Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen luokkajaot menivät uusiksi, kavereita ei päässyt samalle luokalle

Vierailija
17.05.2021 |

Olemme sikäli onnellisessa tilanteessa, että ensi lukuvuodelle tulee kahden suht ison luokan sijaan kolme oppilasmäärältään pienempää luokkaa ja luokille tulee 17-19 oppilasta. Oppilailta kyseltiin talvella kaveritoiveita ja meidän pojalla on kahden muun pojan kanssa tiivis kaveriporukka. Olleet kavereita päiväkodista asti ja pelaavat myös samassa joukkueessa.

Uudet luokkajaot 5. luokille tulivat tänään päivällä. Hämmästys oli itsellekin suuri, kun nuo kolme kaverusta on kaikki hajautettu eri luokille. Poika oli todella pettynyt ja harmissaan. Meni kuulemma koulumotivaatio siinä. Viestissä sanottiin, että luokkajakoja muutetaan enää vain painavista syistä. Onko kaverisuhteet riittävän painava syy, vai pitäisikö tähän vaan tyytyä?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina vähän noita ihmetellyt, että miksi mitään kysellään, jos niitä kaveritoiveita ei sitten kunnioiteta? saisko tuosta harrastuksesta aikaiseksi syyn? Että pojat kulkevat yhtä matkaa harrastukseen, niin olisi tärkeää, että heillä on sama lukujärjestys?

Vierailija
2/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa kysyä, vaikka tuskin on tarpeeksi painava syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteistä aikaa todistettavasti siis on. Tuntien aikana opiskellaan, ei hoideta kaverisuhteita. Eikö lapsi kykene luomaan uusia kaverisuhteita, huolestuttavaa!

Vierailija
4/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaverisuhteet ovat painava syy ja ainakin itse yrittäisin että kaverit pääsisivät yhteen taas.

Vierailija
5/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus liian tiiviit kaveriporukat halutaan hajottaa. Millainen on kolmikon dynamiikka koulussa?

Vierailija
6/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon aina vähän noita ihmetellyt, että miksi mitään kysellään, jos niitä kaveritoiveita ei sitten kunnioiteta? saisko tuosta harrastuksesta aikaiseksi syyn? Että pojat kulkevat yhtä matkaa harrastukseen, niin olisi tärkeää, että heillä on sama lukujärjestys?

Siis tämä tuli itsellekin mieleen, että miksi näitä edes kysytään. Halutaanko lapsille saada kuvitelma, että pääsevät muka vaikuttamaan, vaikka eivät sitten kuitenkaan pääse. 

Joo, tuo voisi olla hyvä perustelu. Pojat kulkevat vuoroin kunkin perheen kyydissä, etenkin yhtenä päivänä, kun harjoitukset ovat jo heti iltapäivästä klo 16.00. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on syy että jaetaan eri luokille. Jotain häiriöitä ollut tunneilla.

Vierailija
8/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus liian tiiviit kaveriporukat halutaan hajottaa. Millainen on kolmikon dynamiikka koulussa?

Mitä tarkoitat? Koulussa tulevat toistensa kanssa yhtä hyvin toimeen, kun vapaa-ajalla tai harrastuksissa. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota tapahtuu kyllä paljon. Välillä niin tehdään ihan siitä syystä, että joku kaveriporukka haluataan tarkoituksella erottaa, koska yhdessä aiheuttavat häiriötä, mutta usein nuo jaot tehdään ihan mielivaltaisesti ja kaveritoiveita kysellään vaan silmänlumeeksi.

Vierailija
10/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa pitää tulla toimeen kaikkien kanssa ja olla kaikkien kaveri, ei vain ns. vanhojen kaveriensa kaveri. Ehkä tuo trio aiheuttaa liikaa meteliä/häiritsee/ei ota muita ryhmään/dominoi/ tms. ja heidät on tarkoituksella erotettu eri luokkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole sukka pahasta jne. kirjoitti:

Yhteistä aikaa todistettavasti siis on. Tuntien aikana opiskellaan, ei hoideta kaverisuhteita. Eikö lapsi kykene luomaan uusia kaverisuhteita, huolestuttavaa!

Kyse ei ole siitä, etteikö kykenisi luomaan uusia kaverisuhteita. Mutta jos on jo ekaluokasta asti kulkenut koulumatkat samaa matkaa ja olleet tiivis kaveriporukka päiväkodista asti, tuntuu mun mielestä kohtuuttomalta "erottaa" kahdeksi viimeiseksi ala-aste vuodeksi, kun yläasteella kuviot joka tapauksessa muuttuu. ap

Vierailija
12/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole sukka pahasta jne. kirjoitti:

Yhteistä aikaa todistettavasti siis on. Tuntien aikana opiskellaan, ei hoideta kaverisuhteita. Eikö lapsi kykene luomaan uusia kaverisuhteita, huolestuttavaa!

Kyse ei ole siitä, etteikö kykenisi luomaan uusia kaverisuhteita. Mutta jos on jo ekaluokasta asti kulkenut koulumatkat samaa matkaa ja olleet tiivis kaveriporukka päiväkodista asti, tuntuu mun mielestä kohtuuttomalta "erottaa" kahdeksi viimeiseksi ala-aste vuodeksi, kun yläasteella kuviot joka tapauksessa muuttuu. ap

Eihän heitä "eroteta" kuin oppituntien ajaksi. Välitunneilla voivat nähdä edelleen ihan kuten ennenkin ja kun koulupäivätkin on samalla luokka-asteella suunnilleen saman pitusia niin tulevat monina päivinä menemään tai tulemaan koulusta samaan aikaan. Lisäksi näkevät vielä vapaa-ajalla ja harrastuksissa kuten ennenkin.

Kyllä monesti on oikeasti hyvä laajentaa vähän myös sitä kaveripiiriä. Nyt nähdään että ovatko pojat yhdessä vain tottumukisesta vai kestääkö ystävyys myös (hyvin) pienen välimatkan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus liian tiiviit kaveriporukat halutaan hajottaa. Millainen on kolmikon dynamiikka koulussa?

Tämä on totta. Muistan aikanaan esikoiseni eskarissa ope sanoi ihan suoraan, että hän ei halua mitään "klikkejä" vaan koko ajan vaihdetaan paria tai porukkaa minkä kanssa toimitaan. Mielestäni se toimi hyvin. Ja parasta siinä oli, että tytöt ja pojat eivät olleet kaksi erillistä leiriä vaan pojallani oli myös tyttöjä kavereina.

Asia erikseen on, jos laitetaan samalle luokalle kiusaajien kanssa tai vaikka yläkouluun siirryttäessä luokalle ei tule yhtään tuttua. Meillä oli vuosi sitten tyrmistystä, kun kuopus meni seiskalle ja YHTÄÄN kaveria tai lähes kaveria ei tullut samalle luokalle, vain yksi kiusaaja! Luokka on m*muluokka, jonne selvästikin haettiin jonkin sortin tukioppilaita, jotka ovat rauhallisia ja pärjääviä, jollainen poikani on. No, ihan ok se on mennyt, mutta hetken aikaa huolestutti. 

Mietin, voisiko teillä olla kyse siitä, että pojat ovat keskenään vähän liiankin tiivis paketti. Jos yläkouluun ei ole jostain syystä mahdollista päästä samalle luokalle, osa muuttaa pois tms. voi olla tosi vaikea hankkia uusia kavereita, jos aina on oltu samassa porukassa.

Vierailija
14/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole sukka pahasta jne. kirjoitti:

Yhteistä aikaa todistettavasti siis on. Tuntien aikana opiskellaan, ei hoideta kaverisuhteita. Eikö lapsi kykene luomaan uusia kaverisuhteita, huolestuttavaa!

Kyse ei ole siitä, etteikö kykenisi luomaan uusia kaverisuhteita. Mutta jos on jo ekaluokasta asti kulkenut koulumatkat samaa matkaa ja olleet tiivis kaveriporukka päiväkodista asti, tuntuu mun mielestä kohtuuttomalta "erottaa" kahdeksi viimeiseksi ala-aste vuodeksi, kun yläasteella kuviot joka tapauksessa muuttuu. ap

Eihän heitä "eroteta" kuin oppituntien ajaksi. Välitunneilla voivat nähdä edelleen ihan kuten ennenkin ja kun koulupäivätkin on samalla luokka-asteella suunnilleen saman pitusia niin tulevat monina päivinä menemään tai tulemaan koulusta samaan aikaan. Lisäksi näkevät vielä vapaa-ajalla ja harrastuksissa kuten ennenkin.

Kyllä monesti on oikeasti hyvä laajentaa vähän myös sitä kaveripiiriä. Nyt nähdään että ovatko pojat yhdessä vain tottumukisesta vai kestääkö ystävyys myös (hyvin) pienen välimatkan.

Et varmaan tiennyt, mutta korona-aikana välitunnit tulee viettää oman luokan kanssa. Meillä ainakin välituntipiha on jaettu ja luokat eivät sekoitu välitunneilla, eli eivät näkisi edes välituntisin. En usko, että tuo kaveruutta rikkoo, mutta on se ihan eri olla samalla luokalla kuin eri luokalla. En ymmärrä, miksi lasten pitäisi aina sopeutua, monella meillä aikuisellakin on edelleen se lapsuudenystävä, jonka kanssa ollaan tultu lapsuudesta asti. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus liian tiiviit kaveriporukat halutaan hajottaa. Millainen on kolmikon dynamiikka koulussa?

Mitä tarkoitat? Koulussa tulevat toistensa kanssa yhtä hyvin toimeen, kun vapaa-ajalla tai harrastuksissa. ap

Toistensa kanssa kyllä, mutta miten muiden kanssa? Millainen rauha on oppitunneilla? Miten kolmikko suhtautuu opettajiinsa? Muuttuuko käytös, jos yksi on pois?

Mehän ei voida tietää, miksi teidän koulussa on juuri tämä kolmikko erotettu toisistaan, vaikka olivat pyytäneet päästä samalle luokalle. Voihan sitä kysyä toki koulusta.

Täällä sekoitettiin kaikki luokat seiskalle (yhteen yläkouluun tuli 4 alakoulun oppilaat), kaveritoiveita ei edes kysytty. Yläkoulun opot olivat alakoulujen opettajien kanssa kartoittaneet ketä kannattaa ja ei kannata laittaa samalle luokalle. Esim. oma lapseni meni samalle luokalle kahden luokkakaverin kanssa, vaikka ei ollut varsinaisesti kummankaan kaveri (toisen kanssa vain koulussa, ei koulun ulkopuolella). Tässäkin oli varmasti katsottu sitä, että nämä kolme tyttöä eivät tarvitse ns. hyvää kaveria samalle luokalle, vaan he pärjäävät hyvin, kun on edes joku jonka tuntee. Ujompia sitten oli laitettu parhaan kaverin kanssa samalle luokalle.

Vierailija
16/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hyvä opetella uusien kavereitten kanssa olemista, kun yläasteella kuitenkin ryhmät muuttuvat. Mitä enemmän kavereita, sen parempi. Ei kannata lukkiutua vain vanhoihin ihmissuhteisiin, vaan mennä avoimesti kohti uutta, se on taito, jota elämässä oikeasti tarvitsee ja koulussa sitä voi turvallisesti opetella.

Vierailija
17/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti on poikien opintojen kannalta parempi, että eivät ole yhdessä. On täysin mahdollista, että opettajakunta on nähnyt kokemuksensa pohjalta pedagogisesti viisaammaksi erottaa pojat.

Tuollainen hyvin tiivis porukka voi olla haitallinen myös luokkahengelle. Dominoivatko he kolmistaan muuta ryhmää?

Paha sanoa, kun ei tunne, mutta itse opettajana voin hyvin kuvitella montakin syytä, miksi ennen murrosikää tämmöinen porukka on hyvä erottaa. Uusi tilanne voi tehdä poikien sosiaaliselle kehitykselle hyvääkin. Tuollaisissa tiiviissä ryhmissä lapsi saattaa jumiutua samaan rooliin liian pitkäksi aikaa.

Vierailija
18/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten pyysin, että yläasteelle siirryttäessä poika ei joutuisi kiusaajien kanssa samalle luokalle. Lapsilta itseltään oli kyselty, kenen kaverin kanssa haluat samalle luokalle.

Kun luokkajakopäätös tuli, oli poikani sijoitettu nimenomaan 3 kiusaajansa (kaverukset)kanssa samalle luokalle, kaveri muille. Kun otin yhteyttä koululle, oli vastaus, että pitää oppia tulemaan toimeen kaikkien kanssa, pojalleni on varmasti hyvin opettavaista ymmärtää, että hän ei voi saada kaikkea haluamaansa. Eded vetoaminen kiusaajista tehtyihin rikosilmoituksiin ei auttanut, rehtori ja etenkin opo olivat jyrkkinä: tässä koulussa ei mennä yhden oppilaan tahdon mukaan. Jostain syystä muut pääsivät kavereiden kanssa samalle luokalle.

Ei auttanut muu kuin vaihtaa näennäisesti asumaan naapurikuntaan, poika meni siellä yläkouluun, vaikka todellisuudessa asuttiin kuin ennenkin ja koulumatkaksi tuli yli 30 km. Poika oli tyytyväinen ratkaisuun, koska ero kiusaajista oli tärkeämpi kuin suru siitä, ettei enää näe kavereita päivittäin. Nyt päättötodistuksessa keskiarvo on yli 9, joten äitikin voi olla ihan tyytyväinen siitä, että ratkaisi ongelman, vaikka omassa kunnassa koulu ei ratkaisua halunnut tehdä.

Vierailija
19/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilailta ei saisi kysyä, kenen kanssa haluaa samalle luokalle, jos ei ole aikomustakaan tätä toivetta täyttää. Tuo on lapsille vain näyttö siitä, että aikuisia ei oikeasti edes kiinnosta.

Vierailija
20/53 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kotona kehumaan opettajia loistavasta keksinnöstä! Lapsi saa lisää kavereita! Kääntäkää asia positiiviseksi ainakin lapsen kuullen! Opettakaa selviytymistaitoja ja kykyä nähdä mahdollisuuksia uusissa asioissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan