Mikä kirja on antanut sinulle elämäsi suurimmat oivallukset?
Itsellä ehdottomasti Paulo Coelho : Alkemisti. Mikä on sinun oivalluksiesi kirja? :)
Kommentit (244)
Echard Tolle, Läsnäolon voima
Mika Waltari, Sinuhe egyptiläinen
Kalle Päätalo, Iijoki-sarja
Suosittelen kaikille lukemaan ainakin nuo elämänsä aikana. Toki ei ihan helpoimmasta päästä, mutta avaa täysin uusia maailmoja. Lisäksi Waltari ja Päätalo maailman parhaimmat tarinankertojat.
Suurimmat oivallukset on ehkä tulleet pikemminkin pohdiskellessa tai kirjoittaessa itse, ja niihin tietysti yllykkeenä toimii kaikki hankittu tieto, onpa se sitten peräisin kirjoista, lehdistä, luennoilta, keskusteluista muiden ihmisten kanssa jne. Mutta ehkäpä yksittäisenä tajunnanräjäyttänä on Desmon Morrisin Alaston apina mainitsemisen arvoinen. Vaikka en toki missään vaiheessa ollut ajatellut, että ihminen ei olisi eläin, niin jotenkin kyseistä kirjaa lukiessa ensimmäistä kertaa tunsin ainakin jossain määrin tajuavani, mitä tuo ihmisen eläimellisyys tarkoittaa - ja mitä ei tarkoita. Yksityiskohdiltaan tuo kirja on toki pitkälti vanhentunutta, sehän on julkaistu jo 1967. Mutta siitä saamani ymmärrys olikin pikemminkin filosofista kuin tieteellistä laatua.
Vierailija kirjoitti:
Mein Kampf
Missä mielessä?
Milan Kundera: Olemisen sietämätön keveys. Teos todellakin avautui minulle ja koin maailman jotenkin eri tavalla lukemisen jälkeen.
Robert M. Pirsig
Zen ja moottoripyörän kunnossapito
Kärpästen herra. William Golding.
Kuka kuspää täällä alapeukuttaa kaikkea? Vissiin joku ameeba, jolle kirjojen ymmärtäminen on liian hankalaa.
Ohjelmoinnin perusteet ja C-Kieli. Simo Silander 1999.
Harakiri
Toimii sekä kirjana että elokuvana. Vain sen yhden kerran.
Pete Walkerin CPTSD - From Surviving to Thriving
Eniten vituttaa kaikki
- LOVESTORY 🍆🥒🥚🥖🥕
Vierailija kirjoitti:
Echard Tolle, Läsnäolon voima
Mika Waltari, Sinuhe egyptiläinen
Kalle Päätalo, Iijoki-sarjaSuosittelen kaikille lukemaan ainakin nuo elämänsä aikana. Toki ei ihan helpoimmasta päästä, mutta avaa täysin uusia maailmoja. Lisäksi Waltari ja Päätalo maailman parhaimmat tarinankertojat.
Aijaa. Tykkään noista muista, mutta Päätaloa en ole kokeillut. Kiitos suosituksesta, pitää testata.
Huvittavaa miten Raamatulle satelee yläpeukkuja ja sitten kun joku sanoo Mormonin kirja tai Koraani niin alapeukkuja satelee.
Itse olen noista lukenut ainoastaan Raamattua, Koraanista jotain pätkiä. Oivalluksia en ole niinkään saanut, mutta Egyptistä lähtemiset ja Kanaaninmaan valloitus on suht eeppisiä tarinoita, vaikka historiatieteilijät ovatkin jo todistaneet ettei niitä oikeasti tapahtunut. Mutta mytologiana mielenkiintoista, ja saatiinhan ensiksi mainitusta yksi parhaita animaatioelokuvia (Egyptin Prinssi).