Miten aloittaa Raamatun lukeminen?
Otsikossa kysymys jo tuli, ja toivon saavani asiallisia vastauksia. Tarkoitus ei ole provosoida ketään ja tiedostan kyllä, että jotakin kysymykseni saattaa ärsyttää.
Omalla kohdallani kysymys on siitä, että koen tuntevani Raamattua sangen huonosti, vaikka halu olisi tietää ja ymmärtää enemmänkin.
Mistä Raamatun lukeminen kannattaisi aloittaa? Miten edetä? Kannattaako lukemisen tueksi lukea myös muuta hengellistä kirjallisuutta?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jehovan todistajien raamattukurssin koin todella hyödylliseksi. Aloitetaan perusteista ja edetään monimutkaisempaan. Raamattu on kädessä jokaisen lauseen kohdalla suunnilleen.
Käänsi minut lopulta ateistiksi mutta sain paremman kuvan Raamatun opetuksista kuin rippikoulussa tai koulun uskonnon tunneilla.
Jehovan todistajat eivät kristittyjä, joten heidän raamatuntutkiskelustaan kannattaa kieltäytyä.
Jos kristityllä tarkoitetaan uskomista Kristukseen ja siihen, että hän kuoli puolestamme, niin kyllä Jehovan todistajat ovat kristittyjä.
Jehovan todistajat eivät usko kolminaisuusoppiin.
Vaikka tästä:
Jeremian 19:9
Ja minä panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toisensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa, jolla heitä ahdistavat heidän vihollisensa, ne, jotka etsivät heidän henkeänsä.
Hesekielin 5:10
Sentähden tulevat sinun keskelläsi isät syömään lapsiansa, ja lapset tulevat syömään isiänsä, ja minä teen sinussa tuomiot ja hajotan sinun jäännöksesi kaikkiin tuuliin.
3 Mooseksen 26:29
Ja te syötte poikienne lihaa, ja tyttärienne lihaa te syötte.
2 Kuninkaiden 6:28-29
[28] Ja kuningas sanoi hänelle: "Mikä sinun on?" Hän vastasi: "Tämä vaimo sanoi minulle: 'Anna tänne poikasi, syödäksemme hänet tänä päivänä, niin syömme huomenna minun poikani'.[29] Ja me keitimme minun poikani ja söimme hänet. Ja minä sanoin toisena päivänä hänelle: 'Anna tänne poikasi, syödäksemme hänet'. Mutta hän piilotti poikansa."
Valitusvirret 4:10
Armeliaat vaimot keittivät omin käsin lapsiansa: ne tulivat heille ruuaksi tyttären, minun kansani, sortuessa.
Valitusvirret 2:20
Katso, Herra, ja tarkkaa, ketä olet antanut tämän kohdata: pitäisikö vaimojen syödä oma hedelmänsä, vaalimansa pienet lapset; pitäisikö Herran pyhäkössä tapettaman papit ja profeetat?
5 Mooseksen 28:53-57
[53] Siinä hädässä ja ahdistuksessa, johon sinun vihollisesi saattaa sinut, sinä syöt oman kohtusi hedelmän, syöt poikiesi ja tyttäriesi lihaa, jotka Herra, sinun Jumalasi, on sinulle antanut.[54] Hempeästi ja hekumallisesti elänyt mies sinun keskuudessasi katselee silloin karsaasti veljeänsä ja vaimoaan, joka hänen sylissänsä on, ja jäljellä olevia lapsiaan, jotka hän on jättänyt henkiin;[55] kenellekään heistä hän ei anna lastensa lihaa, jota hän itse syö, kun hänellä ei ole mitään muuta jäljellä, siinä hädässä ja ahdistuksessa, johon vihollisesi saattaa sinut kaikissa sinun porteissasi.[56] Hempeästi ja hekumallisesti elänyt nainen sinun keskuudessasi, joka hekumassaan ja hempeydessään ei edes yrittänyt laskea jalkaansa maahan, katselee silloin karsaasti miestä, joka hänen sylissänsä on, ja poikaansa ja tytärtänsä[57] eikä suo heille jälkeläisiä, jotka tulevat hänen kohdustansa, eikä lapsia, joita hän synnyttää, sillä kaiken muun puutteessa syö hän ne salaa itse siinä hädässä ja ahdistuksessa, johon vihollisesi saattaa sinut sinun porteissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jehovan todistajien raamattukurssin koin todella hyödylliseksi. Aloitetaan perusteista ja edetään monimutkaisempaan. Raamattu on kädessä jokaisen lauseen kohdalla suunnilleen.
Käänsi minut lopulta ateistiksi mutta sain paremman kuvan Raamatun opetuksista kuin rippikoulussa tai koulun uskonnon tunneilla.
Jehovan todistajat eivät kristittyjä, joten heidän raamatuntutkiskelustaan kannattaa kieltäytyä.
Jos kristityllä tarkoitetaan uskomista Kristukseen ja siihen, että hän kuoli puolestamme, niin kyllä Jehovan todistajat ovat kristittyjä.
Jaa kertooko raamattu tuosta kolminaisuusopista laajemminkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sieltä löytyy, lue vaan ahkerasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään, vaikka en ole jehovantodistaja. En vain löydä raamatusta tukea kolminaisuusopille.
Sekin auttaa, että ymmärtää pohjalle, että raamattu on kokoelma kirjoja, eikä vain yksi kirja. Kaikki tosin kertovat samaa asiaa, joten on ns. Yksi raamattu.
Ohittaisin täälläkin esiintyvät teologiset mittelöt ja lukisin ihan itse raamattua.Käyttäisin useita eri selittäviä lähteitä. Voit itse päätellä, mikä on sinun mielestä totuus.
Väittely totuudesta on hyödytöntä, raamattu puhukoon puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolminaisuusopin sana "persoona" on hieman harhaanjohtava ”persoona” sanan eri merkityksistä johtuen. Jumalan ”persoona” merkitsee lähinnä Jumalaa vertauskuvallisesti kuvaava adjektiivia, kuin erillistä persoonallisuutta. Jumalan ”persoonat” kuvaavat lähinnä sitä, miten Jumala, jota kukaan ei ole nähnyt, ilmenee ihmisille elävänä Jumalana. Erillisiä ”persoonia” ei voi nähdä vaan ainoastaan niiden muodostaman kokonaisuuden eli elämän itsessään voi tuntea. Joh. 8:32
Kun Sana + Rakkaus + Merkitys ovat yhtä luovat ne yhdessä Jumalan eli Rakkauden Sanan todellisen merkityksen eli Valkeuden eli Valon eli Päivän ja elämän eli Luojan.
Joh. 1:4
Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
Joh. 3:5
"Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.”
1. Vesi eli Sana eli Poika eli Liha eli Ihminen
2. Henki eli Isä eli Sanan merkitys eli Totuus
3. Veri eli Rakkaus
4. Kolminaisuus eli Päivä eli Valkeus eli Valo eli temppeli eli Elämä.
1. Joh. 5:5–8
Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika? Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus. Sillä kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
Joh. 3:19–21
Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.
Joh. 8:12
"Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus".
Matt. 5:14–16
Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville. Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.
1. Joh. 1:5–7
Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä. Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolminaisuusopin sana "persoona" on hieman harhaanjohtava ”persoona” sanan eri merkityksistä johtuen. Jumalan ”persoona” merkitsee lähinnä Jumalaa vertauskuvallisesti kuvaava adjektiivia, kuin erillistä persoonallisuutta. Jumalan ”persoonat” kuvaavat lähinnä sitä, miten Jumala, jota kukaan ei ole nähnyt, ilmenee ihmisille elävänä Jumalana. Erillisiä ”persoonia” ei voi nähdä vaan ainoastaan niiden muodostaman kokonaisuuden eli elämän itsessään voi tuntea. Joh. 8:32
Kun Sana + Rakkaus + Merkitys ovat yhtä luovat ne yhdessä Jumalan eli Rakkauden Sanan todellisen merkityksen eli Valkeuden eli Valon eli Päivän ja elämän eli Luojan.
Joh. 1:4
Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
Joh. 3:5
"Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.”
1. Vesi eli Sana eli Poika eli Liha eli Ihminen
2. Henki eli Isä eli Sanan merkitys eli Totuus
3. Veri eli Rakkaus
4. Kolminaisuus eli Päivä eli Valkeus eli Valo eli temppeli eli Elämä.
1. Joh. 5:5–8
Kuka on se, joka voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika? Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus. Sillä kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
Joh. 3:19–21
Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi. Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.
Joh. 8:12
"Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus".
Matt. 5:14–16
Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville. Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.
1. Joh. 1:5–7
Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä. Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
Tuomaan evankeliumin sanoin:
"Kuvat näkyvät ihmiselle, mutta niiden valo kätkeytyy perimmältään siihen kuvaan, joka on Isän valossa. Hän tulee kyllä näkyviin, mutta hänen valonsa kätkee hänen kuvansa."
"Jolla on korvat, se kuulkoon. Ihminen, jossa on valo, valaisee koko maailman. Ellei hän valaise, vallitsee pimeys."
"Minä olen valo, joka hallitsee kaikkea. Minä olen kaikki. Minusta kaikki on lähtenyt, ja minun luokseni kaikki on palannut. Halkaiskaa halko, ja minä olen siellä. Kohottakaa kivi, ja sieltäkin minut löydätte."
"Missä on kolme jumalaa, siellä jumalat ovat jumalia. Minä olen läsnä siellä, missä on kaksi tai yksi."
Ensimmäisestä sivusta alkaen loppuun asti, niin hyomaat kuinka epälooginen ja ristiriitainen tuo teos on.
Miten?
Aloittamalla takakannesta ja heittämällä paperinkeräykseen
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen myös lämpimästi Jehovan todistajien Raamattukurssia. Se toteutetaan sinun haluamassasi paikassa sinulle sopivana ajankohtana pätevän opettajan johtamana. Materiaali ja opetus ovat luonnollisesti maksuttomia. Lisätietoa kurssista ja ilmoittautumisohjeet löydät osoitteesta JW.ORG. Sieltä löytyy paljon muutakin Raamattuun perustuvaa aineistoa ja koko Pyhän Raamatun Uuden maailman käännös. (Raamattukurssilla voidaan käyttää muitakin käännöksiä toiveidesi mukaan.)
Löysin totuuden tämän kurssin avulla. En ole vielä kastettu mutta odotan kovasti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Lukisin myös vastapainoksi spirituuaalista kirjallisuuutta. Tässä hyvä lista
En todellakaan suosittele. - Kannattaa pyrkiä oppimaan oikeaa väylää ohjaavat merkit, Raamatun ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Sukurutsaiset paimenet iltanuotion loisteessa sepittäneet tarinoita toisilleen, rikkinäinen puhelin -menetelmällä näitä juttuja on siirretty sukupolvelta toiselle. "Kuultu kerrottavan" eli juttujen luotettavuus on jokseenkin nolla.
Sinun tietämyksesi ja ymmärryksesi Raamatun tekstien kirjallisesta jäljentämisestä ja siirtämisestä tuntuu olevan ei jokseenkin vaan kutakuinkin täysi nolla.
Vierailija kirjoitti:
....Sekin kun Jobin ystävät istuivat kauan, ennen kuin alkoivat puhua, tarkoittanee Jeesuksen neuvoa, katsele kauan ihmistä ennen kuin sanot mitään.
En ole mikään Raamatun huippuekspertti, niin voisitko täsmentää raamattuviitteellä, missä Jeesus antaa tuollaisen neuvon.