Ysiluokkalainen tyttö loukkaa joka kerta, miten reagoida?
Naamioi sanomisensa aina vähän vitsikkäästi tai "vain havainnoi". Ei ole oma lapsi, vaan miehen siskon tytär, jota tavataan melkein joka viikko. Miten tuohon pitäisi reagoida? En haluaisi jättää huomiotta, kun kyseessä on kuitenkin aika vanha tyttö jo, eli luulisi ymmärtävän, että puheensa voivat loukata. Hän on aina tehnyt tätä. Muut perheen lapset eivät käyttäydy näin. Vain tämä yksi. Tässä esimerkkejä:
Taidat olla vähän turvoksissa, kun sormus kiristää.
Sinulla on kyllä erikoinen tuo hiusraja...
En ole yhtä pullea kuin muut, niin minun tulee kylmä nopeammin.
Ajattelin tässä, että en taidakaan haluta pitkiä hiuksia, kun ei ne sovi sinullekaan.
Onpa sinulla karvainen käsi.
Tapaat äitiäsi niin harvoin, että kohta luullaan, että minä olen hänen tyttärensä (sanoi tämän tyttärelleni).
Alettiin jo viimeksi vitsailla menomatkalla, että mikäköhän on "viikon loukkaus", mutta kamalaahan tuo on jos käyttäytyy kaikkia aikuisia kohtaan noin... Tästä on tosi vaikea puhua lapsen äidin kanssa, kun tietysti nuo asiat ovat ihan paikkansa pitäviä ja vähän noloja... En tiedä tekeekö äidilleen samaa. Ja olisi kiva kyläillä ilman että tekee aina mieli varata kyläilyn jälkeen aika kampaajalle, alkaa laihduttamaan tmv.
Kommentit (105)
Ehkä ystävällinen puhe tepsisi. Itse sanoisin, että ei ole hänen tehtävänsä kommentoida kenenkään ulkonäköä millään tavalla, eikä sellainen ole kohteliasta. Jos käytös jatkuu niin en haluaisi olla enää tekemisissä.
Hän pitää sinua läheisempää tuttavansa kuin sinä häntä. Luulee, että sun kanssa voi rupatella kuin kaverille.
Sano joka kerta tytölle suorat sanat siitä, että hän on epäkohtalias ja käske lopettamaan sellaiset puheet. Jos se ei auta, niin yritä pyytää tytön äidiltä josko hän voisi rangaista tyttöä.
Viisaampi vaikenee tässäkin tapauksessa. Teini-ikään kuuluu monenlaista vaihetta. Sinänsähän itsekin myönnät, että tyttö puhuu totta. Aivojen kehittyessä myös empatiakyky toisia kohtaan kasvaa ja oppii ettei kaikkea kannata ääneen sanoa. Vaikka olisikin totta. Oletko sinäkin 16, kun pahoitat noista mielesi. aikuisen luulisi ymmärtävän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Hän pitää sinua läheisempää tuttavansa kuin sinä häntä. Luulee, että sun kanssa voi rupatella kuin kaverille.
Kaverille??? Mitä hel vettiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi pitää paikkansa. Hänellä ei oikein ole ystäviä ja jos hän kohtelee heitäkin näin niin ei ole ihme...
Vierailija kirjoitti:
Ihme kaveripiirejä! Ei tulisi mieleenkään tokaista kaverille tuollaisia
Vierailija kirjoitti:
Kasvata paksumpi nahka, ettet pahoita mieltäsi teinin tokaisuista.
Kerropa mitä tuo ihan käytännössä tarkoittaa? Todella ympäripyöreetä huutelua, jossa ei ole mitään muuta pointtia kuin piilotettu omakehu kuinka itse on voimakas ja toinen heikko. Säälittävää.
Jos kyse ei ole teini-iän vaiheesta eli ollut aina tuollainen, niin se on hänen luonne ja joidenkin persoonat ei vaan sovi yhteen eikä kaikista tykkää.
Minäkään en jaksa kaikenlaisia ihmisiä, myös jotkut lapsetkin on sellaisia ettei niin synkkaa.
Jos sellainen ihminen kuuluu lähipiiriin, niin sanon suoraan etten jaksa kuunnella.
Tai välttelen. Myös puhelinta voi alkaa räpeltämään tai puhumaan jotain ihan muuta, kun toinen alkaa kommentoimaan epäkohteliaita juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisilla ei, mutta tässä on kyseessä murrosikäinen teini.
Tuon ikäisen tosiaan jo pitäisi ymmärtää asioita aika hyvin. Rehellinen keskustelu aiheesta voisi olla toimivin tapa, muutenhan hän jatkaa ja jatkaa. Saattaa tosin olla, ettei keskustelukaan auta, mutta sitä ei tiedä etukäteen. 15 vuotiaalla on jo käsitys mitkä asiat loukkaavat toista, joten voi hyvin olla että hän haluaakin loukata, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Sano joka kerta tytölle suorat sanat siitä, että hän on epäkohtalias ja käske lopettamaan sellaiset puheet. Jos se ei auta, niin yritä pyytää tytön äidiltä josko hän voisi rangaista tyttöä.
Kaikilla on oikeus ilmaista tunteensa. Ei siitä kuulu rangaista!!!
Voihan sitä joskus sanoa, että tuo nyt ei ollut kivasti sanottu. Mutta mikä tässä "Tapaat äitiäsi niin harvoin, että kohta luullaan, että minä olen hänen tyttärensä (sanoi tämän tyttärelleni)" edes oli pahaa jos tyttäresi oikeasti käy häntä harvemmin?
Kysy siltä onko se koskaan saanut turpaansa tai onko häntä jätetty ryhmän ulkopuolelle "suorapuheisuutensa" vuoksi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa mitä tuo ihan käytännössä tarkoittaa? Todella ympäripyöreetä huutelua, jossa ei ole mitään muuta pointtia kuin piilotettu omakehu kuinka itse on voimakas ja toinen heikko. Säälittävää.
Jos tämä vastaus on AP:n, niin tämä nyt ainakin kertoo hänen olevan erityisen loukkaantumisherkkä ja ns. hankala ihminen joka näkee ilkeitä aikeita siellä missä niitä ei edes ole.
Negatiivinen ajatusmalli, hankala tyyppi.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, jolla normaali itsetunto, ei ota lapsen tokaisuja "loukkauksina". Aikuinen ihminen on tällaisen yläpuolella tai ainakin pitäisi olla. Varsinkin kun lapsen tokaisut ovat apnkin mielestä totta.
kuulostaa että narsismi kehittymässä, ellei ole jo kehittynyt. mutta sitä suuremmalla syyllä vielä voit topakasti sanoa että loukkaat puheillasi kuule todella usein, ja tuolla meiningillä ei tule elämässä saavuttamaan onnea tai aitoja ystäviä tai rakkautta. eli ihan oikeasti teini kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisilla ei, mutta tässä on kyseessä murrosikäinen teini.
Joo, ysiluokkalainen. Kesän jälkeen menossa toiselle asteelle. Käytöstavat olisi hyvä opetella..
ja ihan höpöä että kasvata paksumpi nahka. ei tuollaista kuulu sietää. tämä tyttö voi opetella käytöstavat. kuulostaa kiusaajalta. haluamme lisää työpaikkakiusaajia kun hän kasvaa? onko tytön kotiolot ihan ok, tai koulussa? tähän voi vielä puuttua kun on nuori.