Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkästään hyvillä puhumisen taidoilla pystyn peittämään tosi pitkäänkin, että olen heikkolahjainen. Elämä on tämän johdosta raskasta.

Vierailija
23.05.2021 |

Olen siis kielellisesti jos en nyt lahjakas, niin soljuvasanainen, luonteva ja puhun rikasta kieltä.

Olen hymyileväinen, muita huomioonottava ja minulla on paljon huumorintajua. Saan kohtalaisen helposti ihmiset, tuntemattomatkin, nauramaan ja tämä onkin yksi tärkeimmistä "suojakilvistäni", kun peittelen todellista osaamattomuuttani ja sitä, etten tajua mistään mitään.

Kun en tajua.

Olen työssä, joka ei vaadi valtavasti aivoja, lähinnä tunnollisuutta ja siinä voi helposti nojata työkavereihin ja hyödyntää heidän osaamistaan. Selviän siitä juuri näin.

Mutta en usko heidänkään tietävän kokonaisuudessaan, mikä ääliö olen. Heidän joukossaan on tosi fiksua porukkaa, joten "piileskelyni" on välillä työlästäkin.

En osaa mitään, mikä vaatii vähänkään ajattelua. En ymmärrä kokonaisuuksia. En osaa laskea mitään, en edes helppoja plus- ja miinuslaskuja päässäni.

En ymmärrä mitään yhteiskunnallisista tms. asioista, välttelen kaikkia keskusteluja, jotka eivät koske säätä.

En ymmärrä omiakaan asioitani, mulla on lähisukulainen joka auttaa, jollen ymmärrä, mitä tilinauhassani lukee esimerkiksi.

Kirsikkana kakun päällä on huono oppimiskyky ja olematon muisti. En pysty siis parantamaankaan mitään.

Pahinta on kuitenkin, että olen viiltävän tietoinen tästä kaikesta. Siinä kohtaa aivosumu hälvenee ja tiedän tasan tarkkaan, mikä idiootti olen. Olisin varmasti paljon onnellisempi yksilö, jos en tätä tajuaisi.

Tämä on johtanut masennukseen. Minussakin elää pieni kunnianhimon siemen, ja on raastavaa tietää, ettei koskaan pysty saavuttamaan mitään, koska omat aivot ovat hitaat ja kömpelöt.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaah mitä sitä masentelemaan, elämässä on muitakin tärkeitä ominaisuuksia kuin äly.

Vierailija
2/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan käynyt missään nepsytutkimuksissa? Kysy lääkäriltä. Kuulostaa aspergerilta ja oppimisvaikeudelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teksti on kuin omalta näppäimistöltäni. Olen tuudittautunut siihen, että onneksi olen pidetty henkilö ja tulen hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Mukava ihminen saa hirveästi anteeksi.

Vierailija
4/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit heikkolahjainen, et olisi puhujanlahjoiltasi kaksinen ja huumorisi todennäköisesti ennemmin vaivaannuttaisi kuin ilahduttaisi ihmisiä. Olet myös tietoinen heikkouksistasi ja niiden vaikutuksesta elämääsi, mikä viittaa siihen, että älysi on vähintään normaalitasoa. Sinulla voi olla oppimisvaikeuksia tai alitajuntaan koteloitunutta voimakasta stressiä. Kannattaa tutkituttaa asia lääkärin vastaanotolla. Pientä huijarisyndroomaakin olen haistavinani rivien välistä. Oli miten oli, olet todennäköisesti paljon skarpimpi tyyppi kuin mitä uskot olevasi.

Vierailija
5/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni älyllisen kehitysvammadiagnoosinkin saanut on verbaalisesti niin lahjakas, että ei välttämättä ulkopuolinen huomaa kehitysvammaa.

Vierailija
6/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi parempi avoimesti kertoa, mikäli tarpeellista, että et ole hyvä noissa asioissa. Salailu ja peittely ei ole hyväksi itsellesi eikä muille. Kun ihmiset, joiden kanssa olet säännöllisesti tekemisissä, tietävät heikkoutesi, he osaavat myöskin suhtautua niihin asiallisesti. Itselläsikin on silloin helpompaa.

7/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet saanut soljuvasanaisuuden lahjan, hyödynnä sitä jotenkin, vaikka luovasti. En usko että tuollainen lahja tyhjiössä on, vaan jotain ajatustakin siinä höpinässä on oltava mukana, kun kerran onnistut peittämämään sillä osaamattomuuttasi.

Lahjan hyödyntäminen ei välttämättä tarkoita, että sinun täytyy löytää koulutusala ja ansiotyö, jolla pystyt hyödyntämään lahjaa, vaan myös luovissa harrastuksissa, vapaaehtoistyössä, taiteessa voi hyödyntää lahjojaan.

