Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvaile näkemiäsi tilannetajun pettämisiä käytöksessä tai pukeutumisessa.

Vierailija
20.05.2021 |

Aloitan:

- turvakodin työntekijällä jalasssaan perseshortsit ja lyhyt toppi. Ei todellakaan näyttänyt vakavasti otettavalta turvakodin työntekijältä.

- juhlapukeutuminen kihlajaisjuhlaan miehelle: huppari ja housut

- juhlapukeutuminen lapsen ristiäisiin: lapsen äidillä reisitaskuhousut ja T- paita.

Kommentit (682)

Vierailija
241/682 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääministeri nankatakissa valtiollisissa tapaamisissa.

Vierailija
242/682 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikoo in riskillä ruma...tai sitten ei. Olen lihava ja käytän aika paljon ihonmyötäisiä joustavia housuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/682 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä olen muutaman kerran nähnyt naisilla kesällä bikinin yläosan shortsien kanssa kuin oltaisiin jossain Miamissa. Ja kerran viisikymppinen tukeva nainen käveli valkoisissa bikineissä. Aikamoinen näky kun on kuitenkin olemassa muitakin vilpoisia asuja kuin paljas nahka. Nämä siis katukuvassa eikä missään uimarannalla tai edes puistossa.

Viime kesänä helsinkiläisessä ruokakaupassa oli nainen, jolla oli yllä bikinien yläosa ja froteepyyhe takapuolen jne peittona ruokakaupassa. 

Vierailija
244/682 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häissä crocsit, farkkuhame jossa viilto takapuoleen asti, avonainen toppi ja fritsut kaulassa. Miehellä hawaijipaita auki, crocsit ja shortsit. 

Hautajaisissa vaaleansiniset farkut ja huppari ja valkoinen villapaita naisilla.

Itse löytänyt aina kirpparilta sopivat vaatteet ja asusteet. Ei vaadi paljoa kunnioittaa toisten juhlatilaisuutta.

Vierailija
245/682 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi tuli miehen veljen häihin mustassa mekossa. Joo, tiedettiin, että ei pahemmin meitä miniöitään arvostanut, mutta musta se oli jo liikaa. Miehen eno istui meidän joulukahvipöydässä lippalakki päässä, ja alkoi kasvattamaan meidän lapsia. Sehän hyvin 65v lapsettomalta vanhaltapojalta sujuukin...

Minun anopillani oli myös musta kotelomekko meidän häissä. Erikoista sinänsä, sillä en ole koskaan nähnyt hänen päällään koko mustaa muuten kuin hautajaisissa. Edes arkisin hän ei käytä mustia vaatteita, ainakaan yläosia. 

Siskollani puolestaan oli meidän häissä kirkkaan punainen mekko. Erään uskomuksen mukaan se kertoo siitä, että punaisen mekon kantaja on maannut sulhasen kanssa. 

Yhdellä naisvieraalla taas oli farkut ja kauluspaita, ja yhdellä teinillä punainen huppari ja farkut. 

Tuo uskomus, että punaisen vaatteen käyttäjä on maannut sulhasen kanssa, tulee englanninkielisestä kulttuurista. Itse pidän suurempana mokana mustaan tai valkeaan pukeutumista häissä.

Vierailija
246/682 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junttiuden maksimi on aikuinen mies, joka ei omista tai halua käyttää häissä, hautajaisissa tai muissa arvokkaissa tilaisuuksissa pukua. Miehenä tulee itselle järjetön myötähäpeä aina kun näkee jonkun moukan purjehtivan kirkon ovista pelkässä kauluspaidassa ja farkuissa tai jossain fakin khakihousuissa. Joskus näiden puolisot ovat pukeutuneet asiallisesti mutta ilmeisesti eivät kykene neuvomaan miehiään jos nämä eivät itse tajua.

Tiedän, että monissa kodeissa käydään tänäkin vuonna keskusteluja tyyliin siis pitäskö sinne Sarin ja Maken häihin muka laittaa puku? Eihän mulla ees oo ku joku vanha rippipuku enkä varmaan lähde ostamaan uutta yksien häiden takia, kyllä siistit farkut ja kauluspaita riittää ihan hyvin

Vaikka mies olisi työtön, niin puku pitää olla ja sellaisen pystyy jokainen hankkimaan. Niitä saa halvimmillaan satasella ja kierrätyskeskuksista kalj

Minulla on opiskelijapoika, joka kesätöidensä pukukoodin vuoksi on käynyt kirpputorilla ja löytänyt sieltä hienointa egyptiläistä puuvillaa olevat kauluspaidat ja kalliit puvut. Hän vie ne pesulaan ja siten hänellä on niitä pukujakin useampi kappale. Niitähän tarvii sitseillä, joita tuntuu järjestettävän jatkuvalla syötöllä. Eikä tietenkään työpaikassaan ole pomo joutunut häpeämään alaisensa pukeutumista. 

Vierailija
247/682 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka nillittävät pukeutumisen olevan kallista ja vaikeaa

Etekin miehille luulisi asian olevan tosi helppo. Jos haluaa panostaa vain minimin, voi ostaa yhden (laadukkaan) tumman puvun ja valkoisen kauluspaidan. Tähän lisäksi kaksi solmiota, hautajaisiin sopiva musta ja muihin juhliin sopiva vaaleamman sävyinen, sekä mustat matalat nahkakengät, ja se on siinä. 

Nainen taas pääsee pitkälle kahdella juhla-asulla. (Laadukas) musta polvimittainen kotelomekko, jolla voi mennä hautajaisiin ja asustettuna myös muihin tilaisuuksiin, sekä värikkäämpää kangasta oleva cocktailmekko/leninki jonka voi laittaa esim. häihin ja ylppäreihin. Mieluiten kumpikaan ei olisi trikoota tai jotain ö-luokan ryppyyntyvää viskoosia. Lisäksi yhdet mustat tai nudet korkokengät ja pikkulaukku. 

Itsensä kannattaa mitata ennen kirpputorille menoa ihan mittanauhan kanssa. Sitten kannattaa koostaa itselle eri merkkien kokotaulukoista yhteenveto sähköpostiksi ja lähettää se itselleen. Sillä tavalla se osviitta on mukana siellä kirpputorilla ja ei tule hylätyksi hyvää vaatetta kokolapun vuoksi. Mitä sillä on väliä, jos vaate on kolme kokoa kuin normaalisti ostetut, jos se istuu päälle hyvin? Kokomerkinnät ovat suuntaa antavia eivätkä mitään kansainvälisesti sovittuja standardeja.

Vierailija
248/682 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy muistaa ettei kaikilla ole vara ostaa tai vuokrata pukuja tai hienoja vaatteita yhden juhlan takia esim.nuoren rippijuhlat tai valmistujaiset.

Kirpputorilta tekee todella hyviä löytöjä. Naiselle yksi siisti musta mekko ja toinen värikkäämpi, parilla kympillä varmasti nuo löytää ja niillä pärjää useamman vuoden.

Niin. Jos olet normimitoissa. Lihavamman on vaikeaa. 

Ai kuinka niin? XS ja XXL samasta tuotteesta ovat lähes kaikilla valmistajalla saman hintaisia.

Vaatteet myydään kokolajitelmina. Juuri niitä kokoja XS ja XXL on kaikista vähiten lajitelmassa. Eniten on kokoja M ja L. Siten koon XS ja XXL ostajat eivät voi juurikaan toivoa löytävänsä mitään alennuksella ja jos jotain sopivaa ja mieluista löytyy, se kannattaa ostaa pois kuleksimasta jos on sopiva tilaisuus tiedossa tai odotettavissa jossain vaiheessa.

Vierailija
249/682 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pukeutuminen on niin tärkeää? Samanlaisia ihmisiähän kaikki ovat.

Asulla kunnioitetaan tilaisuuden järjestäjää tai muistettavaa, omaisia sekä muita vieraita. Ja tuleehan siinä itselleenkin sellainen olo, että on menossa arjesta poikkeavaan tilaisuuteen.

Vierailija
250/682 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Setäni 60 v juhlissa vanhemmalla sukulaisnaisella oli päällä polvipituinen pitsipaita/mekkoja jalassa punaiset tuulihousut suoraan jostain 80-luvulta. Jalkineina valkoiset avokkaat. 

Käytöksessäkin olisi ollut parannettava. Hän haukkui julkisesti lihavaksi serkkuni 16-vuotiasta tyttöä. Tyttö ei edes ole lihava, vaan harrastaa erästä urheilulajia, minkä takia on mm. hartioista ja reisistä oikeasti todella lihaksikas. Tyttö näyttää toki harrastuksensa takia "rotevammalta" kuin runotyttömäinen sisarensa. Nainen itse on huomattavasti isompi kuin tämä haukkujen kohteeksi joutunut teinityttöparkq 

Nainen oli juhlien jälkeen vielä soitellut läpi kaikki sukulaiset ja haukkunut juhlat ja tarjoilut kokonaan. Kyse ei ole muistisairaudesta eikä muusta, vaan ihan puhtaasta ilkeydestä. Isäni 70 v juhlat ovat parin vuoden päästä ja mietin jo, että onko kyseistä henkilöä pakko kutsua, vaikka vanhempieni mieleetä kohteliaisuudesta pitäisi. 

Vierailija
251/682 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kullanvärinen paljettimekko hautajaisissa.

Vierailija
252/682 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

) Edellä mainituista syistä en halua tuhlata rahaa vaatteisiin, joita käytän vain kerran. 4).

Tämä on täysin naurettava perustelu. Miksi KUKAAN hankkisi vaatteita, joita käyttää vain kerran? Rahan lisäksi siinä tuhlataan paljon muutakin. Kannattaa hankkia 2 juhlavaatekertaa, jotka on niin monikäyttöisiä ja ajattomia, että niillä voi käydä kaikki juhlat seuraavan 15 vuoden ajan.

Mun mielestä kukaan ei voi sanoa toiselle mikä kullekin on typerä perustelu. Kaikilla ei ole edes niin paljon juhlia, että niihin oikeesti kannattaa panostaa. Mulla on ollut viimeisten 30 vuoden aikana neljät häät ja yhdet hautajaiset, siinä se. Mun ystäväpiiri ei harrasta juhlia ja synttärit sun muut on aina intiimit, pienen porukan juttu, joihin on pukeuduttu vain astetta paremmalla arkivaatetuksella. Mulla ei ole töitä, joihin kuuluu jatkuvia cocktailtilaisuuksia tms. Näiden 30 vuoden aikana olen myös kasvanut lapsesta aikuiseksi, paino vaihdellut + - 50 kg sekä vaikka oonkin kaukana muodin orjuudesta, niin joutunut uusimaan vaatekaappia ihan senkin takia, että sitä vaan alkaa näyttämään oudolta, jos käyttää ikivanhoja vaatteita. Ajattomia vaatteita toki on, mutta tässä on se ongelma, että ainakin naisella ne oikeasti ajattomat on tyyliin niitä kotelomekkoja tai vastaavia, joita vihaan itse aivan valtavasti. Juhlissakin sen asun pitää kuitenkin olla sellainen, jossa ei tunne itseään epämukavaksi, vaikka nyt seuraisi etikettiä eikä toteuttaisi sitä villeintä itseään. Rahaakaan ei oikeasti kaikilla vaan ole. Monet voi elää vuosikausia sillä tavalla, ettei ole rahaa edes kaikkiin tarpeellisiin asioihin. Itsellä ei onneksi ole ollut tätä tilannetta kuin lyhyempiä pätkiä, mutta ei se valitettavasti mitenkään harvinaista ole. Kirppareilta toki löytyy vaatteita halvemmalla, mutta riippuu tosi paljon kunnasta ja kropasta, löytyykö vai ei. Itse en painavimmillani meinannut löytää valmista vaatetta millään edes uutena, jos halusin mitään yhtään kivemman näköistä. Pelkkää kaameaa tummansinistä kaapua oli kappahlit täynnä. Onneksi osaan ommella ja sen avulla oon voinut fiksata itselleni kaunista päälle pantavaa isommassakin koossa.

Mä oon onnistunut pukeutumaan kaikkiin tilaisuuksiin paitsi ensimmäisiin noista häistä (teininä ilman minkäänlaista tapakoulutusta saatesanoilla "älä vaatteista välitä, kunhan olet paikalla" ei mennyt ihan putkeen, jälkikäteen hävettää) ihan suht asianmukaisilla vaatteilla johtuen lähinnä siitä, että mun arkivaatteet on tyyliä hörselö, joista saa helposti muokattua koruilla ja asusteilla juhlavia.

Kyllä mustakin juhliin siis pitää pyrkiä pukeutumaan tilaisuutta kunnioittaen, mutta esimerkiksi itse kyllä oon yhdistänyt kirpparilta löydettyyn silkkihameeseen väriin sopivan trikootopin ja asustanut muuten juhlavasti. Samoin musta miehelle siistit tummat housut, ihan sama onko farkut, ja siisti kauluspaita on moneen tilaisuuteen tarpeeksi hienot, jotta ei herätä huomiota kuten jotkut verkkariviritykset eikä tarvii mennä ostamaan sitä pukua niitä ainoita seuraavien 15 vuoden aikana järjestettäviä juhlia varten. Suomessa oikeasti ainoat todella kunnolliset juhlat on linnan juhlat ja siellä varmasti on paikallaan yrittää vähän enemmän, vaikka kyllä musta osaa niistäkin säännöistä on ihan hyvä välillä venyttää. Jotkut osaa tehdä sen tyylillä.

Vierailija
253/682 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy muistaa ettei kaikilla ole vara ostaa tai vuokrata pukuja tai hienoja vaatteita yhden juhlan takia esim.nuoren rippijuhlat tai valmistujaiset.

Ei tarvitse olla kallis tai hieno. Jo vaikka valkoinen kauluksellinen pikeepaita ja siistit tummat farkut näyttävät aika siisteiltä. Eivät ainakaan pistä silmäön sopimattomina.

Minustakin joo, mutta tässä keskustelussa on aika paljon ihmisiä, joiden mielestä tässä suorastaan syljetään tilaisuuden järjestäjän päälle, kun kehdataan tulla farkuissa paikalle. Ilmeisesti myöskään suorat housut ja kauluspaita ei riitä, vaan puvun takki se olla pitää. Olen itsekin sitä mieltä, että ne on juhlavammat, mutta itse vedän rajan siihen, että sulautuuko joukkoon kuitenkin suht ok. Farkut ja t-paita on jo vähän liikaa samoin kuin kulahtaneet farkut ja ryppyinen kauluspaita. Siistinä nuo kaksi viimeistä on ihan tarpeeksi ok, ainakin jos farkut on tummat. Vaaleissa en itse lähtisi.

Vierailija
254/682 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi arvostat ulkokultaisia asioita? Miten voi loukkaantua toisen pukeutumisesta? Miksi pukeutuminen on toisen ihmisen huomioonottamista? 

Itselleni toisen ihmisen huomioonottaminen on jotain ihan muuta, välitetään toisesta, autetaan, nähdään vaivaa että voidaan helpottaa toisen tuskaa esim. avataan ovi tai annetaan istumapaikka sairaalle tai iäkkäälle, tuodaan surevalle omaiselle ruokaa kun ei itse jaksa tehdä jne.

Mielestäni toisen ihmisen ulkonäon ja vaatetuksen arvosteleminen on erittäin loukkaavaa ja itsekästä.

Asiaa! Täysin oikein olet asian ajatellut. Hauskasti näkee ihmisten pinnallisuuden alanuolista. 7 ylä ja 18 ala.

Ne ketkä eivät osaa (tyhmyyttään ja ilkeyttään) olla aidosti kilttejä, avuliaita ja välittäviä paikkaavat moukkamaisuuttaan hienoilla vaatteillaan ja sillä että sormella osoittelevat köyhempien etikettivirheitä ja vääränlaista ulkonäköä. Ja sitten tulevat alapeukuttamaan viestejä joissa sanotaan totuus: Keisarilla ei ole vaatteita.

ps. olen itse aina pukeutunut siististi ja asianmukaisesti, että ei tässä ole oma lehmä ojassa.

Vierailija
255/682 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Setäni 60 v juhlissa vanhemmalla sukulaisnaisella oli päällä polvipituinen pitsipaita/mekkoja jalassa punaiset tuulihousut suoraan jostain 80-luvulta. Jalkineina valkoiset avokkaat. 

Käytöksessäkin olisi ollut parannettava. Hän haukkui julkisesti lihavaksi serkkuni 16-vuotiasta tyttöä. Tyttö ei edes ole lihava, vaan harrastaa erästä urheilulajia, minkä takia on mm. hartioista ja reisistä oikeasti todella lihaksikas. Tyttö näyttää toki harrastuksensa takia "rotevammalta" kuin runotyttömäinen sisarensa. Nainen itse on huomattavasti isompi kuin tämä haukkujen kohteeksi joutunut teinityttöparkq 

Nainen oli juhlien jälkeen vielä soitellut läpi kaikki sukulaiset ja haukkunut juhlat ja tarjoilut kokonaan. Kyse ei ole muistisairaudesta eikä muusta, vaan ihan puhtaasta ilkeydestä. Isäni 70 v juhlat ovat parin vuoden päästä ja mietin jo, että onko kyseistä henkilöä pakko kutsua, vaikka vanhempieni mieleetä kohteliaisuudesta p

Ette kutsu, tai siis tuon hirviön kutsu voisi muka hukkua postissa tai unohtua jotenkin kätevästi postittaa.

Vierailija
256/682 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen töissä keskisuuressa asiantuntijaorganisaatiossa. Ei meillä mustaa jakkupukua vaadita, mutta kyllä ihmiset pääsääntöisesti aika siististi pukeutuu, naisilla paljon asiallisia mekkoja tai esim. joku siisti kauluspaita ja mustat housut tms. 

Yhden yksikön sihteeri tekee poikkeuksen. Hän on usein töissä kirjavissa jumppatrikoissa ja esim. hihattomassa paidassa tai napapaidassa. Siis oikeasti sen näköisenä, että on tulossa suoraan jumpasta. Ehkä onkin, en tiedä. Pistää kyllä aina silmään, kun hän tulee vastaan. 

Vierailija
257/682 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla kallis tai hieno. Jo vaikka valkoinen kauluksellinen pikeepaita ja siistit tummat farkut näyttävät aika siisteiltä. Eivät ainakaan pistä silmäön sopimattomina.

Minustakin joo, mutta tässä keskustelussa on aika paljon ihmisiä, joiden mielestä tässä suorastaan syljetään tilaisuuden järjestäjän päälle, kun kehdataan tulla farkuissa paikalle. Ilmeisesti myöskään suorat housut ja kauluspaita ei riitä, vaan puvun takki se olla pitää. Olen itsekin sitä mieltä, että ne on juhlavammat, mutta itse vedän rajan siihen, että sulautuuko joukkoon kuitenkin suht ok. Farkut ja t-paita on jo vähän liikaa samoin kuin kulahtaneet farkut

Riippuu täysin tilaisuuden luonteesta. On kuitenkin erikoista jos aikuisella miehellä ei ole pukua tai suoria housuja + irtotakkia tilaisuudessa jossa odotetaan suhteellisen juhlavaa pukeutumista. Tilaisuudet joissa on pukukoodi ovat asia erikseen. 

Muistetaan kuitenkin että ennen nykyisen vapaa-ajanvaatebisneksen kehittymistä miehen arkivaate oli arkipuku. Juhlapuku oli erikseen.

Jos pukukoodi oli arkipuku niin tilaisuuteen mentiin arkivaatteissa. Pukukoodi ei ole päivittynyt vastaamaan vaatetuksen muuttumista eikä vallitsevan individualismin aikana keneltäkään saa myöskään vaatia mitään.

Smart casual yrittää olla jonkinlainen pukukoodiston modernisointi mutta ei sekään oikein istu koska harvaan sukujuhlaan tms. on varsinaista pukukoodia. Ne ovat osa etikettiä joka aikuisten pitäisi tuntea.

Vierailija
258/682 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tässä(kin) keskustelussa tekevät hyvistä käytöstavoista ja hyvästä pukeutumisesta jotenkin vaihtoehtoiset. Viesti on että hyvän pukeutumisen takana olisi huonokäytöksinen lohikäärme. Erikoinen ajattelutapa että juhlava pukeutuminen sulkisi pois hyvät käytöstavat ja ystävällisyyden. Omat huomioni ovat pikemminkin päinvastaisia. Ihmiset jotka tulevat toimeen etiketin kanssa osaavat käyttäytyä hyvin muillakin tavoin.

Vierailija
259/682 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskeat klassiset miesten kengät mustien farkkujen kanssa. Siihen vielä kuviollinen paita ja henkselit. Apua!

Vierailija
260/682 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakodin työntekijällä. 😅 Olisiko pitänyt olla haalarit? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän