GALLUP: Kauanko imetit?
Meillä loppui tytön kanssa kun tälle tuli 7 kuukautta ikää täyteen. Ei vaan halunnut enää imeä, itse olisin voinut vielä jatkaakin.
Kommentit (27)
En päivääkään! Maito ei noussut..Ei onneksi harmita..Tyttö nyt 1kk vanha. Korviketta syö ja hyvin voi!:)
esikoista imetin 9kk, kunnes hän itse ei halunnut enää rintaa
kuopuksen kanssa kävi niin, että maito ei enää herunut 5,5 kuukauden jälkeen, olin kai niin stressaantunut ja väsynyt ja kuumuuskin kai vaikutti, vaikka yritin juoda koko ajan. Kun aloin tarjoilemaan korviketta, ei enää viitsinyt tissistä yrittääkkään. Molempia olisin halunnut imettää vuoden vanhaksi.
kuopus nyt 6kk ja imetän edelleen. Toivottavasti jatkuu vuoden ikään saakka!
Esikoista imetin 6,5 kk ja lopetin imetyksen uuden raskauden vuoksi. Nyt täma pikku kakkonen on 7,5 kk ja imetän edelleen. Tavoitteena jatkaa tuonne yhden vuoden hujakoille... Toivottavasti onnistuu!
Jäppi ei enää huolinut sen jälkeen tissiä. Alkuun jäi imetys päivästä pois ja sitten yöstäkin
Aion jatkaa niin kauan kuin jaksan, ja on tarpeellista, koska vauva ei huoli tuttia, tuttipulloa eikä korvikkeita. Tavallista maitoa on jo maistettu tilkka, pikkiriikkisen ihan vaan, ja juustoa sitäkin enempi jo, ja ne tuntuvat olevan tosi hyvää. :) Nukutus vaan tapahtuu yhä tissille.
Ehkä vuoden ikään asti jatkan, ja siitä eteenpäin sitten tilanteen mukaan. Jos ei maito maistu aterioilla, ja nukutus jos ei onnistu millään muutoin itsestään.
Esikoinen lopetti itse juomasta 4kk ikäisenä. Ei vaan kelvannut enää, kun tuttipullo ja korvike maistuivat paremmalta.
Meillä 6 kk kaksoset sara ja eetu imetin 5kk ikäiseksi josta täysimetyksellä 2kk. silloin kun 5 kk tuli täyteen alkoi sara olla rauhaton tissillä ei ilmeisesti herunut tarpeeksi lujaa ja sai tissiraivareita päätin lopettaa pikku hiljaa eli tissiä syötiin enää vain aamuisin päivän alkajaiseksi mutta sekin jäi pois 5,5 kk kun mukaan tuli aamupuuro.. toisaalta meillä nukuttu yöt ilman heräämisiä 1,5kk iästä lähtien :) ennen oli näppärä kun ei tarvinnut pulloa lähteä lämmittämään :)
tikunen ja sara sekä eetu 6kk
ja vielä aion imettää pitkään jos onnistuu.
melkein 5 kk. Toivottavasti saan vielä imettää pitkään. Esikoisen kanssa loppui turhan lyhyeen allergiaepäilyjen ja masuvaivojen vuoksi.
kunnes neuvolassa huomattiin ettei vauva ollut vieläkään saavuttanut syntymäpainoaan, niinpä hädissäni rupesin tarjoamaan pelkkää korviketta :)
Kakkosta imetin 2½kk, ja kun rytmit meni niin sekaisin, että vauva kävi nukkumaan vasta aamu viiden jälkeen ja esikoinen heräsi seitsemältä, niin en enää yksinkertaisesti jaksanut välittää imettämisestä. Pullolla mieskin pystyi välillä valvomaan.
Kolmosta täysimetin 6kk ja muutenkin sai tisumaitoa kunnes oli 13kk.
Nyt neljäs menee vielä täysin tisumaidolla ja ikää 3kk :)
Täysimetyksellä oltiin 6kk ikään saakka. Ekan kuukauden aikana kyllä sai toisinaan korviketta lisäksi, kun rintamaito ei aluksi riittänyt yksinään...
sitten oli pakko uskoa, että maito ei nouse. Alkuun minulla oli todellapaha mieli asiasta, tunsin itseni täysin epäonnistuneeksi äidiksi. Pikku hiljaa olen päässyt asian yli, enää se ei harmita kuin silloin kun joku tölväisee jotakin imettämättömyydestä. Poika on kasvanut hyvin, terve ja iloinen vesseli, joka täyttää ensi viikolla jo 7kk.
Esikoista täysimetin 4kk, jolloin piti ottaa vellit ja kiinteät mukaan kun paino putosi sammaksen seurauksena(imi maitoa vain henkensä pitimiksi ja lääkärit eivät tajunneet mistä oli kyse :( ). Osittain tuonne 1v5kk asti jolloin vieroitti itse itsensä, imetyksiä oli vain 1 per pvä ja ilmeisesti oli sitten maito niin tiukassa ettei enää kiinnostanut.
Pikku kakkonen on nyt 3vk, ja täysimetyksellä toivottavasti mennään sinne 6kk asti ja osittain 2 asti tai miten lapsi tahtoo.
...jolloin meinasin lyoda hanskat tiskiin (ja siksi ei tulisi mieleenikaan syyllistaa ketaan joka ei jaksa/pysty imettamaan, koska niin lahella se oli meillakin). Sitten tulin uudelleen raskaaksi, nyt kakkosta 6 kk ja haluaisin jatkaa ainakin yhteen vuoteen asti. Kuitenkin nayttaa silta etta joudun ehka pian sellaiselle laakitykselle etta se ei onnistu, ja se harmittaa. Tiedan etta tamakin on ihan ok, mutta jotenkin tuntuu epareilulta etta kakkonen ei saisikaan samaa mita esikoinen (jos itse siis niin haluaa).
Itse imetin vauvaani 2 kk ja maito yksinkertaisesti vaan loppui.
Ja n.2vkoa ennen imetyksen lopetusta vauva sai jo korviketta tissin päälle, kun ei maitoa juurikaan herunut. Kaikkeni tein, söin hyvin, join hyvin, imetin vähän väliä jne, mutta maitotuotanto vain ehtyi. Tyttö kohta 7kk ja hyvin voi ilman tissimaitoakin, terve on ollut tähän mennessä.
Imetin 5kk, josta ihan " puhdasoppista" täysimetystä noin viikko -sen jälkeen alettiin tarjota 1-2 ateriaa tuttipullosta, jotta meikäläinenkin sai välillä unta :-)
Ei korvikkeita.
Liikakilot lähti melkein heti! =)
Imetyshistoriaamme mahtuu monenlaista:
- maidon pumppaamista 3-4 tunnin välein reilun viiden viikon ajan tytön kotiutumiseen saakka
- imetysharjoituksia (ekan kerran, kun tyttö oli 8 vrk)
- omaa ja luovutettua maitoa ja korviketta niin pullosta kuin nenä-mahaletkusta
- tytön sairaala-aikana imetystä kerran tai kaksi/vrk
- kotona lapsentahtista imetystä + pakolliset erityiskorvikeannokset 3 kk:n ikään saakka
- yksi kuukausi pelkkää imetystä
- kiinteiden aloituksesta lähtien, 4 kk:n iästä, imetystä kiinteiden ohessa
- vähittäinen vieroitus: palasin töihin tytön ollessa 7-kuinen ja vähensin imetystä pikku hiljaa, kunnes 13-kuisena iltaimetyskin jätettiin pois (yösyötöt loppuivat 11 kk:n iässä)
On koettu mahavaivat, koliikki, rintaraivarit, ruiskukakat, pureminen, levottomuus rinnalla jne. Ja silti sanon, että helpommalla pääsin, kun pystyin imettämään ja vauva oppi imemään. Vaikka toivoohan sitä, että toisen kanssa olisi hitusen helpompaa...
Esikoista vain muutaman päivän (siihen johti monet syyt, joita en ala luettelemaan). Kumpaakin olisin kyllä halunnut imettää pitempään!
Imetin vain 1,5kk ja se harmittaa edelleen. Tyttö on nyt 10,5kk.