Mulla on huippukaunis vanha puutarha! Ostin pionien taimia, mies kaivaa niille istustuskuopan!
đđđ Oon ihan fiiliksissĂ€, ettĂ€ saan puutarhaan ihanan pionipenkin đ„°
Olisi kamalaa asua kerrostalossa ja kaupungissa, onneksi ei tarvitse asua niin.
Kommentit (37)
Puutarha pitÀÀ olla muttet ilman miestÀ saa edes pionia maahan?
Joillekin puutarhanhoito on kammotus. Esim minulle, mutta asutaan silti omakotitalossa. Ei kyllÀ ole oikein mitÀÀn istutuksia onneksi. Poistettiin kukkapenkit ja laitettiin nurmelle ja/tai pensaiksi. Nurmikonleikkuuta on, sitÀ nyt jotenkin viitsii tehdÀ. VielÀ kymmenisen vuotta tÀssÀ ja sitten muutetaan kerrostaloon.
Muista tukea ne hyvin. Siis, sitten kun ne kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetella itse tekemÀÀn muutakin kuin ostamaan kaupasta nÀttiÀ taimia.
Suurin ilo on siinÀ tekemisessÀ. Toki, hyvÀ jos on teillÀ yhteistÀ tekemistÀ.
Itse olen niin paljon tehnyt itse, ettÀ jotenkin vierastan nÀitÀ, joille lapioon tarttuminenvaatii miestÀ.
MinÀ nautin puutarhan kauneudesta ja piha pelkÀllÀ nurmella ja pensasaidalla on mielestÀni todella ankea. Voisi sentÀÀn olla havuja, rungollisia pensaita ja pensaita ja peittÀviÀ, helppohoitoisia perennoja, jos ei jaksa kitkeÀ kukkapenkkejÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen niin paljon tehnyt itse, ettÀ jotenkin vierastan nÀitÀ, joille lapioon tarttuminenvaatii miestÀ.
No mulla esim on selkÀ ja olkapÀÀ siinÀ kunnossa ettÀ kuoppien kaivaminen on aika vaikeata ja kivuliastakin. PyydÀn miestÀ apuun sellaisissa ja muissa raskaissa jutuissa. Sori siitÀ.
Eri
Vierailija kirjoitti:
MinÀ nautin puutarhan kauneudesta ja piha pelkÀllÀ nurmella ja pensasaidalla on mielestÀni todella ankea. Voisi sentÀÀn olla havuja, rungollisia pensaita ja pensaita ja peittÀviÀ, helppohoitoisia perennoja, jos ei jaksa kitkeÀ kukkapenkkejÀ.
Me viihdytÀÀn ihan hyvin, helppous pÀÀasia. Jos minuun kommentillasi viittasit.
T. Nelonen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SehÀn on hyvÀ jos mieskin haluaa olla mukana, miksi tÀstÀkin pitÀÀ tehdÀ ongelma ja pÀÀtellÀ, ettei ap itse osaa kaivaa kuoppaa? Nimim. itse kaikki kuopat kaiveleva
Miksi piti ruveta halveksimaan kerrostaloja, mikset voi vaan hehkuttaa niitÀ kukkasia? Ei kerro hyvÀÀ sinusta. Jos mitÀÀn pioneja ja miestÀ on olemassakaan....
Onnittelut ihanasta puutarhasta, mutta miksi siihen iloon pitÀÀ liittÀÀ muiden elÀmÀntapojen taivastelu?
Mullakin oli mummon tillipioni mutta nurmikko söi hÀnet:(
Muista sit oikea istutussyvyys. Naapuri osti pioninjuurakoita eikÀ mitÀÀn noussut. TÀtÀ ihmetteli. Kerroin oikean istutussyvyyden ja ehdotin, ettÀ kÀvisi kaivamassa juurakot ylös ja istuttaisi uudelleen. Valitettavasti juurakot olivat joko tuhoutuneet tai hÀn ei enÀÀ muistanut tarkkoja istutuspaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Siis en tiedÀ, miten kukaan jaksaisi kaivaa yleensÀ maa on ollut todella kovaa, kun kaivan. Sulla on varmaan joku hiekkamaan asuinalue, jos itse saisit kaivettua. Ja siis en todellakaan ole naiseksi mitenkÀÀn huonovoimainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joillekin puutarhanhoito on kammotus. Esim minulle, mutta asutaan silti omakotitalossa. Ei kyllÀ ole oikein mitÀÀn istutuksia onneksi. Poistettiin kukkapenkit ja laitettiin nurmelle ja/tai pensaiksi. Nurmikonleikkuuta on, sitÀ nyt jotenkin viitsii tehdÀ. VielÀ kymmenisen vuotta tÀssÀ ja sitten muutetaan kerrostaloon.
Paljon vÀhemmÀn työtÀhÀn se perennapenkki vaatii kuin jatkuvasti leikattava nurmikko, ja nÀyttÀÀ paljon kivemmalta.
Puutarhan hoito on ihanaa. ItseÀ innostaa enemmÀn hyötykasvit ja puut, tÀnÀkin vuonna puutarha kasvoi parillakymmenellÀ uudella hedelmÀpuulla. LisÀksi suosin kukkivia pensaita ja isoja kivettyjÀ viljelyalueita. KukkapenkeissÀ riittÀÀ kitkettÀvÀÀ, joten niitÀ olen karsinut.
Vierailija kirjoitti:
Muista sit oikea istutussyvyys. Naapuri osti pioninjuurakoita eikÀ mitÀÀn noussut. TÀtÀ ihmetteli. Kerroin oikean istutussyvyyden ja ehdotin, ettÀ kÀvisi kaivamassa juurakot ylös ja istuttaisi uudelleen. Valitettavasti juurakot olivat joko tuhoutuneet tai hÀn ei enÀÀ muistanut tarkkoja istutuspaikkoja.
MeillÀ kÀvi sÀhkölaitoksen miehet kaivamassa kaapelilla sÀhköt. SiinÀ kohdassa oli aiempien omistajien istuttama pioni, joka jotenkin hÀvisi kun oli pienet lapset enkÀ hoitanut puutarhaa. Nyt tÀnÀ kevÀÀnÀ se on työntÀnyt kaksi vartta ylös! Onneksi tunnistin ne, on mahdollista, ettÀ vedin ne viimevuonna pois rikkaruohoina!
Laitan uudet pionit kuitenkin eri paikkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onnittelut ihanasta puutarhasta, mutta miksi siihen iloon pitÀÀ liittÀÀ muiden elÀmÀntapojen taivastelu?
No koska asuin aiemmin kerrostalossa, enkÀ osannut ajatella, miten paljon ihanempi oma kaunis puutarha onkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla esim on selkÀ ja olkapÀÀ siinÀ kunnossa ettÀ kuoppien kaivaminen on aika vaikeata ja kivuliastakin. PyydÀn miestÀ apuun sellaisissa ja muissa raskaissa jutuissa. Sori siitÀ.
Eri
Hoitaisit itses kuntoon. Ei siinÀ tekemisen vÀlttely auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koska asuin aiemmin kerrostalossa, enkÀ osannut ajatella, miten paljon ihanempi oma kaunis puutarha onkaan.
Ap
Olet sitten vÀhÀn yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kaivaisin itse kyllÀ, jos voisin. Mutta se lapio uppoaa ehkÀ 5cm jos itse kaivan ihan tÀysillÀ.
Ap
Bönde on mulle helvetti. Kukin tyylillÀÀn.