Miksi rakastat asua Helsingissä etkä haluaisi muuttaa koskaan pois?
Kommentit (78)
Rakas kotikaupunki, täällä on perheenjäsenet ja ystävät suurimmaksi osaksi. Hyvä kulttuuritarjonta, paljon tapahtumia, meri, vanhat jugend-rakennukset ja puutaloalueet, myös 50-luvun arkkitehtuuri miellyttää. Suomenlinna, vanhankaupunginlahti, Haltiala ja Tuomarinkartano. Jos haluaa vaihtaa maisemaa, pääsee junalla, laivalla tai lentokoneella. Monenlaisia ravintoloita, kahviloita jne. Ihania puistoja. En halua pitkää talvea, joten en haluaisi pohjoisemmaksi.
Olen asunut muuallakin ja viihtynyt, mutta rakastan asua Helsingissä. Ei se täydellinen ole, mutta ei ole mikään muukaan paikka.
Upea arkkitehtuuri, palvelujen läheisyys, puistot, meri, hyvä julkinen liikenne, perhe, harrastusmahdollisuudet, kahvilat ja ravintolat. Tunne siitä että on siellä missä tapahtuu.
Lähes kaikki sukulaiset ja ystävät asuvat Helsingissä - miksi haluaisin kauemmaksi heistä? Olen syntynyt ja kasvanut Helsingissä. Ei ole mitään syytä lähteä muualle.
Helsingissä on minun ja puolisoni työpaikat. Ei olisi helppoa saada töitä muualta.
Lasten kaverit ja harrastukset ovat täällä.
Asumisen laatu on erilaista täällä kuin jossain korvessa.
Rakastan merta.
Helsingin tapahtuma- ja kulttuuritarjonta on kattavaa ja monipuolista.
Helsingillä on pitkä historia ja perinteitä.
Kaupungissa on tilaa kaikille ja kaikelle - pienemmällä paikkakunnalla ei välttämättä.
Ei tarvitse pelätä palveluiden siirtämistä jonnekin 100 kilometrin päähän, kun väki ikääntyy.
Se historian havina joka kadunkulmassa!
Olen syntynyt ja asunut täällä lähes aina (Muutamia vuosia ulkomailla).
Täällä on perheeni ja kaverini.
Olen asunut Helsingin keskustassa koko aikuisikäni ja en voisi ajatellakaan muuttavani Suomessa muualle. Täällä on töitä ja palveluita. Rakastan kaupunkiluontoa, puistoja ja hiekkarantoja, kauniita rakennuksia ja merta. Täällä on jokaiselle jotakin ja saa olla millainen on. Kukaan ei katso kieroon. Rakastan Helsingin vaurautta. Stadilla on palveluja ja tarjontaa vaikka muulle Suomelle jakaa ja väki on muuta maata koulutetumpaa ja varakkaampaa. Täältä on helppo lähteä reissuun maailmalle, puolessa tunnissa olen lentokentällä tai satamassa.
Vierailija kirjoitti:
Se historian havina joka kadunkulmassa!
ja unelmahavina, joka kadunkulmassa ;-)
Kallio, Vallila, Töölö ja Munkka.
Parhaat asuinalueet.
Rakastan Helsingissä asumista, enkä juuri tällä hetkellä haluaisi asua missään muualla, mutta voisin kyllä joskus tulevaisuudessa hyvinkin kuvitella muuttavani myös muualle, eli en ole asiassa mitenkään ehdoton. Tällä hetkellä itseäni viehättää se, että voin asua luonnon keskellä, metsän, niittyjen ja peltojen vieressä, mutta kuitenkin niin, että kaikki palvelut ovat helposti saavutettavissa, julkinen liikenne pelaa, terveysasema ja kirjasto ovat alle 2 km päässä, lähimmät kaupat 600 m ja 800 m kotoa, iso puutarhamyymälä 500 m päässä, lähin ravintola (laadukas sellainen) 8 minuutin kävelymatkan päässä ja kaksi muuta nekin vain parin kilometrin etäisyydellä. Kouluista ja päiväkodeistakaan ei tarjonta lopu kesken. Autoa ei välttämättä tarvitisisi mihinkään, mutta silläkin pääsee helposti ja nopeasti kaikkiin ilmansuuntiin isoille teille, junalla ja lentokoneellakin on helppo matkustaa, kun Pasilan asemalle on alle 8 km ja lentokentälle tasan 9 km. Lisäksi lähimmät perheenjäsenet ja kaikki läheisimmät ystävät asuvat joko Helsingissä tai Vantaalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Helsingin keskustassa koko aikuisikäni ja en voisi ajatellakaan muuttavani Suomessa muualle. Täällä on töitä ja palveluita. Rakastan kaupunkiluontoa, puistoja ja hiekkarantoja, kauniita rakennuksia ja merta. Täällä on jokaiselle jotakin ja saa olla millainen on. Kukaan ei katso kieroon. Rakastan Helsingin vaurautta. Stadilla on palveluja ja tarjontaa vaikka muulle Suomelle jakaa ja väki on muuta maata koulutetumpaa ja varakkaampaa. Täältä on helppo lähteä reissuun maailmalle, puolessa tunnissa olen lentokentällä tai satamassa.
....saanen olla hieman eri mieltä tuosta "väki on muuta maata koulutetumpaa"... et ole ilmeisesti nähnyt viimeisimpiä tilastoja, missä Helsingissä asuu nimenomaan yli 40% niitä, jotka osaavat hädintuskin lukea ja saavat "palkkansa" tulonsiirtona. heitä syntyy koko ajan ja kovaa vauhtia lisää....
Jännä kun näissä, miksi joku haluaa asua aina Helsingissä keskusteluissa perustelut "olen aina asunut täällä ja läheiseni ovat täällä" perustelut käyvät. Jos joku puolestaan perustelee samoilla perusteluilla sitä, miksi ei halua muuttaa vaikkapa Korpilahdelta ikinä pois, häntä saa pitää ihan avoimesti junttina.
T. Keskisuuresta kaupungista Helsinkiin muuttanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
....saanen olla hieman eri mieltä tuosta "väki on muuta maata koulutetumpaa"... et ole ilmeisesti nähnyt viimeisimpiä tilastoja, missä Helsingissä asuu nimenomaan yli 40% niitä, jotka osaavat hädintuskin lukea ja saavat "palkkansa" tulonsiirtona. heitä syntyy koko ajan ja kovaa vauhtia lisää....
Helsinkiläiset 25–64-vuotiaat ovat suhteellisen koulutettua väkeä. Runsaalla 81 prosentilla kyseisen ikäryhmän helsinkiläisistä oli perusasteen jälkeinen tutkinto vuoden 2017 lopussa Tilastokeskuksen tutkintorekisterin tietojen mukaan. Puolet kyseisen ikäryhmän helsinkiläisistä oli suorittanut korkea-asteen tutkinnon eli opistoasteen, alemman tai ylemmän korkeakoulun tai tutkijakoulutuksen. Puolestaan noin 31 prosentilla oli keskiaste korkeimpana suoritettuna tutkintona. Keskiasteen tutkintoon luetaan kuuluvaksi ylioppilastutkinto, ammatillinen perustutkinto ja ammatti- tai erikoisammattitutkinto. Helsinki erottuu koulutusrakenteeltaan muusta maasta ja muista Helsingin seudun kunnista (Kuvio 1). Helsingin erityispiirre on suuri korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden osuus verrattuna muuhun maahan. Koko maassa korkeakoulututkinnon suorittaneiden osuus on vajaa 40 prosenttia. Samoin lukiokoulutus korkeimpana tutkintona on yleisempää Helsingissä kuin muualla maassa, mutta puolestaan ammatillisen keskiasteen tutkinto on harvinaisempaa.
"Asumisen laatu on erilaista täällä kuin jossain korvessa." Tässä kommentissa näkyy peittelemätön omahyväisyys: joko asut laadukkaasti Helsingissä tai sitten korvessa. Joskus kannattaisi harjoittaa kotimaanmatkailua, saattaisi avartaa omia näkemyksiä.
Minusta täällä on hieno ilmapiiri. Ketään ei kytätä, kaikki käy niin kauan kuin ei yritä riistää muilta vapautta elää ja olla. Kaupunkikulttuuri on aitoa eikä keskity pelkästään Espan kuppiloihin.
Toisin kuin monet maalaiset väittävät, täällä myös on ihan sosiaalista sakkia. Kenen tahansa kanssa voi alkaa jutella kaupassa, baarissa tai kadulla - ja ihmiset myös vastaavat ihan iloisesti. Maalla taas oman kokemukseni mukaan helposti vähän kyräillään "kukahan tuo on, ihan outo..."
Maan paras tarjonta palveluita ja kulttuuritarjontaa, urheilulajeja ja työpaikkoja. Omalla alallani ei juuri muualla ole duunia.
Maan parhaat yhteydet ulkomaille.
Kiva luonto ja maisemat. Meri ja saaristo.
Ensisijaisesti, koska olen syntynyt täällä, asunut aina täällä ja lähes kaikki läheiseni asuvat täällä.
Mutta rakastan myös omaa kaupunginosaa ja sen yhtenäistä arkkitehtonista ilmettä, merta, saaria Stadin edustalla, puistoja, Stockmannia, ravintola- ja kahvilatarjontaa, sitä että täällä on paljon ihmisiä, voin halutessani olla anonyymi tai hyvin verkostoitunut, opiskelu- ja harrastusmahdollisuuksia (erityisesti tällä hetkellä lapsilleni), sitä että täältä on lyhyt matka Tallinnaan ja Tukholmaan, työmahdollisuuksia, erilaisia kaupunginosia, ratikoita eli sporia ja
sitä joka kesäistä yötä, jolloin kävelen keskustasta kotiin, on lämmintä ja ihanaa ja rakastan Helsinkiä niin, niin paljon.