Vierailija
8/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oodi tekstillesi kuitenkin.

T. Kissakuningatar

Vierailija
9/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kyllä vaikuta heikkolahjaiselta, koska kirjoitat hyvin, loogisesti ja analyyttisestikin. Oliskohan ongelmasi työmuistissa? Työterveyden kautta neuropsykologille, hyvä ihminen ❤

Ja hei, jos vaikka olisitkin, olet silti parhaasta päästä ihmisiä koska olet miellyttävä ja huomioit muut. Qusipäitä on liikaa ja sinä et sellainen ole. Kaikkea hyvää.

Vierailija
10/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin veikkaan, että ongelmasi on pikemminkin huonossa työmuistissa. Tiedän kyllä kokemuksesta, että se on turhauttavaa, sillä vaikka asiat periaatteessa ymmärtäisikin, niin niitä ei silti saa painettua mieleen. 

Vierailija
11/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit heikkolahjainen, et olisi puhujanlahjoiltasi kaksinen ja huumorisi todennäköisesti ennemmin vaivaannuttaisi kuin ilahduttaisi ihmisiä. Olet myös tietoinen heikkouksistasi ja niiden vaikutuksesta elämääsi, mikä viittaa siihen, että älysi on vähintään normaalitasoa. Sinulla voi olla oppimisvaikeuksia tai alitajuntaan koteloitunutta voimakasta stressiä. Kannattaa tutkituttaa asia lääkärin vastaanotolla. Pientä huijarisyndroomaakin olen haistavinani rivien välistä. Oli miten oli, olet todennäköisesti paljon skarpimpi tyyppi kuin mitä uskot olevasi.

Kieli on niin perustavanlaatuinen asia ihmisyydessä, että vaikka se onkin hyvin monimutkainen asia, jopa keskivaikeasti kehitysvammaiset oppivat sen varsin hyvin.

Heikkolahjainen voi esimerkiksi kirjoittaa värikkäitä tarinoita ja keskustella sujuvasti arkisista asioista. Ongelmat alkavat ehkäpä vasta siinä vaiheessa, kun pitäisi kirjoittaa analyysi tai perustella näkemyksiään abstrakteista aiheista.

Opettajana tiedän, että ihminen, joka voi päällisin puolin vaikuttaa ihan nohevalta, voi olla ihan diagnoosin saanut heikkolahjainen tai lievästi kehitysvammainen.

Näitä ihmisiä ei auta yhtään ongelman vähättely tai sen kiistäminen.

Ap on todella hienosti jaksanut ja oppinut hyödyntämään vahvuuksiaan. Se ei kuitenkaan poista ongelmaa.

Ap, hakeudu tutkimuksiin, jos et ole vielä ollut. Jos jaksaminen työelämässä loppuu, sinulla on diagnoosin turvin mahdollisuus ehkä esimerkiksi aikaisemmin eläköitymiseen tai muuhun tukeen.

Vierailija
12/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kun ei se ole helppoa näinkään, että älyä riittää mutta ei puheenlahjoja.

Esim. Työhaastattelut on vaikeita kun tiedän sopivani tehtävään mutten osaa vakuuttaa haastattelijoita asiasta. Sen vuoksi olen jämähtänyt työhön jossa ei ole mitään haastetta.

Vierailija
13/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin veikkaan, että ongelmasi on pikemminkin huonossa työmuistissa. Tiedän kyllä kokemuksesta, että se on turhauttavaa, sillä vaikka asiat periaatteessa ymmärtäisikin, niin niitä ei silti saa painettua mieleen. 

tämä

Vierailija
14/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Blaah mitä sitä masentelemaan, elämässä on muitakin tärkeitä ominaisuuksia kuin äly.

Äly on yliarvostettua.

Vierailija
15/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äly on yliarvostettua.

Näin on todella helppoa sanoa, kun itsellä pää toimii normaalisti.

Vierailija
16/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma etteivät työkaverisi tiedä? Tiedän yhden tämmöisen.. pakkohan sen kanssa on toimeen tulla, kun ei siitä kuulemma eroonkaan pääse.

Vierailija
17/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

*

Vierailija
18/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
19/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hemmetin laiska. Sairastettu masennus vienyt viimeisetkin rippeet kunnianhimoon.

Vierailija
20/24 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielellinen lahjakkuus on yksi lahjakkuuden osa-alue samoin kuin matemaattinen lahjakkuuskin. Sinun ongelmasi kuulostaa enemmänkin työmuistin ongelmalta tai tarkkaavaisuuden suuuntaamisen ja ylläpitämisen ongelmalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan