Mitä sitten kun väsyy köyhyyteen?
Eikä sairauksien takia ole parempaa taloudellista tilannetta näköpiirissä. Miten jaksaa vielä vuosikymmenet köyhänä?
Kommentit (72)
Krooninen köyhyys voi viedä elämänhalun ja mielenterveyden. Eikä mitään ole tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole äitiä tai isää tai edes sitä lapsuukotia enää jonne mennä välillä asumaan. Tai edes käymään.
Olet ilmeisesti nuori. Ja onnellinen, että äitisi elää.
Useimmiten itselle vuokratussa asunnossa ei ole kellaria tai vinttiä joita vuokrata edelleen.
Eikä vuokra-asuntoon uskalla ottaa pimeästi jotain outoja ihmistä kuukaudeksi. Lentää pian itse pihalle.Monestihan on niin, että kun on köyhä niin kaikki tuonkaltaiset tienaamismahdollisuedet ovat pois laskuista.
Kun on itse muiden omistuksen ja päätösten varassa (vuokranantaja, Kela, työkkäri, lääkärit ym. ) niin oman elämän hallinnan mahdollisuudet ovat aika vähissä.
Tiettyä % itse vuokraamastaan asunnosta saa vuokrata eteenpäin ihan laillisesti. Toki on laitonta jättää kertomatta tulot Kelalle, jos saa toimeentulotukea. Riittää, että kerran jää kiinni ja jos pimeät tulot ovat olleet yhteensä tuhansia euroja voi saada petossyytteenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vuokrannut asuntoni pimeästi monta kertaa.
Ystäväni asuu ulkomailla. Kun jossain suomalaiset ulkomailla -ryhmässä joku kysyy missä voisi asua, ystäväni suosittelee minua.Menen silloin aina äitini luo asumaan.
Vuokra on 800 euroa, vuokraan 200 euroa viikko.
Rahat puhtaana käteen ja taas vähän aikaa on helpompi hengittää.Hommasin taloyhtiöön kierrätyshyllyn. Pari krt vuodessa, kun on ilmaiset postitukset, lähetän vähänkäytettyyn paketin. Rahat menevät veljeni tilille, antaa ne minulle käteisellä.
Käyn ilmaiskirppiksillä kesäisin myymässä.
Sekä vintti että kellari on vuokrattu.
Kun olen äitini luona, siivoan aina koko kodin. Vien äidin joka päivä ulos kävelemään, hoidan hänen asiat, eli en vaan lokkeile.
Onko asunto omasi vai oletko vuokralla? Käytkö töissä?
Vuokra, olen sairaseläkkeellä. Toimeentulotukea saan joka kk, eli pelivaraa ei oikeastaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vuokrannut asuntoni pimeästi monta kertaa.
Ystäväni asuu ulkomailla. Kun jossain suomalaiset ulkomailla -ryhmässä joku kysyy missä voisi asua, ystäväni suosittelee minua.Menen silloin aina äitini luo asumaan.
Vuokra on 800 euroa, vuokraan 200 euroa viikko.
Rahat puhtaana käteen ja taas vähän aikaa on helpompi hengittää.Hommasin taloyhtiöön kierrätyshyllyn. Pari krt vuodessa, kun on ilmaiset postitukset, lähetän vähänkäytettyyn paketin. Rahat menevät veljeni tilille, antaa ne minulle käteisellä.
Käyn ilmaiskirppiksillä kesäisin myymässä.
Sekä vintti että kellari on vuokrattu.
Kun olen äitini luona, siivoan aina koko kodin. Vien äidin joka päivä ulos kävelemään, hoidan hänen asiat, eli en vaan lokkeile.
Sinulla siis on monenlaisia tulonlähteitä, joita voit käyttää, kun tarvitset ylimääräistä rahaa. Mikä saa sinut ajattelemaan, että olet köyhä?
Kyllä miljonäärikin olisi köyhä, jollei hänellä olisi rahaa.
Kellarista ja vintissä saan 75 euroa kk, kellarista 50 euroa ja vintistä 25 euroa kk.
Vuokraan asunnon max 5 vkoa vuodessa.
Vähänkäytetystä olen yhtenä vuotena saanut yli 500 euroa. Nyt saldo on 22 euroa
Viimeksi siivouspäivänä sain 200 euroa.
Kyllä noista kunnon summa tulee vuodessa, mutta ei se viikkoa, tai kk kohden ole paljoakaan.
Ei tää toimeentulotuella eläminen mitään herkkua ole.
Kaikki voi loppua hetkenä minä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä köyhien rahankäytön kritisoinnissa ärsyttää se, että varakkaammat näkee ne "turhat" ostokset ja osoittelee niitä että katsokaa, tuon takia tuo on köyhä, mitäs tuhlailee tuollaisiin. Todellisuudessa se "turha" uusi kenkäpari on ostettu kaksi vuotta vanhojen ja jalat verille hiertävien kenkien tilalle, "turha" kampaamokäynti on ensimmäinen pariin vuoteen ja "turha" laukku viisi vuotta vanhan tilalle hankittu kun entinen ei pysy enää korjauksillakaan kasassa ja pinta halkeilee.
Nämä köyhille vittuilevat on muuten myös jostain kumman syystä samoja jotka ihmettelee huuli pyöreänä jotain rikkinäistä, vanhaa tai halpaa ja toteaa että ostaisit vaan paremman tilalle. Niin.
No nyt meni pieleen. Minä kritisoin aika paljon köyhien rahankäyttöä. Syy on se että olen ollut köyhä itsekin lähes koko elämäni. Rikkaat ja rahattomat-sarjassa esimerkiksi monessa köyhässä kodissa oli paljon enemmän tavaraa ja parempaa tavaraa kuin minulla on koskaan ollut. Valittajilla (jotka ei muka pysty lapsilleen ostamaan joululahjojakaan) on värjätyt hiukset, koruja, meikkejä, kippoja ja kuppeja, käsitöitä, kalliita verhoja, lemmikkejä ja ylipäätään siistin ja uuden näköistä eli ei mitään vanhoja huonekalujakaan. Ei minulla näihin ole useinkaan ollut varaa. Kenenkään vaatteita en ole koskaan arvostellut, tiedän että kirppikseltä ja alesta saa hyviä vaatteita halvalla. Ja muutakin roinaa. Se turhan roinan määrä on yllättänyt ja itse näen niissä satoja euroja rahaa, jolla voisi ostaa esim lahjoja lapselle jouluna.
Mikset opiskele AMK-inssiksi verkko-opintoina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapa säästää ja sijoittaa
Jos henkilö on toimeentulotuella, säästäminen ja sijoittaminen on mahdotonta. Vaikka saisikin kitkutettua esim satasan, niin säästetty satanen vähennetään seuraavasta toimeentulotuesta. Tämä on aika tyly järjestelmä ja mieleen nousee onko tässä oikein tarkoituskin estää tilanteen paraneminen ja kaikenlainen oma-aloitteinen yritteliäisyys tilanteen korjaamiselle. Ja selvyyden vuoksi, en ole toimeentulotuella enkä ole koskaan ollutkaan, silti satun tietämään tämän.
Eikä vähennetä, kun et siitä kerro. Voit ihan rauhassa käydä kauppaa vaikkapa kryptoilla ja moninkertaistaa rahasi, kunhan et nosta niitä pankkitilille (ainakaan suomalaiselle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä köyhien rahankäytön kritisoinnissa ärsyttää se, että varakkaammat näkee ne "turhat" ostokset ja osoittelee niitä että katsokaa, tuon takia tuo on köyhä, mitäs tuhlailee tuollaisiin. Todellisuudessa se "turha" uusi kenkäpari on ostettu kaksi vuotta vanhojen ja jalat verille hiertävien kenkien tilalle, "turha" kampaamokäynti on ensimmäinen pariin vuoteen ja "turha" laukku viisi vuotta vanhan tilalle hankittu kun entinen ei pysy enää korjauksillakaan kasassa ja pinta halkeilee.
Nämä köyhille vittuilevat on muuten myös jostain kumman syystä samoja jotka ihmettelee huuli pyöreänä jotain rikkinäistä, vanhaa tai halpaa ja toteaa että ostaisit vaan paremman tilalle. Niin.
No nyt meni pieleen. Minä kritisoin aika paljon köyhien rahankäyttöä. Syy on se että olen ollut köyhä itsekin lähes koko elämäni. Rikkaat ja rahattomat-sarjassa esimerkiksi monessa köyhässä kodissa oli paljon enemmän tavaraa ja parempaa tavaraa kuin minulla on koskaan ollut. Valittajilla (jotka ei muka pysty lapsilleen ostamaan joululahjojakaan) on värjätyt hiukset, koruja, meikkejä, kippoja ja kuppeja, käsitöitä, kalliita verhoja, lemmikkejä ja ylipäätään siistin ja uuden näköistä eli ei mitään vanhoja huonekalujakaan. Ei minulla näihin ole useinkaan ollut varaa. Kenenkään vaatteita en ole koskaan arvostellut, tiedän että kirppikseltä ja alesta saa hyviä vaatteita halvalla. Ja muutakin roinaa. Se turhan roinan määrä on yllättänyt ja itse näen niissä satoja euroja rahaa, jolla voisi ostaa esim lahjoja lapselle jouluna.
Olen sairaseläkkeellä ja kotini on lähes minimalisti.
Olen kerännyt jo vuosia Oiva Toikan vuosikuutioita. Myyn mm vähänkäytetyssä toisten hylkäämiä vaatteita ja ilmaiskirpparilla tavaraa.
Olen tähän mennessä joka vuosi ostanut yhden kuution, paitsi nyt Habitare ei ole ollut vuoteen.
Kaikki verhot ovat Marimekkoa, astiat Arabiaa jne.
Niiden ostamiseen on mennyt vuosikymmeniä.
Olen Iittalan aterimet ostanut viime vuosituhannella ja ne ovat käytössä päivittäin.
Mielummin ostan yhden ja käytän sitä lopun ikäni, vaikka tuote olisi 10 x kalliimpi.
Meillä on niitä tarpeettomia tavaroita vain kaapissa, odottamassa lähtövuoroaan.
Olen viimeksi ostanut kotiin pysyvän tavaran 1/20.
Sama. Säästin ja ostin Finlayssonin Jesus pussilakanan -40% alesta ja se kestää loppuelämäni. Astioita olen ostanut alesta ja kerran tai kaksi vuodessa. Ne tuovat minulle päivittäin iloa! Koti on minimalistinen ja kaunis.
Vaatteita olen ostanut vain kirppikseltä, mutta aina laatua. Kapselivaatekaapissa ei tarvita monia lasdukkaita vaatteita ja asusteita.
Koruja saan lahjaksi (hopeaa). Kahdensadan kellon ostin Tori.fi:stä 40€:lla!
Kengät tuottavat minulle eniten päänvaivaa, mutta niitäkin löytyy kirppiksiltä ja torista. Toinen ongelma on kampaamokäynnit: niihin ei ole varaa. Kosmetiikan ja kasvojen hoitotuotteet ostan vain Lidlistä!
Ei minusta ulkonäön perusteella arvaisi miten köyhä olen.
Kokeile henkistä valaistumista tai jos se ei onnistu, niin ala vaikka treenata piirtämistä, jotta voit tehdä esim. peligrafiikkaa rahaa vastaan.
Minä myös väsynyt surkeaan elämään. Olen köyhä ja sairas, ja ikinä en tule parantumaan, koska olen ollut sairas syntymästä saakka ja parannuskeinoa ei ole. Miten tämmöistä muka jaksaa vielä jonkun 30v, jos nyt oletan eläväni n. 70-vuotiaaksi? Elämä on epäreilua.
Ei välttämättä laajenisi. Jos on päättänyt, että ihmisen ei kerta kaikkiaan voi käydä huonosti ja että ihan kaikesta voi päästä kiinni normaalielämään pelkän reippauden ja sinnikkyyden avulla, ei vain voi ymmärtää, vaikka omilla silmillä näkisi.
Edes itse kokeminen ei auttaisi. Jos hyväosainen pannaan vaikka puoleksi vuodeksi köyhyysrajalle elämään, hän pärjää ihan sillä, että tietää palaavansa parempaan elämäänsä tietyn ajan kuluttua. Kaikenlaista ikävää - kipua, nälkää, kuumuutta, yksinäisyyttä - voi kestää yllättävän pitkään, kun vain tietää, että se päättyy onnellisesti.