HS: Maastopyöräilijät tuhoavat metsät
Moni luontokohde on kärsinyt kovista kävijämääristä ja ihmisten piittaamattomasta käytöksestä.
Maastopyörät möyhentävät herkkää maastoa, vaikka alueella ei saisi pyöräillä. Maassa on roskia, ja oksia on katkottu. Luonto menee helposti pilalle.
Maastopyöräilijät pysykööt rakennetuilla pyöräteillä pilaamasta luontoa!
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kyllä. Siis maastopyöräilijät tekevät poluista mutavelliä. Sitten kävelijät hyppivät reunoille, jolloin polku levenee, jolloin maastopyöräilijä kulkee mielummin tuon levennyksen kautta ettei kallis pyörä (jopa sähköpyörä) kuraannu, jolloin levennys kuraantuu, jolloin jalankulkija joutuu hyppimään polun reunoille, jolloin polku levenee....jne
Keskuspuiston polut alkavat muistuttaa motocross-rataa.
Näille omat merkityt sorapolkunsa, ja metsissä liikkuminen pyörällä kiellettävä.
Sama ilmiö myös useissa tunturikeskuksissa esim. Ruka, Pyhä, Ounasvaara. Myös oman kotini läheinen metsikkö alkaa olla toivoton kävellä. Ennen pääsi kävelemään lenkkareille, mutta nyt polku on pyörän renkaiden jäljiltä niin märkä että siihen kerääntyy vesi ja ilman kumisaappaita ei pääse mihinkään.
Myös meillä on pari fatbikea. Kotipaikkakunnalla riittää merkittyjä reittejä ja hiekkateitä. Tunrurikeskuksissa taas merkittyjen reittien lisäksi ladunpohjia, joissa sorakerros päällä.
Nyt on monilla paikoilla alkanut helsingissä ainakin ilmestyä aitoja tai sellaisia köysiaitoja luonnonsuojelualueille jne missä ei saa polkea maastossa. Toivottavasti toimivat. Esimerkiksi vanhankaupunginlahdella yksi paikka aidattu hiljattain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ilmiö kertoo siitä, että ihmiset haluvat kulkea pyörällä metsässäkin ja yhteiskunnan pitää muuttua ja muuttaa käytäntöjään myös sen suhteen. Entisaikaan, kun ajteltiin vielä hevosilla metsässä, niin samalla lailla metsänpohja muuttui hevosreiteillä, pitää hyväksyä, että nykyisin nuo hevosten ajelutukset ovat pyörien ajelutuksia. Mielestäni ei haittaa, jos metsäpohjaan syntyy selkeä kulkureitti, vaikka sitten pyöräilijöiden toimesta. Toki se reitti synyessään on sotkuinen ja tulee mutaiseksi, mutta ajanoloon siitä tulee kovapohjainen kulkureitti. Minä olen omassa metsässä ajellut maastopyörällä samaa reittiä hyvin ahkerasti ja parikin kertaa joku paikalliseksi itsensä mietänyt on tullut haukkumaan minut metsän pilaamisesta. Kerran kimpaannuin ja sanoin, että omassa metsässä teen mitä haluan. Syy miksi olen ajellut samaa reittiä, on se, että siitä saan itselleni vanhuudenäivien varalle helposti kuljettavan oikopolun paikasta a paikkaan b, säästää noin 3 kilometriä. Toinen syy on se, että jos metsiin tehdään hyvät pyöräilyreitit, niin silloin niitä käytetään ja muu metsä jää vähemmälle vahingolle.
Ilokseni olen huomannut, että tuota aloittamaani oikopolkua käyttää myös monet metsäneläimet.
Enemmän minua häiritsee metsänomistajana, että siellä käy koiranulkouluttajia juoksuttamassa koiriaan irti ajalla, jolloin metsästyslaki nimenomaisesti kieltää koirien irtipitämisen. Kuvittelevat ettei kukaan näe, eikä sillä ole väliä, koska kukaan (ihminen) ei voi häiriintyä eikä siellä koskaan ole mitään eläimiä näkynyt. väitän, että samasta syystä maastopyöräilijöitä vainotaan, vainoojat ovat koiransa ulkoiluttajia, jotka pelkäävät, että koira jää pyörän alle/hän jää kiinni koiran laittomasta irtipitämisestä, kun se siellä juoksee vapaana.
Jaahas, taas joku läskipyöräilijä vouhottaa. Keksipä hieman parempia tarinoita. Ei kuulosta uskottavalta, että SUN omistamassa metsässä on jotain koiranulkoiluttajia ja lisäksi ne vielä valittaisivat sulle. PS: kaupungin metsät ei ole sun metsiä
T: Metsänomistaja
no.. minulla on ihan tavallinen maastopyörä ja kyllä, minun omistamassan metsässä käy koiranulkoiluttajia, siellä on myös riistakameroita ja voisin ihan sieltä räpsiä kuvia nettiin koiranulkoiluttajista irtokoirineen. Ja omassa metsässäni todellakin teen mitä haluan enkä näe mitään syytä miksi pitäisi kieltää sen käyttö pyöräilijöiltä, suomessa edelleen on jokamiehen oikeudet käytössä ja minulle on ok, että siellä ajellaan myös pyörällä, saa siellä koiraansakin ulkouluttaa, mutta mielestäni ei lakia rikkoen, eli ei silloin, kun laki määrää koirat kiinnipdettäväksi.
Minä en ymmärrä sitä miksei metsään saisi muodostua polkuja ja miksi polun pitäisi olla vain kävelijöiden käytössä. ihmiset tykkäävät pyöräillä tällä hetkellä ja se on hyvä asia. Myös yksi syy siihen etten aio laputtaa metsääni suojeltavaksi, on se, että haluan ihmisille mahdollisimman paljon erilaisia harrastusmaastoja. Ei tämän mikään p-korea tarvitse olla, tämän maan.
m iksi sinä muuten kuvittelit, että ajattelisin kaupungin metsien olevan minun omistuksessani? Onko sinulla jokin psyykkinen sairaus, joka saa kuvittelemaan omiaan? Missään en ole puhunut mitään kaupungin metsistä, vaan toin näkökulman asiaan metsänomistajana. Miksi minun omistamassani metsässä ei voisi käydä koiranulkoiluttajia?
Ihana, että on kaltaisiasi metsänomistajia. Laita pyöräilijöille kyltit, jotta tietävät, että ovat tervetulleita metsääsi. MInä laitan oman metsäni puolelle polun yli keltaista muovinauhaa merkiksi siitä, että sillä puolella ei pyöräillä ainakaan kovin helposti. Lintujen pesimärauha tarkoittaa sitäkin, että mölyävät fillaristit pysyvät muualla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ilmiö kertoo siitä, että ihmiset haluvat kulkea pyörällä metsässäkin ja yhteiskunnan pitää muuttua ja muuttaa käytäntöjään myös sen suhteen. Entisaikaan, kun ajteltiin vielä hevosilla metsässä, niin samalla lailla metsänpohja muuttui hevosreiteillä, pitää hyväksyä, että nykyisin nuo hevosten ajelutukset ovat pyörien ajelutuksia. Mielestäni ei haittaa, jos metsäpohjaan syntyy selkeä kulkureitti, vaikka sitten pyöräilijöiden toimesta. Toki se reitti synyessään on sotkuinen ja tulee mutaiseksi, mutta ajanoloon siitä tulee kovapohjainen kulkureitti. Minä olen omassa metsässä ajellut maastopyörällä samaa reittiä hyvin ahkerasti ja parikin kertaa joku paikalliseksi itsensä mietänyt on tullut haukkumaan minut metsän pilaamisesta. Kerran kimpaannuin ja sanoin, että omassa metsässä teen mitä haluan. Syy miksi olen ajellut samaa reittiä, on se, että siitä saan itselleni vanhuudenäivien varalle helposti kuljettavan oikopolun paikasta a paikkaan b, säästää noin 3 kilometriä. Toinen syy on se, että jos metsiin tehdään hyvät pyöräilyreitit, niin silloin niitä käytetään ja muu metsä jää vähemmälle vahingolle.
Ilokseni olen huomannut, että tuota aloittamaani oikopolkua käyttää myös monet metsäneläimet.
Enemmän minua häiritsee metsänomistajana, että siellä käy koiranulkouluttajia juoksuttamassa koiriaan irti ajalla, jolloin metsästyslaki nimenomaisesti kieltää koirien irtipitämisen. Kuvittelevat ettei kukaan näe, eikä sillä ole väliä, koska kukaan (ihminen) ei voi häiriintyä eikä siellä koskaan ole mitään eläimiä näkynyt. väitän, että samasta syystä maastopyöräilijöitä vainotaan, vainoojat ovat koiransa ulkoiluttajia, jotka pelkäävät, että koira jää pyörän alle/hän jää kiinni koiran laittomasta irtipitämisestä, kun se siellä juoksee vapaana.
Koska oli tuo "ennen kun hevosilla ajettiin metsässä"? Ruotsinvallan aikana meillä oli jo hevoskulkuiset tiet, joten saamme mennä aika lailla kauas 1500-luvulle, jolloin metsät olivat vapaasti kenen tahansa kuljettavia mistä tahansa.
Täällä taitaa porukka lähinnä purkaa pettymystään kun ei ole varaa hommata maastopyörää tai pysty sitä harrastamaan. Luonnosta tuskin kukaan on huolissaan. Tuokin että metsää on roskattu, ihan kun roskaajat olisi pyöräilijöitä. Itsellä on juomapullo ainoastaan mukana lenkeillä. En tajua miten se voi roskata. Usein näen kylläkin kävelijöitä joilla on isot reput selässä. Taitaa jäädä luontoon osa niiden sisällöstä roska määrästä päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, taas joku läskipyöräilijä vouhottaa. Keksipä hieman parempia tarinoita. Ei kuulosta uskottavalta, että SUN omistamassa metsässä on jotain koiranulkoiluttajia ja lisäksi ne vielä valittaisivat sulle. PS: kaupungin metsät ei ole sun metsiä
no.. minulla on ihan tavallinen maastopyörä ja kyllä, minun omistamassan metsässä käy koiranulkoiluttajia, siellä on myös riistakameroita ja voisin ihan sieltä räpsiä kuvia nettiin koiranulkoiluttajista irtokoirineen. Ja omassa metsässäni todellakin teen mitä haluan enkä näe mitään syytä miksi pitäisi kieltää sen käyttö pyöräilijöiltä, suomessa edelleen on jokamiehen oikeudet käytössä ja minulle on ok, että siellä ajellaan myös pyörällä, saa siellä koiraansakin ulkouluttaa, mutta mielestäni ei lakia rikkoen, eli ei silloin, kun laki määrää koirat kiinnipdettäväksi.
Minä en ymmärrä sitä miksei metsään saisi muodostua polkuja ja miksi polun pitäisi olla vain kävelijöiden käytössä. ihmiset tykkäävät pyöräillä tällä hetkellä ja se on hyvä asia. Myös yksi syy siihen etten aio laputtaa metsääni suojeltavaksi, on se, että haluan ihmisille mahdollisimman paljon erilaisia harrastusmaastoja. Ei tämän mikään p-korea tarvitse olla, tämän maan.
m iksi sinä muuten kuvittelit, että ajattelisin kaupungin metsien olevan minun omistuksessani? Onko sinulla jokin psyykkinen sairaus, joka saa kuvittelemaan omiaan? Missään en ole puhunut mitään kaupungin metsistä, vaan toin näkökulman asiaan metsänomistajana. Miksi minun omistamassani metsässä ei voisi käydä koiranulkoiluttajia?
No laitapa kuule oikein lehteen ilmoitus että tervetuloa sähköpyöräilijät ja mopolla pärryyttäjät meikäläisen metsiin pörräämään. Moni muu metsänomistaja ilahtuu ikihyviksi kun heidän metsänsä saa olla rauhassa ilkivallalta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taitaa porukka lähinnä purkaa pettymystään kun ei ole varaa hommata maastopyörää tai pysty sitä harrastamaan. Luonnosta tuskin kukaan on huolissaan. Tuokin että metsää on roskattu, ihan kun roskaajat olisi pyöräilijöitä. Itsellä on juomapullo ainoastaan mukana lenkeillä. En tajua miten se voi roskata. Usein näen kylläkin kävelijöitä joilla on isot reput selässä. Taitaa jäädä luontoon osa niiden sisällöstä roska määrästä päätellen.
Onko niin vaikea uskoa että kaikki eivät ole kateellisia, vaan harmittaa esim mutavelliksi kuluneet polut joita ennen pääsi kulkemaan kuivin jaloin? Monin paikoin ne pyöräreitit ovat myös leventyneet, osa polkee kielletyillä alueilla ja kaikki luonto niiden ulkopuolellakaan ei kestä kovaa kulutusta ja uusiutuu hitaasti (mm jäkälät)?
Maastopyöräily on ihan ok JOS otetaan huomioon myös muut kulkijat JA luonto. Sitä ei ole muidenkin käytössä olevien reittien mutavelliksi kuluttaminen tai pyöräurien veto herkille ja/tai hitaasti toipuville alueille.
Vierailija kirjoitti:
Maastopyöräily metsässä on itsekästä.
Mutta koiran kusettaminen pitkällä narulla kevyenliikenteenväylällä luurit korvilla naama kiinni kännykässä ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laitapa kuule oikein lehteen ilmoitus että tervetuloa sähköpyöräilijät ja mopolla pärryyttäjät meikäläisen metsiin pörräämään. Moni muu metsänomistaja ilahtuu ikihyviksi kun heidän metsänsä saa olla rauhassa ilkivallalta.
kyllä paikalliset tietää, että metsässäni saa noudattaa jokamiehen oikeuksia ja siis likkua pyörälläkin, toiset kysyvät erikseen luvan.
On siellä motoristejakin käynyt. kerran on tullut kunnolla vahinkoa, kun joku innostui revittelemään, mutta siitäkin selvittiin ihan yhteisymmärryksessä ja kunnostivat jälkensä ja ovat saaneet myöhemminkin käydä siellä ajelemassa - koskaan eivät ole edes pyrkineet mennä esim pesimärauhn aikana ajelemaan metsään pärinäkoneineen. En nähnyt tuotakaan mitenkään isona katastrofina, tapahtuu metsässä vahinkoa ilman ihmisenkin toimintaa. En edelleenkään näe mitään syytä kieltää ihmisiä tai alkaa heitä kytätä ja mitä avoimemmin kortein itse pelaa, sitä avoimemmin muutkin pelaavat. Meillä on paria mätämunaa lukuunottamatta oikein hyvä porukka kylässä.
kaikenkaikkiaan - alussa tapaamiani metsäkyttääjiä lukuunottamatta, ihmiset ovat suhtautuneet erittäin positiivisesti avoimeen linjaani ja usein minulle soitetaan syksyllä ja keväällä ja kysytään onko tarvetta kunnostaa jotain kohtaa polusta, että voivat tulla talkoohengessä auttamaan, kun siellä kulkevatkin.
Teidänkin, jotka mieluusti olette ymmärtämättä tätä puolta asiasta, niin kehottaisin hankkimaan lisää sivistystä siitä miten erilaisia metsiä on olemassa. Toisilla voi ajella ilman suurempaa vahinkoa, toisilla ei. Eijä kaikki pyöräilijät ole välinpitämättömiä. Ne, jotka ovat, usein oppivat kantapään kautta. Se mitä itse olen omaa metsääni tarkastellut, niin ei siellä mitään peruuttamatonta vahinkoa ole tullut.
Jos me muutenkin lähtisimme sille linjalle ettei metsään saa tulla mitään vahinkoja, niin sitten siellä pitäisi kieltää kaikenlainen liikkuminen + myös metsänhakkuut.
Vierailija kirjoitti:
On mullakin polkupyörä mutta osaan myös kävellä. Eli pyörä lukkoon siihen suon/metsän varteen ja sitten jalkapatikalla eteenpäin. Ei tarvitse tuhota luontoa omista itsekkäistä haluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi jokamiehenoikeudet joudutaan kohta nostamaan oikeasti lainsäätäjän pöydälle, koska sähköpyörä voidaan rinnastaa moottorikäyttöisiin kulkuneuvoihin (onhan meillä sähköautokin oikea auto). Fillariretkiä suunnitellaan huoleti yksityismaille kysymättä maanomistajalle, vaikka maksullista toimintaa ei muiden mailla saisi harjoittaa. Taajamien lähellä metsiä on jo jouduttu osittain aitaamaan muovinauhoilla tms., jotta maastopyörillä ei tultaisi uudistusaloille - aina uudistuminen ei ole istutusta, se voi olla myös luontaista uudistamista, jolloin fillaristi saattaa tehdä tuhansien eurojen tuhot kesän aikana.
Tässä tarvittaisiin monlemminpuolista ymmärrystä eikä vastakkainasettelua. Saanen selittää tätä asiaa näin aktiivisen maastoipyöräilijän näkövinkkelistä:
-jossain on metsä jossa hyvä paljon käytetty polku joka on luontainen reitti paikan A ja paikan B välillä. Yhtänä päivänä paikalla onkin metsäkoneita. Koko alue myllätään täysin ja ne polut hautautuvat koneiden jälkien alle tai ovat risukasojen alla pitkään. Kun alue sitten lopulta uudistetaan, poluista ei ole juuri mitään jäljellä ja jos onkin niin sitä ei oteta huomioon istutuksissa. Pyöräilijöillä on edelleen tarve liikkua tämän metsän läpi joten siihen sitten muodostuu uusia reittejä.
En siis sano että taimikossa ajo olisi mitenkään oikein. Mutta kannattaisi myös ottaa huomioon se liikkumistarve ja suojella ne muutamat isoimmat polkujen pohjat alueella koko hakkuun ja uudistamisen ajan niin ne olisivat myös ne joita pitkin liikuttaisiin ja muu alue säilyisi koskemattomana.
Saanen selittää asian näin metsänomistajan näkökulmasta. Ajat toisen ihmisen omistamalla alueella, ei sinulla ole siellä mitään oikeutta vaatia alueita polkuihisi. Metsä istutetaan sinne mihin sen metsänomistaja omilla rahoillaan ja ajallaan sen istuttaa. Jos tämä vastakkainasettelu ei kiinnosta, sun pitää hankkia oma metsä ajeluillesi. Pyöräilijän liikkumistarve on subjektiivinen tuntemus, jota ei aina voi toteuttaa lain puitteissa.
jokamiehen oikeuden nojalla saa pyöräillä myös metsässä, mutta jos tuhoaa istutuksia, tietenkin silloin on korvausvelvollinen, koska jokamiehenoikeudet eivät oikeuta esim. edes taittamaan oksaa puusta.
Liikkuminen ja luonnossa olo, rentoutuminen ja palautuminen kuuluu kaikille. Terveydestä ja fyysisestä kunnosta pitäisi huolehtia yhä enemmän. Sen takia ei voida rajata vain muutamia sallittuja lajeja vaan pitää luoda enemmän tapoja, joilla ihmiset saataisiin raittiiseen ilmaan.
Laturaivoaja keksii aina jonkin kohteen, kehen purkaa ylemmyydentuntoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa kun nämä painavat metsässä menemään hampaat irvessä kireine vaippahousuineen.
Naurattaa myös nähdä näitä maastoon tarkoitettuja l_ä_skipyöriä perus kaupunkipyöräilijöiden käytössä.
Läskipyörä on paras pyörä talven työmatkapyöräilyyn, kun töihin on päästävä kelissä kuin kelissä. Mulla ei ole vara kahteen pyörään, joten saan kai pyöräillä sillä ilman, että sinun tarvitsee nauraa?
Maastopyöräilijät ottavat AINA esiin tuon koira-asian kun heidän törppöilystään puhutaan. Aivan kuin jonkun koiran irtiolo oikeuttaisi heidät käyttäytymään niin kuin käyttäytyvät. Itse olen törmännyt huomattavasti enemmän maastopyöräilijöiden metsässä aiheuttamiin vaaratilanteisiin ja haittoihin kuin koirien aiheuttamiin.
Typerää alkaa syytellä koiranomistajia jotka eivät liity asiaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Maastopyöräilijät ottavat AINA esiin tuon koira-asian kun heidän törppöilystään puhutaan. Aivan kuin jonkun koiran irtiolo oikeuttaisi heidät käyttäytymään niin kuin käyttäytyvät. Itse olen törmännyt huomattavasti enemmän maastopyöräilijöiden metsässä aiheuttamiin vaaratilanteisiin ja haittoihin kuin koirien aiheuttamiin.
Typerää alkaa syytellä koiranomistajia jotka eivät liity asiaan mitenkään.
Mutta myöskään ne vapaana olevat koirat eivät kuulu luontoon, varsinkaan lintujen pesimäaikaan.
Monet metsänomistajathan kasaavat jo nyt metsissään oleville poluille risuja, puita poikittain jne ettei metsissä pyöräiltäisi, ajeltaisi moottorikelkalla tai mopolla. Harmi vaan että siinä huononee myös kävelijöiden reitit. Mutta ymmärrän kyllä aivan täysin.
Vierailija kirjoitti:
Maastopyöräilijät pyöräilevät jo valmiina olevilla poluille, joten eivät he mitään tuhoa tee!!!
Niissä valmiina olevissa poluissa voi olla pehmeä maaperä joka kuluu kun siitä muutama fillaroi. Ja siihen kohtaan tulee sitten muhjuinen mutainen kohta, minkä seurauksena kävelijät joutuvat kulkemaan vierestä -> polku levenee. Ja myös puun juuret jne kuluvat huomattavasti enemmän kun niiden yli vedetään pyörällä. Katsos kun pyöräillessä se paino jakautuu paljon kapeammalle kohdalle ja se renkaan liike itsessään liikuttaa pehmeää maa-ainesta. Joten pyöräile vain valmiilla hiekkateillä, monissa puistoissa ja metsissä kyllä on sellaisia. Tai sitten pyöräile vaikka maantien piennarta pitkin tai missä tahansa muualla kuin esim luonnonsuojelualueilla mitä nyt on taas aktiivisesti tuhottu.
Joissain paikoissa on isot pyöräilyn kieltävät kyltit, kuten esimerkiksi lauttasaaressa monin paikoin. Samanlaisia kylttejä pitäisi saada kaikille suojelualueille. Siinä kohtaa varmaan jos ihan muiden ihmisten paheksuntakin estäisi luonnontuhoajia toimimasta.