes maksa juuri mitään, ja omaa työtä on helpompi saada myytyä yrityksille (tai yksityisille kotitalouksille) kuin tulla palkatuksi. Hesarissa oli juuri juttua reippaasta nuoresta miehestä, joka ei löytänyt mieleistään työpaikkaa, joten hän alkoi yrittäjäksi ja töitä näyttää riittävän hyvin. Samalla itsetuntokin hyppää uudelle tasolle, kun ei ole riippuvainen almuista, vaan aktiivinen osa yhteiskuntaa. Tsemppiä!

Millaiseksi yrittäjäksi sitä sitten alkaisi, kun ei ole lahjoja mihinkään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on satoja tuhansia vapaita työpaikkoja. Sairaanhoitajista esimerkiksi on huutava pula. Se joka jää elämään tukien varaan on laiska, joka ei viitsi kouluttautua jollekin työvoimapulaiselle alalle. Ei olisi kaikilla pokkaa maksattaa elämäänsä muilla, lisäksi tuossa elämön tyylissä jää aika monista asioista paitsi. Sääliksihän „vapaa herroja käy“. Ei ole koskaan ylimääräistä rahaa hankkia jotain suurempia unelmia.

Vierailija
24/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole OK, koska eihän se ole "jonkun muun" tehtävä luoda niitä työpaikkoja, vaan työpaikan voi luoda aivan itse alkamalla yrittäjäksi, kuten itse tein. Toiminimen perustaminen ei edes maksa juuri mitään, ja omaa työtä on helpompi saada myytyä yrityksille (tai yksityisille kotitalouksille) kuin tulla palkatuksi. Hesarissa oli juuri juttua reippaasta nuoresta miehestä, joka ei löytänyt mieleistään työpaikkaa, joten hän alkoi yrittäjäksi ja töitä näyttää riittävän hyvin. Samalla itsetuntokin hyppää uudelle tasolle, kun ei ole riippuvainen almuista, vaan aktiivinen osa yhteiskuntaa. Tsemppiä!

En siis ole ap, kiinnostuin vain tästä ideasta. Millaiseksi yrittäjäksi sinä aloit?

Vierailija
25/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ok Suomen kaltaisessa maassa, jossa vaaditaan paljon rahaa siihen, että voisi työllistää itsensä.

Miettikää aluksi, että joitain kunnan ja valtion työpaikkoja saa vain jos on ajokortti, tai vielä pidemmälle mentynä: Jos on oma auto.

Mitenkä sossutuilla elävä sen ajokortin saa on vain harvojen ja valittujen velkataakattomien vähäkuluisten onnenkantamoinen.

Sama ihan mustikan poimintaan jne. pitäisi olle se oma auto (ja väkä väkä, kaupungeista pitää päästä puhtaaseen luontoon keräämään myntimarjaa).

Toinen on itsensä työllistäminen. Meillä ei ole sellaista kuin Amerikkalaisissa sarjoissa ja elokuvissa, että mennään vain kadun kulmaan myymään tauluja, mehua tai mitä tahansa ja taskut on rahaa täynnä. Ei, meillä vettä myydäkseen on maksettava ensin 20 000 euroa erinäisiä kuluja ja vakuutuksia jne.

Se vaan ei ole niin helppoa, että menee töihin tai että alkaa tekemään töitä.

No tämä näin. Täällä rangaistaan osa-aikatyön tekemisestä sekä yrittämisestä. Lisäksi vuokrien annetaan olla korkeita, moni asunnon vuokraaja hinnoittelee nimenomaan kelan tukia silmälläpitäen, niin että saa mahdollisimman paljon. Ainoa taloudellisesti kannattava vaihtoehdot on kokopäivätyö, sen jälkeen seuraavaksi edullisinta ja varminta sellaiselle, jolla ei ole mitään pohjakassaa itsellä, on työttömyys.

Vierailija
26/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ok. Saattaa toki tuet muuttua jossain vaiheessa.

Suomen sosiaalituet EU:n matalinta tasoa. Bryssel patistanut useasti korottamaan, usko tai älä…

Niin...Suomessa on muukin asia EU:n matalinta tasoa. Ja sijainti periferiassa.

Ajattelitko, että vielä tarttis enemmän saada? Koska...fakta on se, että tuilla pärjää oikein hyvin, kuten omasta mielestäni kuuluukin.

Korkeammaksi ei kyllä mitään tarvetta säätää, keppiä voitaisiin lisätä esim opiskeluvelvoitteen osalta, tai vaihtoehtoisesti voisi tukiasukas valita yleishyödyllisen ”shittiduunin” väylän.

Nämä vaan ovat poliittisesti ja ennen kaikkea lainsäädännöllisesti karmivan hankalia asioita. Toisaalta, onnistuu se ihmisten laarittaminen intin kutsunnoissa ja eläkepäätöksissäkin...

Vierailija
27/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi 14 vuoden aikana pitänyt itse jokunen yritysidea keksiä. Pese vaikka ikkunoita.

Vierailija
28/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo vähän kurjaa, jos oikeasti pystyisi töihin, mutta ei vaan tee. Onko varmaa, että ap on sittenkään täysin kunnossa myös mieleltään? Itse olen sairaana ja useasti olen joutunut nostamaan työttömyyskorvausta sairauspäivärahan tilalla. Tekisin tosi mielelläni työtä ja tienaisin itse ja se ajatus todella häiritsee, että jotkut ehkä luulevat minun olevan täysin terve vapaaehtoinen työtön.

Vierailija
29/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on satoja tuhansia vapaita työpaikkoja. Sairaanhoitajista esimerkiksi on huutava pula. Se joka jää elämään tukien varaan on laiska, joka ei viitsi kouluttautua jollekin työvoimapulaiselle alalle. Ei olisi kaikilla pokkaa maksattaa elämäänsä muilla, lisäksi tuossa elämön tyylissä jää aika monista asioista paitsi. Sääliksihän „vapaa herroja käy“. Ei ole koskaan ylimääräistä rahaa hankkia jotain suurempia unelmia.

Sairaanhoito, vanhustenhoito, siivous, kyllä, töitä löytyy. On myös todella upeaa miten positiivinen ihminen olet ja ajattelet, että jokainen ihminen pystyy tekemään alaa kuin alaa ja kouluttautumaan alalle kuin alalle. Ei se nyt ihan niin mene. Kaikki 3 edellä mainittua alaa vaativat fyysistä terveyttä ja kaikki myös laskutaitoa. Tosin siivousaineita väärin laskiessa menee pilalle vain materiaaleja, mutta 2 ensimmäisen kanssa voi lähteä henki. Lääkeannostelut. Sen lisäksi sosiaalinen jännitys tai muu sosiaalinen kyvyttömyys, oksennusrefleksi sairaala-asioille (veri jne.) ym. On tosi kaunista työllistää kaikki ihmiset ajatuksissaan helposti ja vaivattomasti, mutta valitettavasti todellisuudessa ihmiset eivät ole automaatteja.

Vierailija
30/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen sosiaalituet EU:n matalinta tasoa. Bryssel patistanut useasti korottamaan, usko tai älä…

Suomen tukiaiset ovat hyvää tasoa, kun otetaan huomioon asumistuet.

Vierailija
31/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää kuka haluaa elää noin.... Mulla olisi vähän sellanen olo niinkuin olisin valtion vanki jos eläisin tukiaisilla.

Totalitaristisessa valtiossa elämme kaikki muutenkin. työttömät ja työssäkäyvät. Seuraavaksi alkaakin ilmastolockdownit. Eli vankeja kaikki paitsi eliitti. Ei ole väliä tiedostatko olevasi vai et.

Vierailija
32/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ok Suomen kaltaisessa maassa, jossa vaaditaan paljon rahaa siihen, että voisi työllistää itsensä.

