Mitä sitten kun väsyy köyhyyteen?
Eikä sairauksien takia ole parempaa taloudellista tilannetta näköpiirissä. Miten jaksaa vielä vuosikymmenet köyhänä?
Kommentit (72)
Neuvoni on, että hanki joku mahdollisimman hyväpalkkainen työ 3 kuukaudeksi. Vaikka olisi miten surkea vuorotyö tms., liity heti ammattiliittoon ja nosta työsuhteen jälkeen sitten ansiosidonnaista, jonka aikana voit esim. keskittyä rauhassa pääsykokeisiin hyvin työllistävälle alalle jota voit tehdä etänä kotoa (esim. IT ala). Toki vaikein askel on se työpaikan löytäminen, etenkin sairaana, mut jos vaan keksit sellaisen missä pystyisit 3kk kitkuttelemaan, se kannattaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapa säästää ja sijoittaa
Mistä säästää kun kaikki rahat menee elämiseen?
Sitten karsit sen verran kuluja ettei kaikki mene elämiseen vaan jää myös sijoittamiseen.
Kaikki kulut on jo karsittu minimiin. Muuten olisin oikeasti rahaton.
Epäilen vahvasti. Jopa toimeentulotuelta pystyy säästämään jos haluaa.
En ole edes toimeentulotuella vaan opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin just, syökööt kakkua.
Ainakaan tt-tuella oleva köyhä ei saa säästää eikä sijoittaa, koska kaikki pienentää tt-tukea.[/quote]
Tottakai saa säästää, ja pitääkin. Se nimenomaan on TARKOITUS ettei TARVITSE sitä tt-tukea...
Ei köyhyyskuopasta pääse taloudellisesti itsenäiseksi sillä että säästää tt-tuesta.
Tt-tuki on pieni eikä siitä riitä juurikaan säästettäväksi (kaikilla ei ollenkaan).
Ja vaikka onnistuisit kitkuttelemalla säästämään siitä vaikka puolessa vuodessa 500€, niin tuloksena on se että olet säästettyjen varojesi takia yhden kuukauden ilman tukea. Eli hukkaan meni kitkuttelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä säästää kun kaikki rahat menee elämiseen?
Sitten karsit sen verran kuluja ettei kaikki mene elämiseen vaan jää myös sijoittamiseen.
Kaikki kulut on jo karsittu minimiin. Muuten olisin oikeasti rahaton.
Epäilen vahvasti. Jopa toimeentulotuelta pystyy säästämään jos haluaa.
En ole edes toimeentulotuella vaan opiskelija.
Täällä toinen opiskelija! Saan nyt kesältä tt-tukea ja se tuntuu ihan luksukselta opintotukeen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Neuvoni on, että hanki joku mahdollisimman hyväpalkkainen työ 3 kuukaudeksi. Vaikka olisi miten surkea vuorotyö tms., liity heti ammattiliittoon ja nosta työsuhteen jälkeen sitten ansiosidonnaista, jonka aikana voit esim. keskittyä rauhassa pääsykokeisiin hyvin työllistävälle alalle jota voit tehdä etänä kotoa (esim. IT ala). Toki vaikein askel on se työpaikan löytäminen, etenkin sairaana, mut jos vaan keksit sellaisen missä pystyisit 3kk kitkuttelemaan, se kannattaa!
Jaha, taas yksi versio siitä ikivanhasta "mene töihin" -neuvosta. Millä ihmeen putkiaivoilla voi kehitellä sen ajatuksen, että se ongelma, ettei pääse töihin, korjaantuu sillä, että menee töihin?
Onneksi tänään ei tarvitse elää kymmentä vuotta, vaan yksi päivä. Suurin osa toivottomuudesta johtuu siitä, kun on huolissaan huomisesta. Alkakaa elää hetki kerrallaan.
Sanoit että pystyisit tekemään sellaista työtä jota voisi tehdä koneella kotoa käsin. Ehkä voisit hakea opiskelemaan jotain?
Moni AMK (esim. Xamk) tarjoaa nyt työttömille ilmaisia avoimen amk:n opintoja joita voisit kokeilla. Jos myöhemmin haet ja pääset tutkinto-opiskelijaksi, ne hyväksiluetaan osaksi tutkintoasi.
Tai jos amk tuntuu liian pitkältä, voisit hakea amikseen. Avoimia amk opintoja voidaan ehkä hyväksilukea osaksi saman alan amistutkintoa?
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä köyhien rahankäytön kritisoinnissa ärsyttää se, että varakkaammat näkee ne "turhat" ostokset ja osoittelee niitä että katsokaa, tuon takia tuo on köyhä, mitäs tuhlailee tuollaisiin. Todellisuudessa se "turha" uusi kenkäpari on ostettu kaksi vuotta vanhojen ja jalat verille hiertävien kenkien tilalle, "turha" kampaamokäynti on ensimmäinen pariin vuoteen ja "turha" laukku viisi vuotta vanhan tilalle hankittu kun entinen ei pysy enää korjauksillakaan kasassa ja pinta halkeilee.
Nämä köyhille vittuilevat on muuten myös jostain kumman syystä samoja jotka ihmettelee huuli pyöreänä jotain rikkinäistä, vanhaa tai halpaa ja toteaa että ostaisit vaan paremman tilalle. Niin.
No minusta kengät, kampaamokäynti ja uusi laukku ovat juuri malliesimerkki köyhän huonosta rahankäytöstä. Ja harvoin nuo on mitään ”kerran kahdessa vuodessa” juttuja, vaan köyhä tekee niitä useammin.
Olen itse ollut köyhä enkä esim. opiskeluaikana käynyt kertaakaan kampaajalla. Kaveri, äiti tai sisko leikkasi sen pari-kolme kertaa vuodessa. Ei köyhällä voi olla mitään trenditukkaa, ei raha riitä. Kengät ja laukku kirpparilta, max 10 euroa. Vaatii ehkä vähän vaivaa, että löytyy, mutta ei ole vaihtoehtoja. Kyllä, uudehkoja kenkiäkin olen ostanut kirpparilta, ei ole omat jalat menneet miksikään. Nykyään kirpparilta saa ihan hyvääkin tavaraa, ei tarvitse ostaa mitään linttaanastuttuja kenkiä tai nukkavieruja paitoja. Tokmannilta ei kannata vaatteita ostaa, liian kallista jos tuloja vähän.
Olen siitä onnellisessa asemassa että en ole enää köyhä, mutta huuli pyöreänä silti saan seurata parinkin ”köyhän” rahan käyttöä. Rahaa ei ole vaikka lääkkeisiin loppukuusta, mutta alkukuusta on kuitenkin rahaa tehdä typeriä valintoja ruokakaupasta. Tuntuu, että monelta köyhältä puuttuu pitkäjänteisyys kokonaan. Se 5 euroa joka tarvitaan loppukuusta lääkkeisiin, säästyisi hyvinkin alkukuusta kun vähän käyttäisi järkeä ruokakaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Jos voisin niin kutsuisin sinut kuukaudeksi Kelaan ja aikuissosiaalityöhön seuraamaan mitä ihmisten elämään kuuluu ja mitä heidän elämänsä on ollut ja on ja mitä tarkoittaa köyhyysrajalla eläminen. Uskoisin, että ymmärryksesi ja maailmankuvasi laajenisi huomattavasti,
Olen vuokrannut asuntoni pimeästi monta kertaa.
Ystäväni asuu ulkomailla. Kun jossain suomalaiset ulkomailla -ryhmässä joku kysyy missä voisi asua, ystäväni suosittelee minua.
Menen silloin aina äitini luo asumaan.
Vuokra on 800 euroa, vuokraan 200 euroa viikko.
Rahat puhtaana käteen ja taas vähän aikaa on helpompi hengittää.
Hommasin taloyhtiöön kierrätyshyllyn. Pari krt vuodessa, kun on ilmaiset postitukset, lähetän vähänkäytettyyn paketin. Rahat menevät veljeni tilille, antaa ne minulle käteisellä.
Käyn ilmaiskirppiksillä kesäisin myymässä.
Sekä vintti että kellari on vuokrattu.
