Onko kukaan kärsinyt suorastaan sietämättömästä iskiaskivusta?
Täyttää tuskaa elämä ollut noin viikon. Edes panacodit ei kunnolla auta kipulääkkeenä. Rupeaa jo henkisesti murtumaan tämän kivun alla, kun huoneesta toiseen siirtyminenkin pistää itkemään kivusta.
Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia ja kauanko pahin vaihe kesti?
Kommentit (31)
Katso Youtubesta noita jumppaohjeita.
Ensiapuna ensiksi makaamaan kovalle alustalle eli lattialle mahalleen moneksi minuutiksi.
Ja jos pystyt, nouset siitä kyynerpäiden varaan ja ole siinä asennossa.
Sitten voi mennä alas, ylös, alas ylös. Siis nousta kyynerpäiden varaan ja laskeutua takas mahalles.
Turvallinen liike.
Itse luulin että oli issias, olikin bursiitti eli lonkan nivelpussin tulehdus. Hämää toisiaan kun niin samanlaisia mutta hoitotavat ihan erilaiset.
Minulla on ollut ja pahinta vaihetta kesti monia viikkoja. Käytännössä makasin sängyssä sen ajan, kun istuminen ja liikkuminen oli lähes tulkoon mahdotonta. Kokonaan kipu ei lähtenyt pois, mutta Tramal ja vahva Ketorin auttoivat pahimpaan kipuun. Parani itsestään eli ei tarvinnut leikata, mutta kipuilut jatkuivat pitkän aikaa sen jälkeenkin.
Noissa videoissa on ihan ammattilaisten fysioterapeuttien ohjeita.
Kantsii kokeilla!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kokemusta ja nopea hoito-ohje on tämä:
mene heti makaamaan lattialle mahalleen. Ole siinä noin 3 minuuttia ainakin.
Jos pystyt, nouse hieman käsien varaan, kohota siis yläkroppaa.
Tuo asento painaa sitä välilevyä ikäänkuin oikeampaan kohtaan.
Tee tuota ainakin 5 kertaa päivässä.
Joillakin on jo seuraavana päivänä kadonnu iskias.
Mullakin auttaa.
Mulla on tullu iskias ainaki joku 10 eri kertaa. Menee vasempaan pohkeeseen asti siis se kipu.
Tämä on todella vaarallinen ja vaikea liike. Yläkropan kohottaminen vatsallaan asennossa vaatii samanaikaisen lantiopohjajännityksen, pakaralihasjännityksen ja vatsalihasten jännittämisen (napa sisään). Jos tämän liikkeen tekee väärin selkä menee vielä huonommaksi. Näiden kolmen lihasryhmän jännittäminen samaan aikaan on vaikeaa tuossa asennossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kokemusta ja nopea hoito-ohje on tämä:
mene heti makaamaan lattialle mahalleen. Ole siinä noin 3 minuuttia ainakin.
Jos pystyt, nouse hieman käsien varaan, kohota siis yläkroppaa.
Tuo asento painaa sitä välilevyä ikäänkuin oikeampaan kohtaan.
Tee tuota ainakin 5 kertaa päivässä.
Joillakin on jo seuraavana päivänä kadonnu iskias.
Mullakin auttaa.
Mulla on tullu iskias ainaki joku 10 eri kertaa. Menee vasempaan pohkeeseen asti siis se kipu.
Tämä on todella vaarallinen ja vaikea liike. Yläkropan kohottaminen vatsallaan asennossa vaatii samanaikaisen lantiopohjajännityksen, pakaralihasjännityksen ja vatsalihasten jännittämisen (napa sisään). Jos tämän liikkeen tekee väärin selkä menee vielä huonommaksi. Näiden kolmen lihasryhmän jännittäminen samaan aikaan on vaikeaa tuossa asennossa.
Täh? Käsien varassahan tuossa ollaan, huom. lantio pysyy koko ajan maassa. Aloitetaan varovasti olemalla mahallaan, tarvittaessa tyyny lantion alla. Siitä kyynärnojaan sitten kun pystyy, minuutti kerrallaan siinä asennossa ja takaisin alas. Tätä pitkin päivää mahdollisimman usein. Ihan niinkuin noissa linkatuissa videoissakin neuvotaan. Mikä siinä on niin vaikeaa ja vaarallista?
Nämä ohjeet minäkin sain fysioterapeutilta heti kättelyssä.
Sairaslomalla olin 8 viikkoa. Käveleminen sattui ja istuminen myös. Iskiastyyppistä kipua siis. Tilanne helpottui kun pistettiin sekä kipulääkettä, että lihasrentouttajaa. Mutta itse paraneminen entiselleen kesti kuukausia...
Osaavan fysioterapeutin käsissä voi saada kuntoutettua isotkin pullistumat, kunhan vaan sitoutuu noudattamaan ohjeita.
Itsellä isohko pullistuma ja useamman kuukauden vähitellen pahenevat iskiasoireet. Muutama viikko sitten aloitettu kuntoutus ja nyt jo hermokivut alkavat hellittää. Teen kaikkeni jotta ei tarvitsisi leikata.