Yskiminen lämpimän ruoan jälkeen? Onko tämä tavallista?
Mistä johtuu limainen yskiminen lämpimän ruoan jälkeen? Lima tuntuu nousevan keuhkoputkesta. Se alkaa heti, kun viimeinen suupala on nielty, ja jatkuu muutaman minuutin. Kuumaa voi juoda ja kylmää syödä seuraamuksitta. Mikä on diagnoosinne?
Kommentit (19)
Syynä on ruoan rasvaisuus ja juoman kylmyys. Takertuu jotenkin kurkkuun se rasva??
Vierailija kirjoitti:
Syynä on ruoan rasvaisuus ja juoman kylmyys. Takertuu jotenkin kurkkuun se rasva??
Ihan kaikki lämmin ruoka yskittää. Äsken söin kolme uunissa paistettua kanafilettä, jotka oli maustettu vain timjamilla ja suolalla, enkä juonut ohessa mitään. Kaurapuurokin yskittää. Rasvalla ei näyttäisi olevan mitään tekemistä yskimisen kanssa.
Ap
Minulla samaa mutta oletan sen liittyvän ruoan laatuun,en lämpötilaan. Esim vehnä,sokeri, maito, ehkä suola ja rasvaton
Ja niiden määrä lähinnä.
Itsellä kanssa tuollaista ajoittaista.oletan liittyvän syömiseen mutten ole vielä saanut selville täysin mikä. Eikä tule heti vaan esim seuraavana aamuna kun lähtee lenkille. Silloin aivan kuin putsaa keuhkot hetken yskimällä limaa pois.
Siis sulla on sitä limaa siellä jossain ja se lähtee liikkeelle kun kuuma ruoka tekee siitä notkeampaa..? Mikä aiheuttaa limaisuuden ?
Mulla tulee tuo aina nepskun jälkeen mutta ei muuten
Vierailija kirjoitti:
Siis sulla on sitä limaa siellä jossain ja se lähtee liikkeelle kun kuuma ruoka tekee siitä notkeampaa..? Mikä aiheuttaa limaisuuden ?
Jossain sitä selvästi on, mutta siitä ei näy merkkiäkään muulloin kuin lämpimän ruoan jälkeen. Mikä ero mahtaa olla esimerkiksi puurolla ja kahvilla, kun edellinen käynnistää limayskän mutta jälkimmäinen ei? Vuosikausia jo kestänyt.
Ap
Mulla tulee sama. Hävettää kun aina yskittää ja limaa irtoaa. Nyt korona-aikaan siis.
mää kanssa aina köhin ruuan jälkeen, mutta se on kuivaa yskää.
Minun on pakko yskiä minkä tahansa syömisen/juomisen jälkeen. Kävin oireiden vuoksi (palan tunne kurkussa jne) lääkärissä (joka katsoi kurkun, nenän ja korvatkin), joka laittoi ultraan ja verikokeisiin, jonka jälkeen kurkkuni tutki toinen lääkäri. Näiden jälkeen pääsin kurkku-nenä-korvalääkärille, joka kurkkasi vielä nenään ja kurkkuun ja totesi, että olen aivan tukossa, koska limakalvot ovat rutikuivat. Ja se yskiminen liittyy siihen.
No, tuohon ei sen kummemmin ole hoitoa, nenätippoja lukuunottamatta, mutta koska nyt tiedän, miksi noin on, niin on kummasti olo helpottanut. Yskin kyllä, ja kurkkua kuristaa (no ei ole ihan kurkku, mutta en oikein osaa kuvailla), mutta se ei häiritse enää ollenkaan niin paljon.
Allergiaa? Nuo oireet minulla oli vuosia. Nyt, kun allergiatestit on tehty, en syö esim. tomaattia missään muodossa. Tottakai elimistösi tekee kaikkensa poistaakseen aineet, joita se ei siedä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee tuo aina nepskun jälkeen mutta ei muuten
Minkä jälkeen?
Mulla aiheuttaa chili tätä. Ruoan ei tarvitse olla edes tulista, kunhan siinä on vähän chiliä, niin limainen yskä alkaa.
Mulla ja mun isällä on ollut aina kans tuo sama ominaisuus. Jostain luin joskus että ruokatorvessa liikkuva ruoka provosoi limaa nousemaan keuhkoputkista ja se johtuu siitä. Itellä tuota esiintyy vain kerran päivässä, silloin kun syö kunnon annoksen ruokaa. Ei ole refluksia ollut koskaan.
Mua taas alkaa yskittää syödessä. Pakko kulautella vettä koko ajan. En kohta kehtaa ruokailla muualla kuin kotona.
Keitot menevät onneksi alas ongelmitta.
Mulla sama joskus, kutsun sitä heseyskäksi koska takuuvarmasti tulee hampurilaisen tai pizzan syömisen jälkeen.