HS: Kallis kaupunki. Sairaanhoitaja tarvitsisi 90 000 euron omarahotusosuuden, jotta voisi ostaa hikisen yksiön Kalliosta
Ketä tällainen oikeasti palvelee, että työtä tekevällä ei ole varaa asua kuin jossain Kontulassa ja hädin tuskin sielläkään?
Kommentit (163)
Pakkoko se asunto on omistaa? Menköön vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Typerää pyrkiä kallioon kun voi ostaa sieltä mistä on varaa. Katsele vaikka Keravaa tai Vantaata
Sieltä pitäisi jotenkin päästä järjellisessä ajassa sinne töihinkin.
Ja ei, ennen kuin alat kehumaan upeita julkisia yhteyksiä niin hyvin harva asuu siinä juna-asemalla eikä noita sairaaloitakaan ole juna-asemille osunut.
Vierailija kirjoitti:
On ihan hirveetä että ihmiset pakotetaan kulahtaneeseen yksiöön josta on "näköala" roskiksille tai toisen talon seinään. Ja maksaa miljardin. Sairasta.
Aivan. On otettava myös estetiikka ja henkinen hyvinvointi huomioon. On älytöntä, ei on tautista, että Suomen sinänsä kaunein ja eniten kaunista estetiikkaa omaava kaupunki pitää sisällään myös kaikkein kurjimmat ja rumimmat asuinympäristöt joilla ei ole mitään sisäistä substanssia. Niiden ainoa arvo on vain ihmisten säilytyspaikkoina. Helsinkiläiset ansaitsisivat parempaa. Se voisi olla mahdollista pienemmällä väkimäärällä.
Yllätys, Sanna Marinia äänestävät sairaanhoitajat eivät halua asua Kontulassa. Kantakaa vastuunne ja menkää sinne Kontulaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen yh. ja edennyt ostamissani asunnoissa Vantaan yksiön,Hesan pienen kaksion, Espoon rivarin kautta Hesan keskustan pieneen kaksioon. Töissä olen ollut koko ajan. Kulkenut lähijunilla, busseilla, polkupyörällä, jalan ja myöhemmin autolla työmatkani.
Aikaa mennyt 10 vuotta. Lainaa olen ottanut kohtuullisesti. Mutta säästäväinen olen ollut aina.
Ei kaikkea voi saada heti.
Minä olen ahkera ja säästeliäs, työelämässä 19-vuotiaasta lähtien. Mutta pätkätöissä, siellä täällä. Asun yksin. Perheelläni ei ole rahaa myöskään.
Voin vain haaveilla sellaisesta asiasta kuin asunnon ostaminen, vaikka olen jo 40v. Maksan vuoraa päälle 700 euroa kuukaudessa, jolla olisin lyhentänyt lainaani vaikka kuinka.
Aina ei auta se, että on vaan ahkera ja säästeliäs. Muutoin kaikilla ahkerilla ja säästeliäillä olisi automaattisesti omat asunnot alla. Yleensä taustalla on puoliso eli kahden ihmisen tulot, perheen tuki, pesämuna jostain, lottovoitto, perintö, vanhempien säästämät lapsilisät, vanhempien ostama ensiasunto, hyvät takaajat, sijoituksia ymv. jolla pääsee alkuun.
Minulla ei ole näistä mitään. Saan oman asunnon vain, jos voitan lotossa. Tai jos kitkuttelen ja ostan sen 70-vuotiaana, jos en kuukahda ennen sitä. Ihan sama miten ahkerasti teen töitä ja säästän.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi sairaanhoitajat asuu pääkaupunkiseudulla. Yksi ainoita ammattiryhmiä joka saa töitä mistä vaan eli myös maakunnista.
Jaloilla äänestämällä asiaan tulisi myös parannusta. Työnantaja joutuisi maksamaan enemmän palkkaa, tai järjestämään työsuhdeasuntoja, jos haluaa työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yh. ja edennyt ostamissani asunnoissa Vantaan yksiön,Hesan pienen kaksion, Espoon rivarin kautta Hesan keskustan pieneen kaksioon. Töissä olen ollut koko ajan. Kulkenut lähijunilla, busseilla, polkupyörällä, jalan ja myöhemmin autolla työmatkani.
Aikaa mennyt 10 vuotta. Lainaa olen ottanut kohtuullisesti. Mutta säästäväinen olen ollut aina.
Ei kaikkea voi saada heti.Minä olen ahkera ja säästeliäs, työelämässä 19-vuotiaasta lähtien. Mutta pätkätöissä, siellä täällä. Asun yksin. Perheelläni ei ole rahaa myöskään.