Miettikää aluksi, että joitain kunnan ja valtion työpaikkoja saa vain jos on ajokortti, tai vielä pidemmälle mentynä: Jos on oma auto.

Mitenkä sossutuilla elävä sen ajokortin saa on vain harvojen ja valittujen velkataakattomien vähäkuluisten onnenkantamoinen.

Sama ihan mustikan poimintaan jne. pitäisi olle se oma auto (ja väkä väkä, kaupungeista pitää päästä puhtaaseen luontoon keräämään myntimarjaa).

Toinen on itsensä työllistäminen. Meillä ei ole sellaista kuin Amerikkalaisissa sarjoissa ja elokuvissa, että mennään vain kadun kulmaan myymään tauluja, mehua tai mitä tahansa ja taskut on rahaa täynnä. Ei, meillä vettä myydäkseen on maksettava ensin 20 000 euroa erinäisiä kuluja ja vakuutuksia jne.

Se vaan ei ole niin helppoa, että menee töihin tai että alkaa tekemään töitä.

No tämä näin. Täällä rangaistaan osa-aikatyön tekemisestä sekä yrittämisestä. Lisäksi vuokrien annetaan olla korkeita, moni asunnon vuokraaja hinnoittelee nimenomaan kelan tukia silmälläpitäen, niin että saa mahdollisimman paljon. Ainoa taloudellisesti kannattava vaihtoehdot on kokopäivätyö, sen jälkeen seuraavaksi edullisinta ja varminta sellaiselle, jolla ei ole mitään pohjakassaa itsellä, on työttömyys.

Alapeukkujen laittajat voisivat kertoa, mitä tein väärin.

Vierailija
33/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi ymmärtää kuka haluaa elää noin.... Mulla olisi vähän sellanen olo niinkuin olisin valtion vanki jos eläisin tukiaisilla.

Mulla on olo että olisinkin kuin vanki jos joutuisin olla jossakin raatamassa joka päivä 8-16 tai vaikka 14-22

Vierailija
34/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ok niin kauaan kuin on avoimia työpaikkoja. Sitten kun kaikki mahdolliset työpaikat on täytetty, sitten voi hyväksyä ettei työtä vaan riitä kaikille.

Avoimia työpaikkoja on siksi, että ihmiset vaihtavat työpaikkaa. Ei siis ole mitään "uusia" avoimia duuneja, joihin tarvittaisiin uusia tekijöitä. Vaikka meillä olisi 50 % työttömyys, avoimia työpaikkoja olisi silti, koska ihmiset vaihtaisi työpaikkaa, jäisi eläkkeelle, muuttaisi maasta, jäisi äitiyslomalle jne.

Ja vaikka meillä olisi suunnaton työvoimapula, on äärimmäisen epätodennäköistä että kukaan palkkaisi "elämäntapatyötöntä". On olemassa ihmisiä, jotka eivät kerta kaikkiaan kykene tuottamaan firmalle lisäarvoa, joten niitä ei palkata, vaikka pula olisi kuinka kova. Vai kuvitteletko oikeasti, että ap:n tapaisella ihmisellä olisi mitään annettavaa?

Kolmannekseen maailma on muuttunut niin monimutkaiseksi, että tyhmimmät alkavat pudota kelkasta kiihtyvään tahtiin. Eivät yksinkertaisesti kykene pärjäämään nykyaikaisessa työelämässä.

Minusta on ihan okei, että tälle kelkasta pudonneelle sakille tarjotaan leipää ja sirkushuveja yhteiskuntarauhan takaamiseksi.

t: yrittäjätär, joka mieluummin maksaa ap:n kotona makaamisen kuin ottaa sen töihin. Vähemmän riesaa siitä sillä tavalla on.

