Meille tuli huhtikuussa kutsu serkun häihin. Järjestävät isot häät, vaikkei heillä ole varaa. Maksattavat ja teettävät kaiken muilla!
Ensin ilahduin hääkutsusta. Kiva päästä taas pitkän juhlattoman kauden jälkeen häihin. No, nyt on käynyt ilmi, että serkku meinaa maksattaa ja teettää kaiken muilla. Pyytävät ihmisiä tuomaan syötävää ja juotavaa häihin - niin pienissä erissä, ettei kukaan joudu tuomaan sadalle hengelle yksinään mitään. Itse ihmettelin ensin, että minkä ihmeen takia serkku pyysi minua tuomaan 50 macarons-leivosta. Sanoi, että catering-firman tarjoomukset näyttävät vähän pieniltä ja että tämä olisi kiva lisä pöytään. Myöhemmin kävi ilmi, ettei mitään catering-firmaa ole edes palkattu..
Hääautoksi on manguttu sukulaisen auto. Koristeita on räävitty toisista häistä ilmaiseksi ja pyydetty ristiäisistä jälkikäteen kaikenlaisia koristeruusuja yms. AInakin yksi serkku ja yksi täti on nakitettu tekemään "lisäkakkuja" varsinaisen hääkakun lisäksi - jota ei tietenkään siis edes ole.
Kirkkohan ei mitään maksa, mutta hääpaikka on yhden etäisen sukulaisen puolison työpaikka - ilmaiseksi siis vinguttu.
En tiedä, mitä tehdä tai sanoa. Tuli viime viikonloppuna kautta rantain tämä tietooni, että kaikilta on pyydetty pieniä palveluksia, eikä hääpari aio maksaa itse mitään häistään. Häälahjalista toki on tehty - ja pitkä sellainen.
Hävettävää mielestäni.
Kommentit (42)
Jos oikein huonosti käy, niin pääsee suku perinnön jakoon tuon jälkeen. Ai niin, pandemiahan on loppu🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100:n hengen häitä ei saa järjestää.
Heinäkuussakaan? No, nähtäväksi jää.
ap
"Meille tuli huhtikuussa kutsu".
Niin? Häihin lähetetään kutsut hyvissä ajoin. Aina on kesähäihin tullut kutsut keväällä. On hyvin, hyvin yleistä, että heinäkuun häihin lähetetään kutsut jo huhti-toukokuussa. Ellei aiemminkin!
ap
Varo vaaraa, ettet joudu juhlien lopuksi siivoamaan tai tiskaamaan! Kannattaa lähteä ajoissa pois.
Miksi tuollaisia, tylsänpulskeita häitä, pitää edes järjestää, naimisiin pääsee muutenkin?
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka pitää 100 hengen näin aikoina?
Heikkotasoine provo, todella kehno.
Viime kesältä siirrettiin kahdet häät tälle kesälle ja tälle kesälle oli muutenkin jo yhdet häät sovittu. Meille on tulossa kolmet häät kesälle. Heinäkuussa kolme perättäistä viikonloppua. Kaikkiin 80-100 vierasta. Kyllä me ollaan edelleen siinä luulossa, että häitä päästään viettämään.
Ei ap
Itse jättäisin koko häät väliin vaikkei olisi koronaakaan. Nuo "pyytämiset" tavallaan olisivat kuin häälahja, outoa että esitetään toive jostain leipomuksista (jotka maksaisivat pitopalvelun tai leipomon tekeminä sievoisen summan) ja sitten vielä pitäisi olla joku lahja erikseen... Ei näin.
Ollaankohan menossa samoihin juhliin :O
Meiltä pyydettiin autoa häihin. Siis meidän omaa, itse maksettua ja omilla palkoilla hankittua autoa hääautoksi heille. Koristelisivat auton (ja ihan varmasti naarmuttaisivat!) ja me jouduttaisiin sitten hankkimaan joku toinen menopeli häihin. Häät ovat paikkakunnalla, jonne ei ole julkista liikennettä ja kirkon ja hääjuhlapaikan väliä on 50km.
Joutuisimme siis VUOKRAAMAAN auton meille ja maksamaan siitä, että hääpari voisi käyttää meidän autoa.
Sanottiin, että ei kiitos, tarvitaan autoa itse hääpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä pyydettiin autoa häihin. Siis meidän omaa, itse maksettua ja omilla palkoilla hankittua autoa hääautoksi heille. Koristelisivat auton (ja ihan varmasti naarmuttaisivat!) ja me jouduttaisiin sitten hankkimaan joku toinen menopeli häihin. Häät ovat paikkakunnalla, jonne ei ole julkista liikennettä ja kirkon ja hääjuhlapaikan väliä on 50km.
Joutuisimme siis VUOKRAAMAAN auton meille ja maksamaan siitä, että hääpari voisi käyttää meidän autoa.
Huhhuh, kuulostaa siltä kuin haluaisivat vaan autonne käyttöönsä eikä haittaisi vaikka ette itse pääsisi edes osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, kuulostaa siltä kuin haluaisivat vaan autonne käyttöönsä eikä haittaisi vaikka ette itse pääsisi edes osallistumaan.
No sepä se. Joo, ymmärrän toki, että meidän hieno ja kallis auto kiinnostaa ja sitä haluttaisiin lainata. Se on kuitenkin meille ollut iso juttu, kun autoon rahaa syydettiin. Jotenkin outoa ajatella, että joku voisi noin vaan lainata autoa, koska "teillä on niin hieno auto". Miksen minä mene vaikka ihmisten merenrantahuviloille huutelemaan, että saiskos käyttää pari viikkoa heinäkuussa, kun teillä on niin hieno toi huvila?
Mikä oikeus muilla on käyttää toisten omaisuutta vain sen takia, että jollain on jotain parempaa tai hienompaa kuin muilla?
Eikä meidän auto edes ole mikään ökyauto - tavanomainen keskiluokkaisten ihmisten auto, mutta ehkä juuri sieltä paremmasta päästä ja lähempää 100 000 euroa. Me ollaan kuitenkin tehty ihan rehellistä työtä sen auton eteen ja pidetään siitä hyvää huolta. En todellakaan halua siihen mitään hääkrääsää ikkunoihin tai jotain peltipurkkeja tai tennareita perään narujen päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin? Häihin lähetetään kutsut hyvissä ajoin. Aina on kesähäihin tullut kutsut keväällä. On hyvin, hyvin yleistä, että heinäkuun häihin lähetetään kutsut jo huhti-toukokuussa. Ellei aiemminkin!
ap
Kukaan maailmassa ei huhtikuussa tiennyt mikä on tilanne heinäkuussa, joten oli aika turhaa lähettää n. 100:lle henkilölle hääkutsu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Kukaan maailmassa ei huhtikuussa tiennyt mikä on tilanne heinäkuussa, joten oli aika turhaa lähettää n. 100:lle henkilölle hääkutsu.
Onhan näitä optimisteja ollut koko ajan. Moni on joutunut lykkäämään häitä vuodella.
Meille tuli hääkutsu viime vuoden keväällä ja keräsimme rahaa lahjakorttiin ja lähetimme sen. Häät ensin lykättiin ja sitten ne oli syksyllä pidetty ilman meitä. Jälkikäteen tuli kuva ja kiitokset. Lahja kyllä kelpasi, mutta edes mitään rääppiäisiä ei ole järjestetty. Paha mieli moisesta rahankeräyksestä.
Nyyttärihäissä aina vähän hirvittää hygienia, kun ei voi tietää miten ruokaa on käsitelty, mitä se tarkalleen ottaen sisältää ja onko kylmäketju katkennut ja kuinka pitkäksi aikaa. On hämmästyttävän paljon ihmisiä, joiden mielestä on ihan OK, että esmes kissa käy nuolemassa leivonnaisia, tai 6h pöydällä seissyttä ruokaa voi vielä syödä...
Vie sille 50 pussia makaroneja ja jos ei kelpaa niin saat ku sta päälle.
Mun ei ainakaan tekisi mieli edes syödä nyyttäripöydästä, missä on 100 hengen kotona nykertämät leivinnaiset sun muut. Inhottaa ajatus, että jokainen niitä siellä nysvää kotioloissa ja säilytyksetkin varmaan on mitä sattuu.
Saaga jatkuu. Voi luoja. Nyt tuli morsiamelta viesti, että voitaisko tuoda 8 pulloa valkoviiniä.
MITÄ!?!
Häihin on muuten aikaa enää kaksi viikkoa. Miten levällään voi jonkun ihmisen hääsuunnitelmat olla, jos tässä vaiheessa vielä kerjätään jotain juotavia?
Musta vähän tuntuu nyt siltä, ettei enää mennä.
Vierailija kirjoitti:
Saaga jatkuu. Voi luoja. Nyt tuli morsiamelta viesti, että voitaisko tuoda 8 pulloa valkoviiniä.
MITÄ!?!
Häihin on muuten aikaa enää kaksi viikkoa. Miten levällään voi jonkun ihmisen hääsuunnitelmat olla, jos tässä vaiheessa vielä kerjätään jotain juotavia?
Musta vähän tuntuu nyt siltä, ettei enää mennä.
Tämä siis ap
Miksi joku veti tämän vanhan aloituksen framille.
Täytyy olla tosi kaheli ihminen joka näin viitsii tehdä.
Olet pää sekaisin, sinä joka moisen teit.
Oot varmaan vetänyt sekä pillereitä että viinaa sekaisin.
Voihan kyse olla ihan tahattomastakin toiminnasta, jossa lapsellisuus loistaa läsnäolollaan. HArmi, ettevät morsiusparin vanhemmat ja sisarukset puutu asiaan.
Mutta vie ne macaronssit onnittelukortin kera ja vain kerrot, että lahjaan varaamasi raha riitti vain niihin.
Häät eivät tule olemaan hauskat ja rennot, joten hääpari tajuaa viimeistään silloin että jossakin meni nyt pieleen