Haluatko kysyä jotain kasvatustieteilijältä?
Kommentit (15)
Yliopistonopena toimiesani on sitten tullut kerrattua se olennainen, mitä siis tässä työssä tarvitaan.
Opinto-oppaan otin käteeni ja kasvatustiede kuulosti siinä hetkessä mielenkiintoisimmalta vaihtoehdolta. Hain ja pääsin opiskelemaan.
Pääaine siis kasvatustiede. Olen huono (siis tosi huono) kielissä. Mihin voisin hakea töihin? Mistä alkaa etsimään töitä? Miten voisin " markkinoida" itseäni kun työkokemusta omalta alalta ei ole yhtään? Oletko itse tehnyt opettajan pedegogiset opinnot? Pääseekö sun hommiin ilman niitä?
Kasvatatko heitä miettien eri teorioita ja vaihtoehtoja? Vai porskutatteko arjessa eteenpäin pilke silmäkulmassa maalaisjärjen turvin?
...jos sinulla on lapsia, kasvatatko heitä kirjaviisauden pohjalta?
vaikuttiko ammattisi siihen, millainen olet vanhempana?
Vaikuttikos vanhemmuus oppeihisi mitenkäään, tuliko asioihin utta näkökulmaa, epäilyäkin kenties?
Kyselen sillä, koska vanha viisaushan kuuluu, että lapsettomat ovat aina mielestään parhaita asiantuntijoita lasten kasvatuksen suhteen.
Opetan perusopintoja, joten vieraskeilisen kirjallisuuden parissa " joutuu" työskentelemään arjessa sangen vähän. Totuushan on se, että kasvatustieteilijöitä on paljon ja kilpailu työmarkkinoilla kovaa. Olisiko sinulla mahdollisuus hankkia opetuskokemusta esim. ala-asteelta? Itse tein opintojen ohessa sijaisuuksia ala-astella, joka todellakin kannatti! Oletko tehnyt jo harjoittelun? Jos et, mieti harjoittelupaikka todella tarkkaan, sillä se voi poikia paljon. Itsekin olen sillä tiellä! Olen tehnyt opettajan pedagogiset opinnot.
ja kieltämätä tulee välillä mietittyä eri teorioiden näkökulmasta asioita ja eri vaiheiden kehitystehtäviä. Hyvin pitkälle maalaisjärjen turvin sitä kuitenkin arjessa porskutetaan. Parhaillaan koen juuri syyllisyyttä töihin paluusta ja lapsen hoitoon viemisestä, sillä tunnenhan kasvatustieteilijänä joidenkin teorioiden näkökulman tähänkin aiheeseen.
Halusin pienen ryhmän ja kodinomaisen tunnelman tässä vaihessa. Ja täytyy sanoa, että meillä kävi tuuri, perhepäivähoitaja on ihana täti ja pitkän linjan ammattilainen, jolle voin lapseni huoletta hoitoon jättää. Olin itse mukana hoitopäivien arjessa useamman päivän.
Millaisena koet työskentelyn yliopistolla? Henkilökunnan ilmapiiri? Onko sulla työkavereita, joita tapaat myös vaapaa-ajalla?
Mä en oikeastaan halua edes opettajaksi, vaan jotain muuta... Mutta mitä, se ei ole selvillä itsellenikään. Ahistaa!! Harjoittelu on tehtynä, mut paikka oli ihan surkee eli siitä ei ole apua...
T. se äskeinen pian-KM
Opiskeluakana ajattelin, että yliopistouralle en koskaan halua, laitoksen ilmapiiri ja meininkin kun oli mitä oli, mutta tässä sitä nyt ollaan. ;) Meillä on kyllä poikkeuksellisen nuori tiimi yliopistomaailmassa ja yhteyttä pidetään myös vapaa-ajalla.
eikä itsekään oikein tiedä mitä voi tehdä ja mihin hakea. Mutta älä huoli, kyllä se elämä kuljettaa! Ja jos et muuta keksi valmistuttuasi niin suosittelen lämpimästi opettajan pedagogisia opintoja. Mustakaan ei koskaan pitänyt tulla opettajaa...ja pedagogisia opintoja arvostetaan todella monessa paikassa, vaikkei opettajana varsinaiseti toimisikaan!
Kaipa täytyy vain luottaa että kyllä minäkin paikkani löydän...
T. se melkein KM