Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräteille hyökkäävät kävelijät

Vierailija
19.05.2021 |

Toivottavasti jokainen kävelijä kiinnittää nyt pyöräkauden alussa siihen, ettei kävellä Helsingin keskustan PYÖRÄTEILLÄ. Pyörätiet eivät ole tarkoitettu kävelelijöille ja kävelet punaisia päin, jos törmäät pyöräilijään pyörätiellä. Tänään taas muutama itsemurhakandidaatti leikki hengellään. Tulee rumaa jälkeä kaikille, kun pyörä törmää kävelijään, vaikka vauhtikin olisi hidas. Helsingin keskusta on täynnä pyöräteitä, joten silmät auki. Näitä teitä te olette itse halunneet äänestämällä vihreitä.

Jos joku soittaa kelloa, se tarkoittaa, että kävelette pyörätien lähellä. Nämä unissakävelijät oppii havaitsemaan. Silloin ei kannata alkaa aukomaan päätään pyöräilijälle kellon soittamisesta, kun pyöräilijä yrittää estää onnettomuuden syntymistä. Yksi askel virheellisesti sivuun pyörätielle ja henki voi olla poissa.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, mutta pyörä on ajoneuvo ja kävelijä ei ole. Pyörä väistää kävelijää. Kävelijällä on oikeus tietyissä tapauksissa kävellä pyörätiellä ja silloin pyörä väistää.

Pyörän ei tarvitse väistää, kun kävelijä kävelee paikassa, missä hän ei saisi kulkea. Eikä pyörä edes pysähdy niin nopeasti, että pystyisi väistämään. Huomatkaa siis kävelijät, ettei teillä ole mitään oikeutta kävellä pyöräteillä. Kevyen liikenteen väylät ovat erikseen, mutta Helsingissä on keskustassa pyörätiet.

Moni ei tunnu ymmärtävän, ettei autokaan pysty väistämään, jos hyppäät auton eteen. Mutta tämä hahmotetaan kuitenkin paremmin.

Ap

Ohis. Koskeehan tämä oma laatimasi sääntö sitten myös pyöräilijöitä autotiellä?!?

Vierailija
22/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks kans mikä ärsyttää että joku räpiköi jollain mummopyörällä pyörätiellä. Silloin kun tuun mun 7k€ hiilariohjuksella niin pitäis pysyä vaikka siellä kävelytiellä.

T. Spandex

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään joku pyöräilijä alkoi raivoamaan kun nousin ulos bussista (bussipysäkki pyörätiellä, pitää ylittää pyörätie, jotta pääsee kävelytielle) ja aloin kävelemään pyörätien reunaa kun en päässyt pyöräilijöiden takia kävelytiellekään ihan heti

Vierailija
24/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotini on kävelytien vieressä ja kävelytiellä ajavat pyöräilijät ovat hämmästyttävän elähtäneitä 12-vuotiaita. 

Tien toisella puolella on pyörätie. 

Sama tilanne. Harva nelikymppinen mies- tai naispyöräilijäpunkero ymmärtää, mikä ero on pyörä- ja KÄVELYtiellä. 

Vierailija
25/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks kans mikä ärsyttää että joku räpiköi jollain mummopyörällä pyörätiellä. Silloin kun tuun mun 7k€ hiilariohjuksella niin pitäis pysyä vaikka siellä kävelytiellä.

T. Spandex

Kertaus spösilölle: pyörätie on pyörille ja kävelytie on kävelijöille. 

Vierailija
26/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään joku pyöräilijä alkoi raivoamaan kun nousin ulos bussista (bussipysäkki pyörätiellä, pitää ylittää pyörätie, jotta pääsee kävelytielle) ja aloin kävelemään pyörätien reunaa kun en päässyt pyöräilijöiden takia kävelytiellekään ihan heti

Oliko sillä toukat housut ja hiilaripyörä? Jos oli niin se olin minä. Olin just saamassa etapin time träppiä laukeamaan ja joku tumpelo tulee eteen.

T. Spandex

Vierailija
27/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Spandex

Kertaus spösilölle: pyörätie on pyörille ja kävelytie on kävelijöille. 

