Nykysuosituksen mukaan vauvoja ei tarvitse enää röyhtäyttää,
sanoi mulle neuvolan täti..... Siis häh? Kyllä meillä molemmat lapset on selkeästi tarvinneet röyhtäytyksen, muuten alkaa masu vääntelemään. Eli tässä taas yksi osoitus siitä, ettei kannata aina ihan purematta niellä noita neuvolan suosituksia.....
Kommentit (16)
Eikä minun tullutkaan juuri röyhtäytettyä omiani koska siitä ei näyttänyt olevan sen enempää hyötyä. Haittaa oli joskus kun tuli pulautus.
niinpä olen omatoimisesti homman lopettanut
En tiedä milloin on ollut suositus että niitä alinomaan röyhtäytettäisiin vaikkei mahavaivoja olisikaan, mutta ei tosiaan tunnu tarpeelliselta maallikkojärjelläkään. Omani ainakin usein jo nukahtavatkin rinnalle, joten röyhtäyttäminen vain tarpeettomasti herättäisi.
Toki ymmärrän puuhan jos lapsi vaikuttaa "ilmavalta", mutta ovat niin erilaisia...
nimenomaan silloin kun
ei
röyhtäytä. Aina ei tyttö röyhtäise, mutta useimmiten tulee kunnon miehekäs "RÖYH".
nimenomaan silloin kun
ei
röyhtäytä. Aina ei tyttö röyhtäise, mutta useimmiten tulee kunnon miehekäs "RÖYH".
ilman röyhtäytystä ei puklua
Mun 9kk puklaa edelleen jos ei röyhtäse kunnolla. Sama oli pikkuvauvana. Tota suositusta en oo kuullu.
Älytöntä puuhaa veivata vauvaa olalla keskellä yötä ja odottaa röyhtäystä, kun saman ajan voisi käyttää nukkumiseen.
Joskus esikoisen kanssa yritin orjallisesti röyhtäyttämistä, kunnes tajusin sen typeryyden. Muiden lasten kohdalla en ole röyhtäytystä juuri edes ajatellutkaan.
jos vauvaa ei vauvaa se, ettei ole röyhtäissyt. mutta aika kumma ohje neuvolasta noin yleistettynä. Kyllähän se vaan niin on, että jotkut vauvat sen röyhtäytyksen tarvitsevat.
Älytöntä puuhaa veivata vauvaa olalla keskellä yötä ja odottaa röyhtäystä, kun saman ajan voisi käyttää nukkumiseen.
Joskus esikoisen kanssa yritin orjallisesti röyhtäyttämistä, kunnes tajusin sen typeryyden. Muiden lasten kohdalla en ole röyhtäytystä juuri edes ajatellutkaan.
yöllä röyhtäyttänyt. suoraan jatketaan unia, ettei kukaan herää kunnolla :)
mutta päiväsaikaanhan kun vauvaa pitää muutenkin pystyssä niin röyhtyt tulee automaattisesti jos on tullakseen.
Suosituksia tarvitaan, että ihmiset saavat jotain ohjeita miten tehdään. Mutta toivottavasti ihmisiltä löytyy luottamusta omaan kokemukseensa ja maalaisjärkeensä, jotta osataan toimia omassa tilanteessa parhaiten. Silloin, kun ei tiedä asiasta mitään, on paras noudattaa suosituksia, mutta siinäkin useimmalla muodostuu nopeasti ne omat kokemukset.
Minä tod näk yrittäisin röyhtäyttää seuraavaakin vauvaa. Kaksi on sen meillä jo vaatinut. Ja voi sitä puklun määrää, jos laittoi röyhtäyttämättömän vauvan suoraan makuulle. Meillä toinen ainakin heräsi yölläkin hetken kuluttua, joten oli parempi röyhtäyttää heti syötön päälle kuin nousta itkuista lasta siivoamaan puolen tunnin kuluttua.
Jos laitoimme vauvan vellipullon jälkeen pinnasänkyyn, vellit tuli ylös ja hirveä siivoaminen. Kanniskelimme iltaisin tunnin.
Kun aloimme pitää perhepedissä ja imetin yöllä puoliunessa, ikinä mitään ei tullut ylös, ei ilmavaivoja, ei röyhtäytyksiä.
on nyt kolmas vauva, ja vasta häntä on tarvinnut röyhtäyttää. Aiemmilla vauvoilla ei ole ollut mitään ongelmaa masun kanssa, mutta tämä kolmas kyllä kiemurtaa imetyksen jälkeen niin kauan kunnes röyhtäytetään ja sitten röyhtäisee ihan kunnolla.
Aika typerää antaa ohje, että vauvoja yleisesti tarvitsee tai ei tarvitse röyhtäyttää, kun se selvästikin on ihan vauvakohtaista.
Jos ei röyhtäyttänyt (ja sieltä tulikin yleensä aina kunnon iso RÖYH) alkoi masua vääntämään ja kipristelemään, ja sitten vielä parhaassa tapauksessa puklu. Samalla tavalla aion toimia tän tulevankin kanssa, ainakin alkuun. Jos näyttää siltä ettei röyhtäytystä tarvita, sama se sitten on lopettaa.
Mutta outo suositus kyllä. Ihan kuin kaikkien vauvojen mahat olis yhtäkkiä tässä muuttuneet.
Nolo aloitus, vaikka onkin kauan sitten aloitettu. Lapseni on syntynyt samaan aikaan, enkä koskaan röyhtäyttänyt. Ei olisi tullut mieleenkään.
Mää ainakin röyhtäyttäisin vauvaani alinomaa, jos mulla sellainen olisi.