Tampereella löytynyt lapsi ja aikuinen menehtyneenä
Iltalehdessä oli juttu juuri äsken. Ilmeisesti äiti surmannut itsensä ja pienen lapsensa. Suomessa olisi hyvä olla näihin tilanteisiin paikka, johon lapsen vain voi jättää, ilman kyselyjä ja yhteiskunta huolehtii tai etsii lapselle rakastavan perheen. Nyt on lastensuojelu ja virkapäivystys, mutta sinne pitää selitellä. Parempi olisi jos anonyyminä voi vain jättää kun mielenterveys prakaa.
Kommentit (594)
Lukonlahdessakin pääsee uimaan, mutta se on yksityisaluetta jonne sattumalta ei päädy. Muita uimarantoja on useampi särkijärvellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä suomalaisten naisten järkyttävälle väkivaltaisuudelle voisi tehdä? Parisuhdetapoista jo yli puolet on naisten tekemiä, ja lastenmurhista melkein kaikki. Suomessa on maailman väkivaltaisimmat naiset :(
Varmaan kannattaisi alkaa tulemaan naisia, eikä olettaa heidän kantavan kaikkea vastuuta yksin. Jos ajatellaan pienen lapsen äitiä, niin jo univaje ajaa umpikujaan. Ennen oli naapuri- ja sukulaisapua ja myös yhteiskunnan taholta kunnollista kotipalvelua. Apulainen tuli siivoamaan ja tekemään ruokia ja hoitamaan lapsia, että äiti sai nukkua.
Naisen vartalo, naisen päätös. Se naisen kuuluisa oikeus ja sitä myötä vastuu rajoittuu siis ainoastaan siihen lapsen pitämisestä päättämiseen? Muusta on miehet ja yhteiskunta vastuussa?
Steriloithan ainakin itsesi, joohan? Poistata kohtusi vaikka ulkomailla
Se on eri asia.
Saksassahan on jo kymmeniä vuosia ollut vauvan jättämiselle sellainen luukku-systeemi. Täysin anonyymi.
Surullista. Olisi vaikka jättänyt lapsen vaunuissa sairaalan aulaan ja hypännyt vaan itse :(
Vierailija kirjoitti:
Lukonlahdessakin pääsee uimaan, mutta se on yksityisaluetta jonne sattumalta ei päädy. Muita uimarantoja on useampi särkijärvellä.
Lukonlahteen menevä autotie tulee juuri hallilasta jossa on tuon kyseisen kevyenliikenteensillan toinen pää.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jätetään äidit aivan yksin pärjäämään lapsen kanssa eikä terveydenhuollossa kuunnella jos esimerkiksi lapsi ei nuku lainkaan ja itkee vain - esimerkiksi vuoden putkeen -on kuulema ”ihan normaalia”. Sekin on normaalia ettei äiti nuku vaikkapa vuoteen kahta tuntia pidempään missään kohti. ”Ihan normaalia”.
Viis veisataan vaikka olisi mitä ongelmia - tästähän vanhemmalle tulee tietysti aivan kelvoton olo - en osaa edes olla äiti. Tämä on surullinen tulos kun ei ennaltaehkäistä mitään, jätetään vain pärjäämään yksin.
Hyvä kirjoitus sinulta. Apua ei saa. Itse tarvisin apua, vuosia anellut,pyytänyt ei saada. Olen uupunut, väsynyt yh-äiti muttei sosiaalityöntekijöitä kiinnosta tai eivät ymmärrä uupumusta koska lukevat näistä kirjoista. Kyllä tämä maa on paska
keskiajalla tunnetut vauvaluukut ovat tehneet paluun keskelle vaurainta Eurooppaa https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/07/10/onko-vauvaluukku-lahimmaisenra…
Suomeen ehdotetut vauvaluukut pelastavat lasten henkiä Saksassa https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000002780616.html
Lastensuojelun asiantuntija ei tyrmää vauvaluukkuja https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000839896.html
Vierailija kirjoitti:
keskiajalla tunnetut vauvaluukut ovat tehneet paluun keskelle vaurainta Eurooppaa https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/07/10/onko-vauvaluukku-lahimmaisenra…
Suomeen ehdotetut vauvaluukut pelastavat lasten henkiä Saksassa https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000002780616.html
Lastensuojelun asiantuntija ei tyrmää vauvaluukkuja https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000839896.html
"Vauvaluukkujen perustaminen olikin vastareaktio vauvasurmille. Luukkuja kannattavien mielestä niiden avulla lapsi saa mahdollisuuden elämään ja tulevaisuuteen."
Mikä siinä äitiydessä niin kovasti uuvuttaa? Mulla kolme lasta syntynyt neljän vuoden sisään, teinejä nyt, ja en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Saksassahan on jo kymmeniä vuosia ollut vauvan jättämiselle sellainen luukku-systeemi. Täysin anonyymi.
Mä en oikein usko tämän toimivuuteen. Kuinkahan moni näistä ihmisistä katuu, että lapsen on jättänyt ja haluaa takaisin? Mitäs sitten?
Suomessa sais olla toimivampi systeemi, jossa lasten adoptio uusiin perheisiin helpottuisi. Juopoilta lapset pois ja lopullisesti uusiin hyviin perheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein usko tämän toimivuuteen. Kuinkahan moni näistä ihmisistä katuu, että lapsen on jättänyt ja haluaa takaisin? Mitäs sitten?
"Äiti voi kuitenkin saada lapsensa takaisin. Harkinta-aika on kaksi kuukautta, jonka aikana tiettyjä tunnisteita vastaan lapsi palautetaan. Näissä tapauksissa äidit ovatkin usein olleet äärimmäisen stressaavassa elämäntilanteessa, joten vauvaluukku on antanut heille tavallaan miettimisaikaa."
YLE
Mietin myös tuota vauvaluukkua, että Suomen ollessa niin pieni maa niin todennäköisesti saataisiin jäljitettyä kuka lapsi on, ja tähän tietenki vaikuttaa myös se, että kirjaamme kaike.
Ja nuo lapsetko menee adoptioon? Suomessa ei laki salli noin vaan adoptiota vaan siinä on harkinta-aika. Jos sijoitus taas, niin siinähän pitäisi eka selvittää sukulaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Äiti voi kuitenkin saada lapsensa takaisin. Harkinta-aika on kaksi kuukautta, jonka aikana tiettyjä tunnisteita vastaan lapsi palautetaan. Näissä tapauksissa äidit ovatkin usein olleet äärimmäisen stressaavassa elämäntilanteessa, joten vauvaluukku on antanut heille tavallaan miettimisaikaa."
PS
Linkki: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/07/10/onko-vauvaluukku-lahimmaisenra…
YLE
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YLE
Suomessa ei lastensuojelulaki toimi noin, että lapsen voisi vaan hakea takaisin. Plus lasta ei voitaisi adoptoida, koska se vaatii että vanhemmat luopuvat oikeuksista. Joten sijoitukseen menisi ja 2 kk ei silloin olisi mikään harkinta-aika. Kuinkahan paljo nämä tosiasiallisesti estää tappamisia?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä äitiydessä niin kovasti uuvuttaa? Mulla kolme lasta syntynyt neljän vuoden sisään, teinejä nyt, ja en ymmärrä.
Kun ei keskitytä siihen olennaiseen!! Eli siihen että olen luonut uuden ihmisen joka on täysin minusta riippuvainen. Ei kun keskitytään jonninjoutaviin somekuviin, pinkkeihin somisteisiin, persehousuihin, terassi kalusteisiin ja ilmapalloihin. Ei ihme että ripsiliiman höyryt sulattaa aivot kun pitää niin maan perke) eesti esittää miljoonamissiä markan tuloilla. Nykyäidit ovat kasvaneet liian nopeasti "aikuisten" elämään ja on jäänyt nukkeleikit välistä.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei näköjään ole kykyä nähdä omaa napaasi pidemmälle :)
Ihan tiedoksi vaan, että äideillä voi olla lähtökohtaisesti hyvin erilaiset voimavarat johtuen vaikka henkilökohtaisista menneisyyden kokemuksistaan tms. Ihmisillä on toisistaan eroava resilienssi, mistä johtuen samanlaiset vastoinkäymiset voivat tuntua eri ihmisille hyvinkin erisuuruisina. Ja lisäksi lapsi/lapset eivät ole kaikki samanlaisia! On olemassa helppoja lapsia ja mm. lapsia, jotka erilaisten allergioiden vuoksi ovat todella itkuisia ja huonosti nukkuvia jne.
Tällaiset pari juttua alkuun, voit vaikka itse googletella aiheesta lisää tai käyttää ihan omaa järkeä asian pohtimiseen :)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jätetään äidit aivan yksin pärjäämään lapsen kanssa eikä terveydenhuollossa kuunnella jos esimerkiksi lapsi ei nuku lainkaan ja itkee vain - esimerkiksi vuoden putkeen -on kuulema ”ihan normaalia”. Sekin on normaalia ettei äiti nuku vaikkapa vuoteen kahta tuntia pidempään missään kohti. ”Ihan normaalia”.
Viis veisataan vaikka olisi mitä ongelmia - tästähän vanhemmalle tulee tietysti aivan kelvoton olo - en osaa edes olla äiti. Tämä on surullinen tulos kun ei ennaltaehkäistä mitään, jätetään vain pärjäämään yksin.
Minulla ei ole lapsia, ei myöskään lähipiirissä kellään, mutta olen ymmärtänyt täällä keskusteluissa, että tämähän alkaa ilmeisesti monella jo synnärillä? Että siitä äippä vaan vaihtamaan lakanat itse ja hakemaan ruoat itse. Ai imetys ei suju? No voi voi, yritähän vaan vielä.
Iskää sitten kehotetaan vähän auttelemaan ja äitiä muistutetaan heti synnytyksen jälkeen, että pidäthän seksielämän vireessä vaikka sitten käsipelillä, kun se mieskin on huollettava sairaanhoidon silmissä.
Missään vaiheessa ei ilmeisesti tule kellekään mieleen, että mitä jos sitä äitiä autettaisiin?
Vai olenko saanut ihan harhaisen kuvan??
Särkijärven rannalla on ainakin yksi uimaranta Vuoreksen puolella.