Sä oot niin väärässä. Pyörätie on kilparata ja jos ei rahkeet riitä ajamaan siellä kovaa niin pysykää poissa.

T. Spandex

Vierailija
28/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haahuilen jatkuvasti pyörätielle! Joskus en edes tajua käveleväni pyörätiellä, kun niitä ei ole useassa paikassa merkitty selkeästi. Olisipa kaikkialla punaiset tai keltaiset pyörätiet!

T. Eksyjä

Vierailija
29/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haahuilen jatkuvasti pyörätielle! Joskus en edes tajua käveleväni pyörätiellä, kun niitä ei ole useassa paikassa merkitty selkeästi. Olisipa kaikkialla punaiset tai keltaiset pyörätiet!

T. Eksyjä

Se voi olla tosi vaarallista, jos satun just vetää enkkaa time träppiin.

T. Spandex

Vierailija
30/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä merkit maassa näkee, ellei ole kulunut pois. Talvella ei näy aina jään & lumen alta, ellei katso aluksi liikennemerkkiä, se voi unohtua osalta pienessä kiireessä. Nyt pyöräilijät ajavat todella kovalla vauhdilla läheltä, ainakin eilen tampereella kun oli lämmin ilta. Jalkakäytävä on kapea, mutta entä jos kävelijä astuu vahingossa eteen tai sivulle juuri kun pyöräilijä painaa kovempaa.

No sillä kävelijällä on vastuunsa. Ajattele jos kävelijä lipsahtaa junaradalle. Vastuu, ymmärrätkö?

Ajoneuvolla on isompi vastuu. Sorry vain, mutta näin se on. Esim.kävelikällä ei ole mitään väistä oikealta yms.

Onko autoilija tai junankuljetta vastuussa jos jalankulkija hyppää äkkinäisesti eteen?

Vierailija
31/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eksyjä

T. Spandex

T.Spandex 11 v., ikä unohtui.

Vierailija
32/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä potkin aina välillä näitä eksyksissä olevia kävelijöitä selkään että tajuaa pysyä pois tieltä. Pikkuisen punkero keski-ikäinen nainen pyörähtää parhaiten. Naureskelen sitten kotona kun katselen niitä kypäräkamerasta.

Et oo koskaan tehny noin

Vierailija
33/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan kun joskus nuorena menin yksin ensi kertaa helsinkiin, mikä merkitsi sitä, että kävelin rautatieasemalta keskustaan ja sieltä sitten milloin mihinkin. En voinut edes tajuta, että joku punainen alue jalkakäytävällä olisi tarkoitettu pyöräilijöille. Sitten olinkin tilanteessa, jossa minulle kiroiltiin ja minua huidottiin, johon vastasin sitten vieläkin pahemmilla solvauksilla. Enkä tiennyt silloinkaan, että mistä syystä minulle kirottiin.  Se, että joku kävelee pyörätiellä ei välttämättä merkitse vielä tänäkään päivänä sitä, että hän tekee sen tahallaan eikä seoikeuta solvaamaan ja haukkumaan häntä. Ihan asiallisesti voi sanoa, että hei, tämä on muuten pyörätie. Tuolloin niitä oli tietääkseni vain helsingissä. Maassa ei ollut edes pyörän kuvaa ja punainen värikin oli aika hailakkaa.

Vierailija
34/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla  on joka aamuinen vaaranpaikka siinä kun nousen työpaikan edessä bussissta pois. Siinä pysäkin kohdalla menee pyöräkaista ajotien puolella ja sen toisella puolella kävelytie ja pysäkki. Arvannette huomioivatko pyöräilijät mitenkään bussista pois lähtijää. Eivät.

Vierailija
35/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eksyjä

T. Spandex

T.Spandex 11 v., ikä unohtui.

Luuletsä että 11v. Vois ostaa kymppitonnin pyörää? Tai siis useampia? Tälläinen reilu nelikymppinen joutuu vetää aika kasan nappeja et pystyy vetää siedettävää kilpavauhtia. Tosin tekee vähän vihaiseksi.

