Köyhyys pilaa sosiaalisen elämäni
Olen aina ollut todella pienituloinen. Aiemmin se on mennyt nuoruuden ja kouluttamattomuuden piikkiin. Opiskelen nyt yliopistossa suhteellisen vanhana opiskelijana ja osa-aikatyöt menivät alta pois koronan takia. Rahatilanne on lyhykäisyydessään ollut jo vuoden todella surkea.
Köyhyyteeni liittyy valtavaa häpeää. En halua nähdä ystäviäni tai sukulaisiani, kun kaikilla muilla on aina varaa tehdä jotain. Aina kun olen ehdottanut näkemistä, niin vastapuoli ehdottaa kahvittelua tai muuta ei-ilmaista. Mulla ei oikeasti ole penniäkään ylimääräistä. Kituutan jollain 15€ kaksi viikkoa kun vuokran jälkeen opintotuki+laina ei riitä mihinkään.
Lisäksi olen joutunut muuttamaan todella syrjään pieneen asuntoon, jotta minulla on varaa asua. Eli en näe ketään koskaan enkä pääse koskaan käymään missään. Koulukin on etänä. Joskus pyydän ystäviä meille, mutta sekin ahdistaa, kun olen muutenkin kotona sen 24/7 niin pelkkä ihmisseura ei pitkäksi aikaa lohduta.
Olen avoimesti kertonut kyllä, että on tiukkaa, mutta olen näköjään ympäröinyt itseni ihmisillä, jotka vastaavat aina jotain tyyliin ”joo, mullakin on nyt rahat ihan loppu” ja silti käydään kahvilla ja ollaan ostettu just uusia vaatteita ja käyty kampaajalla. Mulla se huono tilanne on sitä, että kuusta toiseen sinnittelen hiluilla.
Vihaan elämääni.
Kommentit (74)
Laita johonkin purkkiin itsellesi pikku rahaa säästöön ja käytä se kahvilakäyntiin, n. viisi euroa kuukaudessa. Tosin jos on niin köyhä, ettei sekään onnistu ilman että joutuu välillä näkemään nälkää, niin sitten ei auta muu kuin hankkia lisätienestiä, lainarahaa, ruoka-apua tai ehdottaa kavereille lenkkeilyä tms.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Asuuko naapurissa lapsiperheitä tai etäkoululaisia? Haluaisikohan joku maksaa siitä, että käyt päivällä tarkistamassa läksyt, tekemässä ruokaa tai sitten hoitamassa pieniä lapsia sen aikaa, että vanhempi pääsee kauppaan tai lenkille. Laita ilmoitus kotikuntasi/kaupunkisi fb-sivustolle, niin voit löytää pientä keikkatyötä.
Lisään. Lastenhoitoavulle saattaa olla kovakin tarve, sillä korona-aikana isovanhempia ei voi oikein pyytää avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuuko naaorona-aikana isovanhempia ei voi oikein pyytää avuksi.
Kokijat kertovat: Köyhyys ja mielenterveys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihteen olekaan nirso.
</p>
<p>Ap[/quote kirjoitti:Vaja kki vastailee itselleen omiin kommenteihinsa. Ota ne skitsolääkkees! Miksi olet taas täällä työaikaan rotta!
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän syy ole juurikin tuossa: "Opiskelen nyt yliopistossa suhteellisen vanhana opiskelijana ja osa-aikatyöt menivät alta pois koronan takia." Mitä opiskelet, minkä ikäinen olet, mitä ovat osa-aikatyöt? Jos oletetaan että opiskelet humanistis-taiteellis-historiallis-huuhaata lähes nelikymppisenä eikä siitäkään ole valmistuttu, ei ihme jos ei työmarkkina vedä.
Ruma sanoa, mutta mieti miten olisit yrityksille hyödyksi; mitä osaamista ja tarjottavaa sinulla on että joku palkkaisi sinut. Onko sinulla osaamista jota voisit hyödyntää yrittäjänä? "Vanhana" paras tapa vaurastua on usein ryhtyä yrittäjäksi, jolloin luomasi lisäarvo menee suoraan omaan taskuun eikä yrittäjän voitoksi.
Ei ole helppoja asioita. Mahdollisuuksia on olemassa mutta vaatii peiliin katsomista, vastuun ottoa ja "raakaa työtä" jotta elämä alkaa muuttua. Vähin mitä kannattaisi tehdä on valmisua sieltä damn yliopistosta ja hommaa joku osa-aikatyö kaupan kassalta, siivouksesta tms jotta saat jotain kassavirtaa kulkemaan. Lisäksi ole positiivisen utelias, ympäröi itsesi ihmisillä jotka ovat työssä, yrittäjänä jne, ime vinkkejä, ole aktiivinen. Yliopiston kirjastosta ei tule kukaan hakemaan.
Et lukenut että ap menetti työnsä?
Humanismi ei ole huuhaata. Ja tunnen humanisteja, jotka yrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mikä on oikeasti ongelmasi? Raha vai muiden ajatukset?
Köyhyyden kasvot Suomessa ovat usein vanhan naisen kasvo
Opiskelijana sinulla on oikeus yleiseen asumistukeen ja toimeentulotukeen, miksi et ole näitä hakenut?
Ja siis tää köyhyys vaikuttaa aivan kaikkeen. Joskus ei ole ollut varaa ostaa shamppoota ja tukka on ollut niin likainen, ettei ole kehdannut nähdä ketään edes sen lenkkeilyn merkeissä…
Täällä on ollut ihanan tsemppaava ilmapiiri pääasiassa. Kiitos, piristitte synkkää sadepäivääni.
Ap
Ap_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedäohtalo puutu peliin, joku kodinkone hajoaa tai joudun käymään yksityisellä hammaslääkärissä tms :(
Taas skitsoeläkkeellä oleva aloittaja-
rolli on sepustanut tällaisen tarinan tänään.
Kovasti teet kyllä töitä lietsoaksesi kateutta ja vihaa työttömiä köyhiä kohtaan.Mahtaa sua työttömät ja köyhät-sitä ja tätä trollii ahistaa todella kovasti
kun kokoajan teet näitä työtön-köyhät-aloituksia ja ketjuja,joita
sitten käsivatkaten kikulifinniäs ja silmät kiiluen suu vaahdossa
trollaatjaspämmäät esiin kokoajan vastailemalla itse itsellesi.Puhutaan sitten myös muista tuista! Kaikki tuet esiin!
Just noin!
Minun on hyvin vaikea samaistua näihin opiskelijoiden "rahat ei riitä" kun pahimmillaan olen ollut itse siinä tilanteessa, että meidän nelihenkinen perhe eli minun minimivanhempainpäivärahalla (ja tämän jälkeen opintotuella), asumistuella ja lapsilisillä. Mies oli opintojensa loppusuoralla ja ehtinyt kuluttaa opintotukikuukautensa loppuun eikä siis mitään tuloja. Itse olin myös opiskelija joten ei sellaisia säästöjä mitä olisi kuluttanut. Koskaan ei ole ollut rahat loppu, eikä tarvinnut sossun luukullakaan käydä. Joka kuukausi sain myös asuntosäästötilille vähän talteen.
Eihän se mitään juhlaa ole, mutta kyllä sitä jaksaa, kun tietää, että valmistumisen jälkeen on paremmat ajat edessä, tai ainakin tämä toivo on olemassa. Ja kyllä sitä oli onnellinen siitä vaivaisesta palkasta mitä sitten töihin päästyään ensin sai! Tuntui ihan ruhtinaaliselta.
Tilanne on mielestäni paljon kurjempi niillä, jotka sitten kuitenkin jäävät pitkäaikaistyöttömiksi eivätkä sille oikeasti oikein mitään voi ja sitä loppua köyhäilylle ei vain ole näkyvissä.
Nyt otat itseäsi niskasta kiinni, ja kerrot vielä painokkaammin rahatilanteestasi. Eli jos joku ehdottaa kahvittelua kahvilassa, sanot, ettei sinulla ole varaa. Ehdota mielummin kävelyä (vaikka "on luvattu niin hyvää säätä!" tai "olisi kiva käydä paikassa x kävelemässä") tai jommankumman kotona näkemistä. Voit sanoa, että sinulla ei ole varaa tarjota mitään, mutta ystävä on silti tervetullut käymään ja se piristäisi. Jos ystävä ehdottaa kävelylenkin päätteeksi jäätelön ostoa, sano, että sinulla ei yksinkertaisesti ole varaa, mutta ystävä voi osta itselleen jos haluaa.
Huomaatko, että et sano, ettei sinua haluttaisi nähdä, vaan itse välttelet näkemistä kiusallisten tilanteiden vuoksi? Vai onko joku kieltäytynyt näkemästä, kun olet ehdottanut ilmaista tekemistä? Samoin jos kutsut ystävän kahville (tai vaikka ihan vaan käymään ilman tarjoamisia) luoksesi, niin on hyvin mahdollista, että seuraavalla kerralla ystävä kutsuu sinut luokseen, jolloin pääset pois kotoa.
Ja hei, likaisiin hiuksiin: totuta hiuksesi siihen, että niitä ei tarvitse pestä kuin ehkä kerran viikossa. Pesuväliä voi pidentää huuhtelemalla hiukset välissä ihan vaan vedellä. Shampoo kannattaa myös laimentaa vedellä, jolloin se kestää pidempään, tai käyttää esim. oliiviöljysaippuaa palana, joka on edullista ja kestää pitkään. Hiusten pesuun ei ihan oikeasti mene montaa euroa vuodessa, ellei välttämättä halua. Jos pitää hiukset kiinni, niin pientä likaisuutta ei edes huomaa. Ja jos omistaa lippalakin tai huivin, niin sen voi laittaa päähän lenkille, niin ei likaiset hiukset haittaa. ;) (Ja ei, en sano, että tämä ratkaisee raha-ongelmaa, vaan tämä ratkaisee ap:n kertoman likaisten hiusten ongelman. Mutta toki samanlaisia säästökeinoja kannattaa käyttää monessa muussakin asiassa, jos oikeasti on tilanteessa, jossa jokainen euro merkkaa paljon.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuuko naapurissa lapsiperheitä tai etäkoululaisia? Haluaisikohan joku maksaa siitä, että käyt päivällä tarkistamassa läksyt, tekemässä ruokaa tai sitten hoitamassa pieniä lapsia sen aikaa, että vanhempi pääsee kauppaan tai lenkille. Laita ilmoitus kotikuntasi/kaupunkisi fb-sivustolle, niin voit löytää pientä keikkatyötä.
Kiitos vinkistä! Olen itseasiassa tehnyt tällaisen ilmoituksen aikanaan, mutta sain haukut siitä, ettei ole soveliasta näin korona-aikana tarjota moista. Taidan tehdä uuden tällaisen ja toivoa, että se poikisi tällä kertaa tulosta.
No kyllä meillä on koko vuoden käynyt opiskelija lastenhoitajana kaksi iltapäivää viikossa ekaluokkalaisen kanssa. Kesää kohti varmasti monilla tarve lisääntyy! Maksamme 12 eur tunti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[qy! Maksamme 12 eur tunti.
Ap
äänelläsi torjutaan köyhyyttä ja pidetään jokaisesta huolta
Miksi et hae toimeentulotukea? Jos vuokran jälkeen ei lainasta ja tuesta jää rahaa yhtään, niin olet aivan oikeutettu siihen!
urheiluseurat saivat valtiolta lähes kaksi miljoonaa koronatukea
Urheiluseurat saivat opetus- ja kulttuuriministeriöltä yhteensä lähes kahden miljoonan tukipotin koronaviruspandemian aiheuttamien taloudellisten menestysten korvaamiseen. Avustusta sai 280 seuraa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaksi-seuraa-ylitse-muiden-urheilus…
KRP: Koronatukien käytössä ilmennyt väärinkäytösepäilyjä
Keskusrikospoliisin (KRP) rahanpesun selvittelykeskus sai viime vuonna yhteensä 216 koronaviruspandemiaan liittyvää rahanpesuilmoitusta.
Yksi havaituista ilmiöistä oli korona-avustuksiin ja -tukiin liittyvät epäillyt väärinkäytökset.
KRP:n mukaan tukia on mahdollisesti käytetty yritys- tai sijoitustoimintaan vastoin tuen myöntämisen ehtoja.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/krp-koronatukien-kaytossa-ilmennyt-…
Mikä tässä nyt on se ongelma, ap? Rahan vähyys vai se, että häpeät köhyyttäsi jopa ystävien edessä -vaikka tilanteesi on täysin ymmärrettävä näissä olosuhteissa?
Ketään ystävääsi ei kiinnosta tavatessa, oletko pessyt tukkasi vai et.
Toisaalta kyllä kuulostaa siltä, ettei sinulla oikeita ystäviä olekaan. Jos minä ehdotan jäätelölle menoa, ja ystävä sanoo ettei ole varaa, minä tarjoan. Ei siitä tarvitse sen ihmeempää numeroa tehdä.
Nämä saamasi vastaukset menivät minulla todella pahasti tunteisiin. Näissä oikeastaan kiteytyy kaikki yhteiskunnalliset ongelmat ja köyhyyden stigmat.
Olen itse samankaltaisessa tilanteessa. Tosin sillä erotuksella, että minulla ei ole varaa edes opiskella yliopistossa. Jouduin nuorena kohtaamaan todella traumaattisen tapahtumaketjun, jonka seurauksena minusta tuli päihdeongelmainen. Opiskelin silloin korkeakoulussa, mutta opinnot jäivät kesken. Sain myöhemmin näihin ongelmiini apua ja nykyään olen ihan kunnon kansalainen. Opiskelen tällä hetkellä ammattikoulussa, sillä korkeakouluopintoihin en saa enää opintotukia tuon nuoruuden töppäilyn takia. Olen yrittänyt tehdä elämässäni suurinpiirtein kaikki mahdolliset asiat mitä vain suinkin voin parantaakseni omaa tilannetta, mutta tämän parempaan ei rahkeet riitä. Ei kauheasti lohduta ajatus siitä, että kohta valmistun jo valmiiksi matalapalkkaiselle alalle. Sosiaalinen stigma on myös amiksen käyneillä vahvasti läsnä. Yliopisto-opiskelijana sentään muut näkevät ponnistelusi ja köyhäilysi jotenkin hienona asiana.
En kuitenkaan voi suoraan verrata omaa tilannetta sinun tilanteeseesi, tai väittää, että minulla olisi vaikkapa huonommin asiat. Jokainen kokee asiat eri tavalla ja ei mielestäni ihmisten kärsimyksiä voi laittaa mihinkään paremmuus tai pahemmuusjärjestykseen.
Itse olen rahoittanut elämistäni tekemällä satunnaista keikkaa ja keräämällä pulloja. Teen myös välillä löytöjä kirppiksiltä, jotka kunnostan ja myyn kalliimmalla eteenpäin. Kaikenlaista tällaista pientä, millä voi saada jonkun muutaman euron voittoa. Näitä rahoja sitten pistän aina säästöön. Teen myös vapaaehtoistyötä, mistä saa usein ilmaiseksi kaikenlaista syötävää ja juotavaa ja missä saa samalla sosiaalisia kontakteja ja tarkoitusta elämälle. Voisitkohan sinäkin kokeilla jotain sellaista, jos päivät pitkät kotona oleminen ahdistaa? Kannattaa myös tehdä säännöllisesti pitkiä kävelylenkkejä. Voi kuulostaa huuhaalta, mutta liikunnalla on tutkitusti vaikutuksia mielialaan. Ihan oikeasti, mene joka päivä vähintään yhdelle kävelylle, satoi tai paistoi. Pakota itsesi siihen. Pitkässä juoksussa sen vaikutukset alkaa näkymään. Itse aloitin tuon vuosi sitten ja nykyään odotan aina innolla päivittäistä lenkkiäni. Otan sen rentoutumisena ja omana aikanani - kuuntelen samalla aina jakson lempipodcastejani.
Kiitos vinkistä! Olen itseasiassa tehnyt tällaisen ilmoituksen aikanaan, mutta sain haukut siitä, ettei ole soveliasta näin korona-aikana tarjota moista. Taidan tehdä uuden tällaisen ja toivoa, että se poikisi tällä kertaa tulosta.
Ap