Mistä johtuu että maailman onnellisimpiin kuuluvassa Suomen maassa ei haluta lisääntyä?
Eikä välttämättä edes parisuhdetta?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole maailman onnellimpiin kuuluvien maa. Nuo tilastot ovat bullshittiä.
Samoin kuin näissä tutkimuksissa hehkutettu "erinomainen terveydenhuolto". Erinomainen se on ehkä niille, jotka sinne pääsevät. Itse en nykyään edes yritä päästä, ellei ole vähintään joku raaja irti. Siinäkin vaiheessa mietin, että onkohan nopeampaa operoida itse kotona.
Palsta on pilalla, vain kiilusilmä-velat täällä enää riehuu. O tempora, o mores tai jotain sinnepäin...
Vierailija kirjoitti:
Ihmisistä on tullut mukavuudenhaluisia ja elämä halutaan omistaa pelkästään itselle ja omien tarpeiden tyydyttämiseen.
Ei se ole mitään muuta kuin silkkaa järjenkäyttöä. Miksi ryssiä elämänsä asioilla joihin ei ole mitään halua?
Synnytysosastollakin on asiat niin huonosti, että raskaana olevia pelottaa sen takia, ja muut eivät halua tulla raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia kannata tehdä. Niistä on vaivaa ja tulee kalliiksi.
Kyllä koneinsinöörit maksaa eläkemenotkin kevyesti!
Todennäköisesti.
T. Kahden koneinsinööriksi valmistuvan tyttären äiti.
Ei noilla kahdella pitkälle pötkitä.
Niitä tarvitaan kymmenin tuhansin lisää joka vuosi.
En tykkää lapsista. En tykkäisi vaikka asuisin missä. Täällä sentään voin pitää huolen siitä ettei niitä vahingossa tule. Jos olisi pakko hankkia, niin siinä olisi kaksi onnetonta, minä sekä lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne on varmaan seuraus ja syy. Eli kun ei lisäännytä niin ollaan onnellisiakin elämässä
Sitä onnellisuus määrittelyä, ei ole tehty henkilökyselyillä oletko onnellinen tyyliin, vaan Suomen tilastojen perusteella. Meillä rahoitetaan verovaroin sellaisia asioita, mitä monessa maassa joudutaan itse maksmaan. Kuten vaikkapa koulutus.
Itse asiassa tutkimusta tehdään puhelimitse. Kysymystä " Oletko onnellinen?" ei kysytä suoraan, vaan asioita, joiden ajatellaan vaikuttavan onnellisuuteen, kuten taloudellinen tilanne, perhesuhteet, mahdollisuus koulutukseen, sairaanhoitoon, ravintoon ja suojaan. Varmaan joidenkin maiden osalta käytetään myös tilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole maailman onnellimpiin kuuluvien maa. Nuo tilastot ovat bullshittiä.
Höpö. Tutkimustulos on oikea, mutta käsitemäärittely mättää.
Ei ole tutkittu tunteita vaan onnellisen elämän edellytyksiä, joita ovat mm. turvallisuus, laillisuus, terveydenhoito, koulutus jne.
Märisijäthän eivät ikinä ole onnellisia kun keskittyvät vain etsimään valittamisen aihetta.
Mutta esimerkiksi minä koen suurta ja pientä onnea joka ikinen päivä, kun asenteeni elämääni on toinen. En mieti puutteita ja virheitä vaan onnistumisia ja mahdollisuuksia.
Tunne syntyy ja koetaan omissa aivoissa. Ei ole välttämättä ympäristön vika, että moni rypee sisäisessä piinassa, katkeruudessa ja vihassa. Aivokemiat epätasapainossa heillä.
Minä/me haluaisimme lisääntyä ja yritystä on ja paljon ja se on meistä aivan ihanaa, mutta emme ole lisääntyneet. Voisimme ottaa heti yhden, kaksi tai vaikka kolme ihanaa meille meidän lisääntymisestä. Kaikki vain eivät lisäänny vaikka toivoisivat. Näin on mentävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti.
T. Kahden koneinsinööriksi valmistuvan tyttären äiti.Ei noilla kahdella pitkälle pötkitä.
No kuule, sittenhän sinäkin voit ottaa itseäsi niskasta ja ryhtyä opiskelemaan. Huomattavasti fiksumpaa kuin sometrollaaminen 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Synnytysosastollakin on asiat niin huonosti, että raskaana olevia pelottaa sen takia, ja muut eivät halua tulla raskaaksi.
Ainakin sairaaloissa on huutava pula kätilöistä ja hoitohenkilökunnasta. Maksaisivat parempaa palkkaa prkl!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne on varmaan seuraus ja syy. Eli kun ei lisäännytä niin ollaan onnellisiakin elämässä
Sitä onnellisuus määrittelyä, ei ole tehty henkilökyselyillä oletko onnellinen tyyliin, vaan Suomen tilastojen perusteella. Meillä rahoitetaan verovaroin sellaisia asioita, mitä monessa maassa joudutaan itse maksmaan. Kuten vaikkapa koulutus.
Tiedän tuon tutkimuksen varmasti paremmin kuin sinä, mutta et viitannut siihen vaan puhuit yleisesti onnellisuudesta. Monet muut tutkimukset taas ovat osoittaneet, että lapsiperhearki tekee ihmiset onnettomiksi sinkkuihin verrattuna. Minä siis saatoin viitata näihin jälkimmäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ikäpolvikysymys, mutta äidin rooli on ainakin ollut kamala. Kokopäivätyön jälkeen hoidit lapset ja kodin. Eikä kyse ollut vain miehestä ja lapsista, myös yhteiskunta (neuvola, päiväkoti, koulu, terveydenhoito) odotti äidin hoitavan. En ihmettele yhtään, etteivät äitiensä raadantaa katselleet naiset halua samaa itselleen.
Nykypäivän isät tekevät osansa, ainakin omassa ystäväpiirissäni ikäluokkaa 40-50 v. ovat tehneet.
"Kun väki vähenee, niin pidot paranee!"🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tuon tutkimuksen varmasti paremmin kuin sinä, mutta et viitannut siihen vaan puhuit yleisesti onnellisuudesta. Monet muut tutkimukset taas ovat osoittaneet, että lapsiperhearki tekee ihmiset onnettomiksi sinkkuihin verrattuna. Minä siis saatoin viitata näihin jälkimmäisiin.
Kunnes taas ovat onnellisempia kuin lapsettomat. Kannattaa katsoa koko onnellisuuskysely kaikkina ikäluokkina.
Tämä on vain välivaihe kunnes vieraskoreat suomalaiset on hyve signaloineet ja tinderlöineet itsensä lilliputti kokoiseksi ryhmäksi. Lisääntymis haluiset ulkomaalaiset ottavat komennon ja suunta muuttuu. On jo muuttumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäpolvikysymys, mutta äidin rooli on ainakin ollut kamala. Kokopäivätyön jälkeen hoidit lapset ja kodin. Eikä kyse ollut vain miehestä ja lapsista, myös yhteiskunta (neuvola, päiväkoti, koulu, terveydenhoito) odotti äidin hoitavan. En ihmettele yhtään, etteivät äitiensä raadantaa katselleet naiset halua samaa itselleen.
Nykypäivän isät tekevät osansa, ainakin omassa ystäväpiirissäni ikäluokkaa 40-50 v. ovat tehneet.
Hyvä. Mun tuttavapiirissä, samaa ikäluokkaa, ei ollut samaa tuuria. Aika ja paikka eivät olleet otolliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti.
T. Kahden koneinsinööriksi valmistuvan tyttären äiti.Ei noilla kahdella pitkälle pötkitä.
No kuule, sittenhän sinäkin voit ottaa itseäsi niskasta ja ryhtyä opiskelemaan. Huomattavasti fiksumpaa kuin sometrollaaminen 24/7.
Kysehän oli lapsien tekemisestä kestävyysvajetta paikkaamaan.
Hyvä tietenkin on, jos vielä opiskelee ammattiin tuottavalle alalle.
Minä olen taatusti oman osuuteni tehnyt sekä, että!
Vierailija kirjoitti:
Palsta on pilalla, vain kiilusilmä-velat täällä enää riehuu. O tempora, o mores tai jotain sinnepäin...
Katso peiliin niin näet kiilusilmät. Onko henkisesti tervettä tyrkyttää ihmisille omia valintojasi ainoina oikeina?
Jos olisit onnellinen ja terve, et tyrkyttäisi. Muiden seksi ja lisääntyminen ei ole sinun asiasi, vaikka varmaan tykkäät siitä 1930-luvun saksalaisesta mallista, jossa mies oli perheen pää ja nainen synnytyskone ja kodin hengetär.
Maailmassa riittää valmiiltakin ihmisiä.
Ehkä täällä on niin hyvä olla muutenkin, joten ei tarvitse parisuhdetta tuomaan onnea ja elintasoa. Ihmiset viihtyvät hyvin yksin sekä kavereiden/ystävien seurassa. Mitä köyhemmät olosuhteet sitä enemmän hankittava lapsia turvaamaan vanhuuden päivät ja tuomaan elämään sisältöä. Ja ehkä me suomalaiset viihdytään enemmän omissa oloissa, joten siinä hieman hankalaa solmia parisuhteita.