Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhyys pilaa sosiaalisen elämäni

Vierailija
19.05.2021 |

Olen aina ollut todella pienituloinen. Aiemmin se on mennyt nuoruuden ja kouluttamattomuuden piikkiin. Opiskelen nyt yliopistossa suhteellisen vanhana opiskelijana ja osa-aikatyöt menivät alta pois koronan takia. Rahatilanne on lyhykäisyydessään ollut jo vuoden todella surkea.

Köyhyyteeni liittyy valtavaa häpeää. En halua nähdä ystäviäni tai sukulaisiani, kun kaikilla muilla on aina varaa tehdä jotain. Aina kun olen ehdottanut näkemistä, niin vastapuoli ehdottaa kahvittelua tai muuta ei-ilmaista. Mulla ei oikeasti ole penniäkään ylimääräistä. Kituutan jollain 15€ kaksi viikkoa kun vuokran jälkeen opintotuki+laina ei riitä mihinkään.

Lisäksi olen joutunut muuttamaan todella syrjään pieneen asuntoon, jotta minulla on varaa asua. Eli en näe ketään koskaan enkä pääse koskaan käymään missään. Koulukin on etänä. Joskus pyydän ystäviä meille, mutta sekin ahdistaa, kun olen muutenkin kotona sen 24/7 niin pelkkä ihmisseura ei pitkäksi aikaa lohduta.

Olen avoimesti kertonut kyllä, että on tiukkaa, mutta olen näköjään ympäröinyt itseni ihmisillä, jotka vastaavat aina jotain tyyliin ”joo, mullakin on nyt rahat ihan loppu” ja silti käydään kahvilla ja ollaan ostettu just uusia vaatteita ja käyty kampaajalla. Mulla se huono tilanne on sitä, että kuusta toiseen sinnittelen hiluilla.

Vihaan elämääni.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko köyhyys oma vika? I S

Vierailija
62/74 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et hae toimeentulotukea? Jos vuokran jälkeen ei lainasta ja tuesta jää rahaa yhtään, niin olet aivan oikeutettu siihen!

Jos on oikeutettu opintolainaan, se pitää nostaa aivan maksimiin, ennen kuin voi saada toimeentulotukea. Lainasummat per vuosi ovat ihan uskomattoman korkeat. En edes uskalla ajatella, paljonko yliopistokoulutuksen aikana saattaa velkaantua, jos nostaa lainat. Periaatteessa on mahdotonta saada toimeentulotukea tässä tilanteessa. Ja nyt varmaan kehotat ap:ta sitten nostamaan kaikki lainat niin, että hän maksaa kymmeniä vuosia niitä takaisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä..

Kovatuloiset ex-kansanedustajat nostavat sopeutumiseläkettä - jopa yli 100 000 euron tienestit

Joillakin sopeutumiseläkettä nostavilla entisillä kansanedustajilla oli viime vuonna huomattavia verotettavia tuloja. Parhaimmillaan ansiotulot ylittivät 100 000 euroa, kertoo MTV.

MTV:n tekemän selvityksen mukaan eniten sopeutumiseläkettä nauttivista entisistä kansanedustajista tienasi entinen keskustan kansanedustaja Maija-Liisa Lindqvist, jolla oli viime vuonna 102 298 euron ansiotulot. Myös ex-kokoomusedustaja Marjukka Karttusella

Karttunen tienasi 86 841 euroa . Karttusella oli lisäksi yli 7 500 euroa pääomatuloja.

kovimmat tulot MTV:n listauksessa oli entisellä kokoomusministeri Suvi Lindénillä, joka sai 70 320 euroa ansiotuloja ja 11 762 euroa pääomatuloja.

Sopeutumiseläkkeen tarkoitus on tukea kansanedustajan toimeentuloa, mikäli hänellä on vaikeuksia työllistyä eduskuntauran jälkeen

Kaikki tulot eivät kuitenkaan vaikuta sopeutumiseläkkeen määrään. Eläkettä eivät leikkaa pääomatulot ja sellaiset ansiot, joista ei kartu työeläkettä. Näin ollen ex-kansanedustaja voi tienata huomattavastikin ilman, että se vaikuttaa sopeutumiseläkkeen määrään.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015112320713908_uu.shtml

Vierailija
64/74 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat nostaa sostukia yhtäpaljon kuin köyhät!

Varakkaimmat nostavat Suomessa sosiaalitukia melkein yhtä paljon kuin köyhimmät!!

Suomessa rikkain viidennes saa noin 17 prosenttia sosiaalituista ja köyhin viidennes noin 25 prosenttia.

Suomessa varakkain viidennes nostaa melkein yhtä paljon sosiaalitukia (17% tuista) kuin köyhin viidennes (25% tuista). Täytyy muistaa, että varakkaat eivät tarvitse sosiaalitukia, mutta he nostavat niitä mielellään. Multimiljonäärit Antti Herlin ja Björn Wahlroosin poika saavat vuosittain 250 000 maataloustukeakin, ollen Suomen suurimmat tuensaajat. Varakkaat saavat maataloustukien lisäksi mm. Lapsilisät, kotihoidon tuen, äitiyspäivärahaa, ansiosidonnaista päivärahaa, sairauspäivärahaa, opintolainaa, ilmaisen terveyden hoidon, kotitalousvähennyksen, lapsivähennyksen, matkavähennyksen, lääkekorvauksia, lääkevähennyksen, asuntolainavähennyksen, eläkkeen, sairaseläkkeen.

Köyhempi puolisko(50%) suomalaisista omistaa Suomen varallisuudesta 6%. Rikkaampi puolisko omistaa Suomen varallisuudesta 94%. Rikkain 10% suomalaisista omistaa varallisuudesta 45%. Rikkaimman osan varallisuus on kasvanut samaa tahtia, kun köyhemmän puoliskon varallisuus on kutistunut, kertoen tuloerojen kasvusta. Tätä vasten hyväosaisten palkansaajien veronapina tuntuu naurettavalta, Rikkailla menee kuitenkin paremmin kuin koskaan ja he maksavat vähemmän veroja, kuin pieni- ja keskituloiset.jne...

Vierailija
65/74 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seura: Juha Sipilä piilotti miljoonansa vakuutusjärjestelyin

Sipilän omaisuus on vakuutuskuorien suojissa. Niiden sisällä voi harjoittaa sijoitustoimintaa salassa.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/seura-juha-sipila-piilotti-miljoonan…

Vierailija
66/74 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä

Hänen kaltaisiaan työssäkäyviä köyhiä on muitakin.

Joukossa on pienipalkkaisia, yrittäjiä ja pätkätyöläisiä, usein myös yksinhuoltajia.

Mistä saisi vähän ylimääräistä? Se on kysymys,

jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55,

miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa.

Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.

https://www.hs.fi/elama/art-2000005825161.html?utm_campaign=tf-HS&utm_t…

Vierailija
67/74 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saa opintolainaa????

Vierailija
68/74 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ap sinulle pitäisi vastata kun valitat rahapulaa? Ei saa sanoa että itselläkin rahat vähissä, jos on kuitenkin ostanut jotain.

Mitä saa sanoa? Mitä haluat?

Vierailija
69/74 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut ehdottaa kenellekään esim. luontokävelyä ja mitä ovat vastanneet? 

Olen. Yksi ystävä yhden kerran kävi kanssani mutta ehdotti sen jälkeen jäätelöllä käyntiä. Mulla on tosiaan rahatilanne yksinkertaisesti niin paska, että mulla ei välillä ole edes sitä euroa siihen jäätelöön. Lopulta välttelen ihmisiä vältelläkseni näitä kiusallisia tilanteita

Kerro rehellisesti tilanteestasi.

Köyhällä ei ole varaa olla ylpeä.

Sano et enää vuosi tätä p.askaa...

Kannattaa kertoa rehellisesti. Ystävät ymmärtävät ja hyväksyvät ilmaiset tekemiset. Itse tarjoaisin varmaan sen kahvin tai jätskinkin.

Vierailija
70/74 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tullut ajatelleeksi, että tuo ”joo, mullakin on nyt rahat ihan loppu” saattaa tarkoittaa vain sitä, että kaveriasi ei haittaa, ettei sulla ole varaa lähteä kahville tai jätskille vaan voitte tehdä jotain, mikä ei maksa mitään? Mä saatan sanoa just noin siitä huolimatta, että mulla ei ole koskaan tili tyhjänä, mutta tilillä olevat rahat on tarkoitus käyttää johonkin muuhun kuten esim ruokaan, kampaajalla käyntiin, hammaslääkäriin, remonttiin tms. Ehkä olisi järkevämpää sanoa "joo, mullakaan ei ole nyt oikein varaa".

No mitäpä jos ihan vaan sanoisi, että "no mennään sitten vaikka puistoon kävelylle tai kahvitellaan mun luona" tms. kun vähävarainen ilmoittaa ettei ole rahaa.

No mitäpä jos vähävarainen ihan itse ehdottaisi puistoon kävelylle menemistä tai kahvittelua vähävaraisen luona?  Eli jos kaveri pyytää mukaansa kahvilaan, sanoo siihen, että "mulla ei ole nyt varaa,  mutta mentäskö puistoon kävelylle tai tuutko mun luokseni kahville?" Ja jos ei ole kotona edes sen verran kahvia, että saisi yhden mukillisen kaverillekin keitettyä, sitten ehdottaa vain puistossa kävelyä. Paremminhan vuosikausia pienillä tuloilla eläneellä on tietoa, mitä voi tehdä ilmaiseksikin, kuin sellaisella, jonka ei ole tarvinnut ajatella koko asiaa. 

Vierailija
71/74 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et hae toimeentulotukea? Jos vuokran jälkeen ei lainasta ja tuesta jää rahaa yhtään, niin olet aivan oikeutettu siihen!

Jos on oikeutettu opintolainaan, se pitää nostaa aivan maksimiin, ennen kuin voi saada toimeentulotukea. Lainasummat per vuosi ovat ihan uskomattoman korkeat. En edes uskalla ajatella, paljonko yliopistokoulutuksen aikana saattaa velkaantua, jos nostaa lainat. Periaatteessa on mahdotonta saada toimeentulotukea tässä tilanteessa. Ja nyt varmaan kehotat ap:ta sitten nostamaan kaikki lainat niin, että hän maksaa kymmeniä vuosia niitä takaisin?

Ap sanoi itse, että lainasta huolimatta ei jää rahaa. Joten oletin, että hän nostaa JO sen koko lainasumman. Silloin pitäisi saada toimeentulotukea. Tosin ap ilmeisesti asuu hirveän kalliisti, jos rahaa ei jää ollenkaan asumistuen, opintotuen ja lainan jälkeen. Itse mieluummin asuisin solussa kuin elelisin 15 eurolla viikko.

Minustakin on kurjaa, että opintotuki on muutettu lainapainotteiseksi.

Vierailija
72/74 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

nmro 60 jatkaa.

Voisitko keksiä jonkun pienen valkoisen valheen jo etukäteen noihin tilanteisiin, missä toinen kysyy sinua yllättäen vaikka jätskille tai kahville? Vaikkapa, että sinulla on nyt joku dietti menossa tai mitä ikinä. Kaikkein paras tietenkin olisi, jos voisit vaan rehellisesti kertoa tilanteestasi. Empaattiset ja hyvät tyypit kyllä ymmärtävät!

Kesällä Helsingissä (toivottavasti) on kaikenlaista kivaa ilmaista tekemistä. Tapahtumia ja sen sellaisia. Voisitko listata niitä jo valmiiksi ylös ja itse ehdottaa sellaisiin menoa kavereiden kanssa? Ehkä voisit jo siinä etukäteen ilmoittaa, että hei, mulla ei oo just nyt varaa tehdä mitään ylimääräistä, mutta olis tosi kiva mennä kanssasi tähän tapahtumaan x.

Vierailija
73/74 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myllypuron leipäjono

Vierailija
74/74 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Business Finland myöntänyt lähes miljardi euroa koronasta kärsiville yrityksille

Business Finland myönsi viime vuonna koronahäiriöistä kärsiville yrityksille 994 miljoonaa euroa häiriörahoitusta. Hankkeita oli hieman päälle 20 000.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/business-finland-myontanyt-lahes-mi…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi