Esidiabetes?
Minulla oli raskausajan diabetes ja kotiin on jäänyt noita testitikkuja, joilla olen joskus mittaillut sokereita... raskaudesta siis jo 8 vuotta. Nyt ekaa kertaa verensokeri oli koholla eli 8,9, kun syömisestä oli kulunut 2 tuntia. Raja-arvo on 7,8. Virallisesti siis esidiabetes? Apua! Pitäiskö jonnekin ottaa yhteyttä? Tätähän ei ilmeisesti vielä hoideta lääkkein vaan ruokavaliolla (jota jo pitkälti noudatankin). Onko siis järkeä ottaa yhteyttä mihinkään, jos tälle ei tehdä mitään ennen kuin varsinaisen diabetes puhkeaa?
Kommentit (6)
Ei ole järkeä. Hoidat itse.
T minä jolla esidiabetes ja lääkäri suositteli terveitä elämäntapoja
Ei sille kukaan voi mitään tehdä.
Muutat ruokavalion terveellisemmäksi ja seurailet verensokeriasi.
Jos edelleen pysyy koholla, on erittäin voimakasta väsymystä lähes jatkuvasti, niin sitten lääkäriin.
Ja siellä mietitään pitääkö aloitta lääkitys verensokerin tasaamiseksi.
Ja tärkein arvo on aamuine paastosokeri arvo. Onko se jatkuvasti koholla.
Sen perusteella itselläni todettiin kakkostyypin diabetes, muita oireita ei juuri ollut, kuin juuri tuo aivan mieletön fyysine väsymys ja uupumus.
Tarkista myös paastosokeri. Jos sekin on korkea, lääkäriltä lähete labraan, olisi hyvä tsekata myös pitkä sokeri ja varmaan tehdä myös sokerirasitus.
Katsoin aiempia verikokeita, ja mulla on ollut paastosokeri viime kesänä 4,8 eli ilmeisesti OK. Voisin tuonkin tarkistaa kotimittauksella huomenna, mutta sillon raskauden aikanakin mulla oli ongelmana juuri tuo 2 tunnin arvo, paastoarvo oli silloinkin erinomainen.
Kiitos vastauksista, ei siis kannata ottaa yhteyttä mihinkään ehkä vielä. Yritän elää terveellisemmin, jospa tämä tästä.
Ap
Nostan, jos jollain olisi tietoa?
Ap