Vierailija
35/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en voi opiskella sairaanhoitajaksi saati monelle muullekaan työvoimapulasta kärsivälle alalle terveyssyistä. Tai voin kai mutta en pystyisi tekemään töitä kuin muutaman päivän silloin tällöin koska työolosuhteet johtaisivat saikulle ja jos tekisin terveyttäni huomioimatta todennäköisesti lopulta täyteen työkyvyttömyyteen. Olen kyllä kouluttautunut alalle jota terveyteni kestää mutta työllisyydessä ei ole kehumista. Olen toki avoin lisäopiskelulle mutta sen ei pitäisi johtaa terveyden huononemiseen ja sen pitäisi oikeasti parantaa työllistymistä.

Vierailija
36/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen tukiaiset ovat hyvää tasoa, kun otetaan huomioon asumistuet.

Suomessa on todella kallista ihan jo perustelintarvikkeet ja ihan kaikki. Olette varmasti huomanneet, että Suomessa tehdään pääasiassa kotona ruokaa, ei syödä ravintoloissa ellei joskus roskaruokaa. Ulkona syöminen on suomalaiselle luksusasia, koska se on todella kallista. Kallista siitä tekee mm. tuotteiden pitkät kuljetukset, ravintoloiden maksamat pakolliset lainmukaiset maksut, korkea alvi. Suomessa peruselämä on ihme kituutusta, jossa kaikki arjen ulkopuolinen maksullinen on hyvin hintavaa. Monissa muissa Euroopan maissa kahvilassa voi pienituloinenkin käydä monta kertaa kuukaudessa ja tätä pidetään ihan normaalina tapana elää tavallista, sosiaalisesti vilkasta elämää.

Vierailija
37/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalituet/työttömyyskorvaukset ovat lakisääteisiä, turha niitä saavia on syyllistää mistään,

Vierailija
38/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok.  

Vierailija
39/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoito, vanhustenhoito, siivous, kyllä, töitä löytyy. On myös todella upeaa miten positiivinen ihminen olet ja ajattelet, että jokainen ihminen pystyy tekemään alaa kuin alaa ja kouluttautumaan alalle kuin alalle. Ei se nyt ihan niin mene. Kaikki 3 edellä mainittua alaa vaativat fyysistä terveyttä ja kaikki myös laskutaitoa. Tosin siivousaineita väärin laskiessa menee pilalle vain materiaaleja, mutta 2 ensimmäisen kanssa voi lähteä henki. Lääkeannostelut. Sen lisäksi sosiaalinen jännitys tai muu sosiaalinen kyvyttömyys, oksennusrefleksi sairaala-asioille (veri jne.) ym. On tosi kaunista työllistää kaikki ihmiset ajatuksissaan helposti ja vaivattomasti, mutta valitettavasti todellisuudessa ihmiset eivät ole automaatteja.

Lisäksi myös hoitoalan töitä tehdään paljolti persoonalla. Eivät kaikki sovi alalle. Olen itse työttömänä ollessa miettinyt, että voisin olla leikkaussalihoitaja tai anestesiahoitaja, mutta en missään nimessä tehdä mitään muuta hoitotyötä. Koska ne hoidettavat ihmiset muuttuisivat minulle hyvin pian pelkiksi lihapaloiksi, en jaksaisi piitata niiden mahdollisesta kärsimyksestä vähääkään.

Voisin myös mielelläni olla haavahoitaja ja ronkkia jotain nekroottista säärihaavaa. Ainoa vaan, että sellaista työtä ei voi tehdä, jos asenne on, että "lakkaa volisemasta, tietenkin se sattuu, olisit pitänyt itsesi vähemmän läskinä niin et olisi tässä".

Kukaan ei jaksa teeskennellä ystävällistä tai myötätuntoista päivästä toiseen.

Vierailija
40/85 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiontalouden tarkastusvirastossa oli virkamies vuosikausia täydellä palkalla tekemättä mitään,

johtokunta on järjestänyt muka koulutusmatkoja eksoottisiin maihin kymmenillä tuhansilla euroilla.

Mediaanipalkka tuossa turhuuslaitoksessa on n. 6000 € / kk