T. Spandex

Vierailija
36/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun kävellen, pyörällä ja autolla, ja joka ryhmässä on perseilijöitä. Aina löytyy joku joka tuijottaa kännykkään, vaihtaa yhtäkkiä suuntaa ilman mitään ennakkovaroitusta, tukkii tien niin ettei ohi pääse vaikka tilaa olisi jos vaan käyttäytyisi fiksusti, kaavailee jne.

Hyvä olisi, jos kävelijät eivät tukkisi pyöräteitä tai loikkisi yllättäen eteen, mutta ihan yhtä hyvä olisi että pyöräilijät eivät kaahailisi jalkakäytävällä miettimättä onko siellä kulman takana kenties joku tulossa vastaan tai ohittamalla sentin päästä kahtasataa kapeassa tilassa jossa myös jalankulkijoilla on oikeus liikkua.

Vierailija
37/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Spandex

Ihan oikein ajan mummo pyörällä, mumona itä-Helsinki.pysädyn toki liikenne valoissa ja talutan sen mummo pyöräni yli suojatien! Ajan pyörätiellä sen sivua.Oikea opisesti.Kaahajat pystyvät hyvin oikeaoppisesti kuin väistävät väistää!Joten en ole hidaste pyörätiellä.Ainoa mikä ärsyttää pikku koirien ulkoiluttajat,eivät tiedä.Kävely ja pyörätien puolta.Fleksi vapaana vanhoilla naisilla koira saa pomppia minne tahansa! kuka vastaa siitä kun koira pitkällä fleksillä on yht äkkiä  pyörätien puolella yllätäen ja jarutaa et kerkiä?Ihme ettei koirien tassut ja kynnet ole muusia ja kipeät anturat.Kun ulkoilun sääntö asvaltia pitkin. Johan aikuisen omatkin jalat väsyy,kipeytyy asvaltilla kulkiessa!

38/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tullut viime aikoina vastaan näitä mammoja jotka työntävät lastenrattaat pyörätielle katsomatta tuleeko pyöriä. Meinasi viime viikolla pikkulapsi lähteä maata kiertävälle radalle kun allekirjoittaneella oli aika korkea tilannenopeus ja edesvastuuton mamma tuuppasi rattaat eteeni. Sen vielä ymmärrän että antaa piutpaut omalle hyvinvoinnilleen mutta kyllä luulisi että pikkulapsen mukanaolo johtaisi varovaisuuteen. 

Vierailija
39/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, mutta pyörä on ajoneuvo ja kävelijä ei ole. Pyörä väistää kävelijää. Kävelijällä on oikeus tietyissä tapauksissa kävellä pyörätiellä ja silloin pyörä väistää.

Pyörän ei tarvitse väistää, kun kävelijä kävelee paikassa, missä hän ei saisi kulkea. Eikä pyörä edes pysähdy niin nopeasti, että pystyisi väistämään. Huomatkaa siis kävelijät, ettei teillä ole mitään oikeutta kävellä pyöräteillä. Kevyen liikenteen väylät ovat erikseen, mutta Helsingissä on keskustassa pyörätiet.

Moni ei tunnu ymmärtävän, ettei autokaan pysty väistämään, jos hyppäät auton eteen. Mutta tämä hahmotetaan kuitenkin paremmin.

Ap

Ohis. Koskeehan tämä oma laatimasi sääntö sitten myös pyöräilijöitä autotiellä?!?

Koskee, esim moottoritiellä ei saa ajaa pyörällä.

Vierailija
40/68 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla  on joka aamuinen vaaranpaikka siinä kun nousen työpaikan edessä bussissta pois. Siinä pysäkin kohdalla menee pyöräkaista ajotien puolella ja sen toisella puolella kävelytie ja pysäkki. Arvannette huomioivatko pyöräilijät mitenkään bussista pois lähtijää. Eivät.

Jos menet pyöräkaistalle jalkaisin, niin olet vastuussa. Ennemminkin valittaisin sitten kuka niitä pyöräkaistoja on tunkenut joka paikkaan, kun autoilukin on niin perhanan vaivalloista, että pitää ajaa pidempiä matkoja vaihtoehtoisiin liikkeisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi