Raapimisesta
Olen hiukan ymmällä. Veljen (4,5kk) syntymän jälkeen 3,5v tyttömme on ruvennut raapimaan itseään. Ensin luulin ihottumaksi, mutta vaikka rasvasimme kuinka paljon, raapimisjäljet vain lisääntyivät. Sitten huomasin, että kun tyttö pahoitti mielensä, hän meni omaan huoneeseensa ja raapi erityisesti kyynärtaipeet aivan verille. Olen yrittänyt rohkaista tyttöä puhumaan, mikä harmittaa, mutta hän sulkeutuu täysin. Kerran kun taas otin asian puheeksi, hän sanoi raapimisesta tulevan hyvän mielen. En tiedä, miten etenisin asiassa. Nyt raapiminen hieman vähentynyt, raapii ehkä joka toinen päivä. Olen yrittänyt huomioida tyttöä paljon. Vauvaan hän rakastaa yli kaiken.
Mainittakoon vielä, että tyttö ollut aina hyvin voimakastahtoinen. Asfyksian seurauksena todettu lievä kehitysviivästymä ja esim. puhe hieman viivästynyt. Tyttö ei pysty kunnolla ilmaisemaan tunteitaan sanallisesti, vaan murjottaa aina paljon. Itse jotenkin ajattelen tuon raapimisen johtuvan, ettei pysty ilmaisemaan pahaa mieltään muuten. Kuulostaako kaukaa haetulta? Onko muita selityksiä? Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (2)
Löysin kehitysvammaliiton Papunetin sivuilta kuvia tunteista ja niiden ilmaisusta. Vilkaise: www.papunet.net/yleis/ideat/tunneideat.
Papunetin sivut ovat muutenkin tosi hyvät, asiaa ja helppoja pelejä.
Ajatuksesi, että tyttö ei osaa kertoa tunteitaan puhevaikeuden ja kehitysviivästymän vuoksi ei todellakaan ole kaukaa haettu, vaan asia saattaa olla todellakin juuri näin. Ainakin asia kannattaa tarkistaa asiantuntioilla. Oletteko kehitysvammaneuvolan piirissä? Jos jo olette, voisit ottaa sinne yhteyttä tai sitten paikkakunnan perheneuvolaan. Mielestäni tyttö tarvitsee tarkempaa tutkimusta, mistä voimakas itsensä raapiminen johtuu. Jos allergiat (ruoka, pesuaine jne) on poissuljettu, voi syy löytyä tuolta psyyken ja kehityksen puolelta. Onhan veljen syntymä ja esikoisen / ainokaisen aseman menettäminen iso juttu ja jos sen käsittelyyn ei ole sanallisia taitoja, voi esim juuri mielipaha purkautua fyysisenä tekemisenä.
Lämmintä syksyn jatkoa teille!