Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Flunssa paranee paremmin kun liikkuu vähän, muita?

Vierailija
18.01.2024 |

Ahh kävin viikon kestäneen todella ärhäkän flunssan päätteeksi kävelemässä vajaa pari km ja niin paljon terveempi olo. Jotenkin tuntuu että ei-rehkivä liikunta auttaa paranemaan nopeammin sitten kun ei enää kuumetta ole. Eikä tule sellainen viikkoja kestävä yskä ja tukkoisuus.

Jos jää vain makaamaan sängyn pohjalle niin tuntuu että karsea ja vetämätön olo jatkuu jopa viikkoja!

onko muut todenneet samaa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keho on sairas, lepo on auttanut itselläni siihen, että sairaus menee nopeammin ohi. Kun jäljellä on enää jälkioireilua ja tukkoisuutta sekä hönöisyyttä sisällä olemisesta, siihen jokin hillitty kävellen liikkuminen muutaman kilometrin verran on auttanut, kun syke pysyy matalana. Sitten vain lämpimään suihkuun, lämpimät vaatteet päälle niin hyvin maistuu ruokakin. Se on kyllä sitten voimustanut takaisin arkeen, ja unikin maistunut.

Vierailija
2/10 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kylläkään oo tota todennut. Just oon paranemassa rajusta flunssasta. Kaikenlainen tekeminen ottaa vieläkin voimille ja joudun lepäämään paljon. Ulos on pakko mennä koirien kanssa, mutta lenkkeilemään en vielä pysty. Onneksi on iso omakotitalon ympärillä lääniä, missä koirat saa kirmata, kunnes oon taas lenkkeilykunnossa. Asun maalla ja koirat saa juosta meidän tontilla vapaina.  Ei ole lähellä naapureita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en paranemisesta tiedä, mutta oloa se parantaa. Johtunee siitä, että liikunta (ulkoilmassa) saa aikaan ns. keuhkotuuletuksen. eI pidä kuitenkaan liian rasittavaa liikuntaa, sitten voi olo huonontua.

Vierailija
4/10 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riippuu, tapauskohtaista. Kerran itselläni oli olo, että olen jo parantumaan päin ja puuhastelin siinä sitten kaikenlaista ja kävin tekemässä reippaan kävelylenkin myös. Sen jälkeinen yö oli aivan hirveää, kuume nousi taas, kurkku kipeytyi niin kipeäksi, ettei kivun kanssa pystynyt nukkumaan edes.

Nyt alkutalvesta oli vähän semmoinen olo, että olen tulossa kipeäksi, mutta harrastin kevyttä liikuntaa, niin se meni sitten ohi itsekseen.

Eli ei tähän ole mitään yhtä vastausta, omaa kroppaa kannattaa kuunnella.

Vierailija
5/10 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole auttanut liikunta flunssaan eikä masennukseen.

Vierailija
6/10 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Toipumis vaiheessa kevyt liikunta esim lumipyryssä on hyvä. Nenä aukeaa kunnolla ja kostea ilma hellii ärtyneitä limakalvoja.

Vierailija
7/10 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrattuna siihen, että liikkuisi paljon?

Vierailija
8/10 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mä oon myös huomannu että kurkkukipu ja yskä häviää kun kävelee ulkoilmassa. Samantien kun tulee sisälle se alkaa. 

Vierailija
9/10 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen selättänyt monta flunssan alkua sillä että olen levännyt jo ensioireista. Flunssa ei silloin tule päälle niin isosti kuin kroppaa rasittamalla. Ennen sitä ei välittänyt vaan Buranaa nassuun ja sitten vuoteen omaksi viikoksi. Eli ei todellakaan mitään ylimääräistä, vaan lepoa niin paljon kuin on mahdollista.

Vierailija
10/10 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti akuuttivaiheessa lepoa, mutta sitten kun pahimmat oireet, kuume ja kurkkukipu, loppuvat niin itse saan flunssan parhaiten katkeamaan ja normaalin olon takaisin kun harrastaa jotain todella kevyttä "liikuntaa" eli käytännössä rauhallista kävelyä ulkona. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi