Köyhyys pilaa sosiaalisen elämäni
Olen aina ollut todella pienituloinen. Aiemmin se on mennyt nuoruuden ja kouluttamattomuuden piikkiin. Opiskelen nyt yliopistossa suhteellisen vanhana opiskelijana ja osa-aikatyöt menivät alta pois koronan takia. Rahatilanne on lyhykäisyydessään ollut jo vuoden todella surkea.
Köyhyyteeni liittyy valtavaa häpeää. En halua nähdä ystäviäni tai sukulaisiani, kun kaikilla muilla on aina varaa tehdä jotain. Aina kun olen ehdottanut näkemistä, niin vastapuoli ehdottaa kahvittelua tai muuta ei-ilmaista. Mulla ei oikeasti ole penniäkään ylimääräistä. Kituutan jollain 15€ kaksi viikkoa kun vuokran jälkeen opintotuki+laina ei riitä mihinkään.
Lisäksi olen joutunut muuttamaan todella syrjään pieneen asuntoon, jotta minulla on varaa asua. Eli en näe ketään koskaan enkä pääse koskaan käymään missään. Koulukin on etänä. Joskus pyydän ystäviä meille, mutta sekin ahdistaa, kun olen muutenkin kotona sen 24/7 niin pelkkä ihmisseura ei pitkäksi aikaa lohduta.
Olen avoimesti kertonut kyllä, että on tiukkaa, mutta olen näköjään ympäröinyt itseni ihmisillä, jotka vastaavat aina jotain tyyliin ”joo, mullakin on nyt rahat ihan loppu” ja silti käydään kahvilla ja ollaan ostettu just uusia vaatteita ja käyty kampaajalla. Mulla se huono tilanne on sitä, että kuusta toiseen sinnittelen hiluilla.
Vihaan elämääni.
Kommentit (74)
Itsesäälissä on hyvä rypeä hetki, mutta ei se mitään ratkaise. Mitä keinoja näet pois tästä tilanteesta? Kun on suunnitelma jotain kohti, niin kaikki tuntuu mielekkäämmältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toivottavasti opiskelet jotain työllistävää
Mikäs tämä "työllistävä" lähitulevaisuudessa on, onko sulla kristallipalloa? T. Työtön KTM
Robotiikka, keinoäly, ilmastonmuutoksen torjuntaan tähtäävät alat, kryptoteknologiat, jne.. onhan näitä, mutta kuten yllä todetiin, niin helppoja ratkaisuja ei ole. Näiden ymmärtäminen ja lisäarvon tuottaminen vaatii paljon työtä, hermoja ja pitkäjänteisyyttä. Jos ei koskaan aloita, niin ei koskaan mitään saavutakaan.
Ryhdy fregaaniksi (olisiko fb:ssä sinun alueesi ryhmiä) ja käy kirjastossa lukemassa lehtiä ja kirjoja. Ei kuullosta kovin fiksuilta ystäviltä, joilla ei ole raaja sitten kuitenkin ostavat kaikkea.
Tiedän tunteen. En jaksanut edes olla kateellinen muille. Jos jotkus hetkellisesti oli rahaa, hengityskin kulki niin paljon helpommin. Hyvä puoli on se, että arvostaa sitä, mitä on.
Tsemppiä sulle opiskeluun. Itse valmistuin yliopistosta suoraa vakityöhön 38- vuotiaana ja sillä tiellä ollaan. Palkkataso on neljän tonnin luokkaa, joten en pidä itseäni enää tuloköyhänä. Asuntolaina on tietenkin iso kun vasta vanhempana pääsin omistusasumiseen kiinni. Sen ajatelen pakkosäästämisenä.
Vierailija kirjoitti:
laita rappukäytäviin lappuja ,joissa lukee
ikkunanpesu 100 eur
joudut toki hankkimaan välineet
saat tienata ALV vapaasti 8000 euroon asti.
tai sit vaan cash only
Noh, ALV-vapaasti saa tienata tänä vuonna 15000 euroon asti, normaalistikin 10000 euroon asti ja vaikka tuon ylittääkin, niin aluksi se ALV-maksu nousee tosi hitaasti. Se vaan, että voit laskuttaa yrityksellä, niin vaatii sen yrityksen ja sitten oletkin sieraimia asti nesteessä työkkärin, kelan ja whatnot kanssa. Suomen sosiaaliturva tuntee käytännössä työttömän ja 8h päivässä, 40 vuoden työuraa tehtaassa tekevän duunarin. Kaikki muut ovat väliinputoajia.
Ap, mikä on oikeasti ongelmasi? Raha vai muiden ajatukset?
