Kotimaan matkakohteita
Täällä usein sanotaan, että kotimaassakin on paljon nähtävää, joten suosittelisitteko nyt sitten mitä täällä on. Me olemme kaksi aikuista, kiinnostuksen kohteina luonto ja kulttuuri. Lappiin saakka emme lähde.
Saa toki antaa suosituksia myös lapsiperheille ja kysyä vinkkejä muillekin kokoonpanoille tässä samassa ketjussa.
Kommentit (337)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paimio, Sauvo,Kemiö. Maalaisidylliä ja uimapaikkoja(vaihtoehdot lammesta mereen). Siurin meijerin kesäkirppis.
Sagalundin museoalue.
Elämys ämmi.
Paimion nähtävyydet on aiemmin ketjussa jo mainittu.Hogsara Kemionsaaressa, samaan matkaan voi ympata Rosalan viikinkikylan, Teijon Mathildedalin ja Dali-museon (Parainen Art Bank) Paraisilla.
Rosalaa ja Mathildedahlia olin itse tulossa ehdottamaan myös. Hienoja paikkoja. Mathildedahlissa hienoja vaellusreittejä monenlaiselle tallaajalle.
Uusikaupunki on viehättävä miljööltään ja mukava kesäkaupunki (niinkuin monet Suomen kaupungit :P). Samalla suunnalla Kustavi, josta pääsee helposti myös Ahvenanmaalle. Taivassalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paimio, Sauvo,Kemiö. Maalaisidylliä ja uimapaikkoja(vaihtoehdot lammesta mereen). Siurin meijerin kesäkirppis.
Sagalundin museoalue.
Elämys ämmi.
Paimion nähtävyydet on aiemmin ketjussa jo mainittu.Hogsara Kemionsaaressa, samaan matkaan voi ympata Rosalan viikinkikylan, Teijon Mathildedalin ja Dali-museon (Parainen Art Bank) Paraisilla.
Rosalaa ja Mathildedahlia olin itse tulossa ehdottamaan myös. Hienoja paikkoja. Mathildedahlissa hienoja vaellusreittejä monenlaiselle tallaajalle.
Uusikaupunki on viehättävä miljööltään ja mukava kesäkaupunki (niinkuin monet Suomen kaupungit :P). Samalla suunnalla Kustavi, josta pääsee helposti myös Ahvenanmaalle. Taivassalo.
Kustavissa on myos Laura Peterzensin rantapaikka (peterzens.fi), jossa on kiva rantaravintola, hotelli, venesatama ja muuta toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaa, Turusta laivaan ja pyörät mukaan tai vuokratkaa perillä. Kaunis luonto ja muutama museokin. Majoitusvaihtoehtoja hotellista telttaan. Jos aikaa enemmän menkää rengastie uudelleen mutta nyt pyöräillen koko matka ja Ahvenanmaalle asti.
Mennessä tai tullessa pysähdys jo tutussa Turussa, gallerioissa näyttelyt vaihtuvat tiuhaan niin varmaan joku vielä näkemättä. Onko pienemmät museot tuttuja mm ett hem, apteekkimuseo, sairaanhoitomuseo, partiomuseo?
Seilin saareen pääsee Turusta, luontoa ja historiaa. Matkalla saaristoon Kuusiston linnanrauniot ja Parainen joka varsin näpsä pikku kaupunki.
En kyllä mitään hirveämpää lomatekemistä keksisi, kun hiki päässä jotain typerää polkupyörää sotkea menemään.
Ihan hyviäkin vinkkejä tässä pitkässä luettelossa, mutta todella luonto ja museo painotteisia. Jos tänä kesänä etsii kotimaista korviketta sille lomalle, jossa yleensä mennään johonkin eurooppalaiseen kaupunkiin ihmettelemään arkkitehtuuria, syömään ja kokeilemaan kahviloita. Suomella on paljon tarjota pitkospuu-faneille, mutta meillä muilla tekee tukalaa :D
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyviäkin vinkkejä tässä pitkässä luettelossa, mutta todella luonto ja museo painotteisia. Jos tänä kesänä etsii kotimaista korviketta sille lomalle, jossa yleensä mennään johonkin eurooppalaiseen kaupunkiin ihmettelemään arkkitehtuuria, syömään ja kokeilemaan kahviloita. Suomella on paljon tarjota pitkospuu-faneille, mutta meillä muilla tekee tukalaa :D
No siina tapauksessa suosittelen Turun jokirantaa ja etenkin italialaiskorttelia.
Ilolan arboretum Salon lähellä ja Mustilan arboretum Elimäellä.
Ihania paikkoja molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Ylläriylläri Suomessakin voi kokeilla kahviloita ja syödä laadukkaasti. Espanjalaista arkkitehtuuria täältä ei toki löydä, mutta ei nyt kannata asennoituakaan niin, ettei mikään muu kelpaa tai ole yhtä hyvä. Onhan tässäkin ketjussa ollut monia vinkkejä tunnelmallisiin paikkoihin, joista löytyy muutakin kuin abc-noutopöytä tai pitkospuut. Joista jälkimmäiset olisivat puolestaan monelle eurooppalaiselle todellinen wow-elämys.
Jos asennoituu jo valmiiksi niin, ettei Suomessa ole kuitenkaan mitään hienoa, niin tuskin sitä sitten löytääkään tai osaa nähdä.
Mutta kun mä haluan ulkomaille koska siellä on eri kulttuureja, lämpöä ja ruokia mitä ei Suomesta saa!
Suomessa on niiin tylsää ja kulttuuritonta; hajutonta ja värintöntä ja metsäläiskansa tuulipuvuissaan ei ole yhtään sama mitä tyylikkäät pariisilaiset. En saa mun cappuccinoa kahdella eurolla kulmakuppilasta, nyyhnyyh.
Tyhmä Suomi. En tykkää. Vihaan talvea.
t. kaikki ne internäsönäl trävellerit jotka nyt kärsii niin hirveästi kahden euron cappucinon puutteesta
Louhisaaren Linna Turun lähellä. Koko Hanko jos kaunis ilma ❤️. Jos sotahistoria kiinnostaa niin Päämajamuseo Mikkelissä ja Raatteen portti Suomussalmella.
Mukavia uusia vinkkejä tässä ketjussa. Laitan itsekin talteen, kiitos.
Olen matkustellut paljonkin vuosikymmenien aikana eri maanosissa ja nähnyt eri kulttuureja. Suomessa on ollut silti nyt Korona vuoden aikana paljon uuttakin katseltavaa.
Meillä on ollut puolisoni kanssa erilaisia teemoja, kuten:
Keskiaikaiset linnat, kartanot, kanoottiretket ja kylpylälomat. Vieläkin on valtavasti nähtävää esim. puutalokorttelit.
Kansallismaisemiakin on varmasti vielä paljon nähtävänä perinteiden Kolin lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuden viikon kesäloma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aulangon puisto Hämeenlinnassa.
Siellä en ole käynyt lähes kymmeneen vuoteen, laitetaan korvan taakse, kiitos.
Hämeenlinnassa myös vankilamuseo ja tykistömuseo sekä Hämeen linna, kaikki vierekkäin. Ihan käymisen arvoisia.
Ja tänä kesänä hieno Maija Isolan taidenäyttely. Jos vaan saa olla auki.
Ja muistakaa myös Banksy Mäntässä!
Hämeen linna on tosiaan hieno, samoin Aulanko ja näkötorni. Ajelisin siitä Tuuloksen läpi Lahteen, pysähtyen keramiikkapajassa ja tilamyymälässä, ja sitten Lahdessa kävisin hyppyrimäen huipulla ja matkustajasatamassa vaikka järviristeilyllä.
Ahlströmin Ruukki Noormarkussa!
Paljon kulttuuria ( Villa Mairea ) ja monipuolisia luontojuttuja.
Ilmeisesti jotkut viikonloput on jo myyty loppuun, mutta aion yrittää itse päästä sinne :)
Kauhaneva-Pohjankankaan kansallispuisto, tai Katikan kanjoni. Ja Hyypänjokilaakson kautta Kauhajoelle Veteraanien perinnetalolle.
Kristiinankaupunki on kiva pikkukaupunki rannikolla.
Lappeenranta on mun ikisuosikki, olisin aina valmis matkustamaan sinne! Rauhallista kävelyä linnoituksessa ja sataman alueella, kahville Majurskan kahvilaan, atomi tai vohveli sataman kiskasta. Ihan parhautta.
Hamina on myös kaunis paikka.
Pajulahden kiipeilypuisto, tai Vierumäen.
Tykkimäki Kouvolassa on Suomen paras huvipuisto!
Vierailija kirjoitti:
Lappeenranta on mun ikisuosikki, olisin aina valmis matkustamaan sinne! Rauhallista kävelyä linnoituksessa ja sataman alueella, kahville Majurskan kahvilaan, atomi tai vohveli sataman kiskasta. Ihan parhautta.
Hamina on myös kaunis paikka.
Haminassa on historiaa.
Ap sanoi jo käyneensä Kotkassa, mutta Kotka on tosiaan upea ja siellä on hyviä saaristoreissuja. Meripäiviä ei taida tänä vuonna olla? Merikeskus Vellamo on hieno.
Miten olisi Kuhankuono Turun liepeilla? Kivoja luontoreitteja ja pitkospuita. Kuhankuono.fi