Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rakastat asua Helsingissä etkä haluaisi muuttaa koskaan pois?

Vierailija
18.05.2021 |

Kertokaa syitä.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kun näen kehitystä, ts. rakentamista ympärilläni. Kaupunkisuunnittelu kiinnostaa harrastetasolla.

Omilla kotiseuduilla oli paikallislehdestä aina kuukausittain tilastot asukasluvusta. Isot otsikot jos enemmän kuin kymmenen muutti paikkakunnalle tai sieltä pois. Viime aikoina ollut tasaisen hitaassa laskussa. Pienen paikkakunnan kyräilystä ja aina samoihin naamoihin törmäämisestä sain kasvaessani traumat. Pidän isomman kaupungin tuomasta anonymiteetistä.

Myös lentokentän läheisyydestä tykkään kun tulee normaaliaikoina käytyä muutama kerta vuodessa ulkomailla.

Pieni paikkahan tämä Helsinkikin on. Tykkäisin asua vähän isommassa kaupungissa.

Vierailija
22/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Helsingin keskustassa koko aikuisikäni ja en voisi ajatellakaan muuttavani Suomessa muualle. Täällä on töitä ja palveluita. Rakastan kaupunkiluontoa, puistoja ja hiekkarantoja, kauniita rakennuksia ja merta. Täällä on jokaiselle jotakin ja saa olla millainen on. Kukaan ei katso kieroon. Rakastan Helsingin vaurautta. Stadilla on palveluja ja tarjontaa vaikka muulle Suomelle jakaa ja väki on muuta maata koulutetumpaa ja varakkaampaa. Täältä on helppo lähteä reissuun maailmalle, puolessa tunnissa olen lentokentällä tai satamassa. 

....saanen olla hieman eri mieltä tuosta "väki on muuta maata koulutetumpaa"... et ole ilmeisesti nähnyt viimeisimpiä tilastoja, missä Helsingissä asuu nimenomaan yli 40% niitä, jotka osaavat hädintuskin lukea ja saavat "palkkansa" tulonsiirtona. heitä syntyy koko ajan ja kovaa vauhtia lisää....

Helsinkiläiset 25–64-vuotiaat ovat suhteellisen koulutettua väkeä. Runsaalla 81 prosentilla kyseisen ikäryhmän helsinkiläisistä oli perusasteen jälkeinen tutkinto vuoden 2017 lopussa Tilastokeskuksen tutkintorekisterin tietojen mukaan. Puolet kyseisen ikäryhmän helsinkiläisistä oli suorittanut korkea-asteen tutkinnon eli opistoasteen, alemman tai ylemmän korkeakoulun tai tutkijakoulutuksen. Puolestaan noin 31 prosentilla oli keskiaste korkeimpana suoritettuna tutkintona. Keskiasteen tutkintoon luetaan kuuluvaksi ylioppilastutkinto, ammatillinen perustutkinto ja ammatti- tai erikoisammattitutkinto. Helsinki erottuu koulutusrakenteeltaan muusta maasta ja muista Helsingin seudun kunnista (Kuvio 1). Helsingin erityispiirre on suuri korkea-asteen tutkinnon suorittaneiden osuus verrattuna muuhun maahan. Koko maassa korkeakoulututkinnon suorittaneiden osuus on vajaa 40 prosenttia. Samoin lukiokoulutus korkeimpana tutkintona on yleisempää Helsingissä kuin muualla maassa, mutta puolestaan ammatillisen keskiasteen tutkinto on harvinaisempaa.

Helsinki, tuo hyvinvoivien akateemisten kehto. Kaukana katala maailma...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun näissä, miksi joku haluaa asua aina Helsingissä keskusteluissa perustelut "olen aina asunut täällä ja läheiseni ovat täällä" perustelut käyvät. Jos joku puolestaan perustelee samoilla perusteluilla sitä, miksi ei halua muuttaa vaikkapa Korpilahdelta ikinä pois, häntä saa pitää ihan avoimesti junttina.

T. Keskisuuresta kaupungista Helsinkiin muuttanut

Aidon juntin tunnistaa katkeruudesta...

Vierailija
24/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Asumisen laatu on erilaista täällä kuin jossain korvessa." Tässä kommentissa näkyy peittelemätön omahyväisyys: joko asut laadukkaasti Helsingissä tai sitten korvessa. Joskus kannattaisi harjoittaa kotimaanmatkailua, saattaisi avartaa omia näkemyksiä.

Miten se sitä muuttuisi? Voihan joku asua vaikka linnassa Lahdessa, mutta se on silti Lahdessa eikä Helsingissä. 

Vierailija
25/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kaikki ne jotka pitävät minut täällä. välillä käyn maaseudulla ja ulkomailla paitsi ei nyt korona-aikaan. 

Vierailija
26/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua asua maalla eli kehä kolmosen ulkopuolella.

Vierailija
27/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempaa ei Suomesta löydy, tähän on tyydyttävä.

Vierailija
28/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan rakasta enkä kaipaisi juuri mitään. Toivon, että työpaikkani muuttaisi pois alkuun edes Helsingin keskustasta, koska sinne keskustaan on niin tolkuttoman hidasta ja epämiellyttävää kulkea. 

Vierailija
29/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun näissä, miksi joku haluaa asua aina Helsingissä keskusteluissa perustelut "olen aina asunut täällä ja läheiseni ovat täällä" perustelut käyvät. Jos joku puolestaan perustelee samoilla perusteluilla sitä, miksi ei halua muuttaa vaikkapa Korpilahdelta ikinä pois, häntä saa pitää ihan avoimesti junttina.

Aidon juntin tunnistaa katkeruudesta...

Ja vielä paremmin sen aidon juntin tuntee siitä, kun se tulee vinkumaan jostain katkeruudesta. 

Vierailija
30/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miistä saaada alkupäääoma.

Vierailija
31/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaisesti, koska olen syntynyt täällä, asunut aina täällä ja lähes kaikki läheiseni asuvat täällä. 

Mutta rakastan myös omaa kaupunginosaa ja sen yhtenäistä arkkitehtonista ilmettä, merta, saaria Stadin edustalla, puistoja, Stockmannia, ravintola- ja kahvilatarjontaa, sitä että täällä on paljon ihmisiä, voin halutessani olla anonyymi tai hyvin verkostoitunut, opiskelu- ja harrastusmahdollisuuksia (erityisesti tällä hetkellä lapsilleni), sitä että täältä on lyhyt matka Tallinnaan ja Tukholmaan, työmahdollisuuksia, erilaisia kaupunginosia, ratikoita eli sporia ja

sitä joka kesäistä yötä, jolloin kävelen keskustasta kotiin, on lämmintä ja ihanaa ja rakastan Helsinkiä niin, niin paljon. 

Anonyymi Helsingissä? Helsinki on todella pieni kaupunki, keskustakin muutaman kadun kokoinen.

Vierailija
32/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläisenä olet etuoikeutettu äänestämään Halla-ahoa useammin kuin muualla 😇

Vierailija
33/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensisijaisesti, koska olen syntynyt täällä, asunut aina täällä ja lähes kaikki läheiseni asuvat täällä. 

Mutta rakastan myös omaa kaupunginosaa ja sen yhtenäistä arkkitehtonista ilmettä, merta, saaria Stadin edustalla, puistoja, Stockmannia, ravintola- ja kahvilatarjontaa, sitä että täällä on paljon ihmisiä, voin halutessani olla anonyymi tai hyvin verkostoitunut, opiskelu- ja harrastusmahdollisuuksia (erityisesti tällä hetkellä lapsilleni), sitä että täältä on lyhyt matka Tallinnaan ja Tukholmaan, työmahdollisuuksia, erilaisia kaupunginosia, ratikoita eli sporia ja

sitä joka kesäistä yötä, jolloin kävelen keskustasta kotiin, on lämmintä ja ihanaa ja rakastan Helsinkiä niin, niin paljon. 

Anonyymi Helsingissä? Helsinki on todella pieni kaupunki, keskustakin muutaman kadun kokoinen.

Määritä keskusta. Minulle keskustaa on Eirasta Pasilaan ja Larusta Kalasatamaan. Kyllä siihen jokunen katu mahtuu. 

Vierailija
34/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Helsingin keskustassa koko aikuisikäni ja en voisi ajatellakaan muuttavani Suomessa muualle. Täällä on töitä ja palveluita. Rakastan kaupunkiluontoa, puistoja ja hiekkarantoja, kauniita rakennuksia ja merta. Täällä on jokaiselle jotakin ja saa olla millainen on. Kukaan ei katso kieroon. Rakastan Helsingin vaurautta. Stadilla on palveluja ja tarjontaa vaikka muulle Suomelle jakaa ja väki on muuta maata koulutetumpaa ja varakkaampaa. Täältä on helppo lähteä reissuun maailmalle, puolessa tunnissa olen lentokentällä tai satamassa. 

....saanen olla hieman eri mieltä tuosta "väki on muuta maata koulutetumpaa"... et ole ilmeisesti nähnyt viimeisimpiä tilastoja, missä Helsingissä asuu nimenomaan yli 40% niitä, jotka osaavat hädintuskin lukea ja saavat "palkkansa" tulonsiirtona. heitä syntyy koko ajan ja kovaa vauhtia lisää....

Ja ajatella silti moneen kouluja käyneeseen pubiveikkoon verrattuna ne ovat paljon fiksumman oloisia.

Vierailija
35/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia kaiken maailman rehupuntit tulevat aina vinkumaan näihin keskusteluihin siitä kuinka paska paikka Helsinki on? Nyt kysyttiin helsinkiläisiltä, että miksi he rakastavat Helsinkiä. Jos te heinäkengät haluatte perustaa keskustelun siitä miksi rakastatte asua Poronkuseman pitäjässä, ei minulle tulisi mieleenkään tulla sinne marisemaan, että eipäs, teillä on väärä mielipide.

Vierailija
36/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kaupunki, kulutusaddiktin paratiisi. Jos nyt hakemalla haetaan vikoja niin ahtaasti ja monin paikoin rumasti rakennettu, asunnot reilusti ylihintaisia, paljon ruuhkia, melua ja keinovaloa, täynnä tietyömaita, luontoa vähän ja sekin vähä roskien ja ruiskujen peitossa, ja kaupungin edustalla meri kesäisin sinilevän peitossa. Myös ilman laatu usein heikko. Mutta muuten oikein kiva kaupunki.

Vierailija
37/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten kaupunki muiden joukossa, mutta odotan innolla sitä, että a nni sinnetännemäki muuttaa kaupungin kadut kukkakedoiksi, ja me emme täällä Helsingissä enää tee töitä vaan kera annin ja kaverinsa mar iinin sannuskan me vain polttelemme hassua tupakkaa ja juoksentelemme kedoilla ja koko vuoden on lämmintä ja aurinkoista!

Ja säväreitä saamme siitä, kun koskaan ei ihan varma voi olla minkä kasvin takana vaanii joku peto s o ma liasta ja i ra kista ja rai skaa väkivaltaisesti! Siitä tulee niin ihanaa ja jännää!

Vierailija
38/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin Helsiingistä mutta muutin ulkomaille töiden takia. Käy toki aina muutaman kerran vuodessa.   Parasta Helsinki oli 80- ja 90-luvuilla. Nyt se on aika huonossa hapessa kaikin puolin.

Vierailija
39/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut pakkosiirtoja vastaan. Mutta en itse ole vaatimassa että jotkut palvelut tuodaan nenän eteen, vaikka asun kaukana. Meidän kaupunginosassa on asukkaita n. kaksikertaa Korpilahden verran, mutta ei täällä ole terveudenhoitooalveluita tai virastoja. Kouluja ja päiväkoteja on useampi, vaikka yhteen kouluun mahtuu ja on 900 oppilasta. Menen siis muualle neuvolaan, hammashoitolaan, sossuun, hakemaan passia, jopa harrastuksiin yms. En vaadi kenenkään muuttavan sukunsa luota pois.

Vierailija
40/78 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin olen sen aina ymmärtänyt, ja oon ihan paljasjalkainen stadilainen. Musta on ikävää että ihmisten on joskus pakko muuttaa vaikka töiden perässä vaikkeivät haluaisi, etenkin jos joutuvat muuttamaan kauas.

Toki joka porukkaan mahtuu urpoja, ihan sama onko Helsingistä vai Närpiöstä. Ei täällä kaikki ajattele että kehä III ulkopuolella asuu vaan juntteja maalaisia, enkä usko että kaikki Helsingin ulkopuolellakaan ajattelee että kaikki stadilaiset on ylimielisiä snobeja tjsp.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi