Pyöräteille hyökkäävät kävelijät
Toivottavasti jokainen kävelijä kiinnittää nyt pyöräkauden alussa siihen, ettei kävellä Helsingin keskustan PYÖRÄTEILLÄ. Pyörätiet eivät ole tarkoitettu kävelelijöille ja kävelet punaisia päin, jos törmäät pyöräilijään pyörätiellä. Tänään taas muutama itsemurhakandidaatti leikki hengellään. Tulee rumaa jälkeä kaikille, kun pyörä törmää kävelijään, vaikka vauhtikin olisi hidas. Helsingin keskusta on täynnä pyöräteitä, joten silmät auki. Näitä teitä te olette itse halunneet äänestämällä vihreitä.
Jos joku soittaa kelloa, se tarkoittaa, että kävelette pyörätien lähellä. Nämä unissakävelijät oppii havaitsemaan. Silloin ei kannata alkaa aukomaan päätään pyöräilijälle kellon soittamisesta, kun pyöräilijä yrittää estää onnettomuuden syntymistä. Yksi askel virheellisesti sivuun pyörätielle ja henki voi olla poissa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
....... Jalkakäytävä on kapea, mutta entä jos kävelijä astuu vahingossa eteen tai sivulle juuri kun pyöräilijä painaa kovempaa.
Tässä tapauksessa jalankulkijan on itse otettava vastuu omasta kulkemisesta ja katsottava mihin hortoilee. Et voi syyttää pyöräilijää jos itse yhtäkkiä loikkaat eteen.
Jos haluaa pyörällä mahdollisimman nopeasti ilman häiriöitä, niin voi mennä vaikka velodromille. Muualla toimitaan liikennesääntöjen mukaan, varoivaisuutta noudattaen ja kohteliaasti muita kulkijoita kohtaan .
Vierailija kirjoitti:
Haahuilen jatkuvasti pyörätielle! Joskus en edes tajua käveleväni pyörätiellä, kun niitä ei ole useassa paikassa merkitty selkeästi. Olisipa kaikkialla punaiset tai keltaiset pyörätiet!
T. Eksyjä
Mäkin aina vähän haahuilen moottoritielle ja bussikaistoille. Oon vähän höpö ja siksi ei voi minua siitä syyttää. Ne on niin huonosti merkitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
....... Jalkakäytävä on kapea, mutta entä jos kävelijä astuu vahingossa eteen tai sivulle juuri kun pyöräilijä painaa kovempaa.
Tässä tapauksessa jalankulkijan on itse otettava vastuu omasta kulkemisesta ja katsottava mihin hortoilee. Et voi syyttää pyöräilijää jos itse yhtäkkiä loikkaat eteen.
Korjaus edelliseen: voit tietysti syyttää jos olet jotenkin muuten syyntakeeton vähän siihen ja tähän ja ylipäätään holhouksen alla, mutta noin normi-ihmisenä et. Vaan ihan itse olet vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa pyörällä mahdollisimman nopeasti ilman häiriöitä, niin voi mennä vaikka velodromille. Muualla toimitaan liikennesääntöjen mukaan, varoivaisuutta noudattaen ja kohteliaasti muita kulkijoita kohtaan .
Se kohteliaisuus koskee myös jalankulkijoita. Ärsyttää kun jalankulkijat rinnastetaan johonkin lapsen tasolle joilla ei ole minkäänlaista vastuuta poukkoilusta ja pyöräilijän syy on aina kaikki, vaikka joku tosiaan yhtäkkiä kääntyisi ja kävelisi tietysti ne luurit päässä tien poikki ja jos edes sattuu sen pyöräilijän huomaamaan, silloin on ihan täysin yllättynyt ja tyrmistynyt ilme kasvoilla.
Eilen kaksi n. 60v rouvaa tukki koko tien (seisoivat juttelemassa) eivätkä reagoineet kelloon, vaikka sen kuulivat. Kääntyivät vaan molemmat katsomaan että no mikäs helvetti se tuolta oikein tulee. Jaa pyörä.
Ihmeellinen mielipide tämä. Minä sain Helsingissä asuessani pelätä pyöräilijöitä jokaisella lenkillä jonka Hietaniemessä tein. Ajoivat järkyttävää vauhtia ja olettivat, että voivat ajaa missä sattuu. Saivat raivarin, jos kävelijöitä useampi kappale heidän edessään ja piti hidastaa. Ja kellon soittaminen ei kyllä muuta tilannetta. Suurimmalla osalla lenkkeilijöitä kun on kuulokkeet korvissa, eli kelloa ei kuule.
Käyttäjä370599 kirjoitti:
Minulla on tullut viime aikoina vastaan näitä mammoja jotka työntävät lastenrattaat pyörätielle katsomatta tuleeko pyöriä. Meinasi viime viikolla pikkulapsi lähteä maata kiertävälle radalle kun allekirjoittaneella oli aika korkea tilannenopeus ja edesvastuuton mamma tuuppasi rattaat eteeni. Sen vielä ymmärrän että antaa piutpaut omalle hyvinvoinnilleen mutta kyllä luulisi että pikkulapsen mukanaolo johtaisi varovaisuuteen.
Nämä samat äidit työntävät vaunut myös autotielle punaisilla. Ihan kuin yrittäisivät tappaa vauvansa. Tosi vastuutonta toimintaa. Ihan niin väsynyt ei pidä olla, että ei pysty yhtään huomioimaan muuta liikennettä.
Pitäisi saada jalankulkijatkin ymmärtämään, että myös heidän pitää välttää törmäämistä.