Rehellisesti, kuinka usein vaihdat lakanat?
Kommentit (120)
Kerran kuussa. Tietty jos tulis vaikka ohivuoto niin vaihtaisin. Kesällä hikoilen joka yö, mutta en lähde lakanoita vaihtelemaan päivittäin. Hengissä olen selvinnyt.
Marttojen ohje on vaihtaa tyynyliinat viikottain, aluslakana kahden ja pussilakana neljän viikon välein.
Kahden viikon välein. Paitsi nyt olimme viikon mökillä, eli kotona tulee tästä syystä kolmen viikon väli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran kuussa suunnilleen, en katso kalenterista. Opin täältä palstalta että jotkut vaihtavat kerran viikossa.
Ei sitä tarvitse oppia, tunteehan sen ihan itse että lakanat ovat mähmäiset jo viikon, ihan viimeistään kahden jälkeen. Kyllähän yöpaitakin (jos sellaista käyttää) kulahtaa jo muutamassa yössä. Yöllä hierot hikeäsi ja ihosolujasi lakanoihisi, ja jos ei käytä edes sitä pyjamaa, sitä suuremmalla syyllä pitää vaihtaa viikottain.
Taidat olla todella rasvainen/hikinen tyyppi jos yöasusikin lähmäät muutamassa yössä? Kannattaa säätää - jos mahdollista - makuuhuoneen lämpötilaa matalammaksi niin hikoilet vähemmän.
En ole, ihoni on itse asiassa kuiva, mutta niin se vain on että jokainen ihminen hikoilee yöllä. Eihän samaa t-paitaakaan pidetä viikkokausia päivällä, miksi samaa paitaa pidettäisiin viikkokausia yöllä? En tietenkään tarkoita että yöpaita tippuu hikeä aamulla, mutta kyllähän nyt esim. 5-7 yön jälkeen se on selvästi käytetty, ei tuore, ei puhdas. Sama pätee lakanoihin, ei ne viikon jälkeen ole enää puhtaat.
Kerran viikossa, joskus voi mennä vähän pitkäksi, esim maanantaina vaihtanut ja sitten jaksaa vasta perjantaina seuraavalla viikolla. Oman tyynyliinan vaihdan joka päivä, auttaa akneen. Pesen tyynyn myös kerran viikossa.
Minä vaihdan kahden kuukauden välein. Jonkun mielestä varmaan pöyritstyttävää, mutta kysehän on vain siitä mihin vertaa. Poikamiesserkkuni (48 vuotta) ei käytä lakanoita ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka maanantai. Pakko olla säännöllinen aikataulu, muuten se näin masentuneena unohtuu. Ja onhan puhtaisiin lakanoihin kiva mennä nukkumaan.
Jep, juuri näin. Ei kovinkaan suuri vaiva laittaa pesuun kerran viikossa. En ymmärrä näitä jotka nukkuvat jopa kuukausia samoissa, pesemättömissä lakanoissa.. Mahtaa olla se muukin hygienia hiukan hakusessa
Oletko kuullut sellaisesta modernista keksinnöstä kuin suihkusta? Kun peseytyy aamulla kunnolla niin kai se on yksi ja sama vaikka olisi kukkapenkissä multaan kaivautuneena nukkunut. Ja sinulle ei pyykinpesu ehkä ole iso vaiva. Minulle on isompi vaiva pestä pyykit kuin pestä kehoni.
Juu, käytän kyseistä keksintöä joka ilta ja silti vaihdan lakanat kerran viikossa. Ei tulisi mieleenkään nukkua kauempaa samoissa. Näille ketkä kokee pyykinpesun "suurena" vaivana ja möyrivät samoissa pesemättömissä vuodevaatteissa viikkoja, jopa kuukausia, kai sentään pyyhkeet pistätte pesuun hiukan useammin?
Nimimerkillä: lakanat yms. kerran & pyyhkeet 2 x viikossa
Tyynyliinat joka viikko, alulakanat joka toinen viikko ja pussilakanat kerran kuussa.
Kerran kuussa. Näin tehtiin myös mun lapsuudenkodissa. Mä ja mies käydään suihkussa joka ilta. Tyynyliinat vaihdetaan 2x kuussa.
Kerran kahdessa viikossa vaihdamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka maanantai. Pakko olla säännöllinen aikataulu, muuten se näin masentuneena unohtuu. Ja onhan puhtaisiin lakanoihin kiva mennä nukkumaan.
Jep, juuri näin. Ei kovinkaan suuri vaiva laittaa pesuun kerran viikossa. En ymmärrä näitä jotka nukkuvat jopa kuukausia samoissa, pesemättömissä lakanoissa.. Mahtaa olla se muukin hygienia hiukan hakusessa
Oletko kuullut sellaisesta modernista keksinnöstä kuin suihkusta? Kun peseytyy aamulla kunnolla niin kai se on yksi ja sama vaikka olisi kukkapenkissä multaan kaivautuneena nukkunut. Ja sinulle ei pyykinpesu ehkä ole iso vaiva. Minulle on isompi vaiva pestä pyykit kuin pestä kehoni.
Juu, käytän kyseistä keksintöä joka ilta ja silti vaihdan lakanat kerran viikossa. Ei tulisi mieleenkään nukkua kauempaa samoissa. Näille ketkä kokee pyykinpesun "suurena" vaivana ja möyrivät samoissa pesemättömissä vuodevaatteissa viikkoja, jopa kuukausia, kai sentään pyyhkeet pistätte pesuun hiukan useammin?
En ole tuo sama jota lainasit, mutta kun kysyit pyyhkeistä, niin mistä pyyhkeistä? Päivittäin käytettävä suihkupyyhe? Käsienkuivauspyyhe vessassa? Käsienkuivauspyyhe keittiössä? Rantapyyhe? (Jälkimmäisen pesen kesän lopussa, ellei se ole erikseen likaantunut kesän aikana, esim. jotain ruokaa tippunut sille.) Itse ainakin pesen niitä erilaisin väliajoin enkä aina kaikkea kerralla.
Vaihdan kaikki sänkyvaatteet 2 viikon välein ja sen lisäksi tyynyliinat viikoittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo sama jota lainasit, mutta kun kysyit pyyhkeistä, niin mistä pyyhkeistä? Päivittäin käytettävä suihkupyyhe? Käsienkuivauspyyhe vessassa? Käsienkuivauspyyhe keittiössä? Rantapyyhe? (Jälkimmäisen pesen kesän lopussa, ellei se ole erikseen likaantunut kesän aikana, esim. jotain ruokaa tippunut sille.) Itse ainakin pesen niitä erilaisin väliajoin enkä aina kaikkea kerralla.
En myöskään sama, mutta vastaan omalta osalta. Kylpypyyhe vähintään kaksi kertaa viikossa, vessan käsipyyhe 2-3 päivän välein, keittiössä ei käytössä pyyhettä (talouspaperilla kuivaan kädet). Pussilakanat, tyynyliinat jne. menee pesuun vähintään kerran viikossa.
Kauhean moni vaihtaa petivaatteensa kahden viikon välein. Miksi ihmeessä? EIhän niihin juurikaan pitäisi joutua mitään ulkopuolista likaa. Ette kai niin kovasti pelkää teistä itsestänne irronnutta materiaalia?
Minä pesen lakanat ja tyynyliinat pari kertaa vuodessa ja laitan ne sitten taas sänkyyn. Enkä haise, en kärsi ihottumasta, en likapaakuista ihollani enkä koe mitään muutakaan outoa.
Kahden viikon välein pyrin vaihtamaan. Joskus toki tulee pidempi väli jostain syystä. Mielestäni tossa 2 vko kohdalla lakanoihin vaan tulee semmonen ”ryhditön” nuhjunen olo, että tekee mieli vaihtaa. Viikon käytön jälkeen ei vielä tule.
Viikon välein. Tyynyliinan kaks kertaa/ vk.
Ihan vaan mies kirjoitti:
Kauhean moni vaihtaa petivaatteensa kahden viikon välein. Miksi ihmeessä? EIhän niihin juurikaan pitäisi joutua mitään ulkopuolista likaa. Ette kai niin kovasti pelkää teistä itsestänne irronnutta materiaalia?
Minä pesen lakanat ja tyynyliinat pari kertaa vuodessa ja laitan ne sitten taas sänkyyn. Enkä haise, en kärsi ihottumasta, en likapaakuista ihollani enkä koe mitään muutakaan outoa.
Jokainen ihminen hikoilee yön aikana ja ihosta irtoaa muutenkin kuollutta solukkoa koko ajan. Puoli vuotta samoilla lakanoilla on kuvottavaa suorastaan, no toivottavasti muhit aina vaan yksin niissä mehuissasi.
Meillä mies on se, jonka aloitteesta lakanat vaihdetaan/pestään. Ei kyllä kamalan usein 1-2 krt kuukaudessa. Itselläni on muussakin siivoamisessa paljon suurempi toleranssi. Siedän sotkua paremmin kuin hän.
Taidat olla todella rasvainen/hikinen tyyppi jos yöasusikin lähmäät muutamassa yössä? Kannattaa säätää - jos mahdollista - makuuhuoneen lämpötilaa matalammaksi niin hikoilet vähemmän.