Miksi peikonlehteni itkee?
Juurrutin kunnolla uuden pistokkaan ja nyt mullassa, ruukussa on altakasteluvesi. Liikaa vettä, elämäntuskaa vai mitä? Alkaako mädäntymään?
Kommentit (10)
Palstalla on ollut perseilevä peikonlehti, ja nyt itkevä :'D
Kiinnosti sen verran ilmiö että oli ihan pakko etsiä löytyykö sille jokin selitys.
Jonkun englanninkielisen kasisivun mukaan on normaalia että peikonlehdet joskus "hikoilevat" vettä lehdistään.
Lehtien kärkeen ilmestyy pisaroita kun liika kastelu. Olen huomannut että myös pitkän sateisen sään jälkeen pisaroita ilmestyy, ehkä huoneilma kosteampi.
Vierailija kirjoitti:
Lehtien kärkeen ilmestyy pisaroita kun liika kastelu. Olen huomannut että myös pitkän sateisen sään jälkeen pisaroita ilmestyy, ehkä huoneilma kosteampi.
Nyt on pakko olla kostea huoneilma, koska en tahdo saada millään pyykkiä kuivaksi, vaikka lattialämmitys posottaa tulikuumana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko olla kostea huoneilma, koska en tahdo saada millään pyykkiä kuivaksi, vaikka lattialämmitys posottaa tulikuumana.
Tuuletin pyörimään, vie huomattavasti vähemmän energiaakin kuin lämmitys.
Suuri kosteuden muutos tai liikakastelu kasvupohjassa voi saada peikonlehden itkemään. Silloin lehden kärkeen ilmestyy vesitippoja. Tällöin kannattaa kastella kasvia säännöllisemmin ja hieman vähemmän. Laikukkaat lehdet ja tummuvat lehden kärjet ovat yleensä merkki kuivuudesta.
Illusia on kadonnut. Tanssahtele sille ilkosillasi, ehkä se alkaa nauraa.
Periaatteessahan tuo saa vähemmän vettä kuin silloin kun oli kokonaan juurineen vesilasissa. Mutta ilmeisesti muutos vaan on liikaa, jatkossa vielä vähemmän vettä alle, eipä näy vielä värinmuutoksena oireilua.
Kauhistuin kun huomasin työpapereissani läiskiä tuosta tiputtelusta. Jos tarkoitus oli osoittaa mieltä niin se kyllä onnistui. - ap
Mun peikonlehti on alkanut myös itkeä. Aloitti vähän sen jälkeen, kun sai vieruskaverikseen maijan. Mietin, että onkohan ollut jotain erimielisyyksiä, naiset osaa olla joskus ilkeitä ja peikonlehti on aika herkkä tapaus.
Ja siis tiputtelee vettä lehdistä jos nyt olin epäselvä t. ap