Kun olen äitini luona, siivoan aina koko kodin. Vien äidin joka päivä ulos kävelemään, hoidan hänen asiat, eli en vaan lokkeile.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni asuu ulkomailla. Kun jossain suomalaiset ulkomailla -ryhmässä joku kysyy missä voisi asua, ystäväni suosittelee minua.Menen silloin aina äitini luo asumaan.
Rahat puhtaana käteen ja taas vähän aikaa on helpompi hengittää.Hommasin taloyhtiöön kierrätyshyllyn. Pari krt vuodessa, kun on ilmaiset postitukset, lähetän vähänkäytettyyn paketin. Rahat menevät veljeni tilille, antaa ne minulle käteisellä.
Kun olen äitini luona, siivoan aina koko kodin. Vien äidin joka päivä ulos kävelemään, hoidan hänen asiat, eli en vaan lokkeile.
Onko asunto omasi vai oletko vuokralla? Käytkö töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä köyhien rahankäytön kritisoinnissa ärsyttää se, että varakkaammat näkee ne "turhat" ostokset ja osoittelee niitä että katsokaa, tuon takia tuo on köyhä, mitäs tuhlailee tuollaisiin. Todellisuudessa se "turha" uusi kenkäpari on ostettu kaksi vuotta vanhojen ja jalat verille hiertävien kenkien tilalle, "turha" kampaamokäynti on ensimmäinen pariin vuoteen ja "turha" laukku viisi vuotta vanhan tilalle hankittu kun entinen ei pysy enää korjauksillakaan kasassa ja pinta halkeilee.
Nämä köyhille vittuilevat on muuten myös jostain kumman syystä samoja jotka ihmettelee huuli pyöreänä jotain rikkinäistä, vanhaa tai halpaa ja toteaa että ostaisit vaan paremman tilalle. Niin.
No minusta kengät, kampaamokäynti ja uusi laukku ovat juuri malliesimerkki köyhän huonosta rahankäytöstä. Ja harvoin nuo on mitään ”kerran kahdessa vuodessa” juttuja, vaan köyhä tekee niitä useammin.
Olen itse ollut köyhä enkä esim. opiskeluaikana käynyt kertaakaan kampaajalla. Kaveri, äiti tai sisko leikkasi sen pari-kolme kertaa vuodessa. Ei köyhällä voi olla mitään trenditukkaa, ei raha riitä. Kengät ja laukku kirpparilta, max 10 euroa. Vaatii ehkä vähän vaivaa, että löytyy, mutta ei ole vaihtoehtoja. Kyllä, uudehkoja kenkiäkin olen ostanut kirpparilta, ei ole omat jalat menneet miksikään. Nykyään kirpparilta saa ihan hyvääkin tavaraa, ei tarvitse ostaa mitään linttaanastuttuja kenkiä tai nukkavieruja paitoja. Tokmannilta ei kannata vaatteita ostaa, liian kallista jos tuloja vähän.
Olen siitä onnellisessa asemassa että en ole enää köyhä, mutta huuli pyöreänä silti saan seurata parinkin ”köyhän” rahan käyttöä. Rahaa ei ole vaikka lääkkeisiin loppukuusta, mutta alkukuusta on kuitenkin rahaa tehdä typeriä valintoja ruokakaupasta. Tuntuu, että monelta köyhältä puuttuu pitkäjänteisyys kokonaan. Se 5 euroa joka tarvitaan loppukuusta lääkkeisiin, säästyisi hyvinkin alkukuusta kun vähän käyttäisi järkeä ruokakaupassa.
Heh, nuo malliesimerkit olivat suoraan omasta elämästäni. Kävin alkuvuodesta kampaajalla ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen. En siis ollut leikannut hiuksiani ollenkaan tuona aikana, eikä lähipiirissä ole ketään kuka osaisi tai haluaisi leikata hiuksia. Kävin halvalla mutta hyvällä kampaajalla jota kaverini suositteli. Nyt säästyy rahaa siinä, ettei hoitoainetta mene aina hirveää määrää pesun yhteydessä jotta kuivat latvat saisi revittyä takuttomiksi.
Kyseiset kaksi vuotta vanhat talvikengät hiersivät alkutalvesta jalkani auki. Selviydyin jonkin aikaa syyskengillä ja villasukilla. Yritin käydä kirpputoreilla etsimässä uusia talvikenkiä, ei löytynyt sopivia. Ostin lopulta alennusmyynnistä hyvät kengät.
Laukku ei ollut kirppikselta vaan myös alennusmyynnistä. Muistaakseni se maksoi parikymppiä, mikä ei ole hirveä hinta laukusta joka on omiin tarpeisiini sopiva, miellyttää silmää ja käytössä taas monta vuotta edellisen tapaan.
Ja olen silti köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni asuu ulkomailla. Kun jossain suomalaiset ulkomailla -ryhmässä joku kysyy missä voisi asua, ystäväni suosittelee minua.Menen silloin aina äitini luo asumaan.
Rahat puhtaana käteen ja taas vähän aikaa on helpompi hengittää.Hommasin taloyhtiöön kierrätyshyllyn. Pari krt vuodessa, kun on ilmaiset postitukset, lähetän vähänkäytettyyn paketin. Rahat menevät veljeni tilille, antaa ne minulle käteisellä.
Sinulla siis on monenlaisia tulonlähteitä, joita voit käyttää, kun tarvitset ylimääräistä rahaa. Mikä saa sinut ajattelemaan, että olet köyhä?
Kyllä miljonäärikin olisi köyhä, jollei hänellä olisi rahaa.
Mehän ei tiedetä millä tavalla ap on sairas. Esim. Moderaattorin työtä voi tehdä kotoa mutta se voi olla henkisesti todella kuluttavaa ja jopa traumatisoivaa. Johonkin sellaiseen viittasin että etsii paskan työpaikan 3 kuuksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on ne sairaudet? Hyvin näyttää ainakin kädet toimivan näppiksellä. Kirjoita kirja, tee jotain kirjallista työtä. Mene töihin. Aika moni sinnittelee työelämässä, vaikka olisi millaisia sairauksia.
Monet ihmiset ei oikein tajua miten monitahoisesti sairaus voi vaikuttaa elämään. Esim. kivut -> päässä ei leikkaa, yöunet menee. Kipulääke -> päässä ei leikkaa, unta tulee kerralla 18h. Ja se itsestä huolehtiminen ja kaikenlaisen fyysisen vaikeuden kanssa sumpliminen vie valtavasti mentaalista energiaa. Työlle, sosiaaliselle elämälle jne. kaikenlaisille ylimääräisille asioille jää aika vähän enää annettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ilmaiset postitukset?
Vierailija kirjoitti:
Mehän ei tiedetä millä tavalla ap on sairas. Esim. Moderaattorin työtä voi tehdä kotoa mutta se voi olla henkisesti todella kuluttavaa ja jopa traumatisoivaa. Johonkin sellaiseen viittasin että etsii paskan työpaikan 3 kuuksi.
Kerropa, missä näistä kurjista mutta hyväpalkkaisista työpaikoista ilmoitellaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta se työsuhde siis pitäisi saada kolmen kuukauden määräaikaiseksi, tai sitten saada potkut 3kk päästä sillä muutenhan saa karenssin?
Kaikilla ei ole äitiä tai isää tai edes sitä lapsuukotia enää jonne mennä välillä asumaan. Tai edes käymään.
Olet ilmeisesti nuori. Ja onnellinen, että äitisi elää.
Useimmiten itselle vuokratussa asunnossa ei ole kellaria tai vinttiä joita vuokrata edelleen.
Eikä vuokra-asuntoon uskalla ottaa pimeästi jotain outoja ihmistä kuukaudeksi. Lentää pian itse pihalle.
Monestihan on niin, että kun on köyhä niin kaikki tuonkaltaiset tienaamismahdollisuedet ovat pois laskuista.
Kun on itse muiden omistuksen ja päätösten varassa (vuokranantaja, Kela, työkkäri, lääkärit ym. ) niin oman elämän hallinnan mahdollisuudet ovat aika vähissä.
Hienoa olla köyhä. Voi hyvällä omallatunnolla mennä nukkumaan. En ole tänäänkään aiheuttanut ilmastonmuutosta. Hyvä. Olet hyvä ihminen.