Oletko tullut ajatelleeksi, että tuo ”joo, mullakin on nyt rahat ihan loppu” saattaa tarkoittaa vain sitä, että kaveriasi ei haittaa, ettei sulla ole varaa lähteä kahville tai jätskille vaan voitte tehdä jotain, mikä ei maksa mitään? Mä saatan sanoa just noin siitä huolimatta, että mulla ei ole koskaan tili tyhjänä, mutta tilillä olevat rahat on tarkoitus käyttää johonkin muuhun kuten esim ruokaan, kampaajalla käyntiin, hammaslääkäriin, remonttiin tms. Ehkä olisi järkevämpää sanoa "joo, mullakaan ei ole nyt oikein varaa".
Voih, rankka tilanne, mutta luulisin että sinulla on toivoa paremmasta. Ainakin melko pian saat säännölliset kuukausitulot, siis kun valmistut. Onko teilläpäin mahdollista päästä kesätyöhön (muualle kuin missä olet aiemmin ollut)? Olen huomannut että kesätöitä kyllä mainostetaan, pääkaupunkiseudulla ainakin.
Minkä alan opettajaksi olet opiskelemassa? Vai luokanopettajaksi, aineenopettajaksi? Yksityistunteja voisit antaa ehkä?
Netinkin kautta voi antaa oppitunteja.
Voisitko olla jonkinlainen nettituutori?
Vierailija kirjoitti:
Itsesäälissä on hyvä rypeä hetki, mutta ei se mitään ratkaise. Mitä keinoja näet pois tästä tilanteesta? Kun on suunnitelma jotain kohti, niin kaikki tuntuu mielekkäämmältä.
Näin, ap on hyvä valittamaan, mutta ei se taida auttaa. Jostakin syystä en saanut ap:n itkuvirrestä mitään hyviä fiiliksiä, vaan lähinnä sellaisen vähän ressukan kuvan, joka rypee itsesäälissä, kun "kaikki muut" pärjäävät paremmin. En yleensäkään ymmärrä miksi pitää verrata itseään muihin ja miksi kaikki pitää nähdä niin negatiivisesti, ap:lla on kuitenkin aika hyvin asiat.
Tuollainen hyvin negatiivinen asenne saattaa tehdä sen, että muut ovat koko ajan uhka ja se aiheuttaa ylilyöntejä myös korvien välissä. Ne ylilyönnit ovat sitten ihan omaa kyvyttömyyttä hoitaa asioita ja muuttaa omaa asennettaan. Kolmekymppisenä ei pitäisi enää ruikuttaa muiden asioista tai siitä mitä toiset ajattelevat, vaan pitäisi osata kulkea jo omaa tietään. Kannattaisi keskittyä olennaiseen ja unohtaa sivuseikat, kuten kavereiden mieltymykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toivottavasti opiskelet jotain työllistävää
Mikäs tämä "työllistävä" lähitulevaisuudessa on, onko sulla kristallipalloa? T. Työtön KTM
Oho! Aliajuntajuntaniko tänne ennätikin jo vastaamaan. - Valmistuin itse suunnilleen samaan aikaan "korona-ajan" alkaessa. Opiskeluaikaan tavallaan kuuluu jonkinasteinen köyhyys, ainakin hetkittäin. Ja on tai siis koin itse, että se (päätoiminen opiskelu) oli myös usein ymmärrettävä selitys omalle taloudelliselle tilanteelle. Sitä jaksoi uskoa ja luottaa, että kun valmistuu, niin taloudellinen tilanne paranee.
No eipä kovasti parantunut kun jouduin luopumaan edullisesta vuokrakämpästä (Tiesin kyllä, että näin tulee käymään pian valmistuttuani). Eikä taloudellista tilannettani ole vielä parantanut, joidenkin läheisten vit-tuilu, kuinka olisi kannattanu opiskella jotain paljon työllistävämpää.
Tai lukea täältä tuntemattomia huomauttelua, että menisit sääkin köyhä vaan töihin, niin kuin kaikki muutkin. - Ja tai kuinka sitä on itselläni kusi noussut pahasti päähän kun oikein maisteri, eikä enää "tavallinen" työ kelpaa.
Hoh -hoijaa. Mitä nyt sitten? - työkkäri jo vinkkais, että kannataisi tilanteessani ryhtyä opiskelemaan... Harmittaako valmistumiseni? - Ei oikeastaan mutta kyllä minä ensi-sijaisesti nyt haluaisin löytää töitä, mieluiten "oman alani" töitä, enkä ensi-sijaisesti miettiä, että mitähän sitä seuraavaksi opiskelisin....
Vierailija kirjoitti:
mene töihin
Ketjun sonta-aloittaja! Mene ite töihin tai vedä ittes kaulakiikkuun!
Et näytä tekevän mitään muuta kuin notkuvan täällä aamusta iltaan. Sairaspaska!
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan opettajaksi olet opiskelemassa? Vai luokanopettajaksi, aineenopettajaksi? Yksityistunteja voisit antaa ehkä?
Netinkin kautta voi antaa oppitunteja.
Voisitko olla jonkinlainen nettituutori?
Aineenopettajaksi. Jos jollain on vinkkejä hyvistä sivuista tällaiseen niin saa vinkata! Olen aikalailla kaikkiin löytämiini laittanut verkkoja vesille, mutta minun aineeni ei taida olla hirveän suosittu yksityistunteihin.
Ja kaikille jotka haukkuvat minua reppanaksi ja itsesäälissä kieriskelijäksi: kyllä jokaisella tulee joskus mitta täyteen. Yli vuoden kun on näin kärvistellyt niin voin varmaan sallia yhden hetken itsesäälissä kieriskelyyn ja jatkaa sitten taas positiivisemmin köyhäilyäni.
Kiitos kaikille tsempeistä ja neuvoista!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi, että tuo ”joo, mullakin on nyt rahat ihan loppu” saattaa tarkoittaa vain sitä, että kaveriasi ei haittaa, ettei sulla ole varaa lähteä kahville tai jätskille vaan voitte tehdä jotain, mikä ei maksa mitään? Mä saatan sanoa just noin siitä huolimatta, että mulla ei ole koskaan tili tyhjänä, mutta tilillä olevat rahat on tarkoitus käyttää johonkin muuhun kuten esim ruokaan, kampaajalla käyntiin, hammaslääkäriin, remonttiin tms. Ehkä olisi järkevämpää sanoa "joo, mullakaan ei ole nyt oikein varaa".
No mitäpä jos ihan vaan sanoisi, että "no mennään sitten vaikka puistoon kävelylle tai kahvitellaan mun luona" tms. kun vähävarainen ilmoittaa ettei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Sitä on kuin eri ihminen jos rahatilanne on välillä hetkellisesti parempi. En kaipaa rikkauksia mutta on niin kevyt olo jos tietää, että pystyy vaikka sen kummemmin miettimättä käydä ulkona syömässä eikä talous kaadu siihen. Aika harvoin noin on, jos saan hetken säästettyä niin eiköhän kohtalo puutu peliin, joku kodinkone hajoaa tai joudun käymään yksityisellä hammaslääkärissä tms :(
Taas skitsoeläkkeellä oleva aloittaja-
rolli on sepustanut tällaisen tarinan tänään.
Kovasti teet kyllä töitä lietsoaksesi kateutta ja vihaa työttömiä köyhiä kohtaan.
Mahtaa sua työttömät ja köyhät-sitä ja tätä trollii ahistaa todella kovasti
kun kokoajan teet näitä työtön-köyhät-aloituksia ja ketjuja,joita
sitten käsivatkaten kikulifinniäs ja silmät kiiluen suu vaahdossa
trollaatjaspämmäät esiin kokoajan vastailemalla itse itsellesi.
Puhutaan sitten myös muista tuista! Kaikki tuet esiin!
Vierailija kirjoitti:
mene töihin
Isa Häkkinen, 27, myy seksiä työkseen: “En keksi muuta työtä, josta saisin näin paljon palkkaa ja jossa olisi näin suuri itsemääräämisoikeus"
Neljän laudaturin ylioppilas vaihtoi 40-tuntisen työviikon tarjoilijana seksipalveluiden myymiseen – eikä hän häpeä työtään.
https://yle.fi/uutiset/3-11738880
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mene töihin
Isa Häkkinen, 27, myy seksiä työkseen: “En keksi muuta työtä, josta saisin näin paljon palkkaa ja jossa olisi näin suuri itsemääräämisoikeus"
Neljän laudaturin ylioppilas vaihtoi 40-tuntisen työviikon tarjoilijana seksipalveluiden myymiseen – eikä hän häpeä työtään.
https://yle.fi/uutiset/3-11738880
Kiitos ehdotuksesta, mutta jos tämä on ainoa vaihtoehtoni, niin olen sitten mieluummin sosiaalisesti eristäytynyt köyhä. :D Vaikka muuten en työn suhteen olekaan nirso.
Ap
Asuuko naapurissa lapsiperheitä tai etäkoululaisia? Haluaisikohan joku maksaa siitä, että käyt päivällä tarkistamassa läksyt, tekemässä ruokaa tai sitten hoitamassa pieniä lapsia sen aikaa, että vanhempi pääsee kauppaan tai lenkille. Laita ilmoitus kotikuntasi/kaupunkisi fb-sivustolle, niin voit löytää pientä keikkatyötä.