Haaveissa rintamamiestalo!
Ai että unelmoin 50-lukulaisesta rintamamiestalosta :) Olisi ihana rempata omanlaiseksi, päivittää pinnat ja remontoida kylpyhuone ja keittiö tähän päivään mutta ei mitään liian modernia. Kolme kerrosta olisi ihana.
Mutta onhan siinä riskinsä kun tuohon aikaan rakennusmateriaalit ja -tekniikat ovat olleet hieman toista kuin nykyään. En haluaisi hometaloon. Purkamisen yhteydessä voi paljastua kosteusvaurioita.
Muita jotka haaveilevat vanhasta talosta? :)
Kommentit (43)
Vanhoissa taloissa on se oma lämmin tunnelmansa. Ihanat narisevat puulattiat,puuhella...
Ongelma on usein se, että rintamamiestalo on pilattu niillä uusilla rakennusmateriaaleilla.
Lue rintamamiestalo.fi se rintamamiestalon käyttökirja. Tuu sen jälkeen palstalle kertomaan, huvittiko vielä ostaa vai ei. Meitä ei ja ostettiin uusi talo.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on usein se, että rintamamiestalo on pilattu niillä uusilla rakennusmateriaaleilla.
Ilmeisesti kellarin muuttaminen asuinkäyttöön aiheuttaa riskejä. Tehdään kuntosaleja ja ”man caveja” ja muuta älyvapaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kellarin muuttaminen asuinkäyttöön aiheuttaa riskejä. Tehdään kuntosaleja ja ”man caveja” ja muuta älyvapaata.
Jos salaojitus on kunnossa, kellariin voi kyllä rakentaa tiloja.
Me perittiin tämmöinen. Kaikki pitää uusia. On budjetoitu tähän projektiin viiden vuoden kesälomat. Mutta kun on suvun mummola, lopputulos toivottavasti palkitsee. Kellaria ei muuteta asuinkäyttöön, vaikka siellä onkin alkuperäinen sauna. Siellä on askartelutilaa reilusti, kun sitä tarvitaan.
Minulla on juurikin kolme kerroksinen rintsikka, jossa ihana tunnelma! Remontoitu kauttaultaan vanhaa kunnioittaen. Suosittelen! Ja, näin lähellä kaupungin keskustaa ei voi edes löytää muunlaista näin isoa taloa (= 4 lasta ja kaikilla omat huoneet). En osaa edes kuvitella lähteväni tästä talosta ikinä, mutta kuopuskin on jo 8 vuoden kuluttua täysi-ikäinen, joten en kait yksinäänkään voi jäädä asuttamaan näin isoa taloa... :(
Vierailija kirjoitti:
Minulla on juurikin kolme kerroksinen rintsikka, jossa ihana tunnelma! Remontoitu kauttaultaan vanhaa kunnioittaen. Suosittelen! Ja, näin lähellä kaupungin keskustaa ei voi edes löytää muunlaista näin isoa taloa (= 4 lasta ja kaikilla omat huoneet). En osaa edes kuvitella lähteväni tästä talosta ikinä, mutta kuopuskin on jo 8 vuoden kuluttua täysi-ikäinen, joten en kait yksinäänkään voi jäädä asuttamaan näin isoa taloa... :(
Kuulostaa aivan unelmalta! Oletteko perineet vai ostitteko vapailta markkinoilta? Huolettiko teitä mahdolliset kosteusvauriot/muut vanhan talon ongelmat? Onko ilmennyt mitään tuollaisia?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi et voisi? Mä asun yksin rintsikassa, tykkään. On niin alkuperäisen oloinen kuin vaan voi olla :)
Mä oon asunut nyt 12 vuotta rintamamiestalossa. Remontoitu on pikku hiljaa, ei kestä budjetti eikä elämä sitä, että remontoi kerralla tai on koko ajan joku remppa päällä. Ja ainakin mun mielestä on ehkä parempikin asua talossa ensin ennen kuin panee kokonaan uusiksi.
Mitään kauheita yllätyksiä ei ole toistaiseksi löytynyt, vaikka tässä on yläkerta muovipussitettu. Yksi huone on nyt vapautettu muoveista. Siellä oli vähän hometta yhdellä seinällä, mutta ei niissä rakenteissa, joita säilytettiin.
Itse haluaisin oikeastaan vanhemman talon, mutta tämä tuli silloin ostettua.
Tule sitten takaisin tähän ketjuun kun olet yskinyt vuoden verran vihreää limaa ja kosteusmittauksen jälkeen joudut purkamaan koko talon.
Vierailija kirjoitti:
Tule sitten takaisin tähän ketjuun kun olet yskinyt vuoden verran vihreää limaa ja kosteusmittauksen jälkeen joudut purkamaan koko talon.
Minkä aikakauden talossa tää ei susta ole riski? Miksi juuri rintamamiestalon kohdalla todennäköistä?
Maaseudulta saa nyt edullisesti rintamamiestalon.Niitä on nyt paljon myymättä.
Me ostettiin rintamamiestalo kymmenen vuotta sitten,aika lailla alkuperäiskunnossa. Onneksi kuunneltiin kun meille sanottiin että asukaa ensin ainakin vuosi ennen kuin alatte remontoimaan. Ekana uusittiin katto ja ulkoa maalattiin ja ikkunatkunnostettiin. Sisätiloille ei olla tehty vieläkään mitään kummempaa muuta kuin vaihdettu muutamia putkien kuluneita liitoksia. Tämä talo on ihan täydellinen tällaisena eikä kaipaa modernia rakennusmateriaalia sisuksiinsa. Ei ole haju eikä homeongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä aikakauden talossa tää ei susta ole riski? Miksi juuri rintamamiestalon kohdalla todennäköistä?
Usein on ryssitty vuosikymmenten varrella tehtyjen remonttien kanssa. 70-luvulla rakennettu kylppäri ilman vesieristyksiä, teinitsejasäästin-lisäeristyksiä yms. 70-80 vuodessa on ehditty tekemään paljon enemmän kuin esim ysärillä rakennettuun taloon.
Rintamamiestalo on suht riskitön ostos jos on tehty salaojitus ja rempattu mahdollisimman vähän sisältä pintoja.
Runkoa myöten auki, niin säästyy monelta. Todennäköisesti jopa helpoin tapa, kun ei tarvi sovittaa vanhaa uuteen. Toki halvempaa silti rakentaa uusi. Salaojat on kallis laittaa kellarilliseen taloon.
Harmi, jos joku ottaa tosissaan nämä joidenkin ns tiedot rintamamiestaloista tai yleensäkin vanhoista taloista.
Mitenhän pitkä kokemus talosta tulisi olla, jotta alkaisi rakennustapa tuntua kestävältä. Nämähän ovat noin 70 vuotta vanhoja.
Itselläni myös kolmekerroksinen rintamamiestalo. Neliöitä jonkin verran yli 200 ja yksin tässä asustelen. No, kissan kanssa.
Kellareiden ottamisessa asuinkäyttöön ei ole mitään ongelmaa, kun tietää mitä tekee; eli tekee niin kuin muinoin asiat tehtiin, ei niin kuin ne tänä päivänä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, jos joku ottaa tosissaan nämä joidenkin ns tiedot rintamamiestaloista tai yleensäkin vanhoista taloista.
Mitenhän pitkä kokemus talosta tulisi olla, jotta alkaisi rakennustapa tuntua kestävältä. Nämähän ovat noin 70 vuotta vanhoja.
Itselläni myös kolmekerroksinen rintamamiestalo. Neliöitä jonkin verran yli 200 ja yksin tässä asustelen. No, kissan kanssa.
Kellareiden ottamisessa asuinkäyttöön ei ole mitään ongelmaa, kun tietää mitä tekee; eli tekee niin kuin muinoin asiat tehtiin, ei niin kuin ne tänä päivänä tehdään.
Ai niin, tämän päivän rakennusmateriaaleissa ja -tekniikoissa on enemmän potentiaalisia ongelmia, kuin vanhoissa.
Minä haluaisin muuttaa Helsingistä takaisin synnyinseudulleni Joensuuhun. Harmi etten itse ole käsistäni niin kätevä että voisin ostaa remppakohdetta. Muuten kyllä rintamamiestaloissa on oma ihana tunnelmansa <3