Mulla on huippukaunis vanha puutarha! Ostin pionien taimia, mies kaivaa niille istustuskuopan!
đđđ Oon ihan fiiliksissĂ€, ettĂ€ saan puutarhaan ihanan pionipenkin đ„°
Olisi kamalaa asua kerrostalossa ja kaupungissa, onneksi ei tarvitse asua niin.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin puutarhanhoito on kammotus. Esim minulle, mutta asutaan silti omakotitalossa. Ei kyllÀ ole oikein mitÀÀn istutuksia onneksi. Poistettiin kukkapenkit ja laitettiin nurmelle ja/tai pensaiksi. Nurmikonleikkuuta on, sitÀ nyt jotenkin viitsii tehdÀ. VielÀ kymmenisen vuotta tÀssÀ ja sitten muutetaan kerrostaloon.
Paljon vÀhemmÀn työtÀhÀn se perennapenkki vaatii kuin jatkuvasti leikattava nurmikko, ja nÀyttÀÀ paljon kivemmalta.
Kuten sanottua, nurmikonleikkuuta viitsii tehdÀ, menee hyötyliikunnasta, mutta kaikkea kukkapenkkien kanssa nysvÀÀmistÀ inhoan. SitÀkin kokeiltiin aikamme. En ymmÀrrÀ kukista/perennoista yhtÀÀn mitÀÀn enkÀ tiedÀ mitÀ tÀnne voisi laittaa mutta eipÀ se ole ongelma kun ei mitÀÀn olla laittamassa.
Nelonen
Vierailija kirjoitti:
Puutarha pitÀÀ olla muttet ilman miestÀ saa edes pionia maahan?
No eiköhÀn sen itsekin saisi, mutta yhdessÀ tekeminen kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetella itse tekemÀÀn muutakin kuin ostamaan kaupasta nÀttiÀ taimia.
Suurin ilo on siinÀ tekemisessÀ. Toki, hyvÀ jos on teillÀ yhteistÀ tekemistÀ.
Itse olen niin paljon tehnyt itse, ettÀ jotenkin vierastan nÀitÀ, joille lapioon tarttuminenvaatii miestÀ.
No mulla esim on selkÀ ja olkapÀÀ siinÀ kunnossa ettÀ kuoppien kaivaminen on aika vaikeata ja kivuliastakin. PyydÀn miestÀ apuun sellaisissa ja muissa raskaissa jutuissa. Sori siitÀ.
EriHoitaisit itses kuntoon. Ei siinÀ tekemisen vÀlttely auta.
Ei onnettomuudessa paskaksi mennyttÀ olkapÀÀtÀ, joka leikeltiin ja joka jÀi lopulta kuntoutuksen jÀlkeenkin sellaiseksi ettei kÀsi nouse rintaa korkeammalle, enÀÀ oikein millÀÀn hoideta. NÀin ilmoitti lÀÀkÀri. Sori siitÀkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin puutarhanhoito on kammotus. Esim minulle, mutta asutaan silti omakotitalossa. Ei kyllÀ ole oikein mitÀÀn istutuksia onneksi. Poistettiin kukkapenkit ja laitettiin nurmelle ja/tai pensaiksi. Nurmikonleikkuuta on, sitÀ nyt jotenkin viitsii tehdÀ. VielÀ kymmenisen vuotta tÀssÀ ja sitten muutetaan kerrostaloon.
Paljon vÀhemmÀn työtÀhÀn se perennapenkki vaatii kuin jatkuvasti leikattava nurmikko, ja nÀyttÀÀ paljon kivemmalta.
Kuten sanottua, nurmikonleikkuuta viitsii tehdÀ, menee hyötyliikunnasta, mutta kaikkea kukkapenkkien kanssa nysvÀÀmistÀ inhoan. SitÀkin kokeiltiin aikamme. En ymmÀrrÀ kukista/perennoista yhtÀÀn mitÀÀn enkÀ tiedÀ mitÀ tÀnne voisi laittaa mutta eipÀ se ole ongelma kun ei mitÀÀn olla laittamassa.
Nelonen
Mulla on aika paljon nurmikkoa, mutta sen leikkaaminen ei haittaa ollenkaan. Se menee hyvÀstÀ hyötyliikunnasta. Sitten on vanhoja omenapuita ja jotain pensaita. Haluaisin osan pensaista tilalle jasmikkeen. MuttasiinÀkin on se vanhan juurakon poistokaivuu esteenÀ :( Tekisin todella mielellÀni itse, jos voisin, ei ole kivaa olla sen varassa, ettÀ joku muu kaivaa. Mutta tosiaan, kuten sanoin, lapio ei uppoa mihinkÀÀn, joten siitÀ ei tule mitÀÀn.
Mulla on yksivuotisten kukkien kukkapenkki, se se vasta työlÀs on, kun pitÀÀ istuttaa ne kukat! Haluaisin siihen perennoja, mutta se ei paikkana sovi pioneille. Tai ainakin siis siihen paahtaa keskipÀivÀllÀ. Mutta en kans ymmÀrrÀ perennoista mitÀÀn, joten en osaa aloittaa perennapenkkiÀ!
Ap
MinÀ aikani yritin istuttaa pioneja mökille, mutta ei ole onnistunut. Joskus ne vei talvi, joskus myyrÀt ja viimeistÀÀn jÀnikset kÀvivÀt nappaamassa kukan poikki jos joskus ehti siihen saakka. Nyt olen luovuttanut. Ostan kyllÀ leikkopioneja kotiin maljakkoon ja nautin kÀvelyistÀ omakotialueilla , jossa nÀkee kauniita puutarhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis en tiedÀ, miten kukaan jaksaisi kaivaa yleensÀ maa on ollut todella kovaa, kun kaivan. Sulla on varmaan joku hiekkamaan asuinalue, jos itse saisit kaivettua. Ja siis en todellakaan ole naiseksi mitenkÀÀn huonovoimainen.
Ap
No miten se sun mies jaksaa kaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nelonen
Mulla on aika paljon nurmikkoa, mutta sen leikkaaminen ei haittaa ollenkaan. Se menee hyvÀstÀ hyötyliikunnasta. Sitten on vanhoja omenapuita ja jotain pensaita. Haluaisin osan pensaista tilalle jasmikkeen. MuttasiinÀkin on se vanhan juurakon poistokaivuu esteenÀ :( Tekisin todella mielellÀni itse, jos voisin, ei ole kivaa olla sen varassa, ettÀ joku muu kaivaa. Mutta tosiaan, kuten sanoin, lapio ei uppoa mihinkÀÀn, joten siitÀ ei tule mitÀÀn.
Mulla on yksivuotisten kukkien kukkapenkki, se se vasta työlÀs on, kun pitÀÀ istuttaa ne kukat! Haluaisin siihen perennoja, mutta se ei paikkana sovi pioneille. Tai ainakin siis siihen paahtaa keskipÀivÀllÀ. Mutta en kans ymmÀrrÀ perennoista mitÀÀn, joten en osaa aloittaa perennapenkkiÀ!
Ap
Paahteessa viihtyviÀ perennoja on kyllÀ olemassa, googleta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista sit oikea istutussyvyys. Naapuri osti pioninjuurakoita eikÀ mitÀÀn noussut. TÀtÀ ihmetteli. Kerroin oikean istutussyvyyden ja ehdotin, ettÀ kÀvisi kaivamassa juurakot ylös ja istuttaisi uudelleen. Valitettavasti juurakot olivat joko tuhoutuneet tai hÀn ei enÀÀ muistanut tarkkoja istutuspaikkoja.
MeillÀ kÀvi sÀhkölaitoksen miehet kaivamassa kaapelilla sÀhköt. SiinÀ kohdassa oli aiempien omistajien istuttama pioni, joka jotenkin hÀvisi kun oli pienet lapset enkÀ hoitanut puutarhaa. Nyt tÀnÀ kevÀÀnÀ se on työntÀnyt kaksi vartta ylös! Onneksi tunnistin ne, on mahdollista, ettÀ vedin ne viimevuonna pois rikkaruohoina!
Laitan uudet pionit kuitenkin eri paikkaan.
Ap
Joo, eri pioneilla voi olla keskenÀÀn hyvinkin paljon toisistaan poikkeavat ledet sekÀ muotonsa ettÀ vÀrinsÀ ja kiiltonsa puolesta. Itse yritÀn tÀnÀÀn pelastaa ikivanhan juhannuspionin, joka on joutunut liian varjoiseen paikkaan puiden kasvettua. Viime kesÀnÀ en yrityksistÀni huolimata edes löytÀnyt sitÀ, nyt löysin. Pioni osallistui LUKE:n geenivaratutkimukseen ja on ainakin 40-50 vuotta vanha. Sain pari pÀivÀÀ sitten tutkittujen vanhojen suomalaisten pionien geenikartan sÀhköpostiin.
Vierailija kirjoitti:
Nurmikko on kamalinta mitÀ tiedÀn
Vierailija kirjoitti:
MinÀ aikani yritin istuttaa pioneja mökille, mutta ei ole onnistunut. Joskus ne vei talvi, joskus myyrÀt ja viimeistÀÀn jÀnikset kÀvivÀt nappaamassa kukan poikki jos joskus ehti siihen saakka. Nyt olen luovuttanut. Ostan kyllÀ leikkopioneja kotiin maljakkoon ja nautin kÀvelyistÀ omakotialueilla , jossa nÀkee kauniita puutarhoja.
Pionit on myrkyllisiÀ, mutta ei nÀytÀ elÀimiÀ haittaavan. TÀÀllÀ kauriille on kelvannut tulppaanien lisÀksi myös jouluruusu, jonka juurakoita on heitetty sodankÀynnissÀ vihollisten kaivoihin tappamistarkoituksessa. Mulla on pionit sÀÀstyneet tÀssÀ pihassa, vaikka myyriÀ on ja kauriita kÀy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nurmikko on kamalinta mitÀ tiedÀn
SÀ varmaan sitten valitset jotain muuta teidÀn puutarhaan.
Ihanan kuulasta ja kepeÀÀ! JÀin vain miettimÀÀn miksi ette ole palkanneet puutarhuria?
Vierailija kirjoitti:
TÀmÀhÀn on provo kn on haukuttu kaupunkilaiset. Normialoitus puutarhasta olisi tehty ilman, ettÀ tarvitsee haukkua muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NĂ€in on!
MeillÀ on pihasta n 200m2 kukkapenkkejÀ ja rikkaruohoa tulee vain nÀin alkukesÀstÀ. Viikko pari ja perennat peittÀÀ rikat ja ne tukahtuu sinne. Ja samalla kun ne muutamat rikat poimii voi ihastella kukkia.
Nurmikkoa on - onneksi - vain n 100m2, eilen leikkasin sen ja Àsken vedin trimmerillÀ loput, myös kunnan puolelta pensasaidan luota. Nyt kÀdet huutaa hoosiannaa, en saisi tehdÀ mitÀÀn noin raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis en tiedÀ, miten kukaan jaksaisi kaivaa yleensÀ maa on ollut todella kovaa, kun kaivan. Sulla on varmaan joku hiekkamaan asuinalue, jos itse saisit kaivettua. Ja siis en todellakaan ole naiseksi mitenkÀÀn huonovoimainen.
Ap
Eikun mulla on rautakanki lapion lisÀksi. Sillai saa itse istutettua pensaat minne haluaa ilman miestÀkin
Onnea vaan niille pioneille noin tiukassa maassa. đ Kannattaa sitten kaivaa tosi isot kuopat ja salaojitus pohjalle + tehdĂ€ kohopenkki.
Miten niin? Itse olet, jos luulet, ettÀ sen voi kokematta tietÀÀ.
Ap