Jahas. Teini ei näköjään tänäkään viikonloppuna tullut yöksi kotiin
Tai siis sääntönä on ollut että joko tulee kotiin 22 mennessä tai soittaa ja kysyy saako jäädä yöksi. Noh ei kympiltä näkynyt ja paikansin puhelimen kaverin kotiin. Mikä siinä on kun ei yhtä puhelua voi soittaa. Tiedän että osaa huolehtia itsestään mutta kyllä yhteisiä sääntöjä tulisi noudattaa...
Kommentit (10)
Menet kerran hakemaan kaverilta klo 22, niin kyllä se sitten muistaa jatkossa ilmoittaa.
Ongelma ei ole teinissä vaan tuossa sun asenteessa. Teini ei tullut kotiin vaikka sovittiin. No ihan sama.
Haloo
Mirä seuraamuksia sopimuksen rikkomisesta nyt siis seuraa?
Se oli vaan jättänyt puhelimen kaverin luo, kun tietää paikannuksesta. Kaverin puhelin voi olla teillä. Teinit nimettömässä jossain ja vanhemmat luulee, että ovat toisen kotona.
Mitä olette sopineet mitä siitä seuraa kun sääntöjä ei noudateta?
Miksi et lähtenyt hakemaan?
Tiedätkö muuten miksi koirat nuolevat pallejaan?
En voisi _kuvitellakaan_ tilannetta jossa antaisin oman teinini "vain jäädä" yön ajaksi jonnekin ilman, että soittaa ja asiasta puhutaan sananen.
Se on itsestään selvää meillä ja jopa nyt, kun ovat ns aikuisteinejä, että ilmoittavat aina, jos jotakin erityisempää, se on jo ihan peruskäytöstapoihin kuuluva asia.
Ap on tyyppiesimerkki monista nykyvanhemmista, asenne näkyy varhaiskasvatuksessa jo.
Ap, ole hyvä ja kaiva se aikuinen vanhemmuuskorttisi nyt esille!!
".. Teini ei näköjään tänäkään viikonloppuna tullut yöksi kotiin.."
Vaikka oli sovittu? Ja että ilmoittaa muutoksista?
Jestas.
Minkä takia teillä on teinille hankittu puhelin?
Mun omilla on nimenomaisesti juuri se takia, että ilmoittavat jos eivät tule kotiin sovitusti. Aikoinaan kun noille kolmelle ekat puhelimet hankin, niin kyllä myäs opetin, miten niitä käytetään. Ja että ne eivät "koristeina" kulje mukana ja itse vastaavat myös uloslähtiessään, että virtaa löytyy koneesta.
Lasten kasvaessa on myös yhteiset pelisäännöt opeteltu. Niitä on tarpeentullen tarkasteltu, hiottu ja viilattu mutta ennen kaikkea opittu sopimuksista kiinni pitämään. Eikä mun tartte enää noita kolmea muistuttaa moisista asioista, tietävät jutun juonen kyllä ja kunnioittavat siten myös minua vanhempana ja osoittavat itse vastuunkantonsa.
Ei teinikään saa kotona asuessaan käyttäytyä, tulla ja mennä miten sattuu ja rokottaa vanhempiaan löysässä hirressä. Sovitut säännöt on sääntöjä ja niistä pidetään kiinni.
Niin. Mitäpä jos sanoisit teinille painokkaasti saman asian. Se, että vaatii jotain nuorelta huolenpidon vastineeksi ei aiheuta traumoja tai terapian tarvetta.