Voin vain haaveilla sellaisesta asiasta kuin asunnon ostaminen, vaikka olen jo 40v. Maksan vuoraa päälle 700 euroa kuukaudessa, jolla olisin lyhentänyt lainaani vaikka kuinka.
Aina ei auta se, että on vaan ahkera ja säästeliäs. Muutoin kaikilla ahkerilla ja säästeliäillä olisi automaattisesti omat asunnot alla. Yleensä taustalla on puoliso eli kahden ihmisen tulot, perheen tuki, pesämuna jostain, lottovoitto, perintö, vanhempien säästämät lapsilisät, vanhempien ostama ensiasunto, hyvät takaajat, sijoituksia ymv. jolla pääsee alkuun.
Minulla ei ole näistä mitään. Saan oman asunnon vain, jos voitan lotossa. Tai jos kitkuttelen ja ostan sen 70-vuotiaana, jos en kuukahda ennen sitä. Ihan sama miten ahkerasti teen töitä ja säästän.
Tsempit. Samassa tilanteessa ollaan. Ja meitä on paljon, sanotaan mitää vaan.
Vierailija kirjoitti:
Typerää pyrkiä kallioon kun voi ostaa sieltä mistä on varaa. Katsele vaikka Keravaa tai Vantaata
Eli duunarit pois herrojen silmistä? Silloin tämän sairaanhoitajan kannattaa muuttaa Mikkeliin. sieltäkin saa töitä, ja asunnon läheltä työpaikkaa kohtuuhintaan. Siinäpä teille rikkaille mietittävää sitten, että kuka hoitaa sairaat, lapset , siivoaa ja rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Suorittajaportaan väki halutaan ajaa kehyskuntiin karsitun joukkoliikenteen pariin. Kurjuuden varmistamiseksi tietullit ja muut autoverot. Perustumassa kuliyhteiskunta, jonka arkipäivät kuluvat työpaikalle hakeutumiseen ja kotiin suoriutumiseen. Tuntisoppareilla.
Miten nämä kuvittelee että töissä käydään stadissa, jossain paskaduunissa paskapalkalla, jos työmatkoihin kuluu vielä 1h suuntaansa?
Vierailija kirjoitti:
Onhan HUSilla pilvin pimein työsuhdeasuntoja. Kannattaa asunnon sijasta sijoittaa osakkeisiin.
Eikö HUS myynyt nämä pois? Lisäksi vuokra taitaa olla näissäkin melko korkea.
Tervetuloa Heinolaan. Naapurissa on omakotitalo pienelle perheelle 80000 myynnissä 1 km torilta. Uimaranta on kivenheiton päässä. On kyllä vähän liikaa hintaa, eli jonkun kymppitonnin kannattaa tinkiä. Hoitajille on töitä aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt takertuko tuohon Kallioon. Hinnat on pilvissä ympäri kaupunkia.
Myös Jakomäessä, Kontulassa ja Mellunmäessä?
Olen syntyperäinen helsinkiläinen, mutta en ole enää pitkään aikaan ymmärtänyt tätä Kallio-kiimaa ja sitä, että joku haluaa ostaa omilla rahoillaan sieltä asunnon. Asuin aikoinaan vuokralla siellä ja mietin jo silloin, että lapsia en täällä kyllä halua kasvattaa. Liikaa lieveilmiöitä oli jo silloin. Olihan se toki mukavaa, kun baarit jne. oli lähellä ja kaupunkiin pääsi 5 minuutissa metrolla.
Hinnat on idässäkin nousussa kun väestöä lappaa yhä enemmän ja enemmän pk-seudulle. Jossain heidänkin on asuttava. Vuokratasohan on jo ihan uskomaton alueen maine huomioon ottaen. Ei Kontulasta tai Jakomäestä saa enää halpaa vuokra-asuntoa.
Niin kovasti toivon että ylimieliset rikkaat Helsinkiläiset saisivat nenilleen... Olisi niin mahtava veto jos kaikki hoitajat, tarjoilijat yms matalapalkkaiset oikeasti muuttaisivat pois. Sitten se itku tulisi kun ei ole ketään sairaaloissa tai vastaavissa. Aivan naurettavuuksiin nousseet nuo hinnat ympäri Helsinkiä, ja rehellisille ja tärkeää työtä tekeville ehdotellaan vain jotain kamalia nistialueita tai sitten jotain parin tunnin työmatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan HUSilla pilvin pimein työsuhdeasuntoja. Kannattaa asunnon sijasta sijoittaa osakkeisiin.
No vaikuttaisi ettei ole riittävästi? Tai ovat liian kalliita? Vai miksi ihmiset kärvistelevät kalliin asumisen kourissa?
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Heinolaan. Naapurissa on omakotitalo pienelle perheelle 80000 myynnissä 1 km torilta. Uimaranta on kivenheiton päässä. On kyllä vähän liikaa hintaa, eli jonkun kymppitonnin kannattaa tinkiä. Hoitajille on töitä aina.
Kannattaa tosiaan muuttaa heti jos töitä löytyy. Mä muutin, yksinkertaisesti tuli mittari täyteen Helsingin hintoja. En tosin ole millään sellasella alalla että kukaan kaipaisi mua takaisin. Rakastan Helsinkiä mutta olen tyytyväinen että muutin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi sairaanhoitajat asuu pääkaupunkiseudulla. Yksi ainoita ammattiryhmiä joka saa töitä mistä vaan eli myös maakunnista.
No tässähän on tosi nokkela kommentti.
Pääkaupunkiseudulla on ihan hlvetisti sairaanhoitajien työpaikkoja. Pitäisikö heidän pendelöidä Lahdesta asti, vai ehkä Kouvolasta?
Ei, vaan tehdä töitä näissä kaupungeissa kunnes Helsinki pyytää että palaavat.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko se asunto on omistaa? Menköön vuokralle.
Tälläkin palstalla jatkuvasti komennetaan ostamaan oma. Oli muutenkin tyly kommentti. Näiden hoitoalojen ihmisten pitäisi mielestäsi asua jossain halvassa loukussa? Miksi? Mielestäni jokainen ihminen ansaitsee asua kauniissa ympäristössä edullisesti.
Aivan kuin työpaikan pitäisi sijaita heti naapurissa. Opettajana oma työmatkani pisimmillään on ollut 1,5 h suuntaansa. Enkä ole ainoa, joka vuosien ajan on kulkenut tuota matkaa.
Kauemmas muuttamalla voisi käyttää myös omaa autoa, joka helpottaa kulkemista töihin.
Esimerkki laskelma:
https://www.etuovi.com/kohde/21828339?haku=M1662609251
Tilava yksiö Kalliossa. Neliöitä 42, hinta 298 000e.
Asunnon hinnasta 75% käy vakuudeksi, eli 223 500e.
Ensiasunnon ostajalta vaaditaan 5% omarahotusosuutta (käteinen tai vakuudet) eli tässä asunnossa 14 900 euroa.
Vakuusvajeelle eli 20% asunnon hinnasta tulee löytyä lisävakuudet. Esimerkiksi vanhempien antama reaalivakuus TAI maksullinen lisävakuus (pankin oma tuote tai Garantia).
Millä matematiikalla sairaanhoitaja tarvitsee yksiöön 90 000 euroa? Miten kalliin yksiön sairaanhoitaja ostaa, jos 90 000 euroa tarkoittaa ensiasunnon ostajalla 5% kauppahinnasta tai 15% ei-ensiasunnon ostajalla?
Otetaampa esimerkki vielä ASP-säästöillä:
10% pitää olla säästettynä, eli 29 800 euroa. ASP-lainan lisäksi joutuu ottamaan ASP-lisälainan, josta tulee toki jonkun verran enemmän lainannostokustannuksia.
Ja kerrataampa sitten:
Kalliossa sijaitseva tilava yksiö. 42 neliötä, myyntihinta 298 000 euroa.
Esimerkki 1
Ostaja ostaa ensiasunnon, ei ASP-lainaa: tarvitsee 14 900 euroa säästöjä sekä lainan nostosta/maksullisista lisävakuuksista syntyvät kulut, jotka ovat maksimissaan muutaman tonnin luokkaa.
Esimerkki 2
Ostaja ostaa ensiasunnon, ASP-laina: tarvitsee 29 800 euroa säästöjä sekä lainan nostosta ja lisälainasta syntyvät kulut, jotka ovat maksimissaan muutaman tonnin luokkaa.
Esimerkki 3
Ostaja ei ole ensiasunnon ostaja: tarvitsee 15% asunnon myyntihinnasta säästöjä eli 44 700 euroa. Lisäksi hän maksaa lainan nostosta syntyvät kulut ja maksulliset lisävakuudet, jotka ovat maksimissaan muutaman tonnin luokkaa.
Millä matematiikalla sairaanhoitaja tarvitsee 90 000 euron säästöt ostaakseen pienen kaksion kokoisen tilavan yksiön